The Greatest Showman (2017)

Muziek / Biografie

geregisseerd door Michael Gracey
met Hugh Jackman, Michelle Williams en Zac Efron

'The Greatest Showman' werpt een blik op het leven van P.T. Barnum. Een entertainer die vanuit het niets kwam om een fascinerend spektakel te creëren dat een wereldwijde sensatie werd. Zo zou hij uiteindelijk het beroemde Ringling Bros. and Barnum & Baily Circus oprichten.

avatar van missl
Dramatische liedjes maar het is een leuk verhaal over een ondernemende man die een circus begint.

avatar van K. V.
Deze stond ook al een tijdje op m'n to watch list en het is er eindelijk van gekomen. Een heel geslaagde musical die er erg goed uitzag, heel wat geslaagde liedjes heeft (er zijn nu ook een heel aantal liedjes die ze nu op de radio spelen die uit deze film komen). De cast deed het ook prima.
Een groots spektakel die wel wat doet denken aan Moulin Rouge!, al is die nog iets beter. Desalniettemin een dikke aanrader!

avatar van nadrin
Verhaaltje van twee keer niks. En toch een zeer aangename kijk- en vooral luisterervaring. Ik zat echt te genieten tijdens deze film

The greatest showman is een film die alles heeft wat een musicalfilm nodig heeft! Het heeft goeie diepe nummers, mooi gezongen door goed uitgekozen acteurs met ieder een eigen unieke stemgeluid. Tegelijkertijd heeft het een mooi diep verhaal. Ik zou zeggen dat er heel veel in zit ook als je de muziek weg zou laten. Het racisme in amerika, buitenbeentje zijn en wat roem en geld kan doen met een mens. Dit maakt deze film zo bijzonder krachtig. Dit alles maakt dat deze film je niet verveeld van begin tot eind. Een film die dat voor mekaar krijgt is naar mijn idee een superfilm! Ik keek deze film op een moment in mijn leven dat het niet zo goed met mij ging. Deze film heeft in de 105 minuten dat het duurt mijn zorgen doen smelten als sneeuw voor de zon en kinderlijk enthausasme bij me weten op te wekken. Dat doet een film niet gauw bij me. Gewoon simpel weg een topfilm!!

Tarkus schreef:
Prachtige film met een uitstekende cast.
Mooie kostumering, prachtige decors en een goed scenario... wat moet je dan nog meer hebben denk je dan...
Wel een goede soundtrack, en dat is hier het onderdeel dat de show steelt, die is prachtig, meeslepend, welke song je ook hoort in deze film je wordt er dadelijk goedgemutst van.
Dan heb ik het nog niet gehad over de wondermooie dansen die de ganse cast hier opvoert.
Deze film heeft met zeer aangenaam verrast, had nooit verwacht dat hij me zoveel plezier zou verschaffen.
Heb de film gehuurd, maar hij komt op mijn aankooplijst te staan !!!
Wil hem zo snel mogelijk in mij bezit en opnieuw bekijken !!! Topper !!!!

Ik had gezegd dat ik deze film in mijn collectie wou en dat is bij deze gebeurd.
En dus ook opnieuw bekeken, is en blijft een prachtige film met sublieme muziek, alleen al daarvoor is deze prent warm aanbevolen.

avatar van toinie
The Greatest Showman | "This Is Me" with Keala Settle | 20th Century FOX - YouTube

Zelden komt de inhoud van een lied zo naar boven als tijdens deze uitvoering van Keala Settle die het brengt.
Eerst ingetogen, verlegen, om dan, dankzij de fantastische uitbarsting van de held in min 2:20 haar schulp af te gooien en te transformeren in een geweldige performance artieste.
Muziek is emotie, de natural tears bij Hugh Jackman included.
Deze uitvoering was om de productie te overtuigen dit lied aan de film The Greatest Showman toe te voegen. Het won de Golden Globe en een oscarnominarie voor beste song
Kippevel !

avatar van Shadowed
Tja.

Uiteindelijk meer puur Amerikaans musicalvoer dan een meeslepende biografie. Dat biografie als beschrijving staat is ook wel wonderlijk want deze film lijkt absoluut geen biografie te zijn. Ondanks dat de personen echt hebben bestaan.

Als musical is het helemaal niet zo vervelend, maar deze keuze zorgt er wel voor dat je het als biografie niet bepaald serieus kan nemen. Daarnaast wordt er op de freaks zelf weinig ingegaan, en worden er slechts enkele een beetje in de spotlight gezet.

Het voornaamste probleem is dan ook dat je buiten wat dans en zang weinig meekrijgt van het circusspektakel. Weinig stunts, en het meeste is een dansje en een liedje en daar moet je het dan ook maar weer meedoen. Had graag de freaks beter willen leren kennen.

Qua acteerwerk is het middenin. Jackman is best prima bijvoorbeeld. Maar van die geforceerde romantische rollen zoals Zendaya en Efron hadden absoluut niet van mij gehoeven. Bovendien doen beide het helemaal niet zo heel goed.

Voor de rest is dit filmpje eigenlijk keurig volgens de boekjes. Wat haastig verteld, maar uiteindelijk kijkt het best prima weg voor zo eventjes. Verwacht geen hoogstaande biografie, maar vooral een soort fantasymusical die wat te weinig laat zien.

avatar van BlueJudaskiss
Shadowed schreef:

Ik kan me werkelijk geen argument bedenken waarom zou het slecht zouden doen.

