Beyond Borders (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Martin Campbell
met Angelina Jolie, Clive Owen en Yorick van Wageningen

Sarah Jordan is al jaren getrouwd met Henry Beauford, als ze tijdens de oorlog in Afrika dokter Nick Callahan ontmoet. Deze kennismaking is het begin van romance die leidt naar een onbekend land vol gevaar en verrassingen.

Prachtige en zeer aangrijpende film over de vele conflictgebieden ter wereld en de daarmee gepaard gaande hongersnood en ziektes.
De rol is Angelina Jolie op het lijf geschreven, ze is in het echte leven trouwens VN ambassadrice, dus normaal dat ze deze rol aankan, ze doet het fantastisch, maar ook Clive Owen is uitstekend, een van zijn beste rollen volgens mij.
Een aanrader deze prent !!

avatar van Picker
Erg mooie film, met name het eerste uur vond ik erg hard en confronterend.
Hierna ging het verhaal een iets andere kant op waar ik even aan moest wennen.
Einde was wel weer sterk.

Geroutineerd en oppervlakkig romantisch actie melodrama dat op het randje bivakkeert van "belachelijk". Het draaiboek is niet serieus genoeg en het lukt de film niet om met het thema honger en onderdrukking op een bescheiden wijze (eerlijk en gevoelig) om te gaan, het wordt meer als achtergrond gebruikt (of moet je zeggen misbruikt) voor een romance. Door het tijdsbestek van elf jaar, de tijd-sprongen en de locatiewisselingen ontstaat ook geen samenhang.
Ik heb begrepen dat door deze film Angelina Jolie voor de vluchtelingenorganisatie UNHCR is gaan werken, dat is in ieder geval positief.

avatar van daxclusive
Een redelijke drama/oorlogs films met wel 2 prima acteurs.
Clive Owen en Angelina Jolie wisten de rol spannend te maken, het verhaal was nogal langdradig en voorspeelbaar. Kan er niet meer van maken dan 3*

avatar van -GX.L
Heel goed geacteerd tot kippevel aan toe.

Maar bleef het gevoel hebben dat ik naar 2 films zat te kijken. Vond het niet in balans de romance en het oorlog(drama) gedeelte. Komt misschien door het eind.

Toch door het goede acteren en de 'mooie' realistische beelden bleef het boeiend en is het toch wel de moeite waard om te kijken.

Een 6.

avatar van K. V.
Toch wel iets anders verwacht, want op de doos stond er "een romantische avonturenfilm", maar dit was het toch niet echt , dit was echt wel drama.
De film was niet slecht, maar ook niet echt waw. Hij kabbelt een beetje verder zonder echt spannend te worden. Het tweede uur wordt de film gelukkig wat beter en maakt het einde nog veel goed.
De beelden zijn wel erg realistisch (magere kindjes, armoede, ...) en de cast doet het ook erg goed.
Niet echt een ontspannende film, maar een redelijk zwaar drama.

avatar van porcupine3
Geweldige film. Was bang voor een mierzoet romantisch melodrama. Maar niets van dit alles. Jolie en vooral Owen zijn top. Mooie confronterende beelden van diverse warzones gedurende verschillende tijdperken. Deze film verdient het om door een groter publiek bekeken te worden.

avatar van hel1
Wat een verrassing. Perfecte mix van actie, drama en romantiek. De machteloosheid en wanhoop van idealisten versus de leegzinnigheid van het westerse bestaan, kiezen tussen twee kwaden. Ik ben totaal geen Jolie-fan maar in deze film vind ik haar echt schitteren. Deze film zet mij echt aan tot denken. Al in de openingscene wordt je getriggerd, gespiegeld, en deze zelfreflectie houd de hele film aan. Los daarvan is het ook een mooi stuk amusement met veel spannende wendingen en een mooie -au naturel- Jolie. Zeker een film om gezien te hebben

avatar van missl
Mooi verhaal met een paar verschrikkelijke scene's erin. De acteurs doen het goed en het ziet er mooi uit maar vervalt richting het einde toch iets meer in een simplistisch liefdesverhaal.

Ik vond de film wel oké, maar geen hoogvlieger. Ik ergerde me aan Angelina Jolie op een of andere manier, ik vond haar niet zo geloofwaardig over komen. Daarnaast miste ik echt wat diepgang en vond ik het te snel gaan. Eerst zat ze nog in Cambodja, vervolgens was ze weer ineens in Londen met een kind erbij. Ik vond die sprongen in tijd zo raar. Ja, het blijft natuurlijk een film en daarin kan alles, maar dit vond ik niet zo fijn kijken. Elke gebeurtenis ging snel voorbij.

Misschien ben ik wat verwend door The Constant Gardener. Dat is natuurlijk een iets ander verhaal maar echt 100x beter. Beyond Borders haalt het daarbij bij lange na niet.

avatar van Berthil
Een film waarbij je hoopt dat de aftiteling 45 min. gaat duren zodat de film korter is dan in werkelijkheid. Ik heb het toch gered om hem uit te kijken. Jolie is nog wel om aan te zien als ze tussen de ruïnes door huppelt, serieuze rollen zijn niet voor haar weggelegd. Ze acteert onoprecht en het feit dat ze dat driekwart van de film met half open mond doet en bijna continu in beeld is in dit ongeloofwaardige verhaal helpt ook niet mee.

Zwolle84
Berthil schreef:
serieuze rollen zijn niet voor haar weggelegd.

Zeker wel. Changeling, Girl, Interrupted, The Bone Collector, By the Sea: stuk voor stuk sterke, 'serieuze' rollen.

Ik zou trouwens de hele dag wel naar die prachtige, al dan niet halfopen mond kunnen kijken.

avatar van jippie2010
Het geheel is voor mij niet overtuigend genoeg.
De combi van Jolie en Owen draagt daar ook niet aan bij.
Wel leuk dat Yorick van Wageningen een degelijke rol neerzet.
Een krappe voldoende. *3.0

Het is wel heel erg Amerikaans om een soort “Artsen-zonder-Grenzen”-verhaal onder te dompelen in een romantisch drama. Niettegenstaande dat is het een interessante en confronterende film over de gruwelijkheden in oorlogsgebieden. Het komt mij voor dat Angelina Jolie zich als een vis in het water gevoeld moet hebben, gezien haar betrokkenheid als UNHCR-ambassadeur bij deze problematiek.
Zonder het romantische sausje zou de film volgens mij een veel grotere impact hebben.