• 8.348.906 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Annette Haywood-Carter

Met onder meer: Hedy Burress, Angelina Jolie en Jenny Lewis

Plot Foxfire

"It took them 17 years to learn the rules. And one week to break them all."

De komst van de rebelse Margret 'Legs' Sadovsky zet de plaatselijke middelbare school op stelten. De zelfverzekerde tiener zet haar medestudenten aan om eindelijk op te treden tegen biologieleraar Buttinger die de zwakkere meisjes van de klas seksueel misbruikt. Onder impuls van Legs nemen vijf meisjes wraak op hun leraar, maar de schooldirecteur heeft het niet zo begrepen op hun acties en schorst hen voor drie weken. De vijf trekken steeds vaker samen op en maken van een verlaten huis hun uitvalsbasis. Vooral tussen Legs en Maddy ontstaat een diepe vriendschap.

imageimage

avatar van portishead00

portishead00

Aardige film met een nog vrij jonge Angelina Jolie.

Voor op een regenachtige avond met een pilsje erbij goed te doen.

avatar van jedymaster

jedymaster

pilsje? kratten bier bedoel je!

avatar van Hemdale

Hemdale

Best wel een goede film, leuk verhaal en een stoere Angelina Jolie.

3,5 ster

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1921 stemmen

Jolie gaat hier topless! Veel meer weet ik niet meer van deze film.

avatar van neo

neo (crew films)

Gia weleens gezien?

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Een van mijn top 10 films. Heel mooi verhaal, soort Thirteen met 17-jarigen. Kan niet veel negatieve punten verzinnen. Einde is spectaculair

avatar van FreakyGurrl

FreakyGurrl

Een van mijn favorieten van Jolie.

Je zou bijna zelf in de film stappen en de hoofdrolspeelster het bed in trappen met Jolie.

Hoe bedoel je teasen

avatar van goongumpa

goongumpa

Ik kreeg het moeilijk toen Angelina's tieten in beeld kwamen, dat mogen jullie gerust weten. Heel stilletjes heb ik een gebed gezegd. Mogen ze rusten in vrede.

Tarkus

Goede film, met een prima verhaal.

En een zeer goede, nog heel jonge, Angelina Jolie.

scorsese

Goeie film over een paar meiden die geschorst worden van school voor het slaan van een leraar die hen lastig viel. De jonge personages komen goed uit de verf en de vriendschap die ontstaat is prima uitgewerkt. De film blijft de volle lengte onderhoudend en ook het acteerwerk is goed (waarbij Angelina Jolie uitstekend gecast is).

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Foxfire is een film die ik per toeval ontdekt heb omdat de Franse verfilming van het gelijknamige boek uit 2012 Pagina niet gevonden in de filmlijst van Cinéart zat. Die versie scoort iets minder IMDb en een pak minder op moviemeter. Maar ook veel minder kijkers. De Franse versie zou dichter bij het boek staan, maar soms is het beter om bij een verfilming een interpretatie weer te geven.

De film is een coming of age van enkele tieners die te kampen hebben met verschillende problemen. Enkele van hen worden misbruikt door een leraar en voelen zich machteloos en alleen. Als een nieuwe leerling het voor zich opneemt, geef het zelfvertrouwen aan de andere meisjes en ze vinden in elkaar vriendinnen, maar ook hoop voor de problemen waar ze mee te maken hebben.

De film doet wat denk en aan gelijkaardige coming of age films, maar is op zich uitzonderlijk (voor die tijd) door enkele thema's die pas later veel actueler zullen worden. De 90's sfeer met de bijpassende muziek en de emo-look van Angelina Jolie, zorgen voor een mooie nostalgische sfeer. De cast doet het best wel goed en er zit genoeg vaart in de film. Foxfire zie je niet snel in toplijstjes staan, maar is toch een verborgen pareltje wat mij betreft.