ad

Oorspronkelijke taal: Japans

Oorspronkelijke titel: 回路

Releasedatum: 3 februari 2001

Over Kairo

"Do you want to meet a ghost?"

De jonge Michi werkt voor een klein computerbedrijfje in Tokio. Op een dag probeert ze tevergeefs haar collega Taguchi te bereiken. Als Michi bij hem langs gaat, vindt ze hem verhangen aan het plafond. Niemand kan zijn zelfmoord begrijpen. Dan wordt een vreemd beeld gevonden op Taguchi's harde schijf. Eén voor één raken Michi's collega's in de ban van de afbeelding. Uit angst om zelf aangetast te worden, slaat Michi op de vlucht. Ze loopt Ryosuke tegen het lijf, een universiteitsstudent wiens vrienden eveneens onder de betovering vielen van het beeld. Ze ontdekken dat een zich razendsnel verspreidend computervirus de oorzaak is voor het vreemde gedrag van hun omgeving.

imageimage

Ryosuke Kawashima

Michi Kudo

Harue Karasawa

Junko Sasano

Boss (onvermeld)

Convenience Store Employee (onvermeld)

Doroningen (onvermeld)

avatar van beyondo

beyondo

Magistrale film,te weten dat deze uit 2001 komt, waar er nog via een inbelmodem contact moest worden gemaakt om op internet te gaan. De onderliggende boodschap is z'n tijd eigenlijk vooruit, in de huidige facebook generatie, en smartphonezombies . Ook de hoge graad aan zelfdoding vanwege eenzaamheid in Japan geeft deze film toch wel een wrange bijklank. Het constante geruis op de achtergrond maakt de stiltes die vallen, nog eens zo akeliger, (deze film met hoofdtelefoon in het donker bekijken helpt wel).

avatar van MENEER L3GIOEN

MENEER L3GIOEN

Een naargeestige kijk op onze samenleving. Kairo voelt aan als een das die langzaam strakker om onze nek wordt getrokken: de sfeer wordt beklemmender. Met een rustiek gevoel voor opbouw worden we langzaam meegetrokken in een angstige wereld van eenzaamheid en het desolate. Wat wil de film ons eigenlijk zeggen? Worden wij door vooruitstrevende technologie steeds meer geesten omdat we ons daarom afzonderen? Zijn we als mensen eigenlijk eenzaten van nature? Visueel worden we ook angst aangejaagd, ik zal nooit meer dat shot vergeten van die man die zich verstopt achter dat bankje om vervolgens naar boven te kijken en het meest angstaanjagende van zijn leven te zien of anders de schok van die vrouw die plotseling van die toren afspringt. Kairo is een van de meest bijgebleven (Japanse) horrorfilms van de afgelopen jaren en misschien wel Kiyoshi’s absolute meesterwerk.

avatar van wibro

wibro

Deze film duurde voor mijn gevoel eindeloos lang en dat is natuurlijk niet positief. Het verhaal vond ik gewoonweg niet interessant. Dat gedoe met die geesten vond ik maar niks. Verder oogde de film o.a. door die grauwe kleuren ontzettend lelijk. Het enige wat ik mooi vond waren die beelden aan het einde van het apocalyptische Tokyo en het vliegtuig dat je zag neerstorten.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Zwak en te vaag. Vond dit zeker geen spannende film. Integendeel zelfs. Het begin was nog beklemmend maar je hebt het wel snel gezien daarna. Het gaat nauwelijks een kant op.

De emmer is vol.. er zijn teveel zielen in het rijk der doden (althans luidt de theorie in de film) en ze kruipen op allerlei manieren binnen in de wereld der levenden. De voelbare transitie van een wereld van leven naar een apocalyptische conclusie is over de twee uur nog het beste wat ik uit de film kon halen. De vlakke personages die doelloos rondlopen in de film, de lelijke regie en het ontbreken van een leuk(er) plot trekken de film naar een onvoldoende.

avatar van umbra

umbra

• 2044 berichten

Mja vond het toch ook allemaal wat povertjes en eindeloos duren, te veel gevoel van, sech ist nog ni gedaan. Hij kreeg me nooit echt mee en er gebeurde zo weinig, suspens was zoek. Ga het hier toch ook bij een 4/10 houden.

avatar van joolstein

joolstein

Deze film bezit een spookverhaal, geplaatst in de modernere tijd van het internet. Het is geconcentreerd rond een vreemde website die de verontrustende vraag stelt: 'Wil je een geest ontmoeten?' Het is een langzame film, en in de film gebeurt er niet gek veel. Het baseert zich meer ​​kritische op de negatieve effecten van technologie. En op het fenomeen dat bekend staat als Hikikomori, 'acute sociale terugtrekking' in het bijzonder. Helaas werken de versmelting van filosofie, de effecten van het internet op de samenleving en een zero-charismatisch cast alle tegen de film. Als er wel iets gebeurt was dat ook zeker niet slecht! Het apocalyptisch beeld aan het einde van de film over Japan en de rest van de wereld, was zelf erg verontrustend. Maar een horror film hoort kijkers in spanning te houden of bang maken, Echter kiest men er hiervoor om constant de zinloze boodschap 'we zijn alleen, zelfs in de dood', te herhalen. Dit is echt te traag, met meerdere scènes van mensen die gewoon staan ​​te wachten op dingen. Eigenlijk is de eerste anderhalf uur tergend, en de laatste act helpt niet dan ook echt veel meer.Ook weet ik nog steeds niet zeker wat de spoken en computers met elkaar verbond? Jammer maar ik verveelde me nogal met de film.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19434 berichten

Aan mij ligt het dus niet dat ik Kurosawas oudere films beter vond dan zijn recentere. Want ik greep vandaag terug op een oudere en werd weggeblazen. Door de consistente en tegelijk minimale sfeertekening. Maar vooral door de kwetsbare menselijkheid en gevoeligheid van het geheel. Deze overtreft Bright Future voor mij duidelijk en is mijn favoriet van Kiyoshi Kurosawa. Fantastische film.