Skyfall (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Sam Mendes
met Daniel Craig, Judi Dench en Javier Bardem

Bonds loyaliteit aan M wordt op de proef gesteld als ze achtervolgd wordt door haar verleden. Als de MI6 vervolgens onder vuur komt te liggen is Bond genoodzaakt de bedreiging op te sporen en te vernietigen, ongeacht de hoge persoonlijke prijs die dit met zich mee brengt.

avatar van DVD-T
Mendes geeft met Skyfall opnieuw weer die impuls die Campbell al aan Casino Royale mee gaf en Foster een klein beetje heeft verknald in Quantum.

Skyfall heeft in de eerste plaats een fantastisch geschreven script. Erg compact en bevat zoveel elementen. De lange speelduur hier voelt dan ook nergens als te lang aan. Dit script is vervolgens op een fantastische manier verfilmd door Mendes en zijn team.

Na een fantastisch begin wat bol staat van actie krijgen we het geweldige Skyfall van Adele (1 van de beste Bond songs van de laatste jaren en een van de beste Bond songs ooit) waarvan je eerst niet weet waar het over gaat maar later in de film wordt onthuld. En de film staat bol van onthullingen die je totaal niet ziet aankomen. Daarnaast is het ook fantastisch dat Bond weer op pad wordt gestuurd om te spioneren. Bond keert dus terug naar zijn roots (letterlijk) . Maakt de film heel veel beter dan menig oudere Bond film. Naast het spionage aspect hebben we natuurlijk de actie. En die is ook genoeg aanwezig. En het is allemaal geweldig. Die actie speelt zich vooral af in de tweede helft van de film tot aan het einde. Helmaal geweldig. Groots, geweldig, leuk. Ja de actie scenes zijn zo geworden dat je er alleen maar waardering voor kan hebben. Maar eerst krijgen we een geweldige onthulling van een fantastische bad guy. Ook leuk dat er hier iets meer persoonlijks in is gebracht om het rond een bepaald persoon te laten draaien. Verder nog wat kleine onthullingen om (hopelijk) in SPECTRE wat meer gebruikt te worden. Ook leuk dat die onthullingen wat aan het einde komen. Q's terugkomst is zeker fijn. En natuurlijk de Aston Martin

Filmtechnisch niets meer dan lof. Deakins camerawerk is fantastisch. Die scene in de wolkenkrabber in Shanghai die zich in silhouet tegen neonlicht afspeelt. Boy-o-boy. Wat prachtig geschoten. En zo staat de film van erg mooi camerawerk en shots, De visual effects sluiten naadloos aan op de real life shots. Editing is van een zeer hoog niveau en de sound design laat je helemaal in de film opgaan. De muziek is ook erg mooi. Thomas Newman heeft er heel erg zijn best op gedaan.

Acteerwerk is zeer sterk van de gehele cast. Iedereen lijkt erg zorgvuldig gekozen om het beste in zijn/haar rol te geven. En dat is te zien. Bardem is perfect gekozen als badguy. Hij kan dat echt perfect. De kleine nuances die hij in zijn rol stopt en hoe de andere acteurs daarop reageren. Craig vind ik een ontzettend goede James Bond. Naomie Harris is een genot om naar te kijken. Een goede actrice en een prachtige dame. Dame Judi Dench speelt haar beste M sinds ze in Bond is gecast als zijn baas. Ook Fiennes doet het erg leuk.

Vanaf het eerste moment erg onder de indruk van Skyfall. Dit is een van de beste Bond films en overtreft voor mij toch wel een klein beetje Casino Royale als blijft Dr. No mijn absolute nummer een Bond film. Daar is het allemaal begonnen. Skyfall brengt je weer terug naar de charme van de oude 007 avonturen en voegt zoveel meer toe aan de langs lopende film serie in de geschiedenis van film.

avatar van Duke Nukem
Eindelijk is Daniel Craig in vorm als James Bond. In zijn twee vorige films vond ik hem weinig overtuigend spelen maar in Skyfall heeft hij eindelijk zijn ritme gevonden.

