Won't Back Down (2012)

geregisseerd door Daniel Barnz
met Maggie Gyllenhaal, Viola Davis en Holly Hunter

Twee vrouwen, een lerares (Davis) en een alleenstaande moeder (Gyllenhaal), zijn vastbesloten om de ondergang van de school van hun kinderen te stoppen. Om de opleiding en de toekomst van hun kinderen te verzekeren moeten ze het opnemen tegen een machtige en diepgewortelde bureaucratie.

Maggie Gyllenhaal, hyperactief spelend, in de rol van een boze getergde moeder van een kind dat dyslectisch is, draagt bijna, zeker de eerste helft, de hele film op haar schouders. En ook Viola Davis acteert naar behoren. De film zelf, die gebaseerd is op ware gebeurtenissen, lijkt een mengeling van een melodrama (gemaakt voor het algemeen nut), een (soms onaangename) propagandafilm (het Amerikaanse schoolsysteem verkeert in zwaar weer) en een conservatief getinte documentaire. In ieder geval vond ik de dialogen te prekerig. Maar in de eerste plaats is het toch een film over mensen.

avatar van madmax1
Nerveus geharrewar lijkt wel snel spraak ,valt van de hak op de tak niet bij te houden met lezen
Na 20 min nog geen band met wie dan ook ,slappe hap.

Prima op waarheid gebaseerd drama dat goed laat zien wat er allemaal mis is in het onderwijs en leraren zich belangrijker vinden dan de leerlingen ( als ze maar hun baan mogen houden). Ook laat de film goed zien waar men tegen aan loopt namelijk een muur van bureaucratie. Prima cast met goede rollen van Maggie Gyllenhaal en Viola Davis. Loopt Viola Davis altijd zo moeilijk in de film The Help (2011) deed ze dat ook al?

avatar van Pazmaster
Prima drama waarin goed wordt geacteerd. Het einde is wel erg voorspelbaar, maar de weg er naartoe is wel interessant. 3 dikke sterren

Redelijke film waarin een moeder en een lerares hun kansloze school willen veranderen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal ligt het er hier allemaal wel dik bovenop en melodramatische momenten worden ook niet ontweken. Echter kijkt het wel gemakkelijk weg, wat vooral te wijten is aan het prima acteerwerk. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Viola Davis...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Mooi verhaal, prima geacteerd, goede film