• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.747 films
  • 12.256 series
  • 34.049 seizoenen
  • 648.610 acteurs
  • 199.203 gebruikers
  • 9.384.315 stemmen
Avatar
 
banner banner

Skyfall (2012)

Actie / Thriller | 143 minuten
3,62 3.841 stemmen

Genre: Actie / Thriller

Speelduur: 143 minuten

Alternatieve titel: Sky Fall

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sam Mendes

Met onder meer: Daniel Craig, Judi Dench en Javier Bardem

IMDb beoordeling: 7,8 (767.897)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 31 oktober 2012

Plot Skyfall

"Think on your sins."

Bonds loyaliteit aan M wordt op de proef gesteld als ze achtervolgd wordt door haar verleden. Als de MI6 vervolgens onder vuur komt te liggen is Bond genoodzaakt de bedreiging op te sporen en te vernietigen, ongeacht de hoge persoonlijke prijs die dit met zich mee brengt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van dionj

dionj

  • 575 berichten
  • 729 stemmen

Filmkriebel schreef:

Zou dit nu een vervolg worden op Quantum?

Nee, een opzichzelf staand verhaal. Bevestigd op de persconferentie:


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Awesome! Kijk echt heel erg veel uit naar deze film. Heb er nu het volste vertrouwen in gekregen dat dit een erg sterke Bondfilm gaat worden! Bovendien zijn de Bondgirls knap, vooral die Benerice (bedankt voor de topless plaatjes, kappeuter).


avatar van Ruud007

Ruud007

  • 195 berichten
  • 41 stemmen

Volgens mij wordt dit 'm hoor! Ik kijk er iig al erg naar uit en hoewel de pressconferentie niet erg veel heeft losgelaten, ben ik wel enthousiast over de cast. De acteurs en actrices staan als een huis. Het meest ben ik benieuwd naar de Franse actrice Benerice Marlohe. Ze zal nog wel wat moeten doen aan haar accent, dat vind ik nooit zo mooi staan. Gewoon Brits of anders licht Amerikaans.

Voor de titelsong heb ik ook nog wel een aanrader: Michael Bublé in de stijl van Feeling Good (die had al een bondsong moeten zijn), beetje dat jazzy, soulachtige. Of een al veel vaker genoemde zangeres: Adele. Voor de franchise zou het goed zijn iets van Britse bodem te nemen. En de titel valt me alleszins mee. Carte Blanche was mooier geweest, maar Skyfall heeft wel iets mysterieus. Duizend maal beter dan Quantum of Solace.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5887 berichten
  • 1414 stemmen

Nou, nee. De titel QoS was nou net zo'n beetje het enige goede aan die film.

Skyfall is echt een doorsnee titel. Echt b-film achtig, of zoals ik al eerder zei: het zou net zo goed een Seagal film kunnen zijn.

Dan had ik veel liever de Fleming titel Property of a Lady gehad.

Het zou ook wel mooi zijn om iets met de Gardner boeken te gaan doen. Titels als For special Services, Icebreaker, Nobody lives forever, Role of Honour en Scorpius zijn wat dat betreft echte Bondtitels.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

Quantum of Solace is een zeer onderschatte Bondfilm. Met veel actie zoals dat hoort in een Bondfilm en Daniel Craig die na Casino Royale nog meer in z'n vel zit. Ik heb heel veel vertrouwen in Skyfall. De tijd dat Bondgirls geselecteerd werden puur op lokale Missen is gelukkige voorbij. Deze cast bevat sterke acteurs en ook Sam Mendes is een goeie keuze. En sinds de komst van Daniel Craig is er ook duidelijk meer gewerkt aan de scripts. Figuren als Monneypenny of Q zullen in de toekomst wel een plaats krijgen, maar niet omdat het zo moet maar omdat ze nut hebben in het verhaal. Zoals Felix Leiter in de laatste twee.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Film Pegasus schreef:

Quantum of Solace is een zeer onderschatte Bondfilm. Met veel actie zoals dat hoort in een Bondfilm en Daniel Craig die na Casino Royale nog meer in z'n vel zit.

Haha het was met afstand 1 van de meest waardeloze Bond films. Had er Jason Bourne ingezet en je had het the Bourne Identity 4 kunnen noemen.