De film begint al met een spannende achtervolging in Istanbul op de motor en dan bovenop een rijdende trein. Zowel Craig als Naomie Harris (als Eve Moneypenny) nemen een goede start. Judi Dench als M is zoals steeds een vervelend kreng die steeds in hun oortje zit te schreeuwen: "What's going on? Report!"

Na deze flitsende intro komt een pakkend openingslied gezongen door Adèle, en toen dacht ik: komt het toch nog goed met deze reboot? En ja, het grootste deel van Skyfall is mij erg bevallen. Hoewel Daniel Craig er al te oud uitziet om deze rol nog te kunnen spelen (waarom hebben ze eigenlijk geen jongere acteur gekozen om met de reboot weer van voor af aan te starten?), heeft hij me voor het eerst kunnen overtuigen dat hij de rol van Bond aankan.

De rollen van Moneypenny en Q worden dan weer door jongere acteurs gespeeld, wat een bijna even grote aanpassing is. De enorm irritante Judi Dench neemt na deze film afscheid als M, en Ralph Fiennes als Gareth Mallory neemt de rol van haar over. Gelukkig begint zijn familienaam ook met een M, dat komt mooi uit!

M’s computer wordt gehackt en het hoofdkwartier van MI6 wordt opgeblazen. Er is ook een disk gestolen met de namen van alle geheim agenten die in terroristische organisaties zijn geïnfiltreerd. Voormalige MI6 agent Raoul Silva, heel 'creepy' gespeeld door Javier Bardem, zit achter deze aanslagen. Hij wil wraak nemen op M omdat hij in het verleden door haar werd verraden.

Bond moet allerlei fysieke en psychologische proeven ondergaan om te testen of hij opnieuw klaar is voor veldwerk, want nadat hij op de trein werd neergeschoten verdween hij een tijdje van het toneel en werd hij door M als dood opgegeven.

Bond's speurwerk brengt hem naar Shangai en Macau waar hij van Moneypenny, die blijkbaar toen ook nog veldwerk deed in tegenstelling tot de klassieke Bondfilms waarin ze gewoon secretaresse van M was, een scheerbeurt (en ook een andere beurt?) ontvangt. Hij ontmoet er ook de graatmagere Séverine waar hij mee in de douche kruipt, en na bovenop een varaan te lopen (deed mij denken aan Roger Moore die in Live and Let Die over krokodillen liep), vertrekt hij met haar naar het eiland waar Silva verblijft.

Silva blijkt Bond een leuke man te vinden, hij streelt hem over de naakte borst en over de benen. En dan ontspint zich een bevreemdend gesprek tussen de twee mannen:

Silva: "Well, first time for everything..."
Bond: "Mmm, what makes you think this is my first time?"
Silva: "Oh, mister Bond..."

Nadat Séverine voor haar verraad door Silva wordt vermoord, wordt Silva door de Britse geheime dienst gevangen genomen. Daar hackt hij opnieuw hun computer en ontsnapt hij, waarna een achtervolging in de metro volgt. Op dat moment zijn M en Mallory op een hoorzitting, waar Silva even later binnenvalt en op iedereen begint te schieten. Bond kidnapt M en hij brengt haar met zijn Aston Martin DB5 naar zijn ouderlijke landhuis dat 'Skyfall' heet. Silva vindt hen en vermoordt M, Bond doodt op zijn beurt Silva.

Terug in Londen worden Eve Moneypenny en de nieuwe M geïntroduceerd. De bekende James Bond tune weerklinkt en we krijgen de al even bekende gun barrel te zien (hopelijk krijgen we die in de volgende film weer aan het begin van de film te zien, zoals het hoort).

Skyfall heeft de serieuze toon van Casino Royale, maar heeft veel meer het James Bondgevoel dan Casino Royale en Quantum of Solace samen. De vraag is nu hoeveel Bondfilms Daniel Craig nog kan doen voor hij te oud wordt voor deze rol. En wie zou een geschikte nieuwe Bond kunnen worden? Zal men gaan voor een jongere versie deze keer? En hoe zal men de continuïteit vlotjes kunnen laten verlopen?

