Shuttle (2008)

Thriller

geregisseerd door Edward Anderson
met Cameron Goodman, Peyton List en Tony Curran

Als de vriendinnen Jules en Mel terugkomen van hun reisje naar Mexico, stappen ze 's avonds laat, drijfnat, in de shuttlebus van de luchthaven. Maar wat begint als een kort ritje naar huis, eindigt in een omweg met een aantal angstaanjagende gebeurtenissen waarbij Jules, Mel en de rest van de passagiers voor hun leven moeten vechten. Uiteindelijk ontdekt Mel de ware bedoelingen van de chauffeur en moet ze al haar verstand gebruiken om zichzelf zien te redden.

Clapboy
Gruwelijk realistische horror, eentje die ik echt eng vond en dat vind ik er maar zeer,zeer weinig. Geloofwaardig verhaal, sterk geacteerd en een gruwelijk einde maken dit voor mij tot een van de engste horror/thrillers die ik ooit heb gezien. Niet geschikt voor zeer gevoelige personen!

avatar van Thorak
Weet je zeker dat je dit bij de juiste film neerzet? Dit is helemaal geen horror, zelfs nauwelijks thriller... en eng is het al helemaal niet. Dit is gewoon drama. Geloofwaardigheid en acteerwerk waren juist de grote manco's aan deze film.

avatar van j0enne
Die man die even kwam kijken toen allebei de dames in hun ondergoed stonden, op een gegeven moment zie je 'm een achterdeurtje nemen en zie je z'n auto. Volgens mij was dat precies dezelfde als die bijna dat ongeluk veroorzaakte op 't begin.

avatar van Daan258
NIet erg boeiend.
Leuk voor 1x meer niet.

avatar van DMDude
Thriller van het type duizend in een dozijn. Bekend gegeven: tieners stappen bij de verkeerde kerel in de auto en gaan een vreselijke rit tegemoet.

Acteerwerk was redelijk, niet super. Vaak mezelf afgevraagd wat ik zelf zou doen in zo'n situatie. Volgens mij hadden de dames vaak de mogelijkheid om een einde aan het hele gebeuren te maken, maar ja...

Toen de film was afgelopen had ik het gevoel een waardeloos einde te hebben gezien. Maar een film die niet goed afloopt is ook wel eens leuk.

Geen hoogvlieger, leuk voor een keertje.

avatar van umbra
degelijk thrillertje, heb me hier wel mee vermaakt, einde was ook wel leuk

avatar van terschelling
3 sterren is toch wel overrated.
Geen bijster goed acteerwerk, alleen t slot was bevredigend.

avatar van Spetie
Onderhoudend en enigszins vermakelijk, maar met net teveel zwakke puntjes, waardoor de score uiteindelijk toch naar de negatieve kant uitvalt. Vooral het einde, waarbij de killer na een messteek vol in zijn been en een pistoolschot van een meter! afstand er nog zo vrolijk bijloopt. Dat vond ik net even teveel van het goede.

Verder is de busrit zelf best vermakelijk te noemen, mede ook doordat de dames op zich niet heel slecht spelen. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik wending van Andy naar bad guy, even niet zag aankomen en op zich wel aardig vond.

Ik vond het alleen niet zo heel spannend. Daarvoor deden de personages mij te weinig en vond ik hun ontsnappingspogingen ook maar halfbakken. Tot de allerlaatste wending zat Shuttle ook nog op een voldoende, maar die vond ik net wat teveel van het goede. Een aardige thriller met een paar mooie scenes, maar met een wat mindere bad guy en een einde dat duidelijk net wat te laat komt.

avatar van Picker
Behoorlijke tegenvaller. Naar mijn mening zwaar overrated met een 3+. Het is allemaal weer zeer onwaarschijnlijk, mensen overleven weer van alles en zoals een goede B- film beaamt ligt het gsm netwerk weer ééns plat. 1,5 ster voor het einde, de uitleg over de boodschappen vond ik wel droog.

avatar van mnrk
We are almost done running errands. Then it's time to put the "joy" back into joyride.

Dit was toch een vermakelijke thriller van Edward Anderson....

Het verhaal is in orde en wordt ook op een prima manier gebracht, natuurlijk zitten er wat mindere stukken in maar ondanks dat kijkt deze film prima weg...

De groep acteurs is ook op hun plek in deze film en past goed bij dit soort films...

Het einde van de film was wel goed gevonden en ook prima uitgewerkt, geen happy end !

avatar van moviemafketel
Ja, ik vond dit wel weer een aardige thriller eigenlijk. Mooi claustrofobisch sfeertje in de shuttlebus.
Elke keer dat je denkt dat ze er mee wegkomen, gebeurt er weer wat, waardoor alle hoop weer onder je vandaan wordt getrapt. Acteerwerk heb ik niet zo heel veel op aan te merken. De 2 dames zien er goed uit. Ook de 2 bad guys doen het naar behoren.
Waar deze thriller zich onderscheid van veel van zijn genre-genoten is dat het niet een eind goed al goed-verhaal is. De toekomst van Mel ziet er niet best uit, wanneer je de foto van haar voorgangsters ziet in die kist op het laatst. Leuk nog even die koffer op de lopende band. Ik heb er van genoten. 3 sterren !

avatar van El ralpho
Bus ride to hell

Hoewel Shuttle in de volksmond een B-film genoemd kan worden spookte deze 6 a 7 jaar later nadat ik deze gezien had nog steeds nog weleens door mijn hoofd vanwege het einde die destijds een tamelijk diepe indruk op mij achter gelaten had. Dit was voor mij reden genoeg om hem nu zoveel jaren later weer eens een keer opnieuw op te zetten. Zoals ik eigenlijk wel verwacht had viel de gehele film mij nu wel wat meer tegen vergeleken met toen ik hem de eerste keer zag, maar wat mij nog steeds imponeerde was hoe de kijker hier op het verkeerde been word gezet en volledig misleid wordt als blijkt dat de plot minder voor de hand liggend is dan je op voorhand zou denken.

