Robin Hood (1973)

3,48

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Wolfgang Reitherman
met de stemmen van Brian Bedford, Peter Ustinov en Phil Harris

De film vertelt de legende van Robin Hood met dieren als personages. Robin Hood is een outlaw die een bende start in Sherwood Forest. Hij wil het onrecht van de plaatselijk Sheriff bestrijden, die de bevolking grote bedragen belasting laat betalen.

145 BERICHTEN 28 MENINGEN
geplaatst: 22 maart 2013, 19:22 uur [permalink]
Ted Kerkjes schreef:

Heb je gezien dat Vrouw Tock en Kleine Jan bij het liedje Jan Zonder Land Van Groot-Brittannië dezelfde dans doen als Baloe en Koning Lowie bij The Jungle Book (1967)
En Jonkvrouw Marian klapt bij het nummer op precies dezelfde wijze als Sneeuwwitje doet als de zeven dwergen Het Jodellied zingen.
Volgens mij is dat een knipoog naar eerdere Disneyfilms.
Net zoals (zoals jij al zei) de ketel van de heks van Brave (2012). Deze ketel is een verwijzing naar de ketel van The Black Cauldron (1985).
Ook zijn Donald Duck en Goofy te zien bij The Little Mermaid (1989), zie je iemand het vliegende tapijt uitkloppen en Belle over straat lopen -al lezende- in The Hunchback of Notre Dame (1996) (I) en zie je drie honden uit Lady and the Tramp (1955) en Pongo uit One Hundred and One Dalmatians (1961) bij Oliver & Company (1988), als Billy Joel ( ) Why Should I Worry zingt.

Klopt! en zal ik je een geheimpje vertellen? Dat is zo bij alle Disney films na 1937! Echt serieus. Zo zitten er in iedere disneyfilm tientallen knipoogjes. Kijk bijvoorbeeld hier bijna 70 verwijzingen van Mickey Mouse in The Black Cauldron.

geplaatst: 22 maart 2013, 20:09 uur [permalink]
Grappig!
Vooral die Tinkerbel, want soms denk ik van die ''Mickey's'': 'Het zijn toevallig drie stippen, dichtbij elkaar!'
Hier: Easter eggs in de Duckipedia - donaldduck.nl kun je nog veel meer verstopte Mickey's of verstopte Disneyfiguren zien!

geplaatst: 23 maart 2013, 08:12 uur [permalink]
Grappig!

Grappig die had ik nog niet gevonden.

geplaatst: 28 april 2013, 17:22 uur [permalink]
Ted Kerkjes schreef:
Ik zie op wikipedia ( Robin Hood (1973) - Wikipedia - nl.wikipedia.org ) dat Robin Hood geproduceerd was met een kleiner budget dan de meeste andere Disneyfilms. Hiervoor recycleden de tekenaars dus beelden van andere Disneyfilms. Bijvoorbeeld zo is de dansscène ''The Phony King of England'' (''Jan Zonder Land Van Groot-Brittannië'') gebaseerd op een scène uit Snow White and the Seven Dwarfs (1937), en de animatie van Kleine Jan is bijna gelijk aan die van de beer Baloe uit The Jungle Book (1967).
Dat verklaart een hoop!

Hier een goed artikel er over klik.
Niet zo zeer een verwijzing of knipoog maar meer een budget ingrijp. Vond het als kind altijd super irritant en goedkoop (turns out, it was) maar vond het dankzij het artikel minder storend.

geplaatst: 28 april 2013, 17:26 uur [permalink]
Angrod_Pallanén schreef:

Hier een goed artikel er over klik.

Bij het kijken van Jungle Boek was me inderdaad al opgevallen dat Mowgli op dezelfde manier door wolven wordt gelikt, als Arthur door honden.
Dit bewijst wederom dat ik Disneyfilms te veel kijk.

geplaatst: 28 april 2013, 17:49 uur [permalink]
Klopt, vooral in de 60's en 70's was dat heel erg. Ook in The Black Cauldron hebben ze delen uit Hell Mountain (Fantasia) en The Sword in the Stone gerecycled.