Ondervrager: "Gun"
Bond: "Shot"
Ondervrager: "Heart"
Bond: "Target"
Ondervrager: "M"
Bond: "Bitch"

Q: "007... I'm your new quartermaster."
Bond: "You must be joking!"
Q: "Why, because I'm not wearing a lab coat?"
Bond: "Because you still have spots."

Bond krijgt voor zijn nieuwe missie van Q een Walther PPK en radiozendertje.
Bond: "A gun… and a radio. Not exactly Christmas, is it?"
Q: "Where you expecting an exploding pen? We don't really go in for that anymore."

Silva: "What are you gonna do now, take me back to her? All on your own..."
Bond: "Who says I am alone?" (er verschijnen ineens drie helikopters van de Britse geheime dienst)
Bond: "Latest thing from Q-branche... it's called a radio!"

Eve: "You said it yourself, fieldwork's not for everyone."
Bond: "If it helps, I feel a lot safer."

Nooit echt een Bond fan geweest maar de previews van Spectre hebben mij toch nieuwsgierig gemaakt en dus besloot ik de "reboot" van Daniel Craig maar eens te gaan kijken alvorens wij de bios in duiken.

Hoewel Casino Royale vermakelijk was, zagen we met Quantum of Solace alweer een beduidend minder product. Volgens velen zelfs de slechtste uit de reeks en misschien wel uit de hele Bond franchise.

Desondanks heb ik mij meer vermaakt met Quantum of Solace dan met Skyfall. Skyfall begon (erg) sterk, zo sterk dat ik een lange tijd dacht dat deze op 4* af zou stevenen. Echter naarmate de film vordert begint het zeer langdradig en saai te worden. Als kers op de taart krijgen we dan ook nog eens te maken met de één na de andere plothole waardoor het een vreselijk lange zit werd.

Hadden ze deze film eerder afgekapt (ca. 100 - 110 minuten) was deze ongetwijfeld de beste uit de reeks geweest, nu voor mij duidelijk de minste.

Dat brengt ons op een negatieve trend in de Daniel Craig franchise... van 3,5 naar 3,0 en vervolgens 2,5. Wil ik Spectre nog wel in de bioscoop zien?

avatar van stefan dias
Ben nooit fan geweest van Bond (ook niet Casino Royale, nee) maar deze was dan toch wel hard te pruimen. Met dank aan Judi Dench (die me in deze film wist te overtuigen dat ze niet alleen een 'karakteractrice' is maar ook echt mooi) en Bardem, die er warempel een homo-erotische spanning in wist te smokkelen. Ik schatte de film 40 minuten korter dan hij uiteindelijk was. Toch een verdienste.
Ik ga niet meteen naar de bioscoop rennen voor Spectre, maar voor een zondagavond kan het er wel mee door.

avatar van Glennekeeeee
Naar aanleiding van SPECTRE de andere Craig-bond-films uit de stal gehaald en na Casino Royale (9/10) en Quantum of Solace (7,5/10) is deze skyfall misschien wel de beste Bondfilm uit het drieluik en misschien wel van de hele reeks.