Wat me nu wel opviel is dat de busreis wel erg lang lijkt te duren, en sommige keuzes van de kidnapper niet bepaald voor de hand liggend zijn, zoals het opdragen van het doen van boodschappen, wat hij natuurlijk gemakkelijk zelf van tevoren had kunnen doen. Ook neemt hij hierbij onnodige risico's. deze reis gaat net te lang door, en er zitten te veel scene's in die geforceerd spanning proberen te creëren. Dit werkte de eerste keer wel bij mij, maar tijdens deze herziening niet. Wellicht komt dit ook omdat ik nu wel wist hoe de vork in de steel zat. Verder wekt de cameravoering hier een goedkope indruk en kan het hierdoor wellicht net wat langer duren voor je in het verhaal zit. Echter is hier goed overheen te komen als je er eenmaal aan gewend bent en als je merkt dat de acteerprestaties van met name de hoofdrolspeelster gewoon degelijk zijn. Natuurlijk is dit geen Oscarwaardig materiaal, maar wel beter dan dat je doorgaans bij dit soort straight-to-dvd releases te zien krijgt.

Shuttle is een redelijk interessante busreis, waarbij je wellicht wat meer te spreken bent over het geheel op zich, als je de uitkomst van het verhaal nog niet kent. Ken je deze wel, dan voelt het geheel wellicht wat meer langdradig aan en wordt de hele film ook een stuk minder interessant. Het is dan allemaal geen hogere wiskunde meer.

avatar van Tiany
Had deze film een jaar of 8 geleden reeds gezien, ik herinnerde me er nog weinig van, ik begrijp nu waarom. Vandaag nog eens terug bekeken, maar dat is dan ook de laatste keer. Soms was er spanning, maar voor de rest was de film best wat langdradig. Ik bleef ook met enkele vraag zitten,,,,het voelde niet afgewerkt.
De bedoeling van het verhaal ? Ja,,,zoiets kan zeker gebeuren, angstwekkend.

avatar van Rickyman
Op zich wel een aardig filmpje met prima acteerwerk. Al was het begin wat ongeloofwaardig, ze hadden makkelijk in kunnen grijpen en werdt het langzaamaan meer interessanter en spannender.
Maar de scènes worden wel zo lang uitgerekt, dat het hele tempo eruit haalt, jammer.
Mja, viel te verwachten natuurlijk, vertragingen bij het openbaar vervoer..

avatar van Shadowed
Goed.

Een horrorfilm met een maatschappelijk onderwerp is een soort dat een beetje verdorven lijkt in het genre. Er zullen er uiteraard genoeg van zijn, maar toch zie je meer horrorfilms die richting slashers / haunted house / sfeer gaan. Nou is Shuttle niet het beste horrorvoorbeeld, maar wel weer een andere richting in het genre.

Het is dan ook niet voor niets dat Shuttle op MM enkel als thriller vermeldt staat. De film moet het namelijk niet erg van gruwelijkheden of moorden hebben maar gewoon van lekker veel spanning, een spanning die ook niet al te lang opgebouwd hoeft te worden. Het gevoel dat er iets niet pluis is heerst namelijk al na ruim 5 minuten.

De twee dames, List en Goodman, doen het best aardig. De film geeft List een prominentere rol, en die weet ze dan ook te benuttigen. Ze speelt van iedereen wellicht het best. List heeft wel concurrentie van Curran die een best leuk personage neerzet, en in de verre achtergrond van een aparte Douglas.

De film is nergens bizar spannend, maar de spanning blijft wel goed op een lijn en de film houdt ook nooit op met spannend zijn. De situatie is erg mysterieus en onvoorspelbaar. De film kijkt ook lekker door. Visueel is er niks mis mee, ondanks dat de film zich voornamelijk in een bus afspeelt. Het maximale is er ook niet uitgehaald, het camerawerk bijvoorbeeld had wel iets intenser en claustrofobischer gemogen.

Clichés zijn er genoeg, maar de film gaat er goed genoeg mee om door de situatie nogal machteloos en somber neer te zetten. Het schrijfwerk is best oké en biedt de nodige verrassingen, en het sombere einde is wel een kers op de taart. Hierdoor weet de film zich goed genoeg te onderscheiden van medethrillers op dit gebied.

Best harde film ook soms. Geen grootste gruwelijkheden, het is vooral het realisme dat naar is en ook genoeg naar voren komt. De spanning had soms iets opgevoerd mogen worden, maar aangezien het keurig op een lijn zit is er niet al te veel te klagen. Goede film dit.