@ Ted
Je kan nooit te veel disney kijken

TMP
geplaatst: 23 mei 2013, 19:08 uur [permalink]
Leuke, vlotte Disney-klassieker. De film heeft een aardige verhaallijn, waarbij vooral de scenes met Prince John en Sir Hiss voor de nodige humor zorgen. Van de liedjes ben ik niet zo'n fan, maar zij domineerden de film niet, dus echt hinderlijk waren ze ook niet.

avatar van alexspyforever
geplaatst: 18 oktober 2013, 09:30 uur [permalink]
Deze heb ik als kind vrij vaak gezien. Nog steeds vind ik deze heel vermakelijk en grappig met heel unieke karakters. Om een dierenversie te maken van de bekende legende vond ik zeer geslaagd, aangezien dit steeds goed paste bij het karakter. Moest het een mensenversie zijn geweest, denk ik niet dat het zo goed gewerkt had. Vooral Lady Cluck vond ik heel geslaagd. Krijgt van mij een dikke score ondanks dat ik helemaal geen fan ben van de Robin Hood legende.

avatar van Montorsi
geplaatst: 9 februari 2014, 12:42 uur [permalink]
Een van de leukste klassieke Disney's. Vooral vanwege de personages, de grappige variant van het Robin Hood verhaal, de grapjes en de dialogen. 3.5*

avatar van Freud
geplaatst: 8 maart 2014, 14:34 uur [permalink]
Sympathieke film met leuke ideeën, maar hij heeft te lijden onder het krappe budget (of gebrek aan toewijding, ken de geschiedenis niet zo goed). De animatie is vaak heel simpel, zeker niet de verbluffende dynamiek van bijvoorbeeld The Aristocrats, de decors vallen soms heel karig uit en vooral mist de film figuranten. Het verhaal is leuk maar een beetje onhandig verteld. Leuk om gezien te hebben, maar te veel mankementen om hem als volwassene nog echt goed te vinden.

geplaatst: 9 maart 2014, 12:13 uur [permalink]
Het budget was zeer laag. Ze gebruikten bewegingen uit andere Disneyfilms. Kijk maar naar het liedje Jan Zonderland uit Groot-Brittanië. (Of The Phony King of England zoals ie in het Engels heet) YouTube - Robin Hood - The Phony King of England
Dit komt uit Snow White and the Seven Dwarfs (1937): YouTube - Robin Hood - The Phony King of England
Dit komt uit The Jungle Book (1967): YouTube - Robin Hood - The Phony King of England
Dit uit The Aristocats (1970): YouTube - Robin Hood - The Phony King of England
Dit overduidelijk uit The Jungle Book (1967): YouTube - Robin Hood - The Phony King of England
Dit overduidelijk uit Snow White and the Seven Dwarfs (1937): YouTube - Robin Hood - The Phony King of England
Enzovoorts.

avatar van avdj
geplaatst: 9 maart 2014, 23:04 uur [permalink]
Disney Classic #23

Robin Hood wordt door weinigen beschouwd als een hoogtepunt in de lange geschiedenis van Disney. Op Rotten Tomatoes tref ik zelfs een score van onder de wiskundige voldoende aan. Nu ben ik met het verhaal bekend maar ervaar ik het in deze uitvoering voor de eerste keer. Het is voor mij zeker niet op een teleurstelling uitgelopen.

De tekeningen zijn niet bepaald fantastisch te noemen maar daar moet deze film het ook niet van hebben. Zo is de soundtrack best vermakelijk met zo nu en dan Johnny Cash-achtige blues. Het grauwe sfeertje in Nottingham is leuk neergezet zonder dat het té deprimerend overkomt. Ook vind ik de bonte verzameling dieren behoorlijk geslaagd. Ze zijn uitstekend bij de personages gekozen zonder dat het irritante stereotypen worden.

Zwaktes zijn het ontbreken van scherpe randjes, een bepaalde mate van eigengereidheid en een te voorspelbaar verhaalverloop. Vanaf het moment dat Maid Marian in beeld komt denk je al na één seconde: die zal wel het vriendinnetje van Robin worden. En warempel... Andere goede voorbeelden zijn de slang en Hood's hulpje Little John. Deze verschillen nauwelijks van Baloo en Kaa die we eerder in The Jungle Book tegenkwamen.

Uiteindelijk is Robin Hood een prima animatiefilm geworden met de nodige humor en een goed uitgewerkt verhaal. Het geheel voelt af aan en hoewel de schoonheid er niet van af spat is het in mijns inziens tijdlozer dan enkele titels die hier vlak voor verschenen.

geplaatst: 10 maart 2014, 15:17 uur [permalink]
avdj schreef:

Dat heeft wederom te maken met het budget.

avatar van avdj
geplaatst: 10 maart 2014, 18:27 uur [permalink]
Dat lees ik overal maar wat is er met de gigantische opbrengsten van bijvoorbeeld 101 Dalmations en The Jungle Book gebeurd? Iets zegt me dat Disney destijds meer dan genoeg poen moet hebben gehad.

geplaatst: 11 maart 2014, 22:01 uur [permalink]
Tja . . .
Goede vraag!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 12 maart 2014, 09:29 uur [permalink]
Het overlijden van Roy Disney en de opening van Walt Disney World Resort in Florida in 1971 zullen hier misschien wel iets mee te maken hebben.