Als Bond fan moet je weten dat een Bond film maar voor een deel uit actie bestaat. Een vlot verhaal, herkenbare Bond zaken/momenten en spionage mogen gewoon niet ontbreken.

Persoonlijk vind ik Goldeneye de beste Bond film, puur omdat alles erin zit. Spetterende actie, een zeer onderhoudend verhaal, geweldige Bond momenten en het nodige infiltreren.

Casino Royale komt er overigens ook dicht bij in de buurt, dus deze makers kunnen het zeker wel. Maar waar ik dacht dat ze met liefde aan CR werkten, daar heb ik sterk het gevoel dat Q of S gezien werd als makkelijke cashcow. CR was succesvol, dus we knallen deze film er snel effe doorheen. Bah.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

Het toont nog maar eens aan dat er duidelijk een verschil is tussen Bondfilms. Voor ieder wat wils zeker?


avatar van stfuympos

stfuympos

  • 13360 berichten
  • 731 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

(quote)

Als Bond fan moet je weten dat een Bond film maar voor een deel uit actie bestaat. Een vlot verhaal, herkenbare Bond zaken/momenten en spionage mogen gewoon niet ontbreken.

Q of S bevat deze elementen juist, de Bond/M momenten zijn de beste van de reeks echt heel sterk en die opera scene is ook fantastisch vind alleen the bad guy beetje soft en idd op Bourne stijl gefilmd wat best storend was in de bios maar minder toen ik het thuis zag.

En de bootscene was vergeleken met LALD natuurlijk erg zwak. Vliegtuigscene ook overigens.

Skyfall is uiteraard een B filmtitel maar Property of a Lady hadden ze moeten gebruiken voor Octopussy.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

QoS was een aaneenrijging van actiemomenten. De film denderde redelijk lomp binnen met die wilde achtervolging. Van de vernieuwende karakterverdieping uit Casino Royale was geen sprake. QoS was geheel uit balans.

Gelukkig vindt het productieteam dat zelf ook::

the action needs to co-exist with the drama. That’s the balance we have to strike...

- Sam Mendes

BRON


avatar van GuyB

GuyB

  • 1299 berichten
  • 0 stemmen

Volledig voorstander van de serieuze toon die Casino Royale plots aanslaat in tegensteling tot Die Another Day. Bond moet gewoon serieus genomen worden en Daniel Craig dwingt dat het best af. Quantum of Solace was wel een flop en niet om de minste reden dat een Bond niet zoveel geeft om een vrouw. Misschien een beetje cru, maar je moet wel de karaktereigenschappen behouden natuurlijk.

Verlang tot Bond 23


avatar van thunderball

thunderball

  • 5887 berichten
  • 1414 stemmen

Film Pegasus schreef:

Quantum of Solace is een zeer onderschatte Bondfilm. Met veel actie zoals dat hoort in een Bondfilm en Daniel Craig die na Casino Royale nog meer in z'n vel zit. Ik heb heel veel vertrouwen in Skyfall. De tijd dat Bondgirls geselecteerd werden puur op lokale Missen is gelukkige voorbij. Deze cast bevat sterke acteurs en ook Sam Mendes is een goeie keuze. En sinds de komst van Daniel Craig is er ook duidelijk meer gewerkt aan de scripts. Figuren als Monneypenny of Q zullen in de toekomst wel een plaats krijgen, maar niet omdat het zo moet maar omdat ze nut hebben in het verhaal. Zoals Felix Leiter in de laatste twee.

Bondfilms zijn meer dan actie alleen natuurlijk,

bovendien: gaat het niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit.

Iedere Bondfilm, ook de minderen in de reeks, hadden altijd wel een of twee actiescene's of geweldige stunt, die er bovenuit stak en wat je nooit eerder had gezien.

In QoS was geen enkele actiescene memorabel, het was allemaal van dertien in een dozijn en wat je al lang in vorige Bondfilms veel beter had gezien. Voeg daar bij dan ook nog de waardeloze montage en je hebt een matige Bondfilm.

