Beyond Borders (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Martin Campbell
met Angelina Jolie, Clive Owen en Yorick van Wageningen

Sarah Jordan is al jaren getrouwd met Henry Beauford, als ze tijdens de oorlog in Afrika dokter Nick Callahan ontmoet. Deze kennismaking is het begin van romance die leidt naar een onbekend land vol gevaar en verrassingen.

Zeer indrukwekkende film, goed geacteerd.
Ik was net wat aan het eten, dus voelde ik me wel schuldig, want je wordt geconfronteerd met het feit dat er zoveel mensen op de wereld zijn die geen eten hebben. Dus de film heeft me wel geraakt.

Voor mij een 4,5

avatar van RRT
RRT
Verena Post schreef:

Zeer indrukwekkende film, goed geacteerd.
Ik was net wat aan het eten, dus voelde ik me wel schuldig

Dus nu ben je op dieet Verena Post?
Was wel mooie film, met meevallende Angelina Jolie. Mooie, en soms schokkende beelden, van diverse landen waar de film zich afspeelt. 4*

avatar van Julie
Prachtige film. Ik bekeek hem 's avonds laat en zat zelf een paar keer met tranene in de ogen. Zeer pakkend en laat je inzien dat jijzelf het eigenlijk meer dan goed treft.
4.5*;)

Indrukwekkende film. Als je die mensen daar ziet, zo
uitgemergeld, kreeg ik tranen in mijn ogen van. Orgineel
verhaal. *4

indrukwekkend, realistisch, dramatisch, geweldig geacteerd. Kortom: naar mijn mening een superfilm

Echt een indrukwekkende film die je wel even aan het denken zet, ondanks dat die wel geromantiseerd is.

avatar van ¤smas¤
echt een mooie film met een diepere gedachte...
een film om zeker meerdere keren te bekijken en om zeker over na te denken! (zelfs met (misshcien) een persoonlijke boodschap...make the difference!)

(in de film viel mij o.a. heel erg de ogen op..heel apperd..ze glinsterde altijd...)

avatar van eRCee
Tenenkrommende film, indrukwekkend onderwerp. Het begon nog wel goed met de 'banaanscene', maar de ontzettende stereotiepe personages en het rammelende verhaal doen deze film al snel verzanden. De romance in Cambodja was helemaal triest (en hoe dit als het ware gerechtvaardigd werd door de beelden van een overspelige Henry ervoor). Door elke keer een ander land uit te kiezen wordt geprobeerd de aandacht van de kijker vast te houden. Het einde van de film laat hulpverlening als thema helemaal los: het is slechts een decor waarin de grote heldin haar liefde kan bewijzen.

Voor het onderwerp en een paar indrukwekkende beelden (bijvoorbeeld de scene met het jongetje en de granaat):

Ongefoolijk indrukwekkende film. Met dit soort films besef je inderdaad dat je niet mag klagen en hoe goed je het eigenlijk hebt. Het meest heftige vond ik inderdaad het jongetje met de granaat. Wel erg jammer van het einde, Maar dat past dan wel weer in het verhaal. zeker weten een 4,5 ster.

avatar van Kasper
Wat raar dat deze film op imdb een 5,9 krijgt....

avatar van eRCee
Heel vreemd inderdaad.

avatar van sn@ke
Zwaar aangezet drama , filmisch gezien erg vakkundig en effectief.

avatar van Turkeyloverz
vinden jullie ook dat ze op de poster een beetje lijkt op Lohan?

avatar van donnie darko
Mooie film die het moet hebben van de mooie landschappen en van de geweldige vertolking van Clive Owen. Die man heeft in mijn ogen nog nooit iets misgedaan, en tilt deze film weer tot een hoger niveau. Angelina is niet mijn actrice en zie ik meestal niet graag bezig, maar hier was ze toch ook wel goed.
Het is allemaal 3* materiaal, maar de sublieme eerste banaanscene en de mooie laatste scene zorgen ervoor dat er nog een halfje bijkomt.

avatar van finaldestiny
wat een mooie film is dit, prachtige rol van angelina jolie, heb af en toe echt een traan moeten laten. schitterende film een absolute aanrader.

