menu
Volg jij MovieMeter al op Facebook?
Mis niets over je favoriete films en blijf op de hoogte van de nieuwste releases op onder andere Netflix.
MovieMeter op Facebook

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van blurp194. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2019, februari 2019, maart 2019, april 2019, mei 2019, juni 2019, juli 2019, augustus 2019, september 2019, oktober 2019, november 2019, december 2019, januari 2020

Quand On A 17 Ans (2016) 3,5

Alternatieve titel: Being 17, afgelopen donderdag om 19:39 uur

Mooi.

Ik kwam eigenlijk in de film terecht vanwege de naam van Sandrine Kiberlain - het verhaal had me wellicht niet erg getrokken. Maar dat verhaal wordt wel zo volstrekt natuurlijk en vanzelfsprekend gebracht dat het moeiteloos overneemt - waarmee overigens niets ten nadele van de acteerprestaties van Kiberlain. De jongens zijn zo natuurlijk met z'n tweejen dat het alleen daarom al een genot is om de film te zien.

Qua verhaal maakt Téchiné zich er misschien wel wat makkelijk en politiek correct vanaf - maar wie kan daar echt een punt van maken als het zo'n fijne film oplevert. En vakwerk is het zeker, naast acteren is er in de casting geen speld tussen te krijgen, en maken de beelden het tot een kijkfeestje. Mooi, daar begon ik al mee.

» details   » naar bericht  » reageer  

Monsters, Inc. (2001) 3,0

Alternatieve titel: Monsters en Co., afgelopen donderdag om 19:17 uur

Ik heb eigenlijk nooit veel aandacht besteed aan het genre van de animaties - alleen Shrek was daar op een of andere manier tussendoor gekomen, maar dat was echt wel een uitzondering. Maar voor mijn huidige vriendin en haar dochters is ongeveer alles van de afgelopen jaar of twintig jeugdsentiment, en ja, dan krijg je toch wel eens het gevoel dat je wat gemist hebt.

Zoals deze. Want het is best een aardige film, en al stellen de animaties in technische zin nu wellicht niet zoveel meer voor, het kleurgebruik is wel precies goed gedaan, het verhaal is aardig, en er is genoeg detail in verwerkt om het ook voor de wat agnostische en cynische oudere kijker af en toe grappig is. Fijn filmpje.

» details   » naar bericht  » reageer  

Night of the Fox (1990) 3,0

afgelopen donderdag om 18:52 uur

Indertijd heb ik deze miniserie beslist gezien, maar niet veel van onthouden - en ik kwam hem toevallig tegen nadat ik een documentaire over de Duitse verdedigingswerken op Jersey gezien had. Best interessant, en dus deze serie maar eens gaan kijken, in de vage hoop dat er wat beelden voorbij zouden komen van dertig-of-zo jaar geleden en er daar nog wat meer origineels te zien zou zijn. Maar dat viel wat tegen.

Aan de andere kant dan weer wel een leuk spel van Jack Higgins met de geloofwaardigheid - zoals dat hoort wat ongeloofwaardige maar authentieke details gemixt met nog iets meer ongeloofwaardige details die hij uit zijn eigen pen heeft laten vloeien. Of hoe druk je dat uit - elke goede leugen bevat een kern van waarheid, is geloof ik het gezegde.

York heeft een erg leuke rol om te spelen, en doet dat ook met zichtbaar plezier. En Peppard, toch bepaald niet mijn favoriete acteur en ook een die nogal eens door de mand valt wat mij betreft, tsja, hij zet hier toch een prima stukje werk neer. Verder dan wel weinig te melden. En ja, eens dat je weet dat het plot van Higgins is, dan weet je ook al hoe het afloopt.

» details   » naar bericht  » reageer  

Being John Malkovich (1999) 3,0

afgelopen donderdag om 18:22 uur

Wellicht het meest absurde script ooit.

En meteen daarbij ook nog eens de meest weirde rol voor Malkovich - en dan zeker die scene waar hij in zijn eigen hoofd zit - of hoe druk je dat uit. Je moet er maar opkomen. En, als je me dan twintig jaar geleden gevraagd had wat ik van de film vond, had ik ongetwijfeld onmiddelijk woorden als 'meesterwerk' en 'geniaal' gebruikt.