Sam Mendes laat in de eerste scène meteen merken dat hij een begenadigd regisseur is die meer aankan dan een klein drama. Deze openingsscène benadert of haalt zelfs weer de perfectie (al vond ik die van Casino Royale wel ietsje origineler). Zeer overzichtelijk, toch adembenemend en energievol in beeld gebracht waar we meteen de klik merken tussen Eve M. en Bond. Ze komt enkele keren maar in beeld maar telkens weer zijn het zeer interessante scènes die een mooi licht werpen op de geschiedenis van éen van de iconische personages van de reeks die terug tot leven is gebracht. Het zet ook de toon voor de rest van de film. Zaken uit films voor Craig komen terug maar worden perfect in de nieuwe stijl geplaatst en een nieuw likje verf gegeven. Het maakt van Bond eigenlijk de meest complete Bondfilm die het beste van vroeger en nu combineert. Bond wordt dood verklaard. Hoe hij dit overleefd word nergens expliciet gezegd of getoond al toont de openingscredits wel wat tips als je een degelijk brein hebt en weet Bond ook te zeggen dat de plaats waar hij geschoten werd niet levensgevaarlijk bleek te zijn. Bondiaans realisme zou ik dit noemen. Het is de muur tussen realisme en superheld waar Bond op loopt maar het zo aannemelijk en eigenlijk verklaarbaar maakt dat het ook wel kan kloppen. Daarna krijgen we eigenlijk een atypisch Bond stuk. een James Bond die achter de feiten aanloopt en overal tekort komt, ook niet de steun voelt van de mensen rondom hem op M na. Die relatie tussen M en Bond krijgt in deze film een magisch hoogtepunt. Het is Mendes en de schrijvers te prijzen dat ze eindelijk gebruik maken van het talent Judi Dench en gepaard met Craig's schitterende performance zorgt dit voor éen van de sterkste verhalen uit de Bond geschiedenis. Tussendoor verdwijnt de spanning nooit, hoewel de actie niet zo vaak aanwezig is en ook niet zo grootschalig word als we soms gewend zijn van Bond. Toch valt de film nooit stil. Daarvoor vind ik het verhaal te strak, solide en perfect geplaatst, gedragen door schitterende locaties maar vooral een briljante cinematografie. Waar Casino Royale nog de meest schitterende plaatsen moest gebruiken om ze ook schitterend er te laten uitzien hebben ze hier eigenlijk geen speciale locaties (op het eiland na) bezocht maar hebben ze er wel ten volle gebruik van gemaakt wat het zo subliem maakt. Daarbovenop nog de schitterende muziek waarin Adele's Skyfall in mooie variaties terugkomt en we worden zo door de film gedragen dat hij voorbij is voor je het weet.

Halverwege doet ook de bad guy zijn intrede. Rodriguez is een heerlijke psychopaat die de wereld niet wil (toch niet in eerste instantie) maar gewoon een persoonlijk doel voor ogen heeft gedragen door haat en wraak. Toch is Rodriguez vooral hoogmoedig. In zijn ontmoeting met Bond zegt hij meteen beter te zijn dan 007. Al snel word duidelijk dat zijn hoogmoedigheid voor problemen zorgt en dit komt ook weer terug in de finale. Het maakt van Rodgruez een verrassend realistische slechterik die ook een eigen ziel heeft die perfect verstaanbaar is.

De finale is dan weer atypisch voor een Bondfilm maar wel heerlijk om naar te kijken. Het verdict is dan misschien wel iets te brut en voorspelbaar, het paste wel perfect bij het thema en de ziel van dit verhaal.

Het maakt van Skyfall - voor mij persoonlijk - de meest complete en beste Bondfilm. Gedragen door een ijzersterke cast waar Craig als Bond zich bij de legendes mag scharen, een straf verhaal, een schitterende cinematografie en music score, heerlijke locaties, de sfeer van Casino Royale én de terugkomst van oudgedienden maakt van deze film een haast perfecte actiethriller die de prequel trilogie (want zo kan je het eigenlijk noemen) van Bond schitterend afrond.

avatar van limelight73
beste james bond voor mij. Javier steelt de show. Uiteraard Craig de beste james bond ever. hij heeft het allemaal. Meest geloofwaardige James.

avatar van Koerok
Bardem is perfect gekozen als badguy.

En voor mij was hij een van de grote afknappers. Ik vond 'm eerder lachwekkend dan overtuigend. Maar misschien komt dat ook doordat de hele opzet van Skyfall serieus was (net als de laatste drie Batman-films). Als de humor ontbreekt (op wat cynische humor na), dan word ik als kijker ook kritischer en dan moet zo'n schurk en zijn motieven ook volkomen realistisch zijn, en dat was het niet.

