Frágiles (2005)

Spanje / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Jaume Balagueró
met Calista Flockhart, Yasmin Murphy en Elena Anaya

De jonge verpleegster Amy (Flockhart) gaat werken in de Mercy Falls Children's Hospital. Ze merkt al gauw dat er daar iets vreemd aan de hand is. De kinderen zijn nerveus en bang van iets wat de "mechanical girl" wordt genoemd. Amy moet er alles aan doen om de kinderen te beschermen tegen het kwaad...

avatar van knusse stoel
Prachtige en sterke film. Toen ik de recensies las wist ik; 'dit is waarschijnlijk het soort film die mij aanspreekt'.
Men had het over een goede film maar het wordt niet echt spannend. Nee, dat klopt ergens wel, het is namelijk suspense en dat vind ik fantastisch! Steeds is er die dreiging en je weet nooit wanneer er wat gebeurt. Er gebeurt trouwens wel het één en ander, dus actie ontbreekt echt niet in de film.
Voor liefhebbers van een goede horrorfilm en een onderhuidse spanning is dit een prima film!
Veel plezier alvast!

avatar van arno74
@knusse stoel

The Others, What Lies Beneath, La Cara Oculta (trailer niet bekijken, bevat spoilers!), en in zekere zin ook El Laberinto del Fauno, (in die volgorde) kan ik je dan ook aanraden als je van suspense met een (licht) horrortintje houdt.

avatar van knusse stoel
"arno74", Bedankt voor jouw opmerking.
De eerste twee zijn mij bekend, de laatste twee niet en zal gelijk even op onderzoek.(Heb beiden gevonden en zal ze zeer binnenkort bekijken maar aan de hand van de beschrijvingen en de recensies op MM kan ik jou nu al vast verklappen dat je ons hier erg gelukkig mee hebt gemaakt!!!)

Nogmaals bedankt!!!

avatar van DjFrankie
arno74 schreef:

Mama (2013) past hier ook bij

avatar van K. V.
Tja, 'k vond het geen misse film, maar zeker ook niet waw. Het verhaal wist me wel te boeien, maar super verrassend werd het allemaal niet. Echt griezelig werd het nooit, maar saai evenmin.
De cast wist me wel te overtuigen.
Verder zaten er op de dvd nog wat interessante extra's: vooral de digitale effecten waren interessant en de funny takes waren ook leuk.

avatar van Killerkip
@Arno74
Thx voor de tips

@DjFrankie
Jij ook thx voor de tip

Zeer matige film, waarvan er al tigtallen zijn gemaakt. Voegt totaal niets toe aan het genre en de spanning is ver te zoeken. Alleen wat is die Calista Flockhart een verschrikkelijk lekker ding, daar straalt erg veel erotiek vanaf. Hmmmm.

avatar van RuudC
In eerste instantie vermoedde ik dat dit een remake van El Orfanato was, maar na een korte research bleek deze Frágiles al twee jaar ouder is. Het zegt echter wel iets over de film, want het trucje dat men hier laat zien, is al bijna zo oud als de weg naar Rome. In een mooi vormgegeven kinderziekenhuis waart uiteraard een geheimzinnig wezen rond en halverwege beginnen de eerste slachtoffers te vallen (op best grappige wijze overigens). Het is alleen echt een verhaal uit duizenden. Leuk om eens gezien te hebben, omdat er weinig echt storend is. Het acteerwerk is goed, de locaties zijn mooi, maar verder is dit het zoveelste ritje in de overbekende achtbaan.

avatar van alexspyforever
Vond dit een heel goede film. Het was niet zo heel eng maar er zit een goede spanningsopbouw in. Vooral Calista Flockheart vond ik heel goed acteren net als het meisje dat Maggie speelde. De chemie tussen hen beide was sterk, vertederend. Zo een ziekenhuis heeft op zich al een creepy sfeertje zeker als het gaat om een wat vervallen verdiep met een duister verleden. Leuk om Ivana Baquero vóór ze haar sterke prestatie in Pan's Labyrinth in het rolletje van de mechanical girl (zij het dan op archiefbeelden) te zien. Ben blij dat ik deze heb gekocht en vond deze bij een herkijkbeur nog beter is.

