Robin Hood (1973)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Wolfgang Reitherman
met de stemmen van Brian Bedford, Peter Ustinov en Phil Harris

De film vertelt de legende van Robin Hood met dieren als personages. Robin Hood is een outlaw die een bende start in Sherwood Forest. Hij wil het onrecht van de plaatselijk Sheriff bestrijden, die de bevolking grote bedragen belasting laat betalen.

Een heerlijke en briljante Disney-adaptatie van de Robin Hood-legende, zoals die eind 16de eeuw in de 12de eeuw werd gesitueerd toen koning Richard Leeuwenhart op kruistocht was en zijn broer Jan zonder Land als een tiran over Engeland regeerde. De film behoudt de zware thematiek die wel wat lijkt op Shakespeare’s Hamlet: een ‘usurpator’, dus iemand die illegaal de troon heeft afgenomen van de rechtmatige vorst, oefent een waar terreurbewind uit over de bevolking waarmee de tiran zelf z’n einde bewerkstelligt doordat nobele krijgsheren zich namens de bevolking tegen hem keren. De film behoudt ook de zware politieke thema’s die de legende een protosocialistisch karakter geven; in de woorden van Marx “onteigen de onteigenaars!”. Tot mijn verrassing herkende ik nog heel veel van de beelden en scenes van de film uit mijn kindertijd, zelfs tot in de details, zodat het lijkt alsof ik de film vaak heb gezien als kind (dat noemen ze tegenwoordig ‘linkse indoctriantie’ van de kinderziel).

Dat de personen worden uitgebeeld door dieren maakt de legende tot een fabel waarin de menselijke eigenschappen zelfs nog sterker worden uitgebeeld door ze tot karikaturen te maken. Die menselijke eigenschappen in de gegeven politieke (middeleeuwse) context zijn meesterlijk uitgebeeld en de briljante humor maakt het helemaal af (zoals bv. wanneer Koning John Sir Hiss verontwaardigd verwijt zijn vuistslag te ontwijken).

avatar van Ste*
Duidelijk gemaakt in Disney's periode van weinig budget, maar dan toch eigenlijk extra knap dat dit zo'n leuk filmpje geworden is. Want hoewel de tekenstijl en achtergronden simpel en basic zijn wordt dat weer gecompenseerd door de leuke personages en het goede stemmenwerk. De toon is fris en modern (die vertellende haan met zijn countrygitaar bijvoorbeeld), zeker voor die tijd, en op deze manier ook totaal iets anders dan wat Disney hiervoor maakte, zeker als je het vergelijkt met de klassieke sprookjesverhalen als Cinderella e.d.

avatar van FillumGek
Ook na de zoveelste herziening is dit toch wel mijn absolute favoriete Disney. Vroeger keer op keer van genoten, en nog steeds is zowat elke scene een schot in de roos. Een heerlijke verademing in vergelijking met de vele prinsessentekenfilms. Niet zoet, integendeel soms, maar met behoorlijk wat humor gebracht en stiekem gewoon stoer.

Zowel van het verhaal zelf als van de setting ben ik nooit zo'n fan geweest, maar doordat de mensen zijn vervangen door dieren maakt het des te meer genietbaar. Waar het sommige Disney's aan schort, hebben ze Robin Hood tjokvol gegooid met leuke personages. Vanzelfsprekend zijn de schurken een leeuw en een wolf, terwijl de onschuldigen worden vertolkt door konijnen en wasberen. De neushoorn-wachters en boogschutters waren ook best stoer, mede doordat ze niet praten. Robin Hood is sluw, dus dat is natuurlijk een vos.

Diverse scenes hebben vroeger zo'n indruk achter gelaten dat ik ze nog steeds kan dromen. Het boogschiettoernooi wat compleet uit de hand loopt, de beroving van de koning, de ontsnapping uit de gevangenis tot aan de gemene sheriff die de laatste centen van de allerarmsten int. Gooi daar nog een paar liedjes bij die allemaal lekker klinken en een spannende score en je hebt dik vermaak.

avatar van ILDIB
Jeugdsentiment. Film als stripboek wel 100x gelezen.