Gezien het succes van Skyfall en Spectre (die ik overigens beter vond) zal het wel niet gaan gebeuren, maar ik hoop dat de humor terugkeert in de volgende Bond-film. In ieder geval stopt Daniel Craig er waarschijnlijk mee, en daar ben ik wel blij om. Hij heeft het op zich niet slecht gedaan, maar voor mij is hij toch meer een Russische huurmoordenaar dan een English Spy.

avatar van des1
Eerste deel heeft een soort realisme.... Daarna is het business as usual. Hoop pump & circumstances, gedoe om het gedoe, en de schurk die in plaats van Bond op te ruimen een partijtje gaat snoeven. Trek het niet. Haak af.

Gijs2
Zeer sterke film en in mijn beleving de beste bondfilm. De beelden zijn betoverend mooi. Vooral shanghai. Het verhaal is simpel, maar de vertakkingen worden goed uitgewerkt en de film kent in tegenstelling tot de voorgaande films voldoende rust. Ook heeft mendes bond een stuk menselijker gemaakt. Over de hele film zit een aangenaam sausje en er wordt een originele twist gegeven aan de oudere bond films.

Neder0001 schreef:

Nog niet zo lang geleden postte ik de bovenstaande opmerking onder deze film. Inmiddels heb ik de hele Bond reeks gezien.

Nu vraag ik mij toch af bij diegene die "Best Bond ever" roepen of zij de oude films wel eens gezien hebben. Na het zien van de oude weet ik namelijk waarom Bond mij nooit kon bekoren; de Bond waar ik mee opgegroeid ben (vanaf Brosnan) is niets anders dan een Mission Impossible achtige reeks waar het enkel om mooie decors en zo veel mogelijk actie gaat. Leuk als je hiervan houdt maar dan trekt Mission Impossible mij persoonlijk meer. James Bond is een special agent en zou ook als zodanig te werk moeten gaan. In plaats van non-stop over the top actie, onderzoek verrichten en steeds een stapje dichter bij je doel komen, vaak zonder dat deze daar iets vanaf weet. Dit maakt een Dr. No voor mij persoonlijk zo fantastisch en James Bond als film zo uniek.

Een moderne Bond (1995-heden) zal ik in haar huidige jasje nooit tot favoriete Bond film kunnen kronen. Het is niet origineel meer.

Daniel Craig is een geweldige acteur maar mist ook meer dan een eigenschap om tot beste Bond gekroond te kunnen worden. Wat is nu echt memorabel? Neem het moment aan de Baccarat tafel, waarbij mijn favoriete Bond, Sean Connery, voor het eerst in beeld komt met een vette sigaar op zijn lip. De charme en humor spat er direct vanaf. Een scene die nooit meer uit je gedachten gaat. Dit is een geloofwaardige Bond. Ik kan mij geen dergelijke memorabele scenes van een Craig of Brosnan herinneren.

Verder stoor ik mij nu ook gigantisch aan de moderne Q. Desmond Llewelyn was fantastisch en erg geloofwaardig in de rol van Q, een rol welke naar mijn mening bij een wat oudere persoon hoort. Nu word je opgescheept met een broekie die onder Desmond een klungelige tester zou zijn.

avatar van martijn011
Met het herzien van Skyfall heb ik nu alle James Bondfilms opnieuw bekeken en kan ik goed voorbereid naar Spectre.
Deze herziening was geen vervelende, sterker nog, het was een bevestiging dat Mendes een uitstekend Bondregisseur is. Skyfall behoort tot een van de beste Bondfilms en Craig begint nu een imposant lijstje Bondfilms aan te voeren, QoS daargelaten.

Mendes maakt er een spannende film van, zonder al te veel actie. Hij laat de zwakke kanten van Bond zien en gaat ook op de psychologische toer. Dat laatste doet hij aan de hand van het personage van Javier Bardem, die een uitstekende rol als Bondschurk vertolkt.

Ook mooi is de uitgebreide screentime die Judi Dench krijgt. Ook haar karakter wordt uitgediept zodat we meer te zien krijgen dan alleen haar kille en zakelijke kant.
Het einde is schitterend, perfecte afsluiter van een periode en tijd voor een nieuwe start.
Verhoging naar vier sterren.

avatar van erwku
Meest overschatte film van de afgelopen 10 jaar. Een film waarbij zowel de makers, de pers en het publiek veel te veel waarde echt aan alle dingen die er helemaal niet toe doen in een bond film.

