Salyut-7 (2017)

Rusland
Actie / Drama

geregisseerd door Klim Shipenko
met Lyubov Aksyonova, Ilya Andryukov en Pavel Derevyanko

Het is 1985. Het onbemande Sovjet-ruimtestation Salyut-7 draait om de aarde en stopt plotseling met reageren op bevelen van het controlecentrum op aarde. Als het ruimtestation, de trots van de Sovjet-ruimtevaart, neerstort zal het niet alleen het beeld van het land schaden, het zal ook een ramp zijn met veel slachtoffers. Om een catastrofe te voorkomen moeten mensen naar het station worden gestuurd. Niemand heeft ooit geprobeerd om aan boord te komen van een onbemand object in de ruimte. Tot op heden wordt deze missie beschouwd als de meest technisch uitdagende missie in de geschiedenis van ruimtevaart.

Voor de liefhebbers een adembenemende film!

4 sterren waard.

avatar van Left4Dead
Rudie schreef:
Voor de liefhebbers een adembenemende film!

4 sterren waard.

Daar lijkt mij geen speld tussen te krijgen.

avatar van schumacher
Zoals hier gezegd is geweest; voor de liefhebbers.
Mijn genre is het helaas niet.

avatar van ehgeahrev
Veel alcohol, weinig acteren, ronduit zwakke regie en met de 'waargebeurde feiten' wordt al helemaal een loopje genomen.: Sojoez T-13 - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Pulpfilmpje dat eerder thuishoort in het rijtje propagandafilms voor de eer en gloire van het eigen (superieur) volkje. Lang geleden dat ik een film niet helemaal uitkeek.

Een spannende en adembenemende film !

avatar van blurp194
Adembenemend.

Jammer wel dat het dramatiseren zo hardhandig gedaan is - met de werkelijkheid heeft dit filmpje hoegenaamd niets meer te maken. Meestal is dat voldoende voor me om een paar punten aftrek toe te passen - en er zijn er maar 5 te vergeven. Maar toch, bij deze film is het geheel toch wel wat charmant, hoewel ik me wel afvraag of dit niet gewoon de nieuwe koude oorlog is, deze propagandistische onzin.

Hoe het ook zij, ik heb me er behoorlijk mee vermaakt, al is het dan uit de duim gezogen onzin die wordt gepresenteerd onder de versleten woorden 'waargebeurde feiten'.

avatar van knusse stoel
Mogen wij ons ook onder de liefhebbers scharen en gelijktijdig opmerken dat de film een loopje met de ware geschiedenis neemt? Maar moet het als men een loopje met de werkelijkheid neemt, gelijk minder kijkplezier betekenen? Nee dus!
Voor ons niet, wij vonden het spannend en mooi gefilmd. Met beelden van de ruimte en onze "blauwe" planeet in dat geheel zo schitterend dat je kwaad kunt worden dat wij er zo'n rommeltje van maken!
Maar goed, de film brengt het verhaal dusdanig realistisch dat je dat verhaaltje aan het einde van de film zonder enkele vraagtekens slikt en..........shit, dat smaakt naar meer!
Een 8 voor de club die deze film heeft gemaakt en het resultaat van dat werk.

avatar van joolstein
Russische blockbuster in de trant van Apollo 13

Salyut-7 neemt ons mee terug naar februari 1985. De verhoudingen tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten zijn nog steeds koud en als een ruimteschip op aarde dreigt te vallen, levert dat gezichtsverlies op voor de Sovjet-Unie. De Russen besluiten een reddingsactie op touw te zetten.

En net als de Amerikaanse tegenhanger is het gebaseerd op ware gebeurtenissen. Hier is natuurlijk wat meer drama aan toegevoegd en is de waarheidsgetrouwheid soms in twijfel te trekken. Maar ach, ook nu nog zijn niet alle mysteries rond de Salyut-7 opgelost.De cast doet het erg sterk in hun rollen, maar er zijn wel een aantal (fictieve) bij-personages die beter uitgewerkt hadden mogen worden. Met zeer goede openingsshots en daarnaast andere mooie visuele beelden, krijg je een zeer sterke film te zien die je soms op het puntje van je stoel zal houden.

avatar van wihu61
Prima film, ze hebben wellicht naar Hollywood gekeken, maar toch kan Hollywood er iets van leren vind ik. Perfecte beelden/effecten. Diverse keren op het puntje van m'n stoel gezeten. Alleen de US-Space Shuttle kwam mij wat "ingedrukt" over, that's all.

avatar van Witt
Deze week op de gok Salyut 7 in het vliegtuig gekeken en ik vond het een aangename verrassing. Beetje vergelijkbaar met Gravity, al wordt de openingsscène van Gravity niet overtroffen. 4 sterren.

avatar van Leviwosc
De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Echter, het verhaal is gedramatiseerd en daardoor dus wat spectaculairder dan de werkelijkheid.

Het werkelijke verhaal gaat over missie Sojoez T-13 in juni 1985 ten tijde van de Koude Oorlog. De kosmonauten Vladimir Dzhanibekov en Viktor Savinykh naar de Saljoet 7 omdat deze door onder andere kotsluiting doelloos rondzweefde in een baan om de aarde. Zij moesten samen de problemen oplossen om dit te kunnen doen moesten zij handmatig de Sojoez-U2 koppelen aan het ruimteschip Saljoet-7.

In de film spelen acteurs Vladimir Vdovichenkov en Pavel Derevyanko respectievelijk: Vladimir Fyodorov en Viktor Alyokhin, die weer respectievelijk staan voor: Vladimir Dzhanibekov en Viktor Savinykh. Wellicht dat het overzichtje hieronder net iets overzichtelijker is:

- acteur - karakter - historische figuur
- Vladimir Vdovichenkov - Vladimir Fyodorov - Vladimir Dzhanibekov
- Pavel Derevyanko - Viktor Alyokhin - Viktor Savinykh

De film is zeker niet onaardig. Wanneer je enigszins van ruimtefilms houdt en het niet erg vindt dat er niet in het knauwerige Amerikaans-Engels wordt gesproken dan kan deze film best aardig zijn. Mijn grootste probleem met de film is het ongelooflijke cheesy einde waarbij Amerikaanse astronauten vanuit de Space Shuttle respectvol salueren naar de Russische kosmonauten die net het onmogelijke hebben gedaan ter meerdere eer en glorie van het moederland. Clichématiger kan haast niet. En fin, de film is dus niet onaardig, draagt bij aan de warme pattriotistische gevoelens van de Russische kijker en is alleen op het einde nét iets té moederlandlievend.

Niet een wereldrolprent, maar eveneens geen draak van een film. Daarom 3 sterren!

avatar van Leviwosc
Na herziening, een uitgebreidere versie, vallen meer puzzelstukjes op z'n plaats. Daarom verhoog ik mijn waardering naar 4,0 sterren.