menu

Hier kun je zien welke berichten blurp194 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

S1m0ne (2002)

Alternatieve titel: Simone

3,5
Aardig filmpje.

Al Pacino krijgt duidelijk te weinig tegenwicht van Simone of van de 'echte' acteurs, en wordt ook door de regie niet afgeremd. Of zou hij bewust hier zo'n vreselijk overdreven theatrale rol spelen... om het contrast met de toch best emotieloze Rachel Roberts groter te maken. Dat doet Winona Ryder in ieder geval ook al, maar dan wat duidelijker. Catherine Keener heeft dan in vergelijking een minder symbolische rol. Denk ik.

Maar het gaat toch voor een heel groot deel eigenlijk over het verhaal. Dat is niet zozeer een satire op de gekkigheid van Hollywood, maar meer een aanklacht tegen de onzin die wij als kijkers en critici er zelf van maken. De heldenverering die bij de filmwereld hoort is tenslotte wat wij veroorzaken - gretig geholpen door Hollywood natuurlijk, maar je moet wel even onthouden waar het begint.

Toch levert dat best veel grappige situaties op. Misschien geen echte dijenkletsers, maar wel echt leuk. En er zit natuurlijk altijd wel een randje aan van lachen om jezelf. Maar dat is best leuk, af en toe.

Sabotage (2014)

3,0
Het idee zal wel geweest dat er een over-the-top actiefilm moest komen die eens een eind zou maken aan het gezeur dat Arnie te oud wordt.

Maar da's maar ten dele gelukt. Over the top is het wel, maar vooral in de body count en in de bloederige kills. Het verhaal is wel spannend als je niet te goed op de details let, maar er zitten nogal wat plotholes in - en hoe de DEA precies weet dat er tien miljoen ontbreekt is dan nog niet het ergste.

Op zich wel interessant in beeld gebracht hier en daar, tijdens de laatste achtervolging vielen me een paar mooie shots op. Eerder in de film zitten ook wel al wat probeersels, maar niet altijd gelukt.

Maargoed, terug naar Arnie. Het zou leuk zijn als hij eens een wat meer op acteren gerichte rol zou spelen. Zoiets als Gran Torino, schiet me dan even te binnen - een beetje aangegeven door m'n voorganger natuurlijk.

Sabrina (1995)

2,5
Aardige film. Vooral door Julia Ormond eigenlijk, die erg goed op haar plaats is als de wat onschuldige Sabrina. Harrison Ford en Greg Kinnear liggen me dan wat minder goed, zeker Ford is toch kennelijk niet zo'n heel goede acteur, of misschien ligt dit soort ding hem slecht.

Het verhaal is zowel van alle tijden als stevig achterhaald. Tenminste, je zou toch denken dat de dochter van een chauffeur tegenwoordig wat minder wereldvreemd zou zijn. Als er uberhaupt nog mensen zijn die een inwonende chauffeur hebben.

Maar waardoor ik op deze film uitkwam - ik had een jaartje of wat geleden een lijst van alle films van Sydney Pollack gemaakt, en daar van opgezocht wat ik niet recent gezien had. Daar was deze dus nu van aan de beurt. Maar ik had over het hoofd gezien dat het een remake was, en dat het origineel met Hepburn is. Dus die dan ook maar even opzoeken...

Safe (2012)

3,0
Films met Jason Statham lijken een soort genre op zich te worden. En dat is een haast twijfelachtige, gevaarlijke eer in het actiegenre - als je voorgangers als Steven Seagal of Jean-Claude van Damme hebt. Want zij zien dan wel hun namen in een groter lettertype dan de titel op de dvd-hoes staan, verder dan de uitverkoopbak komen ze meestal niet meer. En zeker niet in de bioscoop.

Maar dat stigma is zeker niet wat Statham met deze film verdient. Ja, de vecht- en actiescenes nemen en belangrijke plaats in, maar het verhaal is zeker niet vergeten. Geloofwaardig wordt het nooit, daarvoor wint onze held wel iets al te makkelijk. In z'n eentje tegen de hele New-Yorkse onderwereld, en dan nog winnen ook.

En gelukkig maar, als het een geloofwaardig verhaal had moeten zijn dan was dit geen leuke film geweest. Want leuk is het zeker, een uurtje of anderhalf lang zien hoe onze held de ene na de andere groep badguys uitschakelt. Als witjes gaan ze. Zoals dat hoort. Topvermaak.

