Skyfall (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door Sam Mendes
met Daniel Craig, Judi Dench en Javier Bardem

Bonds loyaliteit aan M wordt op de proef gesteld als ze achtervolgd wordt door haar verleden. Als de MI6 vervolgens onder vuur komt te liggen is Bond genoodzaakt de bedreiging op te sporen en te vernietigen, ongeacht de hoge persoonlijke prijs die dit met zich mee brengt.

avatar van royals
Ik vind van de latere Bond films deze en Casino Royale twee van de beste. Voor mij is een James Bond film altijd de perfecte mix van het actie genre geweest.

jOERI schreef:
Mijn eerste bondfilm, en een echte tegenvaller. Het verhaal kon mij niet bekoren en de personages waren heel oppervlakkig. Gelukkig konden de special effects nog iets redden.

En je huiswerk nog gedaan?
Een echte Bond-liefhebber weet dat Skyfall ongelooflijk subtiel refereert aan de eerdere films (uit de jaren 60 met name) en eigenlijk niet bekeken moet worden zonder de nadere films te kennen.
Bond is namelijk cult.

GoldenEye 33 schreef:
Nou, het mag duidelijk zijn dat de ouwe Bond films tussen de jaren 70 en 90 het beste zijn,

Nou, daar verschillen de meningen nogal over...... Moonraker, A view to a kill en The Living Daylights waren nou niet bepaald de betere films.

pierre18 schreef:

En je huiswerk nog gedaan?
Bond is namelijk cult.

Dat Skyfall niet bekeken moet worden voordat je de andere Bondfilms hebt gezien is onzin. De film heeft een aparte verhaallijn en je kan om die reden de film ( net als de meeste Bond films ) gewoon los bekijken. Ja de film bevat veel verwijzingen naar andere Bondfilms en als je de andere films hebt gezien kan je daar ook plezier aan bleven. Maar het zou toch wat zijn als Skyfall het alleen van de verwijzingen naar eerdere Bond films moet hebben. Het lijkt mij ook wel de bedoeling dat mensen die niet bekend zijn met de Bondfilms plezier aan de film moeten kunnen beleven. Als iemand een Bond film uitprobeert en het verhaal en de personages vind tegenvallen, dan is dat niet een kwestie van niet je huiswerk te hebben gedaan,( ook een beetje onaardig om dit tegen iemand te zeggen ) maar dat is gewoon een mening. Ik zie eigenlijk ook niet in waarom iemand het verhaal en de personages in eens wel goed gaat vinden als hij of zij de vorige Bond films allemaal heeft gezien.

avatar van pierre18
Natuurlijk kun je Skyfall helemaal los van voorgaande films bekijken en moet het niet alleen hebben van verwijzingen naar deze films. Het zou zelfs belachelijk zijn als dat wel zo zou zijn; 22 films!!
En natuurlijk moet je er plezier aan kunnen beleven als je alleen Skyfall zou zien. Ik ken genoeg mensen die dat ook deden.
Maar om af te geven dat de personages te oppervlakkig zouden zijn gaat me echt te ver en vind ik dat je te weinig kennis hebt van Bond-cult, zover dat een juiste omschrijving is.
Neem eens als voorbeeld de eindscene waarbij de deur en de kamer van M subtiel in beeld worden gebracht. Dat is waar het bij Bond ook allemaal om draait, net als de Gunbarrel, de muziek (jawel John Barry) de scherpe conversaties , Q etc. etc. Om die reden ben ik ook wel wat verrast door je laatste zin. John Barry zou als geen ander moeten weten welke ingrediënten bij Bond aanwezig (zouden moeten) zijn.
De vraag naar het huiswerk heeft natuurlijk niet dezelfde intentie als van een schoolmeester, maar meer een prikkel om de hele Bond wereld eens verder uit te diepen (Boeken, tijdschriften, websites en ja zelfs een museum) en werd op deze site eerder aan de orde gesteld, maar niet op gereageerd.