avatar van Insignificance
Alweer een spookhuisfilm van Balagueró en die is bekwaam genoeg om zoiets over de streep te trekken. Narratief iets vloeiender dan z'n voorganger, met de mechanische meid ook net wat minder tam dan Darkness en zo gaat het van de gebruikelijke plaagstootjes tot aan enkele kippenvel momentjes.

Serieus imponeren is er daarentegen lange tijd niet bij. Pas in het slot dat Balagueró in de buurt komt van de energie die Wan met dit materiaal aan de dag weet te leggen. Hij had daar ook best nog wat groffer tekeer mogen gaan, maar het laatste half uur is het de horror die het zo ongeveer hoort te zijn.

Wat me niet zo aanspreekt, is het achterliggende drama dat Flockharts personage meesleurt. Niet dat het een erg storende factor is, het is zelfs uiterst functioneel, maar in dit soort films vaak een onderdeel dat nogal wat tijd opslurpt, terwijl het tegelijkertijd weinig impact weet te genereren. Zo ook hier.

Dat kan je ook besteden aan meer sfeer en spooky perikelen. Ik pak een titel als deze toch vooral mee voor de blokken en de breuken, daarbij stelt de film zich ook direct voor als een onvervalste horror. Dan is al het andere al gauw bijzaak. Of hooguit een manier om bij die tweede verdieping uit te komen.

De beste horrorfilm ooit. PUNT!

Ik heb inmiddels, als horror-/mysterie-/thrillerfanaat, al tig films in dit genre bekeken. Maar er is er geen één die kan tippen aan 'Fragile'. Zowel de sfeer als de spanningsopbouw zijn zó goed, dat je dik anderhalf uur constant in spanning zit. De schikmomenten zijn ook zo cliché niet dan bij andere horrorfilms.

Deze film verdient absoluut vijf sterren en ik raad iedere horrorfanaat aan deze film op een zaterdagavond bij kaarslicht te bekijken....om daarna zonder omkijken in slaap te vallen! Super!

avatar van Lethean
Bij deze film had ik een erg sterk 'El Orfanato'-gevoel (Spaans, een oud huis, kinderen, mysterie; de link is wel duidelijk). Wat zeker een goed iets is, gezien dat één van mijn favoriete films allertijden is. Ik heb dan ook best genoten van Frágiles, al is hij niet zo sterk als El Orfanato naar mijn mening. Daarvoor heeft deze film net iets teveel clichés: (zoals een gsm die geen signaal heeft en schrikmomenten die je van mijlenver ziet aankomen). . Maar goed, de sfeer is geweldig goed, zeker als je hem alleen in het donker kijkt. En daar gaat het voor mij om bij dit soort films.

Wat ik ook ijzersterk vond, was de chemie tussen Amy en Maggie. Zelden zo'n sterke chemie gezien tussen een kind en een volwassene in een film. Dat eindshot is dan ook werkelijk prachtig

Kortom: aanradertje

Lethean schreef:

Kortom: aanradertje

Misschien moet ik El Orfanato nog maar eens een kans geven, want ik vond Fragile wel goed terwijl ik de andere slaapverwekkend vond
Dat einde met die zoen lokte bij bepaalde mensen toch wat negatieve reacties uit, als ik het forum op IMDB bekijk. Ik vond het wel mooi.

avatar van Lethean
alexspyforever schreef:

Ja, die zoen was inderdaad ook prachtig Maar ik doelde op dat shot dat Maggie bij haar Mr. Sleepy zit die Amy vast heeft.