Prachtige film. Erg realitisch gemaakt.

Doet je weer beseffen dat wij het maar goed hebben in Nerderland.

Deze film heeft me echt enorm aangegrepen. Ik vond het erg realistisch(al weet je natuurlijk nooit of het echt helemaal zo gaat, maar het kwam wel zo over). Echt ongelooflijk dat dit dus gebeurd in de wereld, al die kinderen die verhongeren en gewoon doodgaan aan een ziekte als de mazelen, wat hier in Nederland gemakkelijk te voorkomen is...
Verder vond ik het liefdesverhaal tussen Clive Owen en Angelina Jolie ook erg mooi uitgewerkt. En het einde...

4 *

Heel mooi, indrukwekkend. Moest er wel bij huilen hoor!!
Heel realistisch gefilmd. Mooi verhaal en blijft mooi tot de laatste seconde.

avatar van janhero
Weer een poging om een politiekcorrecte film te maken ,en vooral geen partij kiezen, met een liefdesverhaaltje er door (het einde deed me denken aan "harisons flowers") wat het allemaal weer erg slap maakt. Ik snap niet dat er hier mensen zijn die het een geweldige film vinden. Ik heb hem gekeken als een Indiana Jones film. Het was niet meer en ook niet minder. Alleen de humor ontbrak.

Wat ik zo jammer vind van dit soort films is dat ze veel willen laten zien en daardoor de boodschap kwijt raken. Ook willen ze misstanden aan de kaak stellen maar wel op een veilige manier anders worden hun films in vele landen niet gedraaid.
Maak dan een spannende film zonder een zogenaamde boodschap er in.

Hele mooie film, en een goed verhaal.. einde was ook prachtig!

avatar van Tun-89
Ik vond het een zeer indrukwekkende film,
met twee hele sterke acteurs Angelina Jolie
en Clive Owen. Ik was af en toe wat aan het eten tijdens de film, en dan voel je je wel een beetje schuldig.
Zo van; wij kunnen gewoon pakken wat we willen uit de kast en hun hebben niets. Het is heel erg dat er zoveel mensen zijn op de wereld die geen eten hebben, en die van honger-buikpijn dood gaan.
Zulke dingen werden goed in beeld gebracht tijdens de film. Ze hebben de landen goed uitgekozen vind ik, en overal weer veel ellende en drama. Er zitten mooie maar ook schokkende beelden in. Bijvoorbeeld dat jongetje en die moeder met de wond in de woestijn, de baby met de granaat etc
Dan krijg je zeker wel even tranen in je ogen.
Het is een hele realistische film,
en door dat ze het een beetje hebben geromantieseerd is het nog mooier.
Ik ben het er trouwens ook mee eens dat als je een goed doel steunt, dat je dat niet doet door een gala of bal te geven met champagne en kaviaar. wat allemaal duizende dollars of euro's kost. Geld storten, of zelf hulp verlenen is heel wat anders dan je gezicht laten zien op een sjiek feestje wat voor een ''goed-doel'' is.
Maar dat is mijn mening

Prachige aangrijpende film. krijgt 4 sterren

avatar van DeCol
Prachtige film, heel sterk verhaal! Niks op aan te merken 4*

avatar van %%%%%%
Vond een mooie film.Met een prachtig verhaal ! Zeker het begin was mooi met die aap grap.En er zijn wat stukjes bij gebleven.Maar als de film naar het einde toe gaat word het wat minder.Zoals ook het einde.Maar toch 3,5 sterren

Wat een belabberde film. Cliché matige en oppvlakkige karakters, te zwaar aangezet en te weinig uitgelegd. De acteerprestaties van Jolie vallen erg tegen, verder dan met grote ogen verbaasd om zich heen kijken komt ze niet.
Deze film viel me erg tegen.

