ad

Geregisseerd door: Wolfgang Reitherman

Met onder meer: Brian Bedford, Peter Ustinov en Phil Harris

Releasedatum: 8 november 1973

Over Robin Hood

"Meet Robin Hood and his MERRY MENagerie!"

De film vertelt de legende van Robin Hood met dieren als personages. Robin Hood is een outlaw die een bende start in Sherwood Forest. Hij wil het onrecht van de plaatselijk Sheriff bestrijden, die de bevolking grote bedragen belasting laat betalen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Robin Hood (stem)

Little John (stem)

Friar Tuck (stem)

Maid Marian (stem)

Prince John (stem)

Sir Hiss (stem)

The Sheriff Of Nottingham (stem)

Lady Kluck (stem)

Allan-a-Dale - The Rooster (stem)

Nutsy (stem)

avatar van De filosoof

De filosoof

Een heerlijke en briljante Disney-adaptatie van de Robin Hood-legende, zoals die eind 16de eeuw in de 12de eeuw werd gesitueerd toen koning Richard Leeuwenhart op kruistocht was en zijn broer Jan zonder Land als een tiran over Engeland regeerde. De film behoudt de zware thematiek die wel wat lijkt op Shakespeare’s Hamlet: een ‘usurpator’, dus iemand die illegaal de troon heeft afgenomen van de rechtmatige vorst, oefent een waar terreurbewind uit over de bevolking waarmee de tiran zelf z’n einde bewerkstelligt doordat nobele krijgsheren zich namens de bevolking tegen hem keren. De film behoudt ook de zware politieke thema’s die de legende een protosocialistisch karakter geven; in de woorden van Marx “onteigen de onteigenaars!”. Tot mijn verrassing herkende ik nog heel veel van de beelden en scenes van de film uit mijn kindertijd, zelfs tot in de details, zodat het lijkt alsof ik de film vaak heb gezien als kind (dat noemen ze tegenwoordig ‘linkse indoctriantie’ van de kinderziel).

Dat de personen worden uitgebeeld door dieren maakt de legende tot een fabel waarin de menselijke eigenschappen zelfs nog sterker worden uitgebeeld door ze tot karikaturen te maken. Die menselijke eigenschappen in de gegeven politieke (middeleeuwse) context zijn meesterlijk uitgebeeld en de briljante humor maakt het helemaal af (zoals bv. wanneer Koning John Sir Hiss verontwaardigd verwijt zijn vuistslag te ontwijken).

avatar van Ste*

Ste*

Duidelijk gemaakt in Disney's periode van weinig budget, maar dan toch eigenlijk extra knap dat dit zo'n leuk filmpje geworden is. Want hoewel de tekenstijl en achtergronden simpel en basic zijn wordt dat weer gecompenseerd door de leuke personages en het goede stemmenwerk. De toon is fris en modern (die vertellende haan met zijn countrygitaar bijvoorbeeld), zeker voor die tijd, en op deze manier ook totaal iets anders dan wat Disney hiervoor maakte, zeker als je het vergelijkt met de klassieke sprookjesverhalen als Cinderella e.d.

avatar van FillumGek

FillumGek

Ook na de zoveelste herziening is dit toch wel mijn absolute favoriete Disney. Vroeger keer op keer van genoten, en nog steeds is zowat elke scene een schot in de roos. Een heerlijke verademing in vergelijking met de vele prinsessentekenfilms. Niet zoet, integendeel soms, maar met behoorlijk wat humor gebracht en stiekem gewoon stoer.

Zowel van het verhaal zelf als van de setting ben ik nooit zo'n fan geweest, maar doordat de mensen zijn vervangen door dieren maakt het des te meer genietbaar. Waar het sommige Disney's aan schort, hebben ze Robin Hood tjokvol gegooid met leuke personages. Vanzelfsprekend zijn de schurken een leeuw en een wolf, terwijl de onschuldigen worden vertolkt door konijnen en wasberen. De neushoorn-wachters en boogschutters waren ook best stoer, mede doordat ze niet praten. Robin Hood is sluw, dus dat is natuurlijk een vos.

Diverse scenes hebben vroeger zo'n indruk achter gelaten dat ik ze nog steeds kan dromen. Het boogschiettoernooi wat compleet uit de hand loopt, de beroving van de koning, de ontsnapping uit de gevangenis tot aan de gemene sheriff die de laatste centen van de allerarmsten int. Gooi daar nog een paar liedjes bij die allemaal lekker klinken en een spannende score en je hebt dik vermaak.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2057 stemmen

Jeugdsentiment. Film als stripboek wel 100x gelezen.

avatar van Don Homer

Don Homer

Waarschijnlijk mijn favoriete Disney. Ik wilde deze als kind telkens opnieuw lenen bij de bibliotheek. Ook nu vind ik hem nog erg vermakelijk. Verslavend muziekje die zeker een week blijft hangen, goede grappen, een goed verhaal en het einde blijft fantastisch. Hele leuke Nederlandse stemacteurs ook.

avatar van Pepino

Pepino

Vreemd dat Robin Hood zo weinig heeft op Rottentomatoes (53%? Komaan...).

Ik vind 'm heel entertaining, zéker de relatie tussen Prince John en Hiss. De dialogen die zij met elkaar hebben zijn geweldig. "Hiss, you deliberately dodged!"

Oké, er werd veel animatie hergebruikt; maar als het werkt, dan werkt het toch?

Dus... ja, van mij een verdiende 7

avatar van Boneka

Boneka

Heb al vele Robin Hoods gezien en deze mocht zeker ook niet ontbreken. And don't get me wrong maar ik had toch een iets betere leukere film verwacht. Toegegeven hij ziet er tof uit met al die typetjes maar velen zijn wel geleend uit andere Disney films. En dan die stemmen! Zitten we naar een country western te kijken met de stem van John Wayne of is dit een op en top Engelse film? Ik vind 'm te Amerikaans. Ik mis de Engelse voices. Hij is zeker leuk maar niet top!

Beeld en geluid zijn verder goed.

Film 3,0

Beeld 4,0 BD

Geluid 4,0

Extra's 3,5

avatar van Boneka

Boneka

Pepino schreef:

Vreemd dat Robin Hood zo weinig heeft op Rottentomatoes (53%? Komaan...).

Oké, er werd veel animatie hergebruikt; maar als het werkt, dan werkt het toch?

Dus... ja, van mij een verdiende 7

Te Amerikaans! Je zegt Nottingham en geen Noddingham.

avatar van thunderball

thunderball

Ik snap wel wat je bedoeld, vooral uiteraard door die plat zingende haan komt het allemaal heel erg Amerikaans over, toch werden de meeste hoofdrollen ingesproken door Engelse acteurs: Brian Bedford doet de stem van Robin, Monica Evans Marian, Peter Ustinov is zowel Prins John als zijn broer King Richard en Graaf Hiss/Slis is de stem van Terry-Thomas.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2008 stemmen

Tof.

Robin Hood is toch wel één van mijn favoriete Disneyfilms en eentje die mij toch altijd bijgebleven is tussen de lading films die Disney in mijn kinderjaren (geboortejaar 1992) uitbracht. Het onvermijdelijke jeugdsentiment zal altijd wel wat blijven bij dit soort werkjes, maar verder is het toch allemaal nog vlot, knap gemaakt en vooral amusant om te kijken.