Maar aan de andere kant is de film ook wel wat dun - zonder de Malkovich gimmick blijft er niet zoveel over. Qua cinematografie is het allemaal wat mager, er is nauwelijks sprake van een soundtrack, en - wellicht sta ik daar alleen in - van het acteren was ik nou ook niet zo kapot. Diaz krijgt wat bonuspuntjes omdat ze zo onherkenbaar blijft, maar de rest? Keener doet het voor mij echt niet, Cusack dobbert maar een beetje net als zijn karakter, en Malkovich - tsja, waar ga je dat aan meten om te bepalen of hij het goed deed. Hij overtuigt als Malkovich, maar ja, dat lijkt me ook wel het minste.

En wellicht nog als belangrijkste overweging, ik vind het er altijd wel bijhoren voor een goede film dat je die ook meerdere keren zien kan. Maar met deze valt dat toch tegen - als de verrassing er af is, blijft er vooral een lange zit over.

» details   » naar bericht  » reageer  

Terminal Velocity (1994) 2,5

7 januari, 10:10 uur

Half/half.

De beelden zijn af en toe super mooi, de locaties in de woestijn ook. En Kinski natuurlijk. Maar daar staat dan tegenover dat de stunts veel te lang uitgemolken worden, dat Sheen strontvervelend is en het verhaal op niets trekt, en dat wat voor humor door moet gaan toch te vaak absoluut niet grappig is. De verkeerde balans tussen slapstick en inhoud wellicht - een wat meer serieus ingestoken thriller zou zomaar hebben kunnen werken. Nouja, niet met Sheen wellicht. Of als de humor wat slimmer opgezet zou zijn geweest.

Als ik dan bedenk wat er van de film zal blijven hangen, dan zijn dat vooral de beelden. En dat is dan ook precies wat me nog van de vorige keer - een jaar of twintig geleden - bij was gebleven. Sheen was ik wel wat vergeten, en de moeizame stunts ook. Dan hoop ik maar dat dat nu ook weer zo gaat.

» details   » naar bericht  » reageer  

Another Stakeout (1993) 2,0

Alternatieve titel: The Lookout, 6 januari, 21:55 uur

Een obligaat vervolg, een gepaste 6 jaar na het origineel. Zo ongeveer een kopie van het idee, met een wat minder leuke setting zoals dat hoort voor een vervolg. En in plaats van de mooie Stowe krijgen we nu de vervelende O'Donnell. Nouja, Stowe is er wel eventjes en al bijna even vervelend, maar staat voor het gemak niet eens op de titelrol.

Ongeveer het enige wat de film verder nog te brengen heeft is een geloofwaardige bad guy van Miguel Ferrer - die overigens niet meer onder ons is. Jammer.

» details   » naar bericht  » reageer  

Stakeout (1987) 2,5

6 januari, 19:32 uur

Eergisteren een ouwe film opgezocht namelijk Twelve Monkeys (1995), ook met Madeline Stowe - en daardoor ietwat op het idee gekomen om de Stakeout-films maar eens op te zoeken. Zat wel wat stof op de DVD, want deze eeuw nog niet aangeraakt.

En tsja, wat zal ik zeggen. Waar Twelve Monkeys toch wel zonder probleem overeind blijft, valt deze wat tegen. Misschien niet zozeer doordat de film onvoldoende is - want nergens pretendeert iets eraan om iets anders te brengen dan een vermakelijk politiefilmpje. En Estevez en Dreyfuss zijn best leuk als kibbelend stel, en Stowe komt er haast nog mooier uit dan in Twelve Monkeys al.

Maarja, dat is het toch ook wel. Verder een wat haastig en slordig gemaakt filmpje, wat slordigjes met de production values, net wat te flauwe grappen. En daar keek ik in de vorige eeuw misschien net wat makkelijker overheen dan nu. En dan is er nog een tweede deel van ook... wat ik me herinner was die niet beter. N's kijken of ik die DVD nog vinden kan.