Een prachtige film...mooi treurig verhaal,alleen Jolie beviel me niet echt, Te onnatuurlijk,dat er mannen zijn zijn die haar een prachtvrouw vinden,kan ik maar niet begrijpen TE mager alhoewel ze in deze vertolking wel op haar plaats was met zo een mager figuur en inderdaad verder als met een gezicht "verbaast"kijken waar je alleen mond en ogen buiten proportie ziet nee ....De mannelijke hoofdrol was erg indrukwekkend,en ook het einde was erg aangrijpend.van mij een 4.5

avatar van Norma
Ik kan dit toch met de beste wil van de wereld geen "goede" film noemen. Het liefdesverhaal bijt enorm het ontwikkelingshulpthema vind ik. Hierdoor is het niet helemaal duidelijk of de film over de tragedie van sommige landen gaat waarbij de romantische verhaallijn een beetje buiten proporties gegroeid is, of dat het eigenlijk een lovestory is waar een hoop wereldse ellende bij gehaald is om de boel wat smeuïger te maken. Als ik de dvd-cover mag geloven komt het een beetje op dat laatste neer, en dat voelt niet goed. Maar toch; het resultaat is een film met mooie beelden en een paar scènes die je wel bij blijven vanwege de gruwel.

Jolie vind ik geen pluspunt. Gedurende de hele film staart ze een beetje wezenloos de ruimte in waarbij haar buiten-proportionele lippen afleiden van alles wat er verder in beeld gebeurt. Owen vond ik wel verrassend goed; de openingsscène vond ik overtuigend en daardoor best confronterend.

Kortom: een film die vermaakt en die vast goede bedoelingen heeft, maar die voor mijn gevoel de verkeerde hoofd-en bijzaken stelt.

ik vond dit nou echt een prachtige film..!!
hij is echt indrukwekkend..
en de scenes waren echt heel mooi.. erg aangrijpend en zielig..
vooral als je al die magere kinderen in beeld ziet..
Angelina blijft speciaal, en ook clive owen deed het erg goed..
hun liefde zat er bij echt in, prachtig!!
Ik moest echt wel een paar traantjes wegpinken indrukwekkend!

4.5 sterren..

avatar van russell
Prachtige film... een toppertje, daarentegen wel tegenstrijdig met het leed van de derde wereldlanden en de romantiek van Clive en Jolie in 1 film gepropt, maar dat mag de pret niet drukken.

Wat is Clive toch een lekkere vent, lust ik wel pap van...
Daarentegen ziet Jolie er ook goed uit in deze film, geloof ook graag dat de meeste dames haar graag afkraken in deze film om het feit dat ze gewoon een bloedmooie kop heeft en ook nog eens bij elke film een sterke personage kan zetten.
Voor wie van romantiek en drama houd is deze film zeker een aanrader.

Deze film is een vette 5 waard!

leon1970
Schitterende en indrukwekkende film.

Waardering: ****

avatar van nightbreed
Goede regie, matig script.
Angelina Jolie is niet echt overtuigend als wereldverbeteraar met haar pornolippen en 'als je er maar lekker uitziet' imago.
Met het verstand op nul, zodat je de gaten en onwaarschijnlijkheden in het script niet opmerkt, is dit wel een lekkere wegkijker die nergens verveelt.

Even nog een cynische toevoeging:
Hoe druk je wereldproblematiek, armoede en ontwikkelingssamenwerking bij Amerikanen door de strot, iets waar de Amerikanen zich totaal niet voor interesseren.
De makers van deze film hebben gedacht: Maak er een zielige/ontroerende film van met een lekker Hollywoodwijf in de hoofdrol (zo 1 waar 99,9 % van de Amerikaanse vrouwen zich mee willen identificeren en waar 99.9% van de Amerikaanse mannen het bed mee willen delen) om kijkers te trekken en dan maar hopen dat het ze iets doet.

Cijfer: 3,5