Beyond Borders (2003)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Martin Campbell
met Angelina Jolie, Clive Owen en Yorick van Wageningen

Sarah Jordan is al jaren getrouwd met Henry Beauford, als ze tijdens de oorlog in Afrika dokter Nick Callahan ontmoet. Deze kennismaking is het begin van romance die leidt naar een onbekend land vol gevaar en verrassingen.

Ja, ieder z'n ding nightbreed, doch kan ik echter over opluchting spreken dat Angela hier zo'n heel normale rol speelt. Niets stoers, niet heftig, buitengewoon sexy of knap,nee.......Angela als 'gewoon' vrouw. En zo zielig en ontroerend vond ik de film eigenlijk niet. Al is dit een subjectieve uitlating natuurlijk, maar vond juist zo mooi dat er geen focus uit handen werd gegeven om het 'concentraat' traanstimulator te genereren. Wel ontroerend, maar het was niet een doel op zich. Ik persoonlijk vind het klasse dat er een film als deze bestaat. Want al is het item armoede en onrecht iets waar men zich heden ten dage meer mee bezigt dan immer voorheen, het is simpelweg een heel impopulaire keuze om een film als deze te maken. De film zelf krijgt van mij een 4 *, maar het gekozen verhaal geraakt voor mij beyond the lilmits van nummer vijf. Laten we zeggen een zes. Gem.? Vijf *****

Zeer indrukwekkende film...de beelden zijn schokkend en pijnlijk. Angelina speelt as usual een mooie rol en ze doet het goed. Ik heb erg genoten van deze film, in de zin dat ie zo goed was. Vond de beelden wel naar, maar ongetwijfeld zeer realistisch.

3.5 *

avatar van danise
Dit is echt 1 van mijn mooiste films die ik heb gezien!
Wel een soort film met een 'boodschap' zeg maar
Absoluut een grote aanrader!

avatar van Eny
Eny
Een best wel voorspelbare film, maar toch wel boeiend met mooie beelden die niet uit mijn geheugen zullen verdwijnen.

3,5 sterren

avatar van FixX
deze film had van mij gerust een uur langer mogen duren

avatar van Wazowski
Tomb Raider: Beyond Borders zou een aardige alternatieve titel kunnen zijn voor deze film.
Aandoenlijk hoor, om een aantal gebieden in de wereld onder de loep te nemen waar mensen in bedreigde situaties verkeren.
Alleen wel een beetje jammer dat dit slechts als kapstok wordt gebruikt om er een verplicht liefdesvehikelverhaaltje aan op te hangen.
Daar help je volgens mij echt geen Ethiopische kinderen mee...

Vals sentiment

avatar van girl in the moon
Hier mogen er van mij meer van gemaakt worden!
Waanzinnige film waarin je met je neus op de feiten gedrukt wordt. Echt, je kunt er echt niet omheen! Moedig liefdesdrama tussen de regels door...

avatar van Tha Luz
Mooie film,heb een tijdje geleden deze film op film1 gezien en vond het een goede film.Met een paar goede beelden die je een realistisch beeld geven van wat er nog steeds gebeurt op deze aarde.Mooi einde ook niet te hollywood
3.5

wat een ongelovige prachtige film echt waar een van de mooiste films die ik ooit heb gezien deze film heeft me echt geraakt

avatar van palingroker
Ik vond het geen bijster sterke film. Het laat wel goed zien hoe schrijnend de situaties zijn in de vluchtelingenkampen. Maar het werkelijke verhaal (de liefde tussen de twee) verbleekt er eigenlijk een beetje door. Neemt niet weg dat het heerlijk is om naar Angelina en Clive te kijken, wat een geweldige mensen.

avatar van frank92
Best een mooie film met een mooi verhaal 3,0

Jeauhan
palingroker schreef:
...laat wel goed zien hoe schrijnend de situaties zijn in de vluchtelingenkampen. Maar het werkelijke verhaal (de liefde tussen de twee) verbleekt er eigenlijk een beetje door.

