Gia (1998)

geregisseerd door Michael Cristofer
met Angelina Jolie, Elizabeth Mitchell en Eric Michael Cole

Gebaseerd op ware gebeurtenissen. Gia (Angelina Jolie) is een van Amerika's eerste supermodellen. Het verhaal vertelt haar leven vanaf haar tienerjaren tot aan haar dood in 1986, toen ze aan AIDS overleed, als een van de eerste vrouwen in de Verenigde Staten. Haar hele turbulente leven, de glamour, de drugs en haar relaties, komt voorbij.

Goede biografische film.
Evenwel met een schokkend verhaal, uiteraard waar gebeurd.
De rol van Gia is Angelina Jolie op het lijf geschreven, ze doet het ronduit fantastisch.
Toch wel een aanrader deze film.
Ook de soundtrack is prima.

Angelina acteert sterk zowel in het gedeelte van de film waarin Gia de successen binnenrijft als in het gedeelte waarin de verslaving en de fatale ziekte de kop op steekt.
Een boeiend relaas, misschien wat lang uitvallend, maar zeker niet zonder emotie gebracht.

avatar van IH88
“Life and death, energy and peace. If I stop today, it was still worth it. Even the terrible mistakes that I made and would have unmade if I could. The pains that have burned me and scarred my soul, it was worth it, for having been allowed to walk where I've walked, which was to hell on earth, heaven on earth, back again, into, under, far in between, through it, in it, and above.”

Indringend, fascinerend en tragisch, dat kan je het leven van model Gia Carangi wel noemen. Ik ging zonder voorkennis de film in, maar toen ik het witte gezicht van Gia zag en de vieze naalden wist ik genoeg. Fantastisch acteerwerk van Jolie, die steeds meer in mijn waardering stijgt.

Maar ook complimenten voor de regie van Cristofer. Het verhaal is straight forward, maar Cristofer weet met een speelse regiestijl er toch zijn eigen draai aan te geven. Veel zwart-wit beelden, voice-overs (van interviews met mensen die Gia hebben gekend) en een bijna dromerige sfeer. En de jaren 80 komen echt tot leven door de kleding, de muziek, maar ook gewoon door de zorgeloze sfeer vol met drank, drugs en seks. Naast Jolie is ook Mitchell erg sterk en de laatste scene tussen beide actrices maakt diepe indruk. Die blik van Jolie als Mitchell zegt dat ze elkaar snel weer zien snijdt dwars door je ziel.

avatar van Ajax&Filmfreak
Een film die ik niet snel zal vergeten.....
Niet de de film nou zo ongelofelijk goed is.
Maar het verhaal is erg realistisch dramatisch en naargeestig.
Een verhaal over opervlakkige schoonheid, leegte, verlaten worden en eenzaamheid, het nut en de negatieve kant van drugs en over ziekte.