Vakwerk.

Safe Haven (2013)

3,0
Zoetig en tranentrekkerig verhaal, met weinig verrassingen anders dan hoe de moeilijkheden precies naar boven komen en overwonnen zullen worden. Maar toch, zoals het hoort, met een slimmigheidje erin dat je dan weer verbaast - wie het aan zag komen mag zich melden.

Mooi gespeeld, leuk stel, leuke kinders. De slechterik geloof ik niet zo, en hij blijft ook veel te veel bordkarton. Maar heel erg is dat niet, het is evengoed wel een fijn filmpje, mooi plaatjeskijken en af en toe luisteren naar de mooie soundtrack.

Safe House (2012)

4,0
Zeker wel de eerste film in heel erg lang waarin ik Denzel Washington niet bezig zie op de automatische piloot een of ander standaard typetje af te draaien. Eindelijk zien we 'm weer een beetje z'n best doen. En daarbij is hij is niet de enige - ook Ryan Reynolds is geloofwaardig en echt op dreef. Sterker nog, het hele verhaal klopt eigenlijk gewoon prima, alle acteurs - met uitzondering van eentje dan, ok - zijn prima op hun plaats en overduidelijk met plezier bezig om er wat van te maken. De beelden zijn prachtig, mooi fris kleurig van af en to beelden ertussen door van wat misschien toch wel het mooiste land van de aarde is. Er is actie zat - en goed ook, misschien niet het meest spectaculaire wat we ooit gezien hebben maar het klopt gewoon, achtervolgingen met sporen vers gemorste olie op het wegdek. Echt goed. En, wat misschien nog wel het belangrijkste van alles is voor een actiefilm: het is gewoon domweg spannend. Als er al een kritiekpuntje mogelijk is, dan is het dat het liefje van onze held niet al te goed speelt. Maar gelukkig is ze niet heel vaak met tekst in beeld.

Eigenlijk best een perfecte film... wat wil je dan nog meer. Ik kom er zo even direct niet op.

Safety Not Guaranteed (2012)

4,5
Erg fijne film. Mooi spel met werkelijkheid en droom - is de mad scientist nou gek of niet, en daarin verweven een diepere laag die uitnodigt om over na te denken. Maar dat hoeft op zich niet, ook als je daar overheen kijkt is het een leuke film. Met die advertentie heeft het niet zo heel veel te maken vanzelf - het is tenslotte geen documentaire, en die advertentie zelf is weer duidelijk jatwerk van een aantal heel bekende science fiction boeken.

De vaker genoemde kritiek dat de subplotjes afleiden deel ik niet - omdat ik ze niet zo heel erg vind afleiden, maar belangrijker dan dat omdat ze dienen als contrast met het hoofdverhaal. Voegt echt wat toe, vind ik.

Aubrey Plaza is super. Zoals ze met mimiek, haar ogen speelt, prachtig. Het helpt daarbij ook wel wat dat het begin van de film best vertederend is - daarmee de toon meteen goed gezet en de sympathie op de juiste hoofdpersoon gevestigd. De rest valt dan wat minder op - hoewel Mark Duplass ok is, en vooral sterk is in de scènes met Aubrey - die combi werkt prima.

Mooie locaties en natuurlijk de spulletjes waar de mad scientist mee sleept - uit alles spreekt dat er iemand met heel veel inzet en een heel duidelijk vormgegeven idee bezig is, en dat tot in de perfectie heeft kunnen uitwerken. En dat is heel erg goed gelukt wat mij betreft. En nog eens extra knap als je naar het budget kijkt - nog geen miljoen dollar.

Overigens, een film die qua sfeer wel wat op deze lijkt is King of California (2007).

Salauds, Les (2013)

Alternatieve titel: Bastards

3,5
Ai wat een naargeestige donkere film.

Het verhaal is onduidelijk, wordt heel langzaam uit de doeken gedaan en de stukjes vallen langzaam op hun plek. De spanning wordt daarbij zorgvuldig opgebouwd, ondanks het trage tempo is het niet echt saai. De duistere sfeer wordt even zorgvuldig uitgewerkt, en de salauds blijken van een akelig kaliber te zijn.

