Beyond Borders (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Martin Campbell
met Angelina Jolie, Clive Owen en Yorick van Wageningen

Sarah Jordan is al jaren getrouwd met Henry Beauford, als ze tijdens de oorlog in Afrika dokter Nick Callahan ontmoet. Deze kennismaking is het begin van romance die leidt naar een onbekend land vol gevaar en verrassingen.

neo (crew)
eindelijk een voorlopige datum

en een poster...

avatar van Jordy
uit de OK-nieuwsbrief:

NU OOK OFFICIEEL: YORICK VAN WAGENINGEN MAAKT HOLLYWOOD-DEBUUT
door Robbert Blokland (ANP)

Hollywood/Amsterdam – Trouwe Nieuwsbrieflezers wisten het al, maar nu is het ook officieel: acteur Yorick van Wageningen maakt binnenkort toch nog zijn debuut in een grote Hollywood-film. Dat heeft distributeur United International Pictures (UIP) vrijdag bevestigd. Van Wageningen is begin 2004 in de Nederlandse bioscopen te zien in Beyond Borders, een liefdesdrama van voormalig James Bond-regisseur Martin Campbell.
De acteur zou verleden jaar al zijn Hollywood-debuut maken in de thriller Minority Report van regisseur Steven Spielberg. Doordat de advocaat van producent Twentieth Century Fox niet op tijd de werkvergunning van de Nederlander had geregeld moest hij op het laatste moment afzien van deelname aan de productie.
Van Wageningen speelt in Beyond Borders een significante rol als Jan Steiger, een goede vriend van hoofdpersonage Nick Callahan, een Britse medicijnenstudent die halverwege de jaren tachtig in Afrika te hulp schiet bij rampen en oorlogen. De vrouwelijke hoofdrol is weggelegd voor Oscar-winnares Angelina Jolie. Zij speelt Sarah Jordan, een rijke Amerikaanse die op doorreis in Londen zowel Callahan als Steiger ontmoet.
Beyond Borders werd opgenomen in Canada, Engeland en Kenya. De film gaat eind oktober in Amerika in premièr

Nooit van die kerel gehoord.

Deze fillm was op zich wel goed te doen...zitten aspecten in waar je niet heel de dag bij stil staat, zoals alle armoede en geweld in de wereld. Met de indicatie drama ben ik het mee eens omdat dit op realistische wijze wordt gebraht. Alleen een oorlogsilm is het niet. . Ik vond het niet meerr dan een aardige film. Ik denk wanneer ze een keuze hadden gemaakt tussen het maken van realistische film of een gedramatiseerde film deze beter was geworden.. maar dit is weer typisch amerikaans. Dus 3 sterren.

Niet mijn soort film en kon mijn dus ook niet boeien een magere 4 dus 2 *

ik heb de film in Namibie gezien waar een deel van de film ook is opgenomen. Ik persoonlijk vond de film erg boeiend omdat ze de welvarende mensen laten zien hoe het eigenlijk in 3e wereld landen er aan toe gaat terwijl zij vredig voor de tv naar soaps e.d. zitten te kijken. ik vind dus dat het een goed beeld geeft van de dingen waar wij als west europeanen niet echt mee bezig zijn, en vooral niet kennen en al helemaal niet kunnen voorstellen, de film heeft mij wel bezig gehouden, en ik denk dat het ook wel meerdere mensen toch ook wel bezig zou houden want wat je ziet gebeurt gewoon echt, alleen merken wij er niets van!

Ik vond het een goede film met in mijn ogen een goed acterende Angela Jolie. 3,5*

stinissen schreef:
Niet mijn soort film niet mijn thema te zoetsappig en het kon me allemaal en dus ook niet boeien een magere 4 dus 2 *

Ik vond dit meer een documentaire dan een echte speelfilm. Het verhaal was erg dunnetjes, maar de plaatjes waren mooi/indrukwekkend. Toch maar 2* omdat ik meer film en minder documentaire had willen zien.

Zeer ingrijpende film, uit de kunst!!!!
4****

Hmmm, ik heb nog wat stukjes gezien en m´n mening nog even wat naar beneden bijgesteld, het was erg (plicht)matig

shaggy123
Mooie film beetje langdradig vooral het begin. je hoeft em niet in de biostezien kan ook haast niet want hij draait heel weinig plaatsen dat kan ik me ook voorstellen wacht maar als ie op dvd komt of dowloud em. krijgt van mij 3 steren

gewoon een goede film

avatar van Gorro
De film staat vol van goede bedoelingen, maar hij rammelt aan alle kanten. Het acteerwerk is onder de maat en de plot wil ook maar niet echt op schieten. De emotioneel bedoelde sleutelscenes zijn eerder lachwekkend dan dat ze je treffen en zorgen voor plaatsvervangende schaamte. De eerste helft van de film was nog best goed, maar daarna zakt de film in elkaar. De razzie-nominatie voor Angelina Jolie was terecht. **

avatar van Goodfella
Niemand die zich stoorde aan de computeranimaties die werden ingezet om broodmagere kindjes op het scherm te toveren?

