Easy A (2010)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Will Gluck
met Emma Stone, Amanda Bynes en Penn Badgley

Olive Penderghast is geen opvallende verschijning op haar middelbare school in Ojai, Californië. Wanneer haar wat opdringerige vriendin Rhiannon haar uitnodigt voor een weekendje kamperen, komt ze met de smoes dat ze al een afspraakje met een jongen heeft. Na het weekend bekent ze valselijk aan Rhiannon dat ze seks heeft gehad. De zeer Christelijke Marianne vangt dit op, en al snel gonst het op school van de wilde geruchten. Olive weet niet goed wat ze ermee aan moet, maar besluit dan toch haar nieuwe imago ten volste uit te buiten...

avatar van hel1
Leuke en soms grappige film maar ik vond het net iets te 'snel'. De ouders met hun altijd rake opmerkingen, het is zo gemaakt, het leek wel alsof ik een serie op MTV zat te kijken. Alles moest snel, flitsend. Ik houd daar niet van, je ziet het steeds meer in series: de ene acteur heeft zijn zin nog niet af of de ander heeft al een grappig, raak antwoord. Echt een film voor tieners, als je het mij vraagt. Leuk om eens gezien te hebben maar daar blijft het bij

avatar van Tasha27
Normaal gesproken is komedie niet mijn genre maar deze film vond ik echt heel erg grappig! Studente wordt de dupe van roddels en probeert deze, naar aanleiding van een opdracht tijdens een literatuurles, in haar voordeel te keren. Hierbij besluit ze medestudenten die niet als populair te boek staan, te helpen hun imago te verbeteren. In eerste instantie werkt haar gedrag in haar voordeel, maar langzamerhand ontdekt ze de negatieve gevolgen van haar houding. Op dat moment is er nog maar één persoon die achter haar staat. De hoofdpersoon vertelt het verhaal via voice-over en voor de webcam. Andere gedeelten zijn op de reguliere manier gefilmd. Op deze manier krijg je een afwisselende manier van cameratechnieken waardoor het geheel niet saai wordt. Veel snelle humor en zelfspot. Ook haar familie doet er een schepje bovenop met hun maffe en tolerante gedrag. Geweldig! Prima acteerprestaties van een aanstekelijke en eigenzinnige Emma Stone. De afsluiting van de film heeft een onderliggende boodschap, weergegeven via een humoristische draai. Deze film is een avondje lachen meer dan waard! Mijn waardering: 4 sterren.

Gisteren die film bekeken en hij was wel gemiddeld voor een teen girl movie.
Leuk verhaal met een mooi moraal.

Emma Thompson was een goede hoofdrolspeelster, Amanda Bynes vond ik wel wat minder. Het was zo overdreven acteerd.

En anders ik vond Lisa Kudrow niet zo goed, ze speelde niet met overtuiging en ze is zo verouderd.

avatar van JoeCabot
Redelijk vervelende chick flick.

Ben dan ook verrast door de vrij hoge score die Easy A krijgt. Uiteindelijk is de doelgroep - middelbare scholieren die valselijk voor hoer uitgemaakt worden - toch niet zó ruim. Wie anders heeft wat aan de boodschap van deze film?

Grootste pijnpunt is Emma Stone. Ze is gewoon niet badass genoeg. Zo'n rol zie ik eerder weggelegd voor die andere Emma: Emma Roberts. Die straalt namelijk wel de nodige arrogantie en onverschilligheid uit die zo'n personage nodig heeft.

Verder ook wel een aantal lichtpuntjes. Zo vond ik de cinematografie best aangenaam, en ook de editing was bij momenten erg gaaf. Sommige grapjes waren geslaagd, al wordt het snel eentonig. Hoog koninginnebijtjesgehalte.

avatar van missl
Hilarisch, natuurlijk is het zeker richting het eind heel voorspelbaar maar wat een grappige verhalen / conversaties. Deze raad ik iedereen aan.

avatar van mjk87
Ik weet niet wat ik hier helemaal mee aanmoet. Ergens ben ik best positief. Ten eerste is daar Emma Stone, een hemelse schoonheid die de film sowieso het kijken waard maakt. Dan is er de cameravoering waar vaak leuke standpunten worden gekozen. Dan zijn er een aantal fraaie scènes en het script met snedige teksten, net even iets beter dan de gemiddelde film. Ook de sfeer van het stadje Ojai wordt mooi getoond en de immer schijnende Californische zon en de boomgaarden vol sinaasappelen geven een heerlijk beeld (ik moest denken aan de muziek van Pavement - echt, ik wil daar nog eens rondreizen). Daarnaast is de plot best origineel.