Vincent Lindon draagt de film, ondanks dat hij een hele serie sterke spelers om zich heen heeft trekt hij alle aandacht naar zich toe. Wellicht omdat hij de rol van de held speelt in het verhaal - de enige.

Salmon Fishing in the Yemen (2011)

4,0
Voorspelbare sentimentele romkom. Jawel. En ook een heerlijke feelgoodfilm, een sprookje over onmogelijke liefde en onwaarschijnlijke dromen die toch uit kunnen komen als je er hard voor werkt.

Ewan McGregor is zeker niet mijn favoriete acteur, maar als deze contactgestoorde dooie diender is hij werkelijk perfect gecast. Geen speld tussen te krijgen, prachtig hoe hij de haast te stereotiepe Engels-onderkoelde humor brengt. Emily Blunt is dan zo mogelijk nog beter - en de chemie tussen die twee spat haast van het scherm af. Mooi om te zien hoe dat groeit ook. Vakwerk. Net als Amr Waked, de sheik - en dat is wel de eerste keer in heel lang dat er weer eens een geloofwaardige sprookjessheik te zien is. En ook nog eens KST die geweldig overdrijven mag als politiek secreet.

Dan nog de plaatjes van de natuur en het landschap - zowel in Schotland als in Jemen, waarbij dat laatste dan eigenlijk Marokko is. Erg mooi. Enige schoonheidsfoutje vind ik eigenlijk dat er een korte scene is met Ardverikie House als achtergrond - dat kennen we nog iets te goed van bijvoorbeeld Monarch of the Glen.

En de klassieke muziek is misschien ook net ietsje te zoetig. Maar bij een voorspelbare sentimentele romkom past dat ook wel.

Salting the Battlefield (2014)

3,5
Na de eerste twee delen Page Eight en Turks and Caicos toch een beetje een tegenvaller. De spanning ontbreekt wat, de partijen zijn veel meer op afstand en daarmee ontbreekt de interactie ook. En Ralph Fiennes zowel als Helena Bonham Carter lijken de vonk te missen.

Bill Nighy wordt door dat alles natuurlijk niet geraakt. Dat zou ook niet bij zijn rol passen. Onverstoorbaar.

Salvation, The (2014)

3,5
Clichewestern.

Schoolvoorbeeld van een western: een simpel verhaal waarin geen overbodig element toegelaten wordt, de bad guys zijn ongenuanceerd slecht, en de good guys staan lijnrecht tegenover ze. Het enige westernelement dat een beetje ontbreekt is het revolverduel op de hoofdstraat. Zoals het hoort in een western prachtige beelden van de stoffige dorpjes, weidse valleien in mooie kleuren paars en oranje.

Mads Mikkelsen is perfect in zijn rol als de wat stille held. Eva Green niet minder als de ietwat mysterieuze Indiaanse prinses. Maar daarmee niks gezegd over de rest van de cast, er wordt erg goed gespeeld.

Enige wat een beetje jammer is aan de film is dat het zo weinig verrassend of vernieuwend is.

Salyut-7 (2017)

Alternatieve titel: Salyut 7

2,5
Adembenemend.

Jammer wel dat het dramatiseren zo hardhandig gedaan is - met de werkelijkheid heeft dit filmpje hoegenaamd niets meer te maken. Meestal is dat voldoende voor me om een paar punten aftrek toe te passen - en er zijn er maar 5 te vergeven. Maar toch, bij deze film is het geheel toch wel wat charmant, hoewel ik me wel afvraag of dit niet gewoon de nieuwe koude oorlog is, deze propagandistische onzin.

Hoe het ook zij, ik heb me er behoorlijk mee vermaakt, al is het dan uit de duim gezogen onzin die wordt gepresenteerd onder de versleten woorden 'waargebeurde feiten'.

Samba (2014)

3,0
Heb ik toch kennelijk als enige Intouchables niet gezien. Dat heeft in dit geval dan een enorm voordeel - ik ging zonder die verwachting de film in, en dat pakt dan toch best aardig uit. Het is misschien allemaal wat voor de hand liggend en luchtig, het duistere randje zit nou ook weer niet zo heel erg verborgen.
Sy en Gainsbourg zijn ook nog eens een leuk stel samen en dat trekt al met al de film net een tikje boven de zoveelste ellende-met-vluchtelingenfilm uit. Belangrijk onderwerp misschien, maar de wat meer gebruikelijke trieste en negatieve benadering levert lang niet altijd een behoorlijke film op.