Een plot? Who cares. Emoties? in een bond film? Persoonlijke relaties? no no no.

Wie goed op let, ziet een film met zeer slecht en ouderwets gefilmde actiescènes, langdradige overbodige dialogen en uitgesponnen scenes. Een plot wat nergens over gaat en nergens origineel is.
Vermoeid en slaapwekkend.

Ik wil geen diepgang in een bondfilm. Ik wil moonraker.!

avatar van Thorongil
Deed me veel denken een The World Is Not Enough deze film. MI6 hoofdkwartier dat opgeblazen wordt en de villain die het op M gemunt heeft
Een degelijke Bond film, maar inderdaad wel wat overschat.

avatar van Cikx
erwku schreef:

Volgens mij heb je dan met je ogen dicht gekeken. Er zijn er maar weinig die een film zo mooi kunnen schieten als Deakins en dat laat Skyfall ook maar weer eens zien.

avatar van erwku
Cikx schreef:

je hebt gelijk, correctie: slecht geregisseerde actiescènes.

SKYFALL

MENING: Vermakelijke film
MUZIEK: Goed

Ja, Craig, absoluut niet de beste Bond, maargoed de moderne tijd stop je niet.

Een film die meer ingaat op Bond's verleden, heb me zeker wel vermaakt met deze, maar hij haalt het totaal niet bij andere films van James Bond.

Voorderest een goede actie film, maar nogsteeds teveel Bond elementen weggelaten
(zat er wel meer in dan Quantum) en weer de gunbarrel aan het einde, erg jammer weer...

De muziek, Adele was ook wel goed tedoen, maar toch ook weer niet HEEL geweldig.

Van de 24 officiele Bond films staat deze op 19 bij mij. Maar begrijp me niet verkeerd, alle James Bond films zijn geweldig ! alleen de één scoort nou eenmaal hoger dan een andere.

avatar van erik1977
Tja! waar de vorige twee me lichtelijk teleurstelde, is Bond eindelijk met deze helemaal terug.
Mn favoriet!!

avatar van Mattson
Bij vlagen een mooie cinematografie, maar een pijnlijk slecht script.

Eerst en vooral een stevig schouderklopje voor Roger Deakins. Ik ben het niet altijd eens met zijn filosofie en hij kan erg wisselvallig werk inleveren, maar hier doet hij het toch wel degelijk en is hij één van de weinig goede punten in deze verder zoutloze film.

Het verhaal en het script zijn hier toch wel de grote struikelblokken. Wederom een villain met een wel heel erg vage en ongeloofwaardige motivatie en agenda (Le Chiffre was daarentegen een stuk beter als geloofwaardige villain), wiens plannen net iets té uitgekiend zijn om op deze manier het plot op een wel erg gemakkelijke (én geloofwaardige) manier vooruit te duwen. En waarom gaan we naar skyfall? Geen idee. Extra achtergrond voor ons hoofdpersonage zeker. En waarom introduceerden we Severine? Euh, om haar na een seksscène en een spannend schietspel gewoon achter te laten? Ja, dat is het.

De acteerprestaties waren erg wisselvallig, Craig en Bardem vond ik nog wel ok, maar Judi Dench (jawel) en vooral Naomie Harris waren pijnlijk ondermaats. Al moet ik daarbij wel vermelden dat de dialoog erg slecht geschreven is dat ik soms moeilijk kon zeggen of het ergste deel nu bij de lijn of de acteur/actrice lag, maar Craig heeft dan misschien nog het talent om er iets van te maken, onze twee dames niet.

Mocht ik bij een beoordeling niet zulk belang hechten aan het visuele dan had de score nog een stuk lager gelegen. Dus, proficiat heer Deakins.

avatar van robinbeckers
Zijn alle films op zichzelf staande delen of heeft alles met elkaar te maken?
Dan heb ik het voornamelijk over Casino Royale - Quantum Of Solace - Skyfall - Spectre.

