Kairo (2001)

Japan
Horror

geregisseerd door Kiyoshi Kurosawa
met Kumiko Aso, Haruhiko Katô en Kurume Arisaka

De jonge Michi werkt voor een klein computerbedrijfje in Tokio. Op een dag probeert ze tevergeefs haar collega Taguchi te bereiken. Als Michi bij hem langs gaat, vindt ze hem verhangen aan het plafond. Niemand kan zijn zelfmoord begrijpen. Dan wordt een vreemd beeld gevonden op Taguchi's harde schijf. Eén voor één raken Michi's collega's in de ban van de afbeelding. Uit angst om zelf aangetast te worden, slaat Michi op de vlucht. Ze loopt Ryosuke tegen het lijf, een universiteitsstudent wiens vrienden eveneens onder de betovering vielen van het beeld. Ze ontdekken dat een zich razendsnel verspreidend computervirus de oorzaak is voor het vreemde gedrag van hun omgeving.

avatar van beyondo
Magistrale film,te weten dat deze uit 2001 komt, waar er nog via een inbelmodem contact moest worden gemaakt om op internet te gaan. De onderliggende boodschap is z'n tijd eigenlijk vooruit, in de huidige facebook generatie, en smartphonezombies . Ook de hoge graad aan zelfdoding vanwege eenzaamheid in Japan geeft deze film toch wel een wrange bijklank. Het constante geruis op de achtergrond maakt de stiltes die vallen, nog eens zo akeliger, (deze film met hoofdtelefoon in het donker bekijken helpt wel).

avatar van MENEER L3GIOEN
Een naargeestige kijk op onze samenleving. Kairo voelt aan als een das die langzaam strakker om onze nek wordt getrokken: de sfeer wordt beklemmender. Met een rustiek gevoel voor opbouw worden we langzaam meegetrokken in een angstige wereld van eenzaamheid en het desolate. Wat wil de film ons eigenlijk zeggen? Worden wij door vooruitstrevende technologie steeds meer geesten omdat we ons daarom afzonderen? Zijn we als mensen eigenlijk eenzaten van nature? Visueel worden we ook angst aangejaagd, ik zal nooit meer dat shot vergeten van die man die zich verstopt achter dat bankje om vervolgens naar boven te kijken en het meest angstaanjagende van zijn leven te zien of anders de schok van die vrouw die plotseling van die toren afspringt. Kairo is een van de meest bijgebleven (Japanse) horrorfilms van de afgelopen jaren en misschien wel Kiyoshi’s absolute meesterwerk.

avatar van wibro
Deze film duurde voor mijn gevoel eindeloos lang en dat is natuurlijk niet positief. Het verhaal vond ik gewoonweg niet interessant. Dat gedoe met die geesten vond ik maar niks. Verder oogde de film o.a. door die grauwe kleuren ontzettend lelijk. Het enige wat ik mooi vond waren die beelden aan het einde van het apocalyptische Tokyo en het vliegtuig dat je zag neerstorten.

avatar van Filmkriebel
Zwak en te vaag. Vond dit zeker geen spannende film. Integendeel zelfs. Het begin was nog beklemmend maar je hebt het wel snel gezien daarna. Het gaat nauwelijks een kant op.
De emmer is vol.. er zijn teveel zielen in het rijk der doden (althans luidt de theorie in de film) en ze kruipen op allerlei manieren binnen in de wereld der levenden. De voelbare transitie van een wereld van leven naar een apocalyptische conclusie is over de twee uur nog het beste wat ik uit de film kon halen. De vlakke personages die doelloos rondlopen in de film, de lelijke regie en het ontbreken van een leuk(er) plot trekken de film naar een onvoldoende.