Robin Hood (1973)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Wolfgang Reitherman
met de stemmen van Brian Bedford, Peter Ustinov en Phil Harris

De film vertelt de legende van Robin Hood met dieren als personages. Robin Hood is een outlaw die een bende start in Sherwood Forest. Hij wil het onrecht van de plaatselijk Sheriff bestrijden, die de bevolking grote bedragen belasting laat betalen.

avatar van Legan
De animaties zijn redelijk goed en personages ook wel, maar de stemmen (vooral Peter Ustinov!), de muziek en sfeer maken deze film. De film was mij totaal onbekend en is één van de betere ontdekkingen die ik aan MM te danken heb.

7,1 uit 10 (3,5*)

film_kaza
Gek, ik hou van Disney. Maar Robin Hood vond ik echt een slechte film. Er werd veel nageaapt uit voorgaande Disneyfilms (Jungle Book en Snow white) en de personages zijn te kinderlijk omdat het allemaal dieren zijn, dat niet nodig was voor het verhaal. En het verhaal.. tja al bekend, en Disney wist op soms een aardig leuke grap na niets erbij te brengen.
Dan heb ik het niet eens over de "villian".... echt vreselijk. "MAMMIIEE *Duimzuig*". Dit is echt een mietje, miezerik die zich te zielig en bang gedraagd om echt als een goeie villian te zien. Vond hem eigenlijk irritant. Soms was zijn matje wel leuk. Voor de rest... tja heb betere Disneyfilms gezien met een (veel) lager gemiddelde.

1,5 - 2 * Jammer dat mij geen sfeer is opgevallen hier...

avatar van Legan
Dat is ook de bedoeling van de badboy, want in feite is het gewoon een watje. Het is helemaal de intentie van deze film niet om een villain als de Evil Queen uit Snow White neer te zetten.

En de opmerking over grap begrijp ik niet. Een animatie betekend niet automatisch komedie, ook al denken de meesten dat. In dit geval zit er humor, kinderlijkheid, romantiek, avontuur, drama, etc.. in.

film_kaza
Tuurlijk is dat zo. Belle en Het Beest zie ik anders ook niet als een komedie. Ik bedoel meer dat het verhaal zelf niets special was omdat het allang bekend is. Alles zie je dus al aankomen. De romantiekscenes, dramascenes, pijl-boog schietscenes. Dus Disney zou het maar met de vrolijkheid, muziek en sfeer moeten doen. Dat bij mij helaas niet gelukt is. Niet gemerkt kennerlijk..... Kan zijn door enige aandacht afleidings activiteiten die bezig waren.
Wel complimenten voor het vroljke fluitje van de haan. Dat begon de film eigenlijk al heerlijk. (Hé, wat waren er veel opmarsen in de film )

MMhh ach er zit gevarieerde typetje tussen de villians. Nog steeds geen al te prettig typetje om naar te kijken. Alsof je naar een krijsbaby staat te kijken die een schone luier wilt..

avatar van Ajax&Litmanen1
Het Robin Hood verhaal is al vaak uitgewerkt, vandaar dat deze film me weinig deed. Het was wel geinig soms maar het kon toch wel beter.

Deed me niet zoveel.

Hoewel de animatie best aardig was mis is toch steeds een beetje afwerking aan de figuurtjes. Hoofdkleur en met een beetje geluk nog één schaduwvlak, daar moeten we het mee doen.

Verhaaltje is gewoon Robin Hood, liedjes spreken me niet zo aan en diertjes als mensen ben ik ook wat op uitgekeken. Heb de film met NL dub gezien, vond het absoluut niet om aan te horen. Daarna nog even de EN dub gechecked en dat klonk wat mij betreft al stukken beter. Al heb ik verder geen herinneringen aan de film.

Verder toch altijd een beetje jammer als je die concept art bekijkt van die disney films. Daar worden best mooie stijlen gebruikt, maar in de films zie je er nooit wat van terug.

Zitten een paar degelijke momenten in, maar heb hier gewoon helemaal niks mee.

avatar van Timotei
geweldig jeugdsentiment. Dolgelukkig na het herkijken van deze film.

avatar van Roodkapje
Hehe, deze staat ook op de site. De laatste keer dat ik de film gezien heb is toch al een paar jaar geleden. Ik vind dat disney er redelijk in geslaagd is om een matuur verhaal voor kleintjes begrijpbaar te maken en dat is zo ongeveer het enige waar de film in uitblinkt. Animatie is wat standaard en voor mij mochten de kinderlijke grapjes en saaie dialogen wat achterwege gelaten worden; maar hey, dit is een kinderfilm en ik herinner me nog dat ik enorm onder de indruk was toen ik deze de eerste keer zag toen ik een jaar of 8,9 was.

cel
volgens mij zenden ze een andere Robin Hood uit.

film_kaza
Op canvas om half 2, mhhh klinkt anders geloofwaardig. Deze is eerder rond ongeveer deze tijd op deze zender uitgezonden.

avatar van Phoebe318
Jeej, gisteren deze film weer eens gekeken.
Vond het een leuke film, lekker veel gelachen.

*3.5

avatar van notorious_kim
deze film heb ik steeds maar middelmatig geworden, hij heeft wel zijn goede stukken maar over het algemeen middelmatig.

montoyaruler
een van de betere disney classics.. ik had hem zelf niet op video, dus keek hem altijd bij vriendjes en familie

heb hem vroeger gekeke toen vond ik hem wel goed ik geef 3.5

avatar van film88888
Hele mooie Robin Hood film in Disney versie, en ook wel mooie getekent.