Kun je ze los van elkaar zien of is het nodig om ze achter elkaar te bekijken.. of mocht je een deel missen dat je het daaropvolgende deel niet kunt volgen?

avatar van FazeRain
Oef. Wat mij betreft de slechtste Bond van allemaal. Een beetje vernieuwing kan meestal geen kwaad, zeker niet in een reeks die al tientallen jaren duurt.Hier slaat regisseur Mendes wat mij betreft de plank volledig mis in deze(wraak)film zonder Bond kenmerken..Verhaal dat rammelt aan alle kanten, zwakke acteerprestaties, met name Bardem vond ik ronduit triest(zeker voor een deel te danken aan de regisseur), en een zwak einde.Sorry voor de Adele-liefhebbers, maar het nummer kon mij ook niet bekoren.
Bleef voor mij weinig over, misschien een halfje voor de aardige opening.Mehhh...ik hou het op 1 ster.Teleurstellend.

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw op bluray gekeken.

De Bond films met Daniel Craig blijven wel verbazen. Casino Royale is voor mij zelfs de beste uit de hele reeks, maar opvolger Quantum of Solace is weer met recht de allerslechtste van de reeks. En daarna volgde Skyfall, die ik weer tot 1 van de beste delen van de reeks reken. Zo zie je maar dat een regisseur echt het verschil kan maken. Campbell en Mendes zijn briljant, Forster een drama. Duidelijk dat er hier weer de moeite is genomen om met het verhaal echt het verschil te maken, al heeft CR nog wel een iets beter script.

Skyfall valt voor mij na diverse kijkbeurten vooral op door het werkelijk prachtige camerawerk (zo ontzettend veel waanzinnig mooi geschoten beelden, met indrukwekkende kleuren en standpunten) en het beste wel intieme verhaal tussen Bond en M. Skyfall heeft een geweldige cast (Craig en Harris zijn ook echt goed), maar Judi Dench is echt de ster. Sublieme actrice en een betere M gaat de reeks niet meer krijgen. Haar dood doet me ook echt wel wat, had van mij niet gehoeven, maar ik begrijp het wel. Dench is in het echt natuurlijk hoogbejaard en haar rol is natuurlijk een stuk groter dan bijvoorbeeld die van Desmond Llewelyn die op nog hogere leeftijd nog de rol van Q speelde.

Skyfall voelt gewoon zo compleet aan. Enorm indrukwekkende opening, een hele fraaie titelsong van Adele en daarna wordt er ruim de tijd genomen om een uitermate boeiend verhaal te vertellen. Wel zijn er wat plotgaten die best storend zijn (hoe kan Silva ontsnappen uit zijn kooi in MI6? Hoe vinden ze Bond en M in het landhuis?), maar ik vergeef deze gaten graag omdat het gewoon zo'n goed geheel is waar door Mendes met heel veel liefde voor de franchise aan is gewerkt. De diverse knipogen naar de James Bond historie doen het goed bij mij (de klassieke Bond wagen, genieten!) en hij beseft ook goed dat een verhaal niet grootschaliger hoeft te zijn om beter dan een voorganger te kunnen zijn. Sommige mensen vinden het slot redelijk Home Alone-achtig, maar ik vind het een zeer passend slot.

De 4,5* die stonden blijven dan ook zeker staan.

Ik vind Skyfall vooral een hele knappe film.

Pluspunten:
- De dialogen, alleen al Bond en Q die zichzelf aan elkaar voorstellen
- De overtuigende en dreigende Javier Bardem die één van de beste introductie heeft van alle Bondschurken
- De titelsong van Adele
- Mooi camerawerk, hoewel ik daar nooit op let, viel het mij wel op
- De subtiele knipogen naar Bond films uit het verleden
- Het verhaal die iets (maar gelukkig niet te veel) over Bond zijn verleden laat zien

Minpunten:
- De actie in de film is goed, maar niet heel memorabel

Deze film is gewoon heel vermakelijk voor zowel oud als nieuw James Bond publiek, omdat het beide werelden perfect combineert. Voor de echte fans is het natuurlijk heel mooi om iets meer over Bond zijn verleden te zien. Kan mij voorstellen dat hardcore actiefilm fans er misschien te weinig actie in vinden zitten en te veel dialoog, maar daar heb ik verder geen boodschap aan.