pierre18 schreef:

Ik vind de personages ook niet oppervlakkig. Maar om nu te zeggen dat als je dat wel vind, dat je dan te weinig kennis hebt over de Bond- cult gaat mij dan weer te ver. Ook als je weet welke ingrediënten Bond zal moeten hebben, dan nog kan je bijvoorbeeld vinden dat Silva zijn motieven wat onduidelijk zijn en dat om die reden het personage oppervlakkig is. Ik ben het daar niet mee eens. Ik wil alleen aangeven dat er ook argumenten zijn om de personages oppervlakkig te vinden, ook al weet je welke ingrediënten een Bond film zou moet hebben. Ik lees dat je verbaasd bent over mijn laatste zin. Ik snap die verbazing niet zo. Als iemand de vorige Bond films heeft gezien, zal die misschien wat meer plezier beleven aan de verwijzingen naar eerdere Bond films die diegene eerst niet zag. Maar ik kan het mis hebben, maar ik zie niet in dat het verhaal van Skyfall je opeens wel helemaal zult bekoren en de personages niet meer oppervlakkig zult vinden, als je de voorgaande Bond films ook hebt gezien. ( al hoop ik natuurlijk dat ik ongelijk heb en dat men de film dan wel goed gaat vinden. )

pierre18 schreef:
en werd op deze site eerder aan de orde gesteld, maar niet op gereageerd.

Daar had inderdaad eerder op gereageerd kunnen worden. Ik had er toen overheen gelezen.

pierre18 schreef:

Dan ben ik blij dat ik je op dit punt verkeert begrepen heb. Ik dacht eigenlijk dat je wel bedoelde dat men alle Bond films gezien moest hebben. Dat kwam door deze uitspraak:

avatar van pierre18
John Barry dank je voor je oprechte mening, prima!

Ter verduidelijking wil ik het volgende nog toevoegen waarom ik denk dat het nog leuker is als je de voorgaande films kent:
-M krijgt de melding ' think on your sins' , dat deed me gelijk denken aan MI6 die agenten op missie stuurde met soms de dood tot gevolg (002 (LD) 003 (AVTAK) 004 (TLD) 006 (GE) 008(GF&TLD) 009 (OCT) )
-De Aston Martin DB5 scene met de muziek op het juiste moment erbij.
-Ejector seat, waarop M reageert
-Reveal van Moneypenny

Heerlijk allemaal toch.

avatar van John Barry
Helemaal mee eens . Die verwijzingen zijn erg leuk. Ik denk dat de volgende Bond film er ook een paar heeft. Hoewel het in 2015 geen 50 jaar Bondfilms is heb ik er gezien de titel wel hoop op.

Er zit een weer bond film aan te komen met op nieuw regisseur Mendes, maar mijn hoop gaat toch een keer uit naar een Nolan Bond film.

persoonlijk vindt ik daniel craig de beste bond , goeie kop , stoer.

Beertje45 schreef:
Wat ik me wel afvraag: Is een Komodo varaan gevaarlijk voor de mens? Dacht dat toch een plantenvreter is?

een komodo varaan is zeker een vleeseter, maar niet op deze manier. Normaal gesproken bijt hij zn slachtoffer en wacht tot de miljarden bacteriën in zijn speeksel zijn prooi gedood/verzwakt hebben.

wat ik mij afvraag....wat heeft het voor zin om iemand onder water te kelen.
Hij krijgt toch al geen zuurstof, waarom dan nog zorgen dat hij niet kan ademen. Dat lukt al niet onder water.

justforuse
babymongo schreef:
wat ik mij afvraag....wat heeft het voor zin om iemand onder water te kelen.

Met niet ademen kun je het als goed getraind persoon nog wel een tijdje uithouden, maar als je de hersenen de bloedtoevoer ontzegt treedt de bewusteloosheid sneller in.