» details   » naar bericht  » reageer  

WarGames (1983) 3,5

Alternatieve titel: War Games, 5 januari, 21:56 uur

Charmant.

Opvallend eigenlijk vooral hoe fris en vrolijk de hele film is, ondanks de wat zware materie in de achtergrond. Maar ook wel opvallend hoe weinig het uitmaakt dat er ondertussen dertig, bijna veertig jaar ontwikkeling in de IT verlopen is. Ja, de kastjes zien er wat ouderwets uit, maar het onbegrip tussen de makers en de gebruikers van de technologie is nog onverminderd hetzelfde, net als de afstand tussen AI en realiteit. En nog regelmatig blijkt dat het zwakste punt van een nieuw stuk hoogdravende infrastructuur is dat de programmeur een achterdeurtje voor zichzelf heeft achtergelaten. Hoevaak zou daar de userid/password combinatie faulken/joshua voor gebruikt zijn, vraag ik me even af?

En ja, natuurlijk is er hier en daar wel een beetje suspension of disbelief nodig. Even op het laatste moment langs de dichtzwaaiende deur Cheyenne Mountain in, natuurlijk. Maar ook daarbij - in het echt gaan dingen vaak ook op een manier die je nauwelijks geloven kan.

Kortom, nog steeds een erg leuk filmpje, en dat ligt in belangrijke mate aan het plezier dat Broderick en Sheedy uitstralen. En misschien is dat ook wel de stempel van John Badham.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Irishman (2019) 3,0

5 januari, 21:25 uur

Op herhaling.

Het maffiagenre ligt de hele cast goed, dat is wel duidelijk, en ook Scorsese heeft wel eens vaker met dit bijltje gehakt. Toch komen De Niro en Pacino ook wel wat over alsof ze het maar een beetje makkelijk nemen, echt indrukwekkend kon ik het zeker niet vinden, wat ze hier laten zien. Joe Pesci doet dan in vergelijking een stuk beter zijn best. Wel vrij leuk gedaan hoe met wat CGI de heren af en toe redelijk geloofwaardig jong(er) gemaakt zijn.

De vertelling over Hoffa wordt mooi uitgewerkt met voldoende detail om het geheel goed in de tijd te plaatsen. Dat moet ook wel zo eigenlijk, want het hangt allemaal behoorlijk dicht samen, met de verwevenheid met de andere bekende gebeurtenissen in de VS in die tijd. Voer voor leuk veel speculatie en samenzweringstheorietjes, maar behalve dat ook gewoon interessant en bij ons wellicht niet heel goed bekend - ik moet bekennen dat ik de naam van Hoffa eigenlijk vooral kende van een aflevering van de Mythbusters.

Verder als film vond ik het niet zo'n erg geslaagd vehikel eigenlijk. Het onderwerp - Hoffa - wordt dan wel verteld vanuit het oogpunt van Sheeran, maar dat neemt aan het eind wat mij betreft veel te veel een vlucht en onder andere daardoor is de speelduur aan de achterkant veel te lang. Daar had best een halfuurtje, drie kwartier uit gesnoeid mogen worden. Wat nogal eens vergeten wordt - als mooiste voorbeeld natuurlijk Tarantino - als je een epische speelduur hebt, moet daar ook een episch verhaal in verteld worden. Maar ook iemand als Scorsese maakt die fout kennelijk.

» details   » naar bericht  » reageer  

Burn (2019) 2,0

5 januari, 21:12 uur

Ontspoord.

Het idee was misschien best leuk, en het eerste kwartiertje of zo is veelbelovend. Maar daarna verliest het plot zich en verwordt het tot een lange zit met de tobberige verwikkelingen die we te verduren krijgen. Misschien ook niet de slimste keuze om Tilda Cobham-Hervey de hoofdrol te geven en Suki Waterhouse de bijrol - dat had mijn aandacht in ieder geval wat beter vastgehouden maar buiten dat, het tegenspel van de bezoekers van het pompstation is ook nogal onder de maat.