San Andreas (2015)

2,0
Oef.

Voelt toch als een prestatie om deze film tot het einde uit te kijken. Niet dat ik een meesterwerk verwacht had, maar zo'n absurd stompzinnig verhaal als dit, ik moet er echt om zoeken om er een vergelijking voor te vinden. Zowel in de details (ahem, de 'auto-hover') als op grote schaal (de brandweerman uit LA drost naar SF) gaat het net wat te vaak echt serieus de bocht uit. Maar toch ook dan af en toe weer een geslaagde grap er tussendoor - die van de second base, daar kon ik nou echt om lachen.

De effecten hadden nog een beetje wat kunnen redden. Maar ik vond ze nergens echt overtuigen eigenlijk, spektakel genoeg maar het ging me af en toe ook wel een beetje al te ver over the top. Hoewel net als met het verhaal er ook visueel af en toe wel weer wat erg leuke beeldgrappen tussendoor komen.

Tegen de verwachting in zijn het eigenlijk vooral de acteurs die de film nog ietwat redden. Had ik niet zien aankomen, met de lijst namen op de poster erbij.

San Suk Si Gin (2009)

Alternatieve titel: The Shinjuku Incident

3,0
Een soort geschiedenisles. De introductie van de Chinezen in de Japanse onderwereld. Een multiculturele omwenteling in de maffia. Once upon a time in Tokyo, zo had de film kunnen heten. Echt iets anders dan de gebruikelijke Jackie Chan film; geen slapstick of kungfu hier. Wel af en toe een komische noot, en dat maakt dat er een wat merkwaardige sfeer over de film ligt - ondanks dat het niet allemaal over heel plezierige zaken gaat, en er af en toe slachtoffers vallen blijft het vreemd luchtig. Ontoepasselijk eigenlijk.

Mooi gespeeld, wie nog twijfelde of Jackie Chan een goede acteur is kan hier zijn ogen uitkijken. En ook mooi in beeld gebracht - vooral de beginscene op het strand vind ik daar een goed voorbeeld van.

Sans Laisser de Traces (2010)

Alternatieve titel: Traceless

3,0
Dit is wel een beetje een "zware" franse film, die zeker in het begin ingewikkeld te volgen is, met prachtige beelden en alles. Thriller is echt het juiste genre - het is af en toe echt spannend. Je zit als kijker constant met de vraag of het dan toch niet beter was geweest als de protagonist gewoon de waarheid had verteld, terwijl het web van leugens verder en verder gespind wordt.

Jammer dat daar een vrij simpele oplossing voor komt. En daarmee degradeert deze film, die verder alles echt perfect laat zien, zich toch tot een soort van gemiddelde - ondanks dat het denk ik toch wel een originele wending in het verhaal is. En de ingewikkeldheid van het begin komt daarmee ook te makkelijk terug op aarde, en er worden daarmee ook teveel vragen beantwoord of overbodig gemaakt.

Maar, ondanks alle kritiek die er mogelijk is is deze film toch de moeite van het kijken zeker waard, en dat is omdat alles zo perfect in beeld gebracht wordt, en omdat de locaties, situaties, spullen, en decors echt geloofwaardig zijn. En de film wordt prachtig geacteerd, zeker niet in het minst door Julie Gayet - leuk om haar weer eens te zien. Maar de andere acteurs doen daar niet voor onder, het hele gezelschap is goed op dreef in deze film.

Sans Toit ni Loi (1985)

Alternatieve titel: Vagabond

3,0
Wat indertijd toch echt wel indruk maakte komt nu wat gedateerd en simpel op me over. De momenten-tussendoor waarin degene die dit stukje van het verhaal trekt zijn of haar bespiegelingen verwoordt komen wat potsierlijk over - dat was toen misschien heel vernieuwend, ondertussen is dat toch wel eens eleganter gedaan. En de maatschappijkritiek is ook wel eens mooier uitgedrukt.

Net als Sandrine Bonnaire. Mooi gespeeld, daar echt geen woord van kritiek op. Maar is het zo bijzonder dat daar een Gouden Leeuw bij hoort? Ik zie het er niet direct aan af. Onderhoudend is het beslist, maar niet heel bijzonder.

Sarah Préfère la Course (2013)

Alternatieve titel: Sarah Prefers to Run

2,0
Nogal onderkoeld.