Maar toch, het werkt allemaal net niet. Emma Stone is mooi maar ze mist de overtuiging zo cynisch uit de hoek te komen (dan deden Temple en Bennett in Kaboom dat beter). Het is ook jammer dat de bijfiguren allemaal zo dik zijn aangezet. Waarom? Dan verglijdt geloofwaardigheid, wat best essentieel is voor een komedie. Je blijft óf geloofwaardig, of je gaat helemaal over the top, maar niet dit halfbakken gedoe. En daarnaast wist het me allemaal niet zo te boeien. Ik keek ernaar zonder echt ook maar een moment opgewonden te raken door de film. 2,5* daarom.

avatar van SanderPuntCom
Flauwe komedie, vooral overgewaardeerd op IMDB.

Easy A heeft een heel flauw plot, dat enigszins voor een paar geinige momenten zorgt. Anderzijds zijn er zoveel gebeurtenissen in de film die getuigen van erg zwakke Amerikaanse humor. Emma Stone zette wel een leuke rol neer, net zoals nog een paar mensen, maar je ziet het natuurlijk al aankomen.. veel, maar dan ook te veel idiote personages.

Ik heb de grootste handicap die deze film heeft nog niet genoemd. Heb het over de moraal in de film die er nogal wordt ingeduwd. Waarom? ik denk om de leegte in de film wat op te vangen maar aangezien het allemaal niet serieus genoeg is, werkt dat niet en is dat gedeelte gezever.

SanderPuntCom schreef:
Flauwe komedie, vooral overgewaardeerd op IMDB.

Overgewaardeerd? Hij wordt hier juist ondergewaardeerd. Normaal ben ik niet van de komedies, maar deze is van begin tot eind erg grappig. Enerzijds doordat de film zichzelf en het genre niet serieus neemt en bewust overal uit de bocht vliegt, anderzijds door de heerlijk typische Emma Stone.

Absoluut een van de leukste komedies van de laatste jaren.

avatar van yeyo
Toch grappig dat een tienerkomedie, allicht het meest verguisde genre ooit (zeker als meisjesperikelen centraal staan), plots de hemel wordt ingeprezen wanneer alle personages een heel klein beetje gevatter, sarcastischer en zelfbewuster zijn. De 'hippe' ouders vond ik het ergst: alsof een moeder het ooit in haar hoofd zou halen om samen met haar dochter op de motorkap te komen chillen, dat is zowat de grootste pet peeve van elke moeder.

Alles is zo extreem dat dit alleen een satirisch bedoelde komedie kan zijn op de Amerikaanse levensstijl : de hypokriete kortzichtigheid, het belang belangrijk te zijn, de gretigheid naar roddel, de vooringenomenheid, de oppervlakigheid en met zich zelf bezig zijn van de ouders en het overdonderend belang van seksueel succes.....
Veel gepraat natuurlijk, ook de "usual intelligent, american way" wat soms nogal saai en vaak niet te volgen overkomt.
Drukke rol voor Emma Stone en denderend geslaagd is de film in zijn geheel nu ook weer niet.

avatar van jumpstylemovie
Beetje saaie film over Emma Stone ale schoolslet. Ik vind het een leuke actrice maar had meer verwacht van haar rol in deze film. Vind haar misschien nog wel leuker met blond haar in de nieuwe Spider-Man films. Eigenlijk een beetje een lege film. De ouders van Olive zijn wel grappig en het tempo zit er lekker in maar het lijkt nergens heen te gaan en veel grappen werkten niet. Ik snapte sowieso niet waarom ze dit imago wou krijgen. Lijkt me weinig positiefs aan.

