Earthquake Bird (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Wash Westmoreland
met Alicia Vikander, Riley Keough en Naoki Kobayashi

Het jaar 1989. De jonge vertaalster Lucy Fly woont al vijf jaar in Tokio. Ze ontmoet de knappe fotograaf Teiji, die ze niet meer uit haar hoofd kan krijgen. Alles wordt ingewikkelder wanneer de verpleegster Lily in de hoofdstad arriveert en er een driehoeksverhouding ontstaat. Wanneer Lily vermist wordt, is Lucy de hoofdverdachte.

avatar van AC1
AC1
Als regisseur Wash Westmoreland geen fan is van Bernardo Bertolucci, dan weet ik het niet meer. Ik was alvast aangenaam verrast. Misschien dat het einde van de film wat minder is. 7/10

Helemaal niet verkeerd.

Direct hoorbaar dat de soundtrack uit de Atticus Ros/Trent Reznor hoek kwam. Deze keer alleen Atticus maar wederom gave toevoeging aan een film.

Matige film over een vrouw uit Zweden die al jaren als vertaalster in Tokyo woont. Een mysterieus verhaal dat ook redelijk sfeervol wordt gebracht maar dat me echter niet echt mee kreeg (vooral ook omdat het al snel langdradig werd en de personages amper weten te boeien). De acteurs doen het goed en ook vormt Tokyo een mooie locatie.

avatar van AniSter
Geen topper, maar toch de moeite waard vanwege de sfeer. Het straatbeeld en de natuur van Japan is mooi in beeld gebracht. Mooie rol door Alicia.

Een film die niet van de grond komt en 'flat blijft in alles. Niet echt spannend of mysterieus.Na een uur werd ik ongeduldig. Zag ook de bui al hangen Knappe rol van Vikander die je als kijker bij de les houdt. (tussendoor wat andere dingen gedaan, je kon zo weer inhaken...) Mocht je hem overslaan , niet kijken, dan mis je niets. Krap zesje.

AC1 schreef:

Eens..Einde vond ik wat gekunsteld.

avatar van AC1
AC1
frans123 schreef:

Eens..Einde vond ik wat gekunsteld.

Het einde deed me wat denken aan de moralistische anticlimax van No Country For Old Man. Voor de rest was ik toch aangenaam verrast door de redelijke cinefiele aard van de film. Ik verwachtte een ordinair, commercieel Netflix filmpje dat ik na 10 minuten zou afzetten. Maar dit neigde eerder naar Bertolucci, Polanski, Francois Ozon, ... Het gaat meer over de toon, het onderhuidse, de innerlijke strijd van het hoofdpersonage, ... maar ja, tegen het einde was het beste er wel af.

AC1 schreef:

Ik had dezelfde ervaring . was bang voor weer een Flopnet produktie. (de titel al) Maar zo waar een echte film..Bertolucci, Polanski gaat mij te ver. Er is krampachtig naar een einde gezocht. Hoe wist de politie trouwens dat die twee vermist waren???????? Hebben ze zelf gebeld?

avatar van horizons
Dat laatste was een aanname.

Let op je spoilers!

avatar van rep_robert
Wat een laag gemiddelde zeg. Ik schrik ervan. Het eerste uur is de onderhuidse spanning continu aanwezig. Met Vikander, Keough en Kobayashi zijn er drie vaardige acteurs aanwezig die de seksuele spanningen in de driehoeksverhouding tot in de perfectie weten over te brengen. Lang geleden dat ik dit bij een thriller van dit type mee heb gemaakt. Daarnaast blijft Vikander een adembenemende vertoning om naar te kijken. De film was mooi subtiel en stiekem had ik al wel zo'n idee dat deze film die kwaliteiten zou kunnen hebben.
De spanningsboog kan jammerlijk niet tot de derde akte vastgehouden worden. In het laatste half uur wordt het verhaal netjes afgewerkt, maar mis je net die spanning van het eerste ruime uur. Ik denk dat er teveel wordt prijsgegeven in het begin, waardoor je al een idee kan hebben welke kant het opgaat. Wat mij betreft hoeven ze niet altijd met een flashbackstructuur te werken.

Desondanks toch een leuke Netflix verrassing.

avatar van blurp194
Wat een heerlijke film.