*4, want deze film zit in mijn James Bond top 10

avatar van teigertje
Tot nu toe naar mijn mening de beste James Bond film waarin Daniel Graig geheim agent 007 speelt.
Hoort bij de betere James Bond films.
Niet verwacht maar ijzer sterk !

Met geweldige spelers.
Prachtige uitmuntende en waardige soundtrack.
Een absolute aanrader, ook een kans waard voor de niet James Bond liefhebber die van veel aktie en spanning houd ook een aanrader om zo misschien toch ook een liefhebber te worden.

Geweldig meer dan waard om een kans te geven.

Kei van een film.

avatar van trebremmit
Wederom een aardige actiefilm wat door moet gaan voor Bond, Craig speelt hier weer als een saaie en depressieve kerel zonder uitstraling.
Maar goed, voor de rest zeker vermakelijk en met een aantal prachtige locaties, alleen Quantum of Solace vond ik net wat beter wat actie en verhaal betreft.

Beter dan toen ik hem voor de 1e keer zag. Torn vond ik hem saai. Vanmorgen gekeken en mijn mening is bijgesteld.
Prima spannende film.
En wat een knappe vrouw is naomi harris ?

avatar van de grunt
bart007bond schreef:
En wat een knappe vrouw is naomi harris ?

Goede smaak heb je

Thx ?

Vervelend goede film; nu lig ik veel later op bed dan goed voor mij en mijn kater is haha. Te geweldig om niet uit te zitten, super.

avatar van Vilmkritikus
Één van de beste Bond films ook de soundtrack van Adele is een topper.

avatar van Roger Thornhill
Ajax&Litmanen1 schreef:
Wat het eerste punt betreft, wanneer Q merkt dat Silva's computer het systeem van MI6 heeft gehackt vraagt hij opeens: "Waarom gaan alle deuren open?" en dan zie je ook diverse deurtjes in de vloer omhoog gaan. Vandaar dat Craig als een gek naar de isoleercel van Silva sprint : hij begrijpt dat door die hack ook de deur van diens cel open is gegaan. En wat het tweede punt betreft, het is juist de bedoeling dat Silva c.s. Bond en M in het landhuis vinden, want daartoe heeft Q op verzoek juist een "kruimelspoor" gelegd.

Eén van mijn favoriete 007-films, en de eerste Bond waardoor ik zag dat Daniel Craig toch wel wat meer is dat een klerenkast met een hondekop. Een angstaanjagende schurk (en het heeft toch altijd mijn voorkeur dat een Bond-schurk zelf stevige actie onderneemt in plaats van alleen maar op knopjes te drukken, met mooie dames aan een eettafel te zitten of een witte schootkat te strelen), een zeer sterke supporting-cast (Harris, Fiennes, Whishaw, Finney en bovenal een uitstekende en ontroerende Judi Dench), een prima nieuwe Q (heel anders dan z’n twee beroemde voorgangers), prachtige opnames (de blauwe neonreclames van Shanghai, de Schotse natuur, de vlammen in het landhuis en de belichting in de kapel door de vuurzee) en als toetje op de kers een fraaie titelsekwens met een geweldige titelsong. Het enige minpuntje is de dwaze manier waarop Kincade en M zich bloot geven – met zo'n enorme vijand zorg je er toch wel voor je licht te dempen en uit het zicht te blijven, dus om op zo'n manier gesnapt te worden is wel een héél knullige scriptvondst. Gelukkig wordt dat meer dan goedgemaakt door de spectaculaire scène waarin de trein door het dak van het riool komt zetten. Een harde, spannende en gespannen Bond, voor mij de beste sinds GoldenEye.