Denk toch eerder andersom...

- - - - -

Alle goede, nobele en oprechte bedoelingen ten spijt gaan lief en leed niet samen in deze niet al te beste mix van glamour en ellende.

De aandacht voor de vluchtelingenellende is waarschijnlijk oprecht, maar dient helaas slecht als decor voor een kleverig liefdesverhaal tussen twee (van clichés doordrenkte) personages. Waar Clive Owen het best aardig doet, loopt Jolie er uiterlijk veelal te opgedirkt en smetteloos bij.

Pluspunt is dan toch wel Yorick van Wageningen die een goed bijrol neerzet en toch ook waardering voor de aandacht aan de vluchtelingenellende.

avatar van Julie
wondermooi!!!!

Dooz
Geromantiseerd, maar super mooi.

Realistische film maar wondermooi!!!!
Nee dat haalt die niet bij mij.

Goed camera- en acteerwerk van beide hoofdrolspelers.

Mooie film

avatar van Filmkriebel
Het zou jammer zijn om deze film links te laten liggen. Hij geeft aandacht aan de heldhaftigheid van de humanitaire hulpverlening in oorlogsgebieden. Sarah krijgt de roeping om haar steentje bij te dragen en wordt verliefd op een gedreven arts, Callahan.

De film begint goed, met een sterke intro in die balzaal en boeiende focus op het humanitaire aspect in Ethiopië. Het wordt duidelijk dat anders wordt omgegaan met leven en dood. Daarna neemt het verhaal een meer politieke toon aan, met de betrokkenheid van rebellengroepen in de Cambodjaanse jungle en de besneeuwde bossen van Tsjetsjenië. Hier verliest "Beyond Borders" wat punten, omdat het humanitaire drama omslaat naar romantische avonturenfilm.

De romance tussen Jolie en Owen is flauwtjes en brengt weinig extra drama aan het geheel. Campbell had zich beter gehouden aan de dramatische realiteiten van de ontwikkelingslanden, en ons wat meer verteld over het dagdagelijks werken in vluchtelingenkampen. Toch een 3,5* waard.

avatar van Timecop
FixX schreef:
deze film had van mij gerust een uur langer mogen duren

Van mij een half uur korter. Verhaal pakte mij niet zo. Wel goed geacteerd overigens.

Het is maar wat je er in wilt zien: 2.50 (2.70)
De carriere van Campbell wordt al jojoënd gekenmerkt door pieken en dalen, met Beyond Borders als leidend voorwerp. Want moeten we nu de romance tussen Callahan en Sarah voorop stellen, of toch de hartverscheurende gebeurtenissen in de diverse ontwikkelingslanden? Juist, men wist het zelf ook niet, met als gevolg dat het van allebij een beetje is en dat wringt zo nu en dan behoorlijk. Het eerste uur brengt Campbell het er zeer behoorlijk vanaf met enkele fraaie scenes, geslaagde dialogen en de rauwe, maar uitermate realistische weergave van Ethiopië; maar is het niveau in het tweede uur sterk tanende. Het toch al redelijk verknipte script wordt er door het verplaatsen van Callahan en zijn team naar andere landen niet bepaald boeiender op en komt het slotakkoord nogal geforceerd over. Ik zit een beetje op de brug om voor een 2,5 (2,70) of toch een 3,0 (2,80) te geven, maar bij nader inzien kom ik toch tot net iets meer minnetjes dan plusjes.

Genoten van deze film. De balans tussen de liefdesaffaire en het het maatschappelijke onderwerp is volgens mij goed, al slaat dit in het laatste stuk wel een beetje door richting de liefde (Tsjetsjenië).