Het verhaal heb ik altijd al mooi gevonden, en in Disney vond ik het eigenlijk nog mooier.

Veel van de dieren lieten me denken aan dieren uit Jungle Book o.a. Little John, zonder zijn kleren is hij gewoon Baloe, Ook door dat Phill Harris hier ook zijn stem aan geeft, en ook die slechte slang die manipuleerde hier ook de personage's in (net zoals in Jungle Book)
Dus de dieren zijn wel min of meer het zelfde.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudende en vermakelijke Disney-klassieker. Niet de beste maar wel een goede met leuke grappen en, zij het gedateerde, schitterende animaties. Goed.

film_kaza
Originele stemmen of niet, voor mij blijft Robin Hood de minste Disney.
De personage's doen me niet veel, ze zijn soms zelfs irritant.
Wat muziek betreft gaat het ook verkeerd. Hooguit 2 leuke liedjes en soundtrack om de sfeer nu en dan te versterken. Daar hield het bij op.
Wat verhaal betreft: niets anders dan gewoon Robin Hood.

Wel viel mij iets grappigs op. De vele opmarsen die de film heeft. Heb nog nooit zoveel Disneyfiguren achter elkaar zien lopen

2,5 *

avatar van soom
Volgens mij heb ik deze film als kleiner meisje weleens gezien. Wist me sommige dingetjes nog wel te herinneren, maar niet veel meer. Was dus wel even tijd dat ik mijn geheugen weer opfriste, en dat kan ik nu meerdere keren doen ook.

Robin Hood is best leuk, als personage in films, net als Zorro best vermakelijk, en meer van die figuren. Ik vond Robin en Marian hier leuk en lief, en de bijfiguren ok. Leuker dan sommige andere bijfiguren, in elk geval. Mooie 4*.

avatar van Flipman
Er is nu een nieuwe BBC serie van Robin Hood. In grote lijnen is die waarschijnlijk trouwer aan de meest gangbare legendes rond dit personage, maar ze proberen er een te moderne draai aan te geven, wat erg jammer is. OK, die sheriff, die is fenomenaal !

Maar nee, geef me dan toch maar liever Disney's Robin Hood, waarmee ik ben opgegroeid! Een mooiere verfilming krijg je niet! Humor, spanning en avontuur, alles zit erin! Maar vooral humor . Mijn ex gaf deze ooit aan mijn broer op DVD voor z'n verjaardag. Die wil ik binnenkort toch 's van 'm lenen, want 't wordt weer hoog tijd!

avatar van JTV-kijker
Fantastische film, ook de symboliek van de dieren in het verhaal is geweldig gedaan, een zeer goede disney klassieker!

avatar van andrehoek
Jeugdsentiment. De beste cartoon ooit...

Voor mij dé Disney classic!
Geweldig leuk verhaal en leuke, frisse humor

avatar van Timothyvdmeer
Ja nostalgie geweldige leuke film! Leuke personages en genoeg leuke momenten....voor mij 1 van de leukste Disney films!

leuken film

het is een echte kinderfilm. maar de film is ook leuk voor ouders( om mee te kijken). de tekentechniek is 1970 achtig, maar de film komt ook uit 1973. het verhaal is grappig en dat het door dieren word gespeeld is leuk voor de kleintjes.

ik het geef het 3,5 ster. netjes toch.

avatar van wyatt earp
Geweldig jeugdsentiment. Dit was volgens mij één van de eerste versies van Robin Hood die ik gezien heb. Maar het is al heel lang geleden dat ik hem voor het laatst gezien. Dan is het toch wel leuk als je hem na al die tijd weer eens ziet. Heerlijke Disneyfilm.

avatar van booyo
één van de beste Disney Classics! Elk typetje is lief en grappig, favoriet is het kleine schildpadje.

avatar van thunderball
Dit was in mijn jeugd in de jaren '70 de absolute nr 1 Disneyfilm voor mij,
toch moet ik toegeven dat hij vandaag de dag toch wel kinderachtig over komt.

Het scenario is op sommige momenten te kinderlijk en daardoor niet spannend genoeg om de aandacht vast te blijven houden. Men kiest te vaak voor een flauwe en dus ongeloofwaardige oplossing, maar vooral ook het einde is te gemakkelijk en te abrupt.

Natuurlijk heeft de film ook zo zijn sterke punten:
de stem van Peter Ustinov als prins John is geniaal te noemen en Robin Hood als schelmachtige vos uit te beelden is ook een goede vonst.
Het hoogte punt voor mij is het pijl en boog toernooi.

Amusant, maar geen tijdloze Disney classic in het rijtje Sneeuwwitje, Pinocchio en Het Jungle Book.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van movie acteurs
Matig.

Deze Disney film heb ik een paar keer gezien en was hem daarna weer snel vergeten. Dat betekent al niet veel goeds. Een Disneyfilm hoor je niet snel te vergeten. Kan dan ook niet veel hiervan herinneren. Het enige wat ik weet is dat dit een matige Disney film is. 2,0.

avatar van Iron Maiden
misschien moet je hem een x herzien voordat je een film de grond in boort waar je bijna niks meer over weet.

avatar van movie acteurs
Het is voor mij een teken aan de wand dat ik van zo'n film helemaal niets meer weet. Dus weinig indruk gemaakt. Dus niet goed in mijn beoordeling. Zo werkt dat bij mij ...