Het komt vooral op me over als emotieloos. Waar de themas die geraakt worden toch diep in de ziel van de nog erg jonge Sarah snijden, komt daar maar heel weinig van over. Het blijft een beetje zoeken waar het nou eigenlijk over gaat, want zelfs dat wordt niet duidelijk. Er blijft eigenlijk maar een ding overeind: het boeit Sarah allemaal niet zo, tenzij het over lopen gaat. Maar dan zonder de passie die je daarbij verwacht, het komt eerder over als een vlucht uit de werkelijkheid. Een boodschap van de ultieme ledigheid, daarmee. Laat me maar lopen, dan hoef ik nergens over na te denken.

Of dat de bedoeling was betwijfel ik toch wel ietwat, en de film is hoe dan ook behoorlijk saai. Aan Sophie Desmarais ligt het niet, die doet haar best, maar het script en de regie laten het echt afweten. Waarheen, en waarom. Zulke moeilijke vragen zijn het niet - tenzij je ze over het leven stelt.

Sarajevo (2014)

Alternatieve titel: Das Attentat - Sarajevo 1914

3,5
Interessant.

Of het historisch correct is betwijfel ik ietwat, er is over de rol van Leo Pfeffer niet heel makkelijk iets terug te vinden - hoewel dat in Oostenrijk misschien beter bekend is gebleven dan elders, want de gebeurtenissen waar deze film over gaat raakt tenslotte direct aan de Oostenrijkse nationaliteit en de ondergang van Oostenrijk-Hongarije. Maar het voelt wel aan alsof het verhaal wat opgeleukt, wat geromantiseerd is - en misschien gaat dat net een tikje verder dan alleen de rol van Melika Foroutan als Marija Jeftanovic. Wie zal het zeggen, het is tenslotte honderd jaar geleden - dan verdwijnen er toch wat details.

De theorie die de film neerlegt is op zich wel erg geloofwaardig, en de uitwerking die ervan gemaakt wordt is zorgvuldig en mooi gemaakt. Er wordt bijzonder goed gespeeld, de aankleding is perfect op orde, de locaties zijn met zorg uitgezocht en mooi in beeld gebracht - aan alles kan je merken dat men hier echt zijn best op gedaan heeft. Mooie film.

Savages (2012)

3,5
Lomp. Hard. Felgekleurd.

En nergens geeft iets de overtuiging dat we naar iets 'waargebeurds' zitten te kijken. Gewoon een lompe harde actiefilm. Mooie plaatjes in verzadigde kleuren, hippe surfdudes met een mooi meisje, goeie auto's, fijn muziekje erbij. Met de diepgang van een garnaal.

En da's misschien wat wel wat tegenvalt, van Oliver Stone zou je misschien toch iets van een hoger motief verwachten. Ik zie het er niet in.

Maar ai, wat is die John Travolta lelijk geworden. Alsof hij een masker van zichzelf op heeft. Jammer ook dat z'n rol niet erg uitkomt, ik vind het nogal prutserig overkomen allemaal. En Benicio Del Toro is maar weinig beter, met die lelijke vetkuif over z'n smoel heen. Hij speelt dan wel weer erg goed. En dat doen de surfdudes en surfbabe ook wel, eigenlijk - daar zit alleen de voiceover van Blake Lively me nogal vaak dwars in.

Oh, ik zou bijna vergeten, ik had ook nog iets positiefs te melden: Leuke film, onderhoudend, spannend verhaal. Jammer dat het einde zo slap is.

Save the Date (2012)

4,0
Het geheel doet mij eigenlijk heel sterk denken aan 500 Days of Summer - en dat is niet omdat Lizzy Caplan op Zooey Deschanel zou lijken, maar om het verhaal - in de grote lijn, maar ook met details zoals het geteken van Sarah. En wat het verhaal betreft, ook hier wat romantiek, een beetje drama, een hoop relatiegedoe, en wat subtiele humor. Misschien iets minder sterk dan dat voorbeeld, misschien dat de humor die er in deze film zit wel wat subtiel is, en misschien ligt het ook wel aan mij dat ik er om lachen moet - maar, om maar eens een voorbeeld te geven, dat shot van die kat is echt geniaal. Zoals dat beest uit z'n ogen kijkt. En wat ook wel een rol spelen zal is dat ik Lizzy Caplan een erg mooie meid vind - maar, ze speelt hier ook wel erg goed vind ik, niet alleen wat lines opzeggen maar ook de mimiek die dat compleet maakt. Dat maakt een heleboel foutjes in de film goed.