John Church
Nooit een grote fan van James Bond geweest, maar na aanraden van een vriend toch gekeken, op rtl4 nota bene (waar normaal nooit een actiefilm van dit kaliber te bekennen is) maar goed. Toch genoten van deze film. Deed me denken aan de Batman-films van Nolan, qua schaal en sfeer.
De film ''bespot'' oudere gadgets zoals exploderende pennen etc. waar ik vroeger zo een hekel aan had en een van de redenen waarom ik James Bond-films nooit zo gemogen heb. De confrontatie op het einde bij het landgoed deed me denken aan Expendables 2, misschien vatten sommigen dat niet als compliment op, maar ik bedoel het goed. Het is ouderwets harde actie waar ik, in tegenstelling tot exploderende pennen, wel van kan genieten. Vond het alleen frappant dat de hele film gaat over de MI6 die zich moet verantwoorden en dat alles traceerbaar is, maar als ze M ontvoeren, nee daar komt de premier niet achter. Maar zo zijn er in meerdere films meerdere plotholes te bekennen en daar reken ik deze film dan ook niet op af.

te gemaakt, het hoogtepunt vond ik vooral de opening met de muziek van Adele. De rest was niet om over te schrijven

avatar van hdehoon
De eerdere Bond-films hebben ieder zo hun eigen bekoring, maar persoonlijk is dit mijn favoriete Bondfilm. Vooral omdat het verhaal zich m.n.in Londen afspeelt en Ben Wishaw en Judy Dench erin voorkomen. (Ik heb die twee samen op toneel gezien in Londen, dus ik heb er speciale herinneringen aan.) Bovendien werd de rol van M in het verhaal betrokken. Dat maakte deze Bondfilm ook een beetje anders dan de andere. De scene in de metro is super en de ontknoping in Schotland is mooi verfilmd.

avatar van cucciolo
Vond em iets minder dan Casino Royale. Nu nog eentje te gaan van de Daniel Craig Bond trilogy.

avatar van mjk87
Skyfall, de film waar ik erg naar uitkeek. Natuurlijk had je dat gedrocht van Quantum of Solace gehad en mocht Bond wel weer een beetje body en stijl terugkrijgen. Maar toen de regisseur bekend werd, de cinematograaf en natuurlijk dat Adele - waar ik niet eens per se fan van ben - de titelsong zou zingen, toen kon het echt niet op. En op veel punten maakt de film dit ook waar.

Craig zit lekker in zijn vel. Hij brengt ook wat meer humor mee in zijn personage en begint steeds meer op Bond te lijken. Whishaw is een heerlijke Q, met de oude bekende twisten met Bond erin, maar wel met een eigen smoel. John Cleese wilde teveel Llewelyn spelen en irriteerde, Whishaw pakt de beste onderdelen maar zet een compleet ander personage neer. Meer nerdy, iets meer arrogant, en dat past. De Bond girl is wat saai, Harris speelt een leuke rol, Dench is fijn als altijd en vooral van Fiennes word ik altijd vrolijk. Ook hier weer een mooi personage dat met weinig speeltijd toch volstrekt geloofwaardig is en altijd goed overkomt als hij een draai in zijn gedachten maakt. En ja, op het eind, blijkt hij toch de perfecte volgende M te zijn. Van Bardem weet ik niet helemaal wat ik moet vinden, net of hij net niet in de film thuishoort. Het is niet slecht, soms best creepy en goed geacteerd, maar niet echt passend.