Leiters rol was in QoS nou niet echt geweldig, hij zat er meer in omdat hij nou eenmaal in CR ook al zat, dus om enige continuiteit te veinzen, maar had er zo uit weg gelaten kunnen worden.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Q keert terug!. Volgens The Sun gaat Ben Whishaw (The Parfume) een jonge en meer serieuze Q neerzetten in Skyfall.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4415 berichten
  • 3102 stemmen

Een jonge Q? Mmm, gemengde gevoelens. Enderzijds wordt zo de gelijkenis met Desmond Llewelyn vermeden, maar anderzijds lijkt een jonge Q me wat raar tegenover een serieuze Bond zoals Craig die neerzet.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Ik heb ook gemengde gevoelens. Sowieso... Wat wordt Q's rol in een serieuzere Bondtijd?


avatar van thunderball

thunderball

  • 5887 berichten
  • 1414 stemmen

Sergio Leone schreef:

Een jonge Q? Mmm, gemengde gevoelens. Enderzijds wordt zo de gelijkenis met Desmond Llewelyn vermeden, maar anderzijds lijkt een jonge Q me wat raar tegenover een serieuze Bond zoals Craig die neerzet.

Helemaal mee eens.

Sterker nog: Q was helemaal nooit jong in de boeken van Fleming.

Dus dat is eigenlijk volslagen onzin.

Dat is nou het zelfde als wanneer ze M casten als een 24-jarige.

Moeilijk om in te geloven.

Pffff... kunnen ze nu niet gewoon een normale Bondfilm meer afleveren?

De uitzonderingen worden tegenwoordig de regel.

Ik wil gewoon een Bondfilm, waarbij Bond aan het begin op het kantoor van M zijn opdracht krijgt, evt nog even langs Q gaat en het avontuur gaat beginnen... en verder geen gezeik!


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Zo gek is het toch niet. Die rol van Q zal wel de komende 20 jaar door dezelfde persoon dan worden gespeeld, zoals met de oude Q (die het nog veel langer speelde). Kan je wel een 65+er nemen, maar die kan over 2 films wel dood zijn. Kan je weer opnieuw beginnen. En de laatste Bond films waren ook een soort van herintroductie van Bond en zijn carrière. Daar past dit ook wel bij. Ben allang blij dat Q weer erbij komt. Nu Moneypenny nog. Overigens moet Q ook weer geen broekie zijn, maar een 40er mag wel.


avatar van the flash

the flash

  • 317 berichten
  • 103 stemmen

thunderball schreef:

(quote)

Helemaal mee eens.

Sterker nog: Q was helemaal nooit jong in de boeken van Fleming.

Dus dat is eigenlijk volslagen onzin.

Dat is nou het zelfde als wanneer ze M casten als een 24-jarige.

Moeilijk om in te geloven.

Pffff... kunnen ze nu niet gewoon een normale Bondfilm meer afleveren?

De uitzonderingen worden tegenwoordig de regel.

Ik wil gewoon een Bondfilm, waarbij Bond aan het begin op het kantoor van M zijn opdracht krijgt, evt nog even langs Q gaat en het avontuur gaat beginnen... en verder geen gezeik!

helemaal gelijk q moet een oudere acteur zijn maar geen komiek money penny moet er ook inzitten. sinds craig is het geen bond meer maar een oude bourne meer niet. bij mij staan alle bond films bijeen behalve craig zijn films die staan bij de films die ik pas binnen 20 jaar nog eens wil zien.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

Sterke keuze om een jonge Q te nemen. Geeft een heel andere invulling aan de rol. Ik ben benieuwd naar de film die alsmaar meer belovend is. Grote namen voor regie en cast, terugkeer van Craig als Bond en hopelijk nog steeds in de sfeer van de 2 laatste Bondfilms.


avatar van DonPeliculón

DonPeliculón

  • 775 berichten
  • 980 stemmen

Hmmm, leuk dat Q terugkomt, maar ik weet niet of een jonge Q wel zo'n goed idee is. Zo goed als met Desmond Llewelyn en John Cleese wordt het in ieder geval niet verwacht ik, dat waren echt bazen.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Ik heb ook gemengde gevoelens. Sowieso... Wat wordt Q's rol in een serieuzere Bondtijd?