avatar van Do88
Ben dol op deze film.
Heerlijke flauwe humor en Emma Stone.. Geweldig!

avatar van ILDIB
gewoon geweldig. niet standaard zoetsappig erg grappig onderkoelde humor leuke acteurs en heerlijke muziek. Niet niveau van breakfast club maar t komt qua feeling dichtbij.

kevinverwijst
Hilarische film!! **** vooral Emma Stone en de geweldige Patricia Clarkson en Stanley Tucci. De rest van de cast is ook lekker op dreef. Vond alles aan deze film eigenlijk wel goed! het is niks bijzonders maar toch heel leuk en grappig!

avatar van king_pin
yeyo schreef:

De inhoud maakt de film toch? Niet de vorm. Ik vond het ook geen denderende film maar juist omdat de personages iets gevatter, sarcastischer en zelfbewuster doet de film ten goede niet?

avatar van IH88
Leuke film met een goede Emma Stone. Haar ouders (Tucci en Clarkson) waren erg grappig.

avatar van Gazi
Easy (B)ewatched

avatar van Daan258
Wat een saaie, zeurende chickflick zeg.
Helemaal niet grappig of leuk om te volgen.
Heb me geen momenten weten te maken met deze hap.
Gaaaaaaaaappp

avatar van IH88
“The rumors of my promiscuity have been greatly exaggerated.”

Heerlijke film met een Emma Stone die laat zien wat ze allemaal in haar mars heeft. Olive Penderghast (what's in a name) wordt door een roddel gedwongen om haar brave imago te verruilen voor dat van de "makkelijkste dame van de school". Ze wil kijken hoever de roddels gaan en hoe het zich verspreidt. Het loopt allemaal uit de hand en Olive komt erachter dat haar nieuwe reputatie niet alleen maar voordelen heeft en dat het niet alleen maar negatieve gevolgen heeft voor haar maar ook voor haar omgeving.

Als ik een minpunt moet noemen dan is het de verbazing van Olive over hoe haar omgeving reageert op de roddels en haar nieuwe reputatie. Natuurlijk vinden de meiden haar een slet en willen de jongens ook met haar naar bed, dat kan voor haar toch geen verrassing zijn? Maar gelukkig straalt de film zoveel zelfvertrouwen uit en heeft het met Stone een zelfbewust en sarcastisch middelpunt waardoor de film boeiend blijft en geen moment verslapt. Stanley Tucci en Patricia Clarkson zijn geweldig als vrije en ruimdenkende ouders van Olive en zorgen voor een aantal hilarische hoogtepunten. De dialogen zijn sowieso gevat en erg komisch en hoewel het soms gemaakt overkomt, stoort dat geen moment omdat de acteurs ze met zichtbaar plezier uitspreken. Het verhaal wordt aan elkaar gepraat door Olive die via een webcam tegen haar volgers (en de kijker) praat over haar avonturen en de gevolgen daarvan wat zorgt voor een interessante extra dimensie. Easy A is een Emma Stone tour de force en de actrice laat hier al zien wat ze allemaal in huis heeft.

Te ongeloofwaardig. Dat had beter uitgewerkt kunnen worden.

avatar van Shadowed
Vlotte komedie.

Ben wel gericht op echte high school komedies. Vooral omdat ze een frisse manier van humor hebben en vaak ook best grappig uitpakken. Easy A is daar een voorbeeld van, vooral door het vlotte manier van vertellen.

Stone is zeker geschikt als Olive, en de rest denderd er een beetje achteraan. Stone draagt de film en trekt met gemak de aandacht naar het scherm, de grappen zijn bij vlagen leuk en minder flauw of schreeuwerig dan de meeste Amerikaanse komedies van tegenwoordig.

Best een redelijk filmpje, maar of hij nou hoogstaand is, nee.

Vermakelijk.

In z'n basis natuurlijk een gewone Amerikaanse high-school comedy, met de klassieke typetjes, het bekende drama en de typische setting. Ik hou er doorgaans niet zo van, maar in de vorm van een comedy (ipv coming of age drama) is het wel makkelijker behapbaar.