Net gekeken, vond het een pracht film, en greep me zeker aan.
Vooral ook de passie van Angelina Jolie, en het goede acteerwerk uiteraard, maar ook Clive Owen was zeer zeker goed, vindt hem altijd al een top acteur geweest.
Heb me geen een minuut verveeld, je kan goed zien bij deze film hoe het aan de andere kant van de wereld aan toe gaat, dat wordt veel vergeten bij mensen, maar misschien is dat ook wel beter.

avatar van Delvenaartje
Mooie film.. verbaasde me ook van het dochtertje, had zo ver niet gedacht

Zeker eentje die ik over een tijd nog eens ga kijken, al is het alleen maar voor de manier hoe Clive zoent

avatar van eltorro
Niet heel erg bijzonder filmpje.
Verhaal springt soms iets te veel van de hak op de tak. Waardoor het verhaal je inderdaad niet erg pakt.

Het begin was wel goed, en liet de problemen in de oorlogs landen erg goed zien. Maar zodra de film naar een nieuw oorlogs gebied ging, begon de film me al minder te boeien. Daarnaast stoorde ik me erg aan het overacting van Clive Owen, wat zijn personage erg irritant maakte. Angelina Jolie laat daarentegen wel zien, dat ze ook een normale rol goed aan kan.

De laatste 10 minuten waren wel verassend. Ik dacht, nu kijkt Clive Owen nog eens zielig om en wordt dood geschoten, maar het was dus precies het tegenover gestelde.

Dus toch maar 3* voor het begin, het einde en de boodschap van de film.

Don Dijk
Balen zeg, gister deze film gehuurd, bleek dat ie net op TV was geweest.

Érg sterke film. Wel met enige voorspelbaarheden uiteraard, zoals het dochtertje en het liefdesverhaaltje (hoewel overigens niemand van jullie had zien aankomen dat Jolie zal sterven).

Ik zat er in elk geval van het begin tot het eind in, de film kakte geen moment in en ik geef de film dik verdiend 4 sterren.

****

avatar van $mit$
Tjah, Angelina Jolie, wat is het toch een prachtige vrouw. Haar schoonheid tekent voor mij een schoolvoorbeeld aan vrouwelijke perfectie en daarbij blijkt ze ook nog eens aardig goed te kunnen acteren. Vele mensen kennen haar echter in de rol van een stoere, medogenloze, koudbloedige en onstuitbare waaghals zoals ze dat was in de films 'Tomb Raider' en 'Mr & Mrs Smith'. Maar met deze film bewijst ze wederom ook uitstekend te kunnen acteren in een ander soort personage, in dat geval het overgevoelige loopse delletje.

Verder vond ik het een redelijk sterke film. Het was een gemakkelijk plot, maar het vertelt wel een verhaal dat aangegrijpt en dat kan ik wel waarderen. 4*

avatar van Goblin
Sterke film met een aantal "harde" beelden.
Film heeft mij in het begin aangegrepen maar zakt aan het eind wel iets weg (vind ik). De laatste locatie spreekt mij ook iets minder aan dan de 2 eerste locaties.

Prima film met een goed verhaal en door iedereen goed geacteerd.
4 sterren.

Don Dijk
Goblin schreef:
De laatste locatie spreekt mij ook iets minder aan dan de 2 eerste locaties.

Dat had ik ook inderdaad, een flinke overgang opeens he?

avatar van Goblin
Ja een behoorlijke overgang.

Het einde kwam op mij ook een beetje afgerafeld over.
Alsof de regiseur een ander einde in gedachten had maar dat de film te lang ging worden als het allemaal werd uitgewerkt.

avatar van mock turtle
niet zo'n geslaagde film, vind ik.
Lijkt niet te kunnen kiezen tussen een nietszeggend romantisch drama, en een geengageerde film die wat wil aankaarten. En op beide gebieden vond ik de film behoorlijk overdreven en onwaarschijnlijk.
goed voor een avondje filmkijken, meer niet. (of beter gezegd: twee avondjes, want de film is behoorlijk lang en niet boeiend genoeg om in één ruk af te kijken)..

avatar van nachtschade
Erg aangrijpende film die me aan de stoel kluisterde. Het subplotje (de romance, óf was dit nou het hoofdplot???) was in mijn ogen totaal overbodig en misplaatst. Desalniettemin een aanrader