Denk maar aan de versie van Q die we zagen in Dr. No en From Russia With Love: Q legt serieus de (zinvolle) gadgets uit aan Bond in M's kantoor en vertrekt weer. Zoiets zagen we ook in Casino Royale waar die gast een chip in Bond's arm spuit. Dat had Q kunnen zijn bij wijze van spreken. In Craig's Bondwereld zou dit type Q perfect werken. Al heb ik persoonlijk meer met de wat komische variant van Q die ook wat meer aanwezig is tijdens Bond's avonturen.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

Ik ben inderdaad benieuwd naar Q. De Q van de beginfilms was zoals megaman al zei, een serieuzer man. In de boeken is hij vooral een wapenexpert in plaats van een rare uitvinder. In de films werd het meer een running gag gaandeweg in plaats van een echt volwaardig figuur die bijdroeg aan het verhaal. De versie van John Cleese was gewoon belachelijk en gelukkig niet lang meegegaan. Met een jongere Q zal de wijze ervaren expert er niet inzitten denk ik.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4415 berichten
  • 3102 stemmen

megaman schreef:

(quote)

Denk maar aan de versie van Q die we zagen in Dr. No en From Russia With Love.

Volgens mij komt er geen Q voor in Dr. No.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31161 berichten
  • 5454 stemmen

In Dr. No nam Peter Burton de rol van Major Boothroyd op zich, de echte naam achter Q. Pas vanaf de volgende film werd het karakter 'Q' genoemd met Desmond Llewelyn als acteur.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5887 berichten
  • 1414 stemmen

M.a.w. een kleurloze verschijning, die totaal niet tot de verbeelding spreekt.

Cleese belachelijk in D.A.D.?

Alleen maar omdat je zijn achtergrond kent van oa Month Python en Falwty Towers,

want hij benaderde rol verder niet dolkomisch, wel heerlijk sarcastisch richting Bond, maar dat deed Llewelyn ook. Verder heeft Cleese natuurlijk ook gewoon een bepaald soort van dominante uitstraling wat je naast een Bond wel moet hebben.

Maar wanneer ze een broekie zonder weinig charisma Q laten spelen wordt het idd een net zo weinig tot de verbeelding sprekende scene als in CR met die grijze vlakke acteur, die daar kwam opdraven.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik vond Cleese wel geestig als R (zo werd hij toch genoemd?). Zeker de dialoog in The World is Not Enough waarbij Q en R allebei nog meededen was leuk.

Persoonlijk zie ik ook liever een oudere Q, maar je moet iemand wel de kans geven.


avatar van thunderball

thunderball

  • 5887 berichten
  • 1414 stemmen

Bond maakte in TWINE slechts een grapje over R.

Snap niet dat mensen dat niet begrijpen.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Hier wat nieuwe pics van Craig tijdens het filmen van Skyfall:

New Photos of Daniel Craig Shooting SKYFALL - Crazy Critics - crazycritics.com

Niet echt heel boeiend om naar te kijken maar alle beetjes info zijn welkom denk ik



avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4415 berichten
  • 3102 stemmen

Wat een chagrijnige uitdrukking heeft die Daniel Craig weeral. Hopelijk zien we hem eens wat luchtiger (zonder dat ie flauw - kuch Roger Moore - wordt).


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Sergio Leone schreef:

Wat een chagrijnige uitdrukking heeft die Daniel Craig weeral. Hopelijk zien we hem eens wat luchtiger (zonder dat ie flauw - kuch Roger Moore - wordt).

Moore wordt vaak verweten dat hij de rol niet echt al te serieus nam en er maar een potje van maakte. Maar om eerlijk te zijn vond ik Brosnan vanaf Tomorrow Never Dies ook al een beetje aan de flauwe kant. Natuurlijk had hij zo zijn harde kant maar als hij dan weer iets lolligs deed of zei, dan kon ik dat lastig plaatsen. Brosnan probeerde te hard om zowel Connery als Moore te zijn en dat lukt gewoonweg niet. En zelfs als hij Moore imiteerde kwam het lang niet zo komisch over als Roger. Die man had naar mijn mening de meeste charisma van alle Bonds en ondanks de cheesy stijl waren de meeste avonturen met hem warm, gezellig maar ook zeker spannend en vol met memorabele stunts. En ik mag dan misschien klagen over Brosnan's vertolking, toch had ik sowieso bij zijn eerste twee films weer zoiets van: 'De komische over-the-top Bond is back!'. Wat betreft Craig: ik vindt het absoluut geen probleem dat Bond serieus is maar alleen Quantum of Solace doet dat absoluut op de verkeerde manier. Zoals Thunderball al eerder zei: alles wat je in die film zag was al eerder gedaan in Bond films en veel spectaculairder. QoS heeft geen eigen smoel en veel dingen in die film komen generiek over naar mijn mening.