Wat ik ergens nalees is dat dit een stereotiepe 'Sundance romance film' is. Daar is wel nogal wat van waar, denk ik zomaar. En daarmee heeft Gauke wel zeker een punt dat het een wat clichématige film is - meerdere voorbeelden te bedenken waarin de situatie bijna een op een past op wat we hier langs zien komen. Maar dan nog steeds vind ik dit een erg prettige film. Ook in dat genre best een goeie.

Save the Last Dance (2001)

3,0
Dansfeelgood.

Hoewel het qua opzet niet precies een feelgood film is, heeft de sfeer die er in bakken overheen ligt toch wel dat effect op me. Simpel en rechtdoor, geen verrassingen in het plot, geen overbodige complicaties die niet in het concept passen. Wel een beetje moraliserend, deze alweer 13 jaar oude MTV productie - beeld van een andere generatie ondertussen alweer. Clash tussen braaf en bad, wit en zwart, lijden of er wat van maken. Het geheel drijft volledig op Julia Stiles, die hier ietwat als rolmodel wordt neergezet door MTV. Met af en toe een aangever van Sean Patrick Thomas. Samen een leuk stel, mooie chemie tussen beiden. De flitsende montage tijdens de wat serieuzere dans-actiescenes doen wel wat vermoeden dat Julia wat moeite met de passen had. Of zo niet, dan wekt het toch wel ietwat die suggestie.

Saveurs du Palais, Les (2012)

Alternatieve titel: Haute Cuisine

3,0
De smaken van het paleis.

Als je op de borden kijkt smaakt dat naar meer. Geen verrassing dus dat Catherine Frot het aan de stok krijgt met de budgetpolitie, de dieetpolitie, en erger nog, de chef van de vreetschuur. Toch komt het drama er wat te weinig uit, ik had wel wat meer zuiderlijk temperament verwacht, wat meer geblutste koekepannen.

Dat komt er dus niet uit. De chef kokkin blijft een dame. Charmant - een rol die Catherine Frot op het lijf geschreven lijkt, charmant met een vleugje Franse wereldwijsheid, en een stevige scheut grandeur. Die ook in de zuidpoolstreek goed tot zijn recht komt.

En of het dan op ietwat waargebeurde feiten gebaseerd is, tsja. Het is in ieder geval een prettige film.

Saving Grace (2000)

3,0
Grappig. Af en toe zelfs hilarisch op de stereotiep-Britse onderkoelde manier, de nette oudere mevrouw die op het verkeerde pad komt en de absurde situaties die dat oplevert. Met zoals dat hoort - ook al zo Brits - wat vreemde typetjes in het dorpje, met hun eigenaardigheden. En een bijzonder leuk bedacht einde - die draai had ik toch echt niet aan zien komen.

Valerie Edmond - de vismevrouw - verdient een extra stijlpunt door de scene waar ze zich omkleedt van haar beroepskleding om naar de begrafenis te gaan.

Saving Mr. Banks (2013)

4,0
Een making of, maar dan wel in de stijl van Disney - overgoten met een feelgood saus waar nauwelijks een wanklank in mogelijk is. Of toch wel - maar dan in het Droste-effect van de film, want de kritiek van P.L. Travers in de film zou ook van toepassing kunnen zijn op deze film zelf. Niet precies hoe het is gegaan misschien, maar hoe het zou hebben kunnen gaan in een betere wereld - gezien door de bril van Disney.

Het veronderstelde autobiografische onderdeel is in de details wat speculatief misschien, maar wel een erg interessant gegeven. En beide delen van de film, zowel de 'tegenwoordige' tijd en het verleden, interacteren tot een mooi geheel - als puzzelstukjes past het in elkaar.

De hele cast is werkelijk geweldig bezig. Wel misschien wat in rollen die ze op de automatische piloot spelen - Colin Farrell als de tragische romantische held, Tom Hanks als de goedmoedige baas, Emma Thompson als de sterke vrouw die alles onder controle heeft. Maar daardoor niet minder sterk.

Met uitputtende aandacht voor details gemaakt, ik noem de scenes met de limousine - mooi ding! - en de scenes in de Outback. Maar de rest is niet minder mooi.