avatar van alexspyforever
geplaatst: 13 maart 2014, 11:18 uur [permalink]
Ik vind Robin Hood in tegenstelling tot Jungle Book veel vermakelijker qua verhaal en personages. De personages in Jungle Book vind ik vrij eendimensionaal, maar das natuurlijk mijn mening.

geplaatst: 23 maart 2014, 11:35 uur [permalink]
Kwam deze toevallig tegen op Netflix. Puur jeugdsentiment, de VHS was bij ons thuis compleet grijsgedraaid. Net even gekeken, uiteraard met Nederlandse stemmen (o.a. Paul Haenen) en kon nog steeds complete stukken letterlijk herhalen, leuk!

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst: 11 juni 2014, 21:18 uur [permalink]
Stiekem is dit toch een hele goede Disneyfilm. Aparte manier van tekenen ook. Kleuren en muziek zijn prima in orde. Verhaal idem dito. Leukste scenes vind ik die met moederskindje Prins Jan (die sandaaltjes!) en zijn trouwe Graaf Slis..

Hoogheid, nee niet doen, u hebt een hele gehorige duim, weet u dat? Dat klinkt zo akelig. Ik zou u kunnen hypnotiseren, dat helpt. Sss.. duimzuigertje, slaaap..

Stomme slang.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 3 augustus 2014, 19:15 uur [permalink]
Ha, wat een geweldige versie van Robin Hood is dit! Het verhaal an sich is al tof genoeg en als het dan ook leuk pakt met een gave animatie waarin de karakters allemaal dieren zijn, heb je al een goede film te pakken! Ten opzichte van de vorige Disney (The AristoCats) is de animate zelf nog redelijk vooruit gegaan. Het zijn echter de bijpersonages (Slis de Slang!!) en de bijbehorende details die de show stelen. Ongelooflijk hoe dat truukje van toffe bijrollen telkens weet te slagen.

avatar van rcuppen79
geplaatst: 25 september 2014, 13:40 uur [permalink]
Robin Hood was vroeger als klein kind altijd mijn favoriete tekenfilm. Heb die vroeger wel tig keer gezien. Voor mij is deze film dan ook een stukje nostalgie.

Dit is de eerste Disney tekenfilm waarin de in 1966 gestorven Walt Disney geen enkele medewerking aan had geleverd. De film is gebaseerd op de beroemde legende van de Britse vrijbuiter Robin Hood. De personages uit de beroemde legende worden hier vertolkt door dieren. Robin Hood werd voor een betrekkelijk laag budget (1,5 miljoen dollar) gemaakt, en dat is helaas aan de film af te zien. Veel personages tonen opvallend veel gelijkenissen met oude Disney personages. Little John lijkt bijvoorbeeld wel erg veel op Balou de Beer uit Jungle Boek. Ik vind het ook jammer dat ze voor de film geen dieren hebben gebruikt die ook daadwerkelijk in Engeland voorkomen. Een leeuw, een beer en een slang zijn geen dieren die je in Engeland in het wild zult aantreffen.

Op animatiegebied is de film dan ook teleurstellend. Met name de kleuren zijn erg mat, waardoor de film een sombere uitstraling krijgt. Voor een film die zich afspeelt in Engeland, heeft ze wel een erg Amerikaanse stemmencast. Toch vond ik dit niet echt storend. Peter Ustinov mag zich heerlijk uitleven als de valse prins John en zijn karakter steelt dan ook de show. Het verhaal wordt vlot verteld en goed ondersteund door de mooie muziek van George Bruns (z’n laatste voor Disney) alsmede de uitstekende humor.

geplaatst: 29 december 2014, 20:30 uur [permalink]
(gezien op 28/12/14)
Vandaag het feest van de onschuldige kinderen. De 'eenvoudigen' van geest.
Als iemand me zou zeggen dat ik dat ben omdat ik naar deze film keek, dan neem ik dat er graag bij.
Ik zag hem niet voor het eerst, maar ik heb er opnieuw zeer van genoten. Een prima film!!

De legende van Robin Hood, de beschermer van de armen tegen de hebzuchtige prins John, wordt dan wel door dieren tot leven gebracht in een schitterende animatiefilm, maar wijkt niet erg veel van het oorspronkelijke verhaal af.
Het schijnt dat het feit dat Robin Hood gespeeld werd door een vos, te maken heeft met 'onze' Reinaert.
Walt Disney is nog altijd top!

avatar van J.Ch.
geplaatst: 21 maart 2015, 19:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige Disney-film die ik na jaren herzien heb en die verbazingwekkend weinig verouderd lijkt sindsdien. Het verhaal is niet bepaald complex en karakterontwikkeling is er ongeveer niet, maar in dit geval heb ik daar minder moeite mee dan gewoonlijk.

