I Never Sang for My Father (1970)

geregisseerd door Gilbert Cates
met Melvyn Douglas, Gene Hackman en Dorothy Stickney

Gene Garrison, een New Yorkse professor die zijn leven wil veranderen en van plan is om te gaan trouwen, besluit om uit huis te gaan en naar Californië te gaan. Zijn moeder raadt hem aan om niet al te ver van zijn strenge vader te gaan wonen. Als hij dan later gaat trouwen en zijn moeder sterft, luister hij op advies van zijn zus niet naar zijn vader die denkt nog steeds even machtig over hem te zijn.

Een somber, neerslachtig, geëmotioneerd, pijnlijk en uiteindelijk ook moedig verhaal over een man, die zich schuldig tegenover zijn vader voelde om z'n eigen leven te leiden, een vader die hem publiekelijk kleineerde en wiens gezondheid achteruit ging. Het einde was voor mij onvoorspelbaar. Alle lof voor een fantastisch spelende cast.

Uitstekende film over een volwassen man die huwelijksplannen heeft waardoor hij ver van zijn vader en moeder komt te wonen. De moeizame relatie tussen zoon en vader staat hier centraal en is sterk uitgewerkt. Goed neergezette personages en goeie dialogen. Zwaarmoedig en ook wat weemoedig van toon. Twee uitstekende rollen van Melvyn Douglas en Gene Hackman.