Perfect gespeeld, Vikander krijgt daar terecht de credits voor maar alle rollen worden bijzonder mooi en geloofwaardig gespeeld. De casting is ook precies goed, met Vikander als ietwat wereldvreemd en braaf meiske, tegenover de veel meer wereldse Keough, en de ondoorgrondelijke karakterkop van Kobayashi. Beslist dat daarover nagedacht is, en datzelfde komt ook terug in de beelden - perfect en tot in alle details uitgewerkt, en precies goed in de sfeerzetting van Tokyo in de jaren-80, naar men zegt - het komt in ieder geval bijzonder geloofwaardig en natuurlijk over. En vooral ook erg mooi - fijn cliche in het orange and teal, maar ook erg fris anders in de vormgeving.

Timing en spanningsboog vind ik eigenlijk al even perfect, met wat afstand en wat reflectie. Het is natuurlijk geen actiethriller, het gaat om het langzame opbouwen naar de onvermijdelijke climax van de ontknoping. Waar wel wat twijfels bij me overblijven is meer dat er een aantal details in het verhaal worden opgevoerd die niet worden uitgewerkt - misschien bewust om je op het verkeerde been te zetten, misschien dat er nog ergens een detail in zit wat ik gemist heb. Geen probleem, dit is echt zo'n film die ik met plezier nog eens kijken kan.

En de soundtrack bevalt me ook erg goed. Ook daar is de aandacht voor detail goed terug te vinden, en vermijdt de film de te makkelijke keuzes, de afgezaagde boel waar je meestal mee doodgegooid wordt. Fris anders.

avatar van FlorisV
Wat een saaie bedoening. Na een uur kijken was ik nog steeds niet getransporteerd en bleef ik maar wachten tot er iets spannends of opmerkelijks zou gebeuren. Het had de onderhuidse spanning van een stopcontact zonder gaten en was zo meeslepend als het gras zien groeien. Met de niet lineaire vertelstructuur wordt er ook niets toegevoegd omdat het enkel gaapscenes in een andere volgorde plaatst. Naarmate het verhaal vorderde interesseerde het me al niet meer hoe het af zou lopen.

Door mijn interesse voor Japan en de bijzondere positie van immigranten daar (je blijft altijd buitenstaander, zegt men) leek de film me interessant omdat er bovendien een misdaad thema was, maar de hoofdpersoon blijft een slaapverwekkend, kil en blase type en de immer glimlachende Japanner waar ze mee aanpapt roept geen enkele mysterie of dreiging op. De enige chemie die er tussen de twee bestaat is die van "ok jij bent wel een hele rare maar dat ben ik ook dus ja laten we dan maar van bil gaan want ik verveel me ook het lazarus".

Ook al ben je fan van Vikander, sla dit broddelwerkje maar over.

avatar van eRCee
Fijne sfeer, maar het plot is niet in balans (verhoor wordt bijvoorbeeld wel erg willekeurig ingezet) en ook niet bijster origineel. Toch, de sfeer, de afwisseling van Engels en Japans en de voortreffelijke Vikander maken dit wel een aangenaam schouwspel.

avatar van Egulio
Prima film, maar begrijp toch het plot niet helemaal..

Egulio schreef:
Prima film, maar begrijp toch het plot niet helemaal..

Welk stuk? Vergeet de spoiler tags niet.

avatar van Egulio
horizons schreef:

Welk stuk? Vergeet de spoiler tags niet.

Nevermind

avatar van macrobody
Jammer van al die moeite om het Japans onder de knie te krijgen voor Alicia. De film kon me niet bekoren.

Ik weet ook niet precies wat nou de clue precies was eerlijk gezegd.

Overigens wel grappig dat ze Black Rain zit te vertalen.

avatar van IH88
“Just trying to make conversation.”
“Why?”
“Because that's what normal people do.”
“But you are not normal.”

Sfeervol. Alicia Vikander is fantastisch als een wat mysterieuze vrouw die al een tijd geleden is verhuist naar Tokyo, en nog steeds rondloopt met een groot jeugdtrauma. De beelden van Tokyo zien er schitterend uit, en dat Vikander voor deze film Japans heeft leren praten is bewonderenswaardig. Regisseur Wash Westmoreland weet lang de sfeer van mysterie en paranoia vol te houden, maar jammer genoeg kiest hij voor een wel heel voorspelbaar einde. Naoki Kobayashi is sterk, maar Keough (normaal gesproken fantastisch) is hier wel heel vervelend. Dat ligt vooral aan de rol.

avatar van Redlop
Niet spannend, niet meeslepend, wel rommelig. Waarom Vikander en Keough als een blok vielen voor een nietszeggend uitstralingsloos figuur met een camera is wellicht het grootste mysterie van deze film. Hoogtepunt voor mij was de karaoke scene met Cutting Crew - I just died in your arms tonight.