Adoration (2008)

Canada

geregisseerd door Atom Egoyan
met Devon Bostick, Arsinée Khanjian en Scott Speedman

Simon is een high-school scholier die een nieuwe identiteit aanneemt op het internet. Hij doet zich voor als een persoon uit de recente geschiedenis en zijn vreemde verhaal trekt veel reacties uit de hele wereld. Door de interactie met de buitenwereld via de cyberwereld ontdekt Simon een heel nieuwe kant van zichzelf.

avatar van Azra il
Heeft iemand deze film gezien? en is het een aanrader?

Vandaag gezien op het filmfestival van Gent en was toch wel aangenaam verrast. Het begin komt nogal traag op gang en naar het einde toe is er iets te veel stroperigheid maar al bij al toch vrij aangrijpende film.

avatar van edejong
Klinkt erg interessant, ben wel benieuwd!

Ik heb er een vreemd gevoel aan over gehouden en was blij met de aftiteling. Mag wel gezegd worden dat het acteerwerk van m.n. de hoofdrolspeler zeer overtuigend is. Toch kon het verhaal mij niet geboeid houden. Liefde voor een (haast) ongrijpbaar "familielid", vermijding van gevoelens, jaloezie en verbittering zijn centrale thema's in deze film.

Een vreemd gevoel heb ik er niet aan overgehouden, maar kan mij met overgrootte deel van born2cook's mening vinden.
Goed thema om diverse richtingen mee op te gaan (grens tussen obsessie en liefde is flinterdun), duidelijk dat er geprobeerd wordt verschillende inzichten op een ingewikkelde manier te willen verwerken in de film, maar helaas niet gelukt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Fascinerende film, maar na afloop zat ik met het gevoel dat het allemaal niet helemaal gelukt was.

Adoration is een erg ambitieuze film die zowel filosofisch wil zijn, als iets wil zeggen over de wereld van nu en een verhaal wil vertellen over de hoofdrolspelers. De hele film lijkt soms bijna te bezwijken onder alles wat er inzit. Een van de grootste problemen is het personage van (de niet al te overtuigend acterende) Kanjian, Sabine. Sabine's rol in het verhaal is eigenlijk om de thema's bij de hoofdfguren los te maken. Sabine wordt echter nooit een mens, maar blijft vooral een wat geforceerd schrijversidee. Dat maakt de film wat gekunsteld en onevenwichtig. Bostick is erg overtuigend, Speedman wat minder.Het script heeft thema's als identiteit, waarheid en perceptie, schuld en onschuld en verwerking van het verleden. De vorm versterkt de inhoud, althans dat is de beoeling, dus is het begin van de film a-chronologisch en zaait het een beetje verwarring. De muziek van Danna was mooi, maar niet altijd gepast en heel erg aanwezig. Zeker niet zijn beste soundtrack.

Van Egoyan zag ik eerder alleen het erg mooie The Sweet Hereafter. Vreemd genoeg kwam hij daarna niet echt meer op mijn pad. Deze film is merkbaar van dezelfde regisseur, alleen veel minder evenwichtig dus. Balanceert tussen erg goed en volkomen mislukt en komt ergens in het midden uit.

Nipte 3.0*

avatar van Moiae
Ik heb de film vandaag gezien, een mooie film, maar toch vind ik de omschrijving die er bij staat hier niet goed geformuleerd.

avatar van the big lebowski
Weinig aangrijpende film met een zwak einde.
Mij is het niet duidelijk waar de maker nou uiteindelijk heen wil.
Het scenario laat te wensen over met zijn slecht uitgewerkte karakters.
Daarnaast blijft technisch ook nog het een en ander te wensen over.

Wel een leuke invalshoek met die (zoals in de omschrijving genoemde)'cyberwereld'.
Nooit eerder zag ik mensen voor een "webcam" acteren op het witte doek. Leuk.

Jammer dat de rest van de film niet overtuigd.

avatar van Zandkuiken
starbright boy schreef:

Ben het hier wel mee eens en waarschijnlijk mede daardoor is Adoration ook in mijn ogen geen onverdeeld succes. Atom Egoyan weet bij momenten nochtans te intrigeren en net als in The Sweet Hereafter en Exotica (z'n andere films heb ik nog niet gezien) injecteert hij zijn prent met een bepaald sfeertje, dat het midden houdt tussen noodlottig en onheilspellend.

Tijdens de eerste helft had de Canadees me dan ook volledig mee maar naarmate het plot zich ontrafelde ging m'n interesse wat verloren. Net als starbright boy heb ik het gevoel dat Egoyan hier meer mee had kunnen aanvangen.

Bijzonder filmpje maar door de hoge verwachtingen, vooraf (Adoration is erg goed ontvangen) en na het eerste uur, toch een beetje teleurgesteld.

raoullo
Azra il schreef:
Heeft iemand deze film gezien? en is het een aanrader?

Gisteren gezien, verrassend. Een mooi idee voor een film, alleen af en toe toevalligheden, wat hem niet beter maakt. Maar als je er in zit blijf je afkijken.

avatar van Killerkip
Azra il schreef:
Heeft iemand deze film gezien? en is het een aanrader?