Vooral wanneer de comedy ook vaak nog redelijk geslaagd is. Vooral Stone's gezinnetje is redelijk hilarisch. De opmerking van Tucci zijn goud waard, ook Clarkson mag geregeld scoren. En zelfs Church (als leraar) krijgt een paar fijne momentjes toegeschoven. Misschien wat raar dat het de volwassenen zijn die in een highschool filmpje de grappigste rollen krijgen, maar dat maakt het ook wat frisser.

Verder doet Stone het naar behoren, de typetjes rondom haar zijn jammer genoeg van een iets minder niveau. De film is ook nooit zo scherp als in bijv. een Pretty Persuasion, maar komt toch best een eindje. Al bij al een vermakelijk anderhalf uurtje dus, leuk dat het ook gewoon vlotjes binnen die 90 minuten afgerond wordt.

Gluck lijkt best geschikt in het opleuken van genres/niches die ik normaal niet zo apprecieer.

avatar van Zwolle84
Heb je Pocketful of Sunshine nog meegezongen?

Nee, herkende het gevoel ook niet meteen.

Olive ook niet meteen.

1 dag vs 37 jaar is toch een redelijk verschil

avatar van Zwolle84
Wacht maar. Het zaadje is nu in je brein gepland. Morgen begin je heel voorzichtig te neuriën, volgende week zwier je over straat.

avatar van horizons

Hadden ze op einde nog maar voor de versie van life of agony gekozen. Maar... Dat zou wat minder passen.

Leuke film waarin Stone fijn op dreef is.

Prima.

Wist in eerste instantie niet goed wat ik nou met deze film aan moest. Het is best een leuk verhaaltje en ook op een toffe manier verteld. Het blijft een tienerfilmpje, maar toch weet het zich te onderscheiden van andere highschool filmpjes. Dat doet het voornamelijk door de grappige dialogen met fijne komische timing. Verder zijn de acteerprestaties op niveau. Emma Stone is altijd wel prettig om naar te kijken.

Toch vond ik het niet zo goed werken. Het verhaal was eigenlijk helemaal niet interessant en bovendien ook behoorlijk onrealistisch. Snapte sowieso de beweegredenen voor de imagoverandering niet helemaal. Emma Stone acteert weliswaar prima, maar mist een bepaalde uitstraling voor deze rol.

avatar van TornadoEF5
Leuk.

Beetje gemengde gevoelens erbij. Erg geloofwaardig was het allemaal niet, maar dat moet ook niet met een komedie. Emma Stone speelt erg goed, en de humor werkt wel, en is soms wel snedig of droog. Maar de bijpersonages vallen een beetje door de mand. Vooral Lisa Kudrow ontgoochelde me. Zij lijkt mij echt een typecast, en kon "Phoebe" niet echt van zich af laten schudden. De gast die we in Sideways ook zagen, vond ik verder wel grappig. Maar de personages zijn allemaal een beetje ééndimensionaal opgebouwd.

Wat me verder ook wat ontgoochelt is het plot. Ik had het misschien iets ingenieuzer uitgewerkt zien willen worden. En verder waren er veel te veel verwijzingen naar het geloof of religie in het algemeen die het eigenlijk niet echt leuk maakten. Het leek wel alsof de zestigjarigen plots allemaal terug naar school gingen, zelfs naar Amerikaanse normen. Of is Amerika echt zo achtergesteld dat studenten er spandoeken maken met Exodus 3:14. Ja, uiteindelijk is het niet erg geloofwaardig. Als je aan zoveel mensen vertelt seks gehad te hebben, zal vroeg of laat wel uitkomen dat het niet waar is. Zeker als de dikke van de school plots zegt: "ik heb seks gehad". En die andere dan zegt: "Ja, dat kan niet". En dan "Maar jij had toch ook seks met haar". "Ja, ik heb haar laten betalen voor anderen te doen laten geloven seks gehad te hebben met ik". Serieus moet je het dus niet nemen, maar het is wel luchtig en vermakelijk dus daar slaagt de film wel in. Alleen half puntje minder voor de te overduidelijke religieuze verwijzingen. En nog een half puntje eraf voor de stereotiepe personages / slechte acteerprestaties van de bijpersonages.