Plaatjeskijken, de acteurs bewonderen, en het verhaal over je heen laten komen en je afvragen hoe het echt gegaan is. Goeie film voor.

Saving Private Ryan (1998)

4,0
Spielberg.

In twee dingen vooral herkenbaar: de eigenlijk veel te sentimentele scenes voor en na, en het perfect uitgewerkte vernieuwende deel daartussen. Een goed uitgedacht concept, en tot in perfectie van visie tot detail uitgewerkt. Daardoor deels wel cliche, maar ook wel weer zo sterk dat dat eigenlijk nergens stoort.

Tom Hanks is wel wat erg zijn gewone rol aan het spelen, en draagt misschien de film maar irriteert daar ook wel een beetje mee. De bijrollen zijn beter en interessanter, Barry Pepper als de gelovige sluipschutter bijvoorbeeld, of Jeremy Davies als de laffe Upham. Zelfs Matt Damon heeft een leukere rol dan Hanks.

De gevechtscenes zijn gefilmd op een manier die tot dan toe nog niet gezien waren - ruw, bot en vooral bloederig. Toen de film net uit was op dvd heb ik eens geprobeerd het aantal doden in het eerste kwartier te tellen. Niet gelukt, het is niet bij te houden. Wel duidelijk terug te zien dat het budget enorm was.

Sbarco di Anzio, Lo (1968)

Alternatieve titel: Anzio

2,0
Rommelige oorlogsfilm.

Robert Mitchum heeft de hoofdrol, en die lijkt hem op het lijf geschreven - de cynische been there, done that rol die hij wel vaker speelde brengt maar weinig verrassingen. De actiescenes zijn nogal mager en nogal slordig, de tanks kloppen niet, en het verhaal zwalkt nogal heen en weer - de focus mist een onderwerp.

Anzio op zich is misschien wat teveel vergeten, teveel ergens ver weg en lang geleden gebeurd. Maar het wil er toch niet bij me in dat daar niet een beter verhaal over te vertellen was geweest. Of een betere film.

Scaphandrier, Le (2015)

Alternatieve titel: Deep Below

3,0
Aardig ietwat low-budget gedoetje met een mysterieuze killer die een voorliefde voor gore heeft. Het hangt wel een beetje veel aan het koppie van Édith Côté-Demers en de logica is wel wat ver te zoeken - dat de bemanning van een onderzeeer zich laat uitmoorden door een zombie met een bijltje in een oud duikpak, tjsss - maar de spanning wordt wel goed uitgewerkt, al is het einde me wat al te mooi. En voor het gemak worden de luchtslangen die bij zo'n duikpak horen ook maar even vergeten.

Sowieso ook goed om m'n quebecquois weer eens een beetje op te halen.

Scavengers (2013)

Alternatieve titel: Space Soldiers

3,0
Veel kritiek, maar ik vind het toch wel een aardig filmpje. Heeft nogal de no-budget sfeer van een aflevering van een jaren-80 televisieserie, daardoor heeft het wel wat aparts. De special effects horen daar dan ook wel wat bij, dus als je op mooie cgi gerekend had zal het hard tegenvallen. Hier en daar haperen de dialogen ietsje, en het verhaal is misschien vooral geschikt voor liefhebbers van de hardcore sf. Daar zie je niet heel veel van in de bios. Er doen overigens wel een boel mooie dames mee, de cgi is dan wel niet alles maar de echte beelden zijn niet onaardig.

Scenic Route (2013)

2,0
Knap om met zo weinig middelen toch een behoorlijk filmpje te maken. Jammer wel dat het einde dan weer wat erg onder de maat is.

Het hele verhaal gaat vooral om de relatie tussen de twee die stranden in de woestijn. Daarbij komen af en toe wat interessante observaties langs, die wellicht kunnen aanzetten tot een beschouwing van hoe groot je eigen sleutelbos nou precies is. Daarbij best aardig geacteerd door de beide hoofdrollen. Maar, wat ik al zei, het einde is een beetje een afknapper, en daarmee valt het totaal toch wat in het water. En wat mjk87 al zegt, er wordt maar erg weinig gebruik gemaakt van het landschap - niet alleen zou ik denken dat er wel een betere plek te verzinnen zou zijn om de makkers te laten stranden, het dorp wordt ook al nauwelijks gebruikt.