Robin Hood is een held, Koning Jan is een slechterik en Marian is een mooie vrouwe. Dus strijdt Robin tegen Jan en óm Marion, en dat was zo ongeveer het plot. Gelukkig gaat die strijd met een hoop vrolijkheid gepaard, terwijl er ook aandacht is voor de armoede van de bevolking van Nottingham en voor de wreedheid van Jan zonder Land. Ik vond de scène met het lied in de kerker best treurig voor een kinderfilm, en ook de dreiging van de galg best spannend. Dit wordt echter nooit te veel omdat Robin Hood een volstrekt betrouwbare held is die alles goed zal maken. Wat ik een beetje jammer vond is dat de film een beetje met een anticlimax eindigt als koning Richard op precies het juiste moment terugkomt en dan ook onmiddellijk alles weer goed is. Maar goed, dat mag in een kinderfilm. (Net als de volledig passieve vrouwelijke hoofdpersoon... Daar staat gelukkig wel de hofdame met ballen tegenover.)

Verder is de film kleurrijk en grappig, met aardige muziek die nergens overheerst. Niet de beste Disney misschien, maar alleraardigst.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 8 juli 2015, 09:39 uur [permalink]
Deze 23e classic behoort voor mij zeker tot de grote favorieten uit de reeks tot dusver. Veel humor, een leuk verhaal en een leuke ingesproken rol van Peter Ustinov als prins Jan.

geplaatst: 30 augustus 2016, 11:45 uur [permalink]
De kracht van Robin Hood zit hem in het feit dat deze film voor geen moment verveelt. Het verhaal is zo leuk opgebouwd dat we kunnen genieten van een prachtig introductie met de hoofdpersonages, een boogschutterswedstrijd en een vrij spannende en creatieve climax.

Robin Hood is een vrij joviaal en genietbaar personage. Zeer leuk dat de makers hebben gekozen om hem als een vos te portretteren. Geldt trouwens ook voor de andere figuurtjes. Little John (alweer ingesproken door Harris) is uiterst sympathiek en je leeft als kijker echt mee met de arme maar dappere personages doorheen de film. Verder is de kip zeer grappig en Maid Marian, ondanks een afwezigheid in de climax, mag er ook zijn.

Over de animatie heb ik een gedeelde mening. Het bos, kasteel en personages zelf zien er prachtig uit. Ik vind de tekenstijl van Disney in deze tijd sowieso beter uit de verf komen in een bosomgeving dan in een stad. Langs de andere kant , en dit zal wel met het budget te maken hebben, valt het wel heel hard op dat er animaties uit andere films zijn gepakt en geplakt. Little John trekt op een moment dezelfde begeerlijke blik als Baloe de Beer in Jungle Book. De dans met hem en de kip is ook genomen uit die film en we zien heel even ook Sneeuwwitje terug (Dans met Maid Marian). Op zich heb ik daar niet echt problemen mee. Wel stoorde ik me een klein beetje aan bepaalde scenes die worden herhaald. Zo trekken de neushoorns drie keer (of meer) dezelfde verbazende blik als Robin Hood ervandoor gaat bijvoorbeeld. Of de optocht van de koning , gaat trouwens gepaard met een zeer mooi muziekstukje, laten ze iets te veel zien.
De transitie tussen de verschillende scenes is soms ook heel knullig gedaan. Soms wordt de muziek gewoon abrupt afgebroken om over te gaan naar het volgende moment en daar mag je , vooral in een animatiefilm, toch wat beter op letten.

Geen iconische nummers deze keer maar dat hoeft ook niet in deze film. Every Town Has Its Ups And Downs is wel een zeer pakkend nummer die bij de sfeer van het verhaal past en het fluitmelodietje is wel heel herkenbaar. De schurk is net als Kapitein Haak enorm vermakelijk om naar te kijken. De momenten met hem en Hiss behoren tot de grappigste uit heel de film (Seven years bad luck). Heel tof dat Disney voor de afwisseling eens een doetje hebben gebruikt.

Tot slot wil ik even ook vermelden dat de humor echt uiterst vermakelijk en heel volwassen is. Zo laat Disney wat vermakelijke 'boezemhumor' tonen en zijn Prins John en Hiss net een koppel dat constant ruzie maakt. De humor zorgt er samen met het verhaal en de goede personages er ook voor dat deze film nauwelijks saai wordt. Robin Hood is een avontuur om zeker meer te bekijken in de toekomst. 4*