De beelden zijn dan wel weer aardig. De crew is zeker niet slecht en had wellicht wat meer in petto - met een wat beter script had er zomaar een culthitje uit kunnen komen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Twelve Monkeys (1995) 4,5

Alternatieve titel: 12 Monkeys, 5 januari, 21:07 uur

Twaalf aapjes.

Deze had ik al een hele tijd liggen op de stapel 'binnenkort weer eens herzien', en vandaag was het dan zover. Indertijd was ik erg onder de indruk van Madeleine Stowe, en wellicht heeft dat toen wel een rol gespeeld waarom ik de film mooi vond - en beslist de DVD wilde hebben. Import uit de VS, want hier toen nog niet te krijgen, ik durf niet meer terug te zoeken wat dat gekost moet hebben.

Onverminderd actueel is wel het plotelement van de mens als milieuprobleem. Knap verweven in de structuur van de tijdreizen en de daardoor af en toe wat verwarrende van de hak op de tak springende lijn, en de wat onduidelijke manier waarop sommige personages soms wel en soms niet een belangrijke rol spelen in het geheel. Erg knap gedaan, en daarbij meer dan eens een herinnering aan The Fisher King. En ook qua cinematografie zie ik daar wel een gelijkenis in.

Zonder twijfel de beste rol van Bruce Willis - nou niet bepaald iemand die ik een karakteracteur zou noemen. Maar, eerlijk is eerlijk, geen speld tussen te krijgen, en qua casting precies op de juiste plek - ik denk niet dat iemand anders hier zou passen, en op dezelfde manier zo zou kunnen spelen op de rand van rauwdouwer, onzeker, gek en gestoord, geloofwaardig of doorgedraaid. Daarnaast dan de veel makkelijkere rol van Brad Pitt - die hoeft tenslotte alleen maar knetter te spelen, maar doet dat ook beter dan ik hem gewend ben te zien. En ja, dan Stowe - indertijd de reden om de film te willen hebben. Nu zie ik vooral dat ze wat moeite heeft om mee te komen. Maarja, een mooi smoeltje is het zeker.

Nog een woordje over de muziek. Een schijnbaar simpel deuntje op de trekzak lijkt het misschien, maar het werkt wel erg goed en blijft prettig hangen. Ook dat is precies goed. En het einde, tsja, daar is dan wel wat kritiek op van de tijdreiskenners, maar volgens mij klopt het toch best aardig.

» details   » naar bericht  » reageer  

Coma (1978) 3,0

5 januari, 20:50 uur

Leuke film die ondanks de al wat gevorderde leeftijd op mij nog niet heel gedateerd overkomt. Wel vreemd om Michael Douglas als jong broekie te zien rondlopen, dat geeft dan toch wel weer wat de verlopen tijd aan. Met verder Bujold, en die zet een behoorlijke dokter neer, Selleck laat zijn snor even zien, en Richard Widmark als de wat enge geneesheer-directeur, zoals we dat indertijd noemden. En natuurlijk Lois Chiles in een wat ondankbare rol als het eerste slachtoffer.

De spanning bouwt netjes maar wellicht wat langzaam op. Wel wat jammer van de ontknoping, heel logisch is dat nou allemaal niet en daarmee kom ik dan toch uit de film met wat knagende twijfeltjes. Maarja, leuk vermaak is het zeker. En het boek heb ik ook nog ergens liggen geloof ik, misschien ook maar eens lezen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Half Moon Street (1986) 3,5

30 december 2019, 10:48 uur

Zo af en toe schiet me een film te binnen die indertijd best bekend was maar nu haast volledig vergeten lijkt. Dit is er dan zo een, en waarom ik er ineens aan dacht is wel een van de mysteries van hoe het geheugen werkt, want daar was toch niet echt een aanleiding voor te vinden.

Sigourney Weaver was toen allang beroemd als de stoere Ripley en de wat suffe Dana, en onderweg naar interessantere karakterrollen als Dian Fossey. Wellicht dat de rol die ze hier speelt ook al een stap in die richting was - een eigenzinnige en ongebonden vrouw die haar eigen weg zoekt en zich daarbij weinig van het gewone aantrekt. Ergens wel wat jammer dat ze dan tegen Michael Caine aanloopt, want daarmee komt het verhaal wel weer wat in de cliche-sfeer terecht. Maar het is wel een genot om die twee op het scherm te zien, en al is het een wat ongebruikelijke relatie die ze opbouwen, het komt wel over. En even geloofwaardig is de Lord die Michael Caine neerzet - ver van de platte typetjes die hij vaak speelt.

