Salyut-7 (2017)

Rusland
Actie / Drama

geregisseerd door Klim Shipenko
met Lyubov Aksyonova, Ilya Andryukov en Pavel Derevyanko

Het is 1985. Het onbemande Sovjet-ruimtestation Salyut-7 draait om de aarde en stopt plotseling met reageren op bevelen van het controlecentrum op aarde. Als het ruimtestation, de trots van de Sovjet-ruimtevaart, neerstort zal het niet alleen het beeld van het land schaden, het zal ook een ramp zijn met veel slachtoffers. Om een catastrofe te voorkomen moeten mensen naar het station worden gestuurd. Niemand heeft ooit geprobeerd om aan boord te komen van een onbemand object in de ruimte. Tot op heden wordt deze missie beschouwd als de meest technisch uitdagende missie in de geschiedenis van ruimtevaart.

avatar van blurp194
Adembenemend.

Jammer wel dat het dramatiseren zo hardhandig gedaan is - met de werkelijkheid heeft dit filmpje hoegenaamd niets meer te maken. Meestal is dat voldoende voor me om een paar punten aftrek toe te passen - en er zijn er maar 5 te vergeven. Maar toch, bij deze film is het geheel toch wel wat charmant, hoewel ik me wel afvraag of dit niet gewoon de nieuwe koude oorlog is, deze propagandistische onzin.

Hoe het ook zij, ik heb me er behoorlijk mee vermaakt, al is het dan uit de duim gezogen onzin die wordt gepresenteerd onder de versleten woorden 'waargebeurde feiten'.

avatar van knusse stoel
Mogen wij ons ook onder de liefhebbers scharen en gelijktijdig opmerken dat de film een loopje met de ware geschiedenis neemt? Maar moet het als men een loopje met de werkelijkheid neemt, gelijk minder kijkplezier betekenen? Nee dus!
Voor ons niet, wij vonden het spannend en mooi gefilmd. Met beelden van de ruimte en onze "blauwe" planeet in dat geheel zo schitterend dat je kwaad kunt worden dat wij er zo'n rommeltje van maken!
Maar goed, de film brengt het verhaal dusdanig realistisch dat je dat verhaaltje aan het einde van de film zonder enkele vraagtekens slikt en..........shit, dat smaakt naar meer!
Een 8 voor de club die deze film heeft gemaakt en het resultaat van dat werk.

avatar van joolstein
Russische blockbuster in de trant van Apollo 13

Salyut-7 neemt ons mee terug naar februari 1985. De verhoudingen tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten zijn nog steeds koud en als een ruimteschip op aarde dreigt te vallen, levert dat gezichtsverlies op voor de Sovjet-Unie. De Russen besluiten een reddingsactie op touw te zetten.

En net als de Amerikaanse tegenhanger is het gebaseerd op ware gebeurtenissen. Hier is natuurlijk wat meer drama aan toegevoegd en is de waarheidsgetrouwheid soms in twijfel te trekken. Maar ach, ook nu nog zijn niet alle mysteries rond de Salyut-7 opgelost.De cast doet het erg sterk in hun rollen, maar er zijn wel een aantal (fictieve) bij-personages die beter uitgewerkt hadden mogen worden. Met zeer goede openingsshots en daarnaast andere mooie visuele beelden, krijg je een zeer sterke film te zien die je soms op het puntje van je stoel zal houden.

avatar van wihu61
Prima film, ze hebben wellicht naar Hollywood gekeken, maar toch kan Hollywood er iets van leren vind ik. Perfecte beelden/effecten. Diverse keren op het puntje van m'n stoel gezeten. Alleen de US-Space Shuttle kwam mij wat "ingedrukt" over, that's all.