avatar van Tha Flow
In de Verenigde Staten veroorzaakte Beyond Borders veel kritiek, omdat de hulporganisaties in de film zich in ruil voor financiële steun inlaten met wapenhandel en spionage voor de CIA (de Nederlander Yorick van Wageningen is te zien als dubieus contactpersoon). Critici spraken er schande van dat VN-secretaris Kofi Annan en Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen Ruud Lubbers de wereldpremière bijwoonden.

Het doel schijnt de middelen te heiligen; er is veel geld nodig voor het vluchtelingenwerk dus alle aandacht lijkt meegenomen. De emo-porno van Campbell - met veel arme negertjes met vliegen om hun hoofd en shots van een getourmenteerd kijkende Jolie - is echter onverdraaglijk.

bron: Cinema.nl

ik dacht eerst aan een interessante film, maar dit klinkt bijna eng

cr_ix
Niets van aantrekken Tha Flow, gewoon kijken en je laten meenemen in het verhaal... zeker er zijn een aantal dingetjes waarvan ik zeg... of dat ook zo in het echt gebeurd, maar het is een opzichzelfstaand verhaal dat wel aandacht vraagt over hoe de wereld omgaat met vluchtelingen. Ik heb me niet gestoord aan acteerwerkt en me vooral vergaapt aan de mooie shots van Afrika. 4*

Diesel
Zeer benieuwd naar deze film.

Al is het alleen om Clive Owen en Yorick van Wageningen.

Een zeer geslaagde film. Vooral de scene met de verhongerende kind en de gier. vind ik het mooiste beeld en nog een paar schokkende scenes. De mooiste en ontroerende scenes was vooral te zien in Ethiopië.

Clive Owen heeft hier in deze film heel goed gepresteerd, behalve Angelina Jolie vond ik ietsje minder reeël overkomen in deze film. Anders had deze film zeker paar punten erbij gekregen. Ik twijfel op dit moment om tussen de 3,5 en 4 ** te geven. Hou het nu op 3,5*

avatar van Goodfella
Justice4All schreef:

avatar van TheRisingSun

De meest ranzige scène van het jaar.

Mooi is een wel heel verkeerd woord om hier te gebruiken! De scène heeft wel een impact,maar mooi om te zien is het natuurlijk niet!

Over de film: Toch wel goede film die je in ieder geval wel laat nadenken over hoe slecht veel mensen het eigenlijk toch wel hebben op deze wereld en hoe gezegend we moeten zijn met het leven dat wij hebben. Vond de shots van de landen waar ze waren erg mooi!
De film had ook zeer aangrijpende beelden,o.a van de verhongerde baby en gewonde moeder,maar ook de baby met de handgranaat in zijn handje was behoorlijk heftig. Het acteerwerk vond ik goed en het liefdesverhaal vond ik eerlijk gezegd nog wel meevallen.

3,5 ster

Goodfella schreef:

Ja precies! Dat dacht ik ook al gezien te hebben. En in hollywood heb je zoveel broodmagere types! Dat ze er niet eentje even hadden kunnen lenen, vreemd hoor

De meest ranzige scène van het jaar.
Ik heb hier over BEELD (visueel) hoe aangrijpend het is en niet hoe grappig het is!

O ja, ik heb het ook opgemerkt dat ze hier SFX hebben gebruikt

Zeer ontroerende en aangrijpende film. De liefdesscenes moesten er gewoon bij om de extra emoties op te roepen bij het verbluffende einde dat je met een krop in de keel achterlaat.

Angelina Jolie was idd een beetje minder. Clive Owen doet me net zoals in Close opnieuw versteld staan.

Voor mij persoonlijk de beste film van 2005 (ik ken hem pas van dit jaar dus reken ik hem bij 2005) tot hiertoe, maar het jaar is nog vroeg, en door mijn examens heb ik nog niet zooooveel films gezien dus...

In België niet in de cinema geweest, in Nederland wel?

Aangrijpende film.
Het verhaal is wel enigszins voorspelbaar.
Het eind is een beetje vreemd.

Zeer aangrijpend! Heel mooi! Maar zo zielig, dat zij op het eind doodgaat.. *4*

Enorme spoiler hierboven aangepast . Let er voortaan op svp!