Dat is het dan ook wel zo'n beetje voor de sterke kant van de film. Daar tegenover staan dan de wat gedateerde production values die doen denken aan een aflevering van een matige tv-serie. Lelijke fletse kleuren, niet heel scherp beeld, en net iets teveel lelijke locaties en lelijk aandoende interieurs. Jammer, want met wat meer moeite in die richting was de film wellicht veel beter overeind gebleven. Aan het verhaal ligt het niet, dat laat zich zonder al te veel moeite naar nu vertalen - maar, een remake is vanzelf zinloos, want wie kan er in plaats van Weaver en Caine spelen? even kansloos als die tweede Italian Job, lijkt me.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Exception (2016) 2,5

Alternatieve titel: The Kaiser's Last Kiss, 26 december 2019, 16:10 uur

De Kaiser hakt hout, en wacht op een uitnodiging om terug te gaan naar Duitsland.

Af en toe best interessant, in de sfeertekening van het hof in ballingschap. Of het echt zo toeging, wellicht, misschien ook niet - ik geloof er wel wat van eigenlijk. Jammer wel dat het romantische spionageplotje wat suf is. En Jai Courtney is pijnlijk miscast, al ligt dat misschien aan mij. Plummer is wel een genot om te zien, en hij zet een fraaie Kaiser neer. En Eddie Marsan als Himmler. En ja, Lily James doet geen pijn aan m'n ogen, maar haar rol is met die van Courtney wel het zwakke punt in de film.

» details   » naar bericht  » reageer  

Johnny English Strikes Again (2018) 3,5

Alternatieve titel: Johnny English 3, 19 december 2019, 22:23 uur

Wellicht het meest geslaagde van de drie Johnny English films tot dusver. Niet precies door Atkinson, die doet tenslotte eigenlijk altijd zo'n beetje hetzelfde. Het zit 'm vooral in de balans tussen flauw en te flauw, die hier weer behoorlijk raak is - en vooral de timing waarmee de grappen gebracht worden. Ook dat is best een kunst, en dat is makkelijk in te zien als je denkt aan hoeveel comedies er eigenlijk niet zo heel leuk zijn.

Aan de andere kant, in deze film, hoe flauw ook, zitten toch best een paar actuele onderwerpen. Politici die corrupt, opportunistisch en oerdom zijn, geheime diensten die de ene stommiteit na de andere begaan en daar op de een of andere manier mee weg komen, tech billionairs die zich gedragen als de evil mastermind in een Bond film - het komt allemaal dicht genoeg in de buurt van de werkelijkheid om te raken. En ook dat hoort wel bij een goede comedy natuurlijk.

En met de discussie hierboven in het achterhoofd, Kurylenko is dan misschien niet de eerste Bondgirl om in een parodie te verschijnen, maar wat mij betreft toch wel de beste. Van Ursula Andress in Casino Royale had ik niets meer in mijn hoofd - alleen dat ik die film echt dramatisch slecht vond. Dan hoop ik maar dat dit optreden van Kurylenko ietsje langer blijft hangen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Once upon a Time ...in Hollywood (2019) 3,0

Alternatieve titel: Once upon a Time in... Hollywood, 12 december 2019, 19:47 uur

Ik ben al een tijdje niet meer zo onder de indruk van wat Tarantino aflevert. Er zit toch nogal een neergaande lijn in, de man lijkt echt een karikatuur van zichzelf geworden. Dat gaat de laatste jaren al zover dat ik er wat tegenop zie om een film van hem te gaan zien - zelfs al zijn de verwachtingen niet meer zo hoog, je weet dat het toch tegen gaat vallen, zoiets is het.