En zeker doen, maar focus je niet teveel op het horrorelement bij El Orfanato. Want dat is maar beperkt, op wat momentjes na. Wat dat betreft is deze wel iets meer horror

avatar van Antonev
Aardig verhaal, lekkere spanning, aantal schrikmomentjes, het is allemaal aanwezig. Maar ik heb me wel de hele film aan Flockhart zitten irriteren. Ze kwam mijns inziens helemaal niet 'natuurlijk', te geforceerd. Had dan ook moeite om enige sympathie voor haar te vinden. Erg jammer, scheelt toch weer minimaal een halve ster.

Antonev schreef:

Akkoord maar je hebt wel niet gestemd ...

avatar van Rickyman
De film ziet er prachtig uit, sfeervol en mooie muziek werd er soms gebruikt.
Helaas is het verhaal erg mager en langdradig, veel te veel dramatiek en maar weinig spannende momenten. Die hoofdrolspeelster kan beter in series blijven acteren, wat mij betreft.

avatar van TornadoEF5
Dit is dus een soort van Britse detectivehorror geproduceerd door Spanjaarden? Vreemde combinatie voor wat ook een vreemde film zou worden. Het leek wel alsof horrorelementen en kenmerken van Britse detectives werden samengevoegd tot één geheel, en dat lijkt wonder boven wonder ook nog wel te werken. Eerst en vooral is de rauwe sfeer van het ziekenhuis goed neergezet, met een goede opbouw en een goede lead actress alsook kindactrice. Het verhaal zit goed ineen, al was de horror misschien wat overdreven soms (= al kan dat ook zijn doordat bepaalde aspecten verouderd zijn). De film heeft een enge sfeer en is met momenten - zeker naar het einde toe - ook enger wanneer de horroraspecten duidelijker naar boven komt. Ik betwijfel het dat als ik nu zou gaan slapen, ik me wel gerust zou voelen, dus blijven we nog wat op en kijken we wat anders. Als een horrorfilm dat kan doen, is hij al geslaagd. Aangename verrassing toch wel.

avatar van lagaiske
arno74 schreef:
@knusse stoel

The babadook is ook iets gelijkaardigs.

avatar van joolstein
Deze derde film van regisseur Jaume Balagueró ([Rec], Darkness) is een goede onderhoudende horrorfilm. Vooral de goed gekozen locatie van het oude kinderziekenhuis, weet een heerlijke duistere sfeer te creëren. Donkere gangen en angstaanjagende geluiden wekken voldoende spanning op om de aandacht van de kijker vast te houden. Toch zijn er een paar manco's in de film. Zo zien we aan het begin van de film een jongen op onverklaarbare wijze een dubbele botbreuk oplopen. Waarna het eigenlijk gedaan is met zo'n beetje elke fysieke dreiging van het kwaad naar de kinderen toe. Het verhaal richt zich dan veel meer op het wel en wee van nachtzuster Amy (Calista Flockhart) Anders dan een commerciële keuze, waarom er gekozen is voor Ally McBeal-ster Calista Flockhart kon ik ook niet bedenken. Een toegevoegde waarde was ze zeker niet en deed het verhaal ook minder recht aan. Een Amerikaanse die haastig is opgetrommeld om als nachtzuster te komen werken klinkt niet erg logisch.Enfin... dit kan ook komen omdat ik niet zoveel heb met deze actrice. Amy is de heldin van het verhaal en daardoor was de uitkomst van de spannend bedoelde lift-scène waarin Amy met een patiëntje vast komt te zitten,vanaf het begin al duidelijk. Ook ontging mij een goede reden waarom de 2e verdieping (wel prachtig vormgegeven) vanaf eind jaren vijftig leeg is blijven staan. Gelukkig maakte de horror die zich concentreerde in de climax met het tonen van de ‘Mechanical Girl’ nog een hoop goed. Deze horrorfilm is verder vakkundig gemaakt en goed genoeg voor een avondje griezelen.