Njah.

Rijkelijk opgzette musical rond de persoon van PT Barnum. Ik ben geen grote fan van musicals, maar visueel hebben die films vaak wel een klein streepje voor en met een leuke regisseur aan het roer is het vaak best te pruimen. Dat viel hier toch een klein beetje tegen.

Visueel is er inderdaad niet zo heel veel te klagen. Mooie decors, charmante stijl, beetje braaf en iets te netjes maar niet dat het storend wordt. Een Luhrmann is dit duidelijk niet, maar het is wel vakwerk. De muziek daarentegen is drakerig, zélfs voor een musical. Het lijkt wel kinderpop, deed mij af en toe wat aan K3 denken. Kinderlijke tekstjes en platgeproduceerde popmuziek, en dat ik bakken.

De rest van de film is wel degelijk. Acteurs doen het aardig, plotje boeit voldoende dansnummertjes zijn redelijk gechoreografeerd. Had makkelijk héél wat beter kunnen zijn als de muziek niet gedaan was door de Disney club, maar dat zat er blijkbaar niet in bij deze film. Best wel jammer, nu is het meer een film die best uit te zitten valt met oordopjes in.

avatar van Bubblez
Theatermusicals vind ik over het algemeen niet zoveel aan, maar van filmmusicals daarentegen heb ik altijd gesmuld. Moulin Rouge! (2001) en Hairspray (2007) zijn favoriet. The Greatest Showman moest ik nog zien. Ook deze was heerlijk, al wordt er wel erg netjes binnen de lijntjes gekleurd. Ontwikkelingen gaan iets te rap voor mijn smaak, waardoor de diepgang wordt overgeslagen.
Visueel (art direction) kon ik zeker genieten, maar de film werkte wat mij betreft toch echt het best door de opzwepende muziek en bijbehorende choreografie.

avatar van Rouge
Ondanks ik niet van musicals houd, heb ik deze musical met veel plezier gekeken. De liedjes dragen wat mij betreft de film.

Het acteerwerk van Michelle Williams vond ik sterk. De kleine generaal minder.

Naast de prachtige liedjes vond ik het een gewoon vermakelijke film.

avatar van ILDIB
Simpelweg geweldig. Het gevoel dat ie opwekt wil je bij elke film.

Wauw wat een heerlijke film! Ben niet zo'n musical fan, maar als deze er komt ga ik er zeker heen! Naar mijn mening dus een van de betere musical films. Meestal verveel ik me bij de liedjes, maar bij deze film geen moment verveeld. Jammer zelfs dat film afgelopen was... had wel willen zien hoe het verhaal verder ging met uiteindelijk het beroemde Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus

Geweldige acteurs overigens en wat een kippenvel met het nummer van "Jenny Lind" - Never Enough / The Greatest Showman.

Youtube aanrader: Jenny Lind - Never Enough / The Greatest Showman

avatar van Boneka
Shadowed schreef:
Tja.

Wat betreft the freaks heb je helemaal gelijk. Ze zijn te weinig in the spot lights geweest. Toch een smetje. Toch nog teveel in de schaduw gezet.

avatar van Boneka
Nooit een musical fan geweest, maar met de feestdagen in zicht altijd wel leuk om er weer eens eentje te zien. Dit keer dan The Greatest Showman. De titel past helemaal bij Hugh Jackman die ondanks zijn goede bedoelingen eigenlijk ook heel onsympathiek overkomt. Met name naar de curiosities of te wel zijn rariteiten in zijn team. Feitelijk maar met een groot doel. Successen halen over de rug met mensen die er net even anders uitzien. Het zal wel bij het verhaal horen, maar het feit dat ze de toegang werden ontzegd bij de feestzaal was natuurlijk stuitend. Daarbij vond ik het ook erg jammer dat juist deze rariteiten maar weinig personage kregen. Vooral een bijrol voor bij de act. Graag had ik hun karakters beter uitgelicht zien worden. Daarbij is het verhaal natuurlijk ultra dun en nogal oppervlakkig gemaakt.

De muziek daarin tegen scoort wel een dikke voldoende, al vind ik het wel een beetje jammer dat vooral in het begin een soort van Queen sausje (We will Rock you) erin heeft gebracht terwijl de film een heel ander tijdsbeeld heeft. Maar de muziek is verder goed met als hoogtepunt Never Enough door Loren Allred oorspronkelijk vertolkt door Jenny Lind (1820-1887) een Zweedse sopraan. Mag duidelijk zijn dat ze dit nummer niet heeft gezongen met dat terzijde. (Tja een biografie is het duidelijk niet geworden)
Maar veel nummers klinken wel goed al had ik graag iets meer verhaal gezien.

De hele vormgeving ziet er voortreffelijk uit. Beeld en geluid spat er vanaf.

Voor een mooie circusfilm zou ik naar Water for Elephants uit 2011 gaan kijken. Dan heb je ook nog een goed verhaal. Wil je vooral dans en muziek zien met een dun los verhaaltje dan zit je bij de The Greatest Showman op het goede adres. Voor december een prima film!

Film 3.0
Beeld 5.0 (4K ultra)