Ben erbij in slaap gevallen

avatar van Norma
Egoya'n's The Sweet Hereafter en Exotica vond ik prachtig, maar helaas wist Adoration met niet op een zelfde manier te boeien. Verre van dat, zelfs. De waarschijnlijk best aanwezige parallel tussen het ware en het bedachte verhaal kon ik persoonlijk niet echt ontdekken en hoewel het idee met de webcam misschien best origineel gevonden is vond ik deze manier van mensen diverse kanten van de zaak te laten belichten totaal niet prettig werken. De film mist ook een sterke sfeerschepping, zoals die bijvoorbeeld in eerder genoemde films juist zeer sterk aanwezig was. Bij tijden vond ik het verhaal ook saai, wat me eigenlijk nog het meeste bij de les hield was het beetje bij beetje ontdekken van de gebeurtenissen en bepaalde connecties doordat het verhaal in eerste instantie niet chronologisch verteld wordt.
De acteerprestaties zijn degelijk, Adoration is dan ook zeker geen slechte film maar niet eentje die me echt interesseerde of enigzins wist te raken.

avatar van Gatvol
vond de ver-edeling van de vioolknop met de twee ouders wel goed, het laat zien dat levens 1 kunnen worden door welke omstandigheden dan ook...de tragedie die simultaan loopt met de fantasie van de jongen geeft volgens mij aan wat veel mensen zullen vermoeden wat er echt was gebeurd, en hoe snel oordelen zijn gekweekt door mis-informatie en een simpele 'klik' naar een chatroom.

toch een regenachtige 4*

avatar van voskat78
Prachtig drama waar wat mij betreft wel meer had ingezeten.
Des ondanks vond ik het een fijne film.

avatar van euroshopper
starbright boy schreef:

Dit soms wel min of meer mijn gevoel op aan het eind van deze film. Er zit zo ontzettend veel in de film dat het niet bij te houden is en soms ook onduidelijk wordt waar de regisseur heen wilt. De non-lineaire vertelstructuur, het wat vergezochte verhaal en de bijna oneindigheid aan filosofische inzichten. Het is teveel om in een film van 100 minuten te zetten.

avatar van Moddermonster
Ben het helemaal met voskat78 eens: Wat er te zien was, was zondermeer uitstekend; Goed acteer werk, het spel met schijn en werkelijkheid, de muziek. Maar toch blijft voor mij aan het eind het gevoel dat het nog niet helemaal af is. Met name de laatste scene's passen wat mij betreft niet helemaal bij de film.

Vond deze film erg leuk, had er ook minder van verwacht.
Vooral veel respect voor de vader/oom van het hoofdpersonage die niet helemaal eruit komt wat ie moet en mee bezig is.

avatar van james_cameron
Typische Egoyan-film; intrigerend en fascinerend, maar tegelijkertijd ook wat pretentieus en gekunsteld. Fraai in elkaar gezet, dat zeker, met prachtig camerawerk, eersteklas montage en sfeervolle muziek van vaste componist Mychael Danna. Het akteerwerk is ook uitstekend. De puzzelachtige structuur doet denken aan Egoyan's beste films, zoals The Adjuster, Exotica en The Sweet Hereafter, maar helaas wordt dat niveau hier niet gehaald. Daar is één en ander soms net iets te prekerig voor, met name de verhandelingen over tolerantie. Niettemin een prima film, die genoeg stof tot nadenken verschaft.

avatar van Franklin1975
Gisteren deze film gezien op Film1. Boeiend gegeven (de beschrijving in het blad van Film1 leek het boeiender te zijn) en in het begin leek het ook een boeiend, politiekgetinte film te zijn, maar dat bleek niet zo te zijn. Desalnietemin een mooie film, waar je boeiend naar blijft kijken.

avatar van Decec
Redelijk drama film...

avatar van Fran
Aan de ene kant vond ik het een heel boeiende film. Het verhaal is echt heel fascinerend. Maar af en toe vond ik het wel verwarrend. Dan liepen de verhaallijnen een beetje door elkaar. Op zich is dat niet erg maar als je je ook al zit af te vragen of het verhaal nou wel of niet waar is kan het toch een beetje te veel van het goede worden en wordt het een beetje verwarrend.

Maar het is wel een dijk van een verhaal. Heel interessant om te zien hoe mensen kunnen reageren. Je komt vaak voor een mysterie te staan wat betreft het verhaal maar gelukkig wordt alles wel goed uitgelegd. Behalve het motief van de lerares frans die tevens ook de exgeliefde was van Simon's vader. Ik snap niet dat als ze nog zoveel van die vader hield, dat ze dan zo'n verhaal de wereld in helpt. Ik vond haar verhaal niet zo heel goed uitgelegd.

Maar verder is het absoluut een boeiende film om naar te kijken. Heel sfeervol !

Goeie en boeiende film waarin een jongen een leugen verzint waarin zijn dode vader een terroristische daad zou hebben gepland. Zoals het meeste werk van Atom Egoyan wordt hier ook niet alles voorgekauwd. Wel is de film wat minder evenwichtig dan bijvoorbeeld The Sweet Hereafter. Het verhaal wordt in een kalm tempo verteld en de acteerprestaties zijn ook goed.

avatar van david bohm
De combinatie van oude violen met video chats pakt aardig uit.
Mooi shots, zoals die met de violiste op de pier. Muziek en acteerwerk zijn in orde.
Interessant verhaal en thematiek al vind ik het wel erg politiek-correct allemaal.

avatar van xEllen
Ik kwam hier echt niet doorheen. Heb een halfuur geprobeerd te kijken en werd er toen helemaal gek van. Vooral die gesprekken op de computer vind ik irriterend. En die wenkbrauw van die lerares ook trouwens.

Kon niet overtuigen. Aanvankelijk dacht ik dat er iets goeds, spannends en mogelijks verrassend ging uitkomen maar de verhalen bleven inhoudelijk sputteren en bovendien was de kwaliteit van het acteren evenmin overtuigend.