Toch deze maar eens aangezet. En jawel, weer een overdreven pompeus gedoe, weer een veel te lange speelduur, en weer veel te veel ruimte voor weer zo'n tenenkrommende soundtrack. En weer probeert Tarantino iets met historie, maar redt het net niet om er iets meer van te maken dan een losse sfeertekening. Ik had m'n review al zo'n beetje klaar. Maar dan komt dus de ontknoping.

En daarmee is het allemaal wel weer zo'n beetje ok eigenlijk. Toch ook maar weer eens voor het eerst dat ik vrede heb met een film die zich niet netjes houdt aan wat er gebeurd is. Wellicht vooral omdat dat ook niet gepretendeerd wordt, en het ook wel een leuk spel oplevert met de willekeur van Manson - of, zo je wilt, wat er gebeurd is verwisseld met hoe het af had kunnen lopen, op z'n Hollywoods.

Verder geen reden tot paniek nog, van de cinematografie was ik niet heel erg onder de indruk, de jaren-60 setting lag er wel erg larger than life bovenop, en de kleuren zijn lelijk met een overdreven geelzweem. In die tijd was kleur nog een serieus ding wat je goed probeerde te doen, en dat lukte dan meestal niet door de toch wat matige materialen - maar daar kreeg je toch niet dit effect van, en orange-and-teal is pas van veel later.

De hoofdrollen vond ik ook wel wat erg overdreven, en de uitleg dat het voor DiCaprio heel moeilijk was om een slechte acteur te spelen, pfff. Ik heb wel betere smoesjes verzonnen, denk ik dan. Net zo min heeft Pitt bij mij het stempel van karakteracteur, Robbie heeft nou ook weer niet zo'n grote rol, en veel van de andere namen - Pacino als mooiste voorbeeld, maar ook Damian Lewis, Emile Hirsch - irriteren gewoon. Het lijkt wel alsof je naar een Nederlandse serie zit te kijken - allemaal bekende koppen die vooral zichzelf spelen, zo komt het op me over.

Als enige uitzondering daarop schiet me dan Margaret Qualley te binnen - daar duurde het toch eventjes voordat me te binnenschoot waar ik die ook alweer eerder gezien had. Het millenial meiske in IO (2019). Die speelt tenminste nog een andere rol.

» details   » naar bericht  » reageer  

Loro (2018) 3,5

8 december 2019, 21:45 uur

Tsja, wat zal ik er eens van zeggen.

Sorrentino maakt bijzonder mooie films. Zijn vorige, Youth, is wat mij betreft meteen een klassieker, een meesterwerk.

Deze is qua cinematografie direct herkenbaar, dezelfde stijl en even mooifilmerig. Maar de inhoud, hoe interessant misschien voor Italianen ook, blijft voor mij toch wat op afstand. Absurd natuurlijk dat de idioterie van een Berlusconi al nauwelijks opzien meer baart - weer de zoveelste megalomane idioot die door het domme klapvee tot hoofd van de regering verkozen wordt. Alsof het carnaval is - maar dan echt. De democratie heeft zijn langste tijd wel gehad, lijkt het.

Maar ik dwaal af. De wanstaltige en weerzinwekkende bedoening rond Berlusconi wordt fraai en prettig in beeld gebracht, en de acteurs en actrices doen dat voortreffelijk - weer eens de uit de films van Sorrentino wat al te bekende Servillo, maar die zet dan ook wel een prima Berlusconi neer. Maar toch, ergens komt het niet aan. Wellicht dat er allerlei details te zien zijn die alleen voor Italianen of Berlusconi-wetenschappers een betekenis krijgen. Ik noem maar even, het schaap, de vuilniswagen, het jezusbeeld. Als primaire symboliek kan ik er wel wat bij verzinnen, maar dat zou wat al te makkelijk zijn lijkt me.

Wellicht het makkelijkst om te bedenken dat ik niet bij de doelgroep hoor. Want, dat is ook wel duidelijk, Sorrentino heeft wat af te rekenen met Berlusconi, en dat is voor mij als Hollander dan toch een beetje iets van een ver van mijn bed show. Terwijl ik dit jaar toch ook al weer zo'n twee weken in Italie geweest ben.

» details   » naar bericht  » reageer