De actie is prima en overzichtelijk in beeld gezet en weet soms echt te knetteren. Niet alleen die openingsscène over de daken van Istanbul of met die heli op het eind, maar ook de oneindige stijlvolle scène tegen de achtergrond van de wolkenkrabbers van Shanghai. Daarnaast is de muziek fijn (niet alleen de fantastische theme song) en ziet de film er op momenten prachtig uit. Vooral als het nacht is en de lampjes gaan aan, het liefst met wat regen erbij. Daaruit wordt zoveel sfeer gecreëerd dat je als regisseur verder niks meer hoeft te doen. Die stijl zou Deakins in Prisoners nog verder doortrekken, maar hij maakt van Skyfall al wel waarschijnlijk wel de mooiste Bond-film. De locaties worden daarnaast vooral mooi in beeld gebracht maar ik had best wat meer willen zien. Alleen van Istanbul zien we vrij veel (en Schotland dan, maar dat vind ik minder interessant) al is dat vooral tijdens een actiescène zonder echte rustpunten om van de locatie te genieten. Verder zijn het wat saaie plekken allemaal.

Bij de herziening valt wel op dat het middengedeelte soms wat gaat slepen, iets dat een eerste kijkbeurt nog niet echt heeft omdat je benieuwd bent naar het vervolg. Nu je het verloop kent kan dat wel eens een negatief punt worden en ik zou maar zo de film ooit lager kunnen waarderen. Voorlopig nog 4,0*. maar wel de minste viersterrenfilm onder de Bonds (het wás zo ongeveer de beste voor mij).

avatar van IH88
Een geweldige James Bond film. De acteurs hebben er duidelijk zin in en de actiescènes zitten prima in elkaar. Een groot pluspunt is de cinematografie, de film ziet er echt beeldschoon uit. Nadeel is dat de film wat lang duurt. Bij Casino Royale stoorde me dat niet, maar bij deze film begon het wat te slepen. Zeker één van de beste Bonds.

Geweldige openingscene met een pakkende titelsong met een mooi gemaakte animatie. Het verhaal vond ik wat vaag af en toe maar het bracht wel weer het ouderwetse bond gevoel terug wat ik lang gemist heb. Bij Brosnan ben ik toch een beetje afgehaakt. Craig brengt wat meer humor en venijn terug zoals Moore en Connery dat hadden. Hij heeft wel een wat rauwer uistraling dan zijn voorganger maar die vond ik ook wel te braaf.

Deze film zet de toon voor de komende bond films. Bond gaat weer terug maar de basis. Q is dan wel als man van de gadgets ingeruild voor een meer bij deze tijd passende wizzkid. Maar de baas van James bond is weer gewoon een man. Miss moneypenny keert ook weer terug. Ik kan niet wachten totdat hij weer met zijn hoed gaat gooien.

avatar van Jan met de pet
Goede Bond film met alles erop en eraan..........4,0

avatar van The_CrY
Herbekeken en dan is het eigenlijk toch best een goede film. Craigbond films zijn in sfeer compleet anders dan alles daarvoor. Het is even wennen. De villains zijn serieuzere dreigingen en alles is gewoon gemoderniseerd. Maar zeker na Quantum of Solace zijn veel elementen weer geherintroduceerd en de weg is geplaveid voor de klassieke Bond setup. Bardem speelt een sterk karakter en ook Ralph Fiennes maakt een toffe indruk. Heb helemaal zin in Spectre.

avatar van Kondoro0614
Skyfall

Ik wist nog wel dat in 2012 er een heel gedoe was om Skyfall. Niet dat de film in het verkeerde keelgat was geschoten maar, een nieuwe Bond film. Dat is voor veel mensen best wel leuk nieuws. Ook deze zag ik op de USB stick staan en heb hem meteen aangezet. Ik moet zeggen dat ik de film soms best vond tegenvallen. Het stuk dat hij van de brug viel, bah! Dat vind ik net iets te. Maar dit wil niet zeggen dat ik de film saai vind. Aan actie en spanning heb je grnoeg.

Het verhaal sleept je goed mee. Liegen en moedigheid is ook hier weer te zien. Ik vond het verhaal ook niet saai dus ik heb me prima vermaakt. Ook het concept was erg leuk waardoor ik weer een leuke film ervaring beleefde!

avatar van Cikx
De film ziet er echt waanzinnig uit (vooral Shanghai en het spektakel aan het eind