Neem bijvoorbeeld het thema 'wraak' en 'licentie ingetrokken'. We zagen de zelfde thema's verwerkt in Licence to Kill maar die film weet me tig keer meer te boeien dan Quantum (de truck sequence is een mooi voorbeeld). Casino Royale is niet mijn favoriete Bond maar hij is perfect zoals hij is. En vanaf die film hadden ze door moeten gaan met een serieuze maar 'herkenbare' Bondfilm. Gunbarrel in het begin en niet aan 't einde (voor mij was hij al Bond toen hij z'n naam noemde aan 't einde van CR), achtervolgingen die niet alleen chaotisch zijn maar ook kippenvel bezorgen (The Expendables deed het nog beter naar mijn mening) en een herkenbare soundtrack. De title song was crap en op de Opera sequence na vond ik David Arnold's score nogal nietszeggend. Die man kan een hoop lawaai bezorgen bij achtervolgingen (Craig films en DAD) maar hij vergeet dat een beetje achtervolging al lawaaierig van zichzelf is. The Living Daylights was gaaf en de score was 'epic' en memorabel! Arnold deed dat ook met TND en TWINE maar vanaf DAD kregen we alleen maar een hoop lawaai te horen.

Soms zat de theme van de desbetreffende film er in verwerkt (DAD en CR)...en soms niet of nauwelijks (QoS). Ik hoop echt dat Skyfall de film wordt die QoS had moeten zijn na CR: Serieus maar memorabel tegelijkertijd. Toch begrijp ik dat switchen van regisseur niet echt. Als je eenmaal eentje te pakken hebt die Craig's Bond heeft genaild (om 't zo maar even uit te drukken), waarom neem je dan WEER een risico met een totaal andere regisseur? Het komt de consistiteit niet ten goede (Brosnan's Bond is veel komischer in TND dan in GoldenEye) en de kwaliteit is erg wisselend. Als ik mocht kiezen welke moderne regisseur een serieuze en solide Bond film moest maken, koos ik sowieso voor Christopher Nolan. The Dark Knight en Inception zijn mooi in beeld gebracht, bevatten heftige maar memorabele achtervolgingen en de score is niet lawaaierig maar gewoon spannend, herkenbaar en bruut. Ik snap die Bond producers niet helemaal. Waarom maken ze Bond films? Voor de fans? Voor het geld? In beide gevallen hadden ze toch ook naar de grote regisseurs moeten kijken naar mijn mening. En een andere componist zou ook wel eens goed zijn. Tenzij David Arnold als eerbetoon aan John Barry de 007 theme (of een variant) laat horen in Skyfall en de main theme + Bond theme vaker laat horen.

Skyfall hoeft echt geen DAD-achtig verjaardagsfeestje te worden maar ik hoop wel op een speciale Bond op de 50e verjaardag. Stop er weer wat kickass onderwatergevechten in a lá Thunderball (zei het wat vlotter uiteraard), een achtervolging op de ski's (OHMSS, FYEO en TWINE) of een aanval met Bond en een hoop soldaten tegen de vijandelijke troepen. Dat laatste zagen we voor 't laatst in TLD...en dat was echt een grand finale! Verders moet de schurk een echte dreiging vormen voor Bond en iets kernmerkend hebben (Greene was te nietszeggend...net als de film). Toen ik deze week The Expendables nog eens opzetten en de scene bekeek waarin Lundgren achter Stallone aan rijdt moest ik gelijk denken aan Jaws! Of in elk geval een vergelijkbare henchmen. 'Dus zo kan het ook', dacht ik bij me eigen. Lundgren is badass en past perfect bij Craig's Bondwereld. Al heeft die gast van No Country for Old Men (die ze ook gecast hadden voor Skyfall) ook zeker de look van een good-old-henchmen. Any way, we gaan het zien volgend jaar!

Gerelateerde tags

spiongeheim agentsociopathpolice impersonator mi6moordenaarart gallerybritish secret serviceimaxuzi booby trapimpersonating a police officermacaokomodo dragon007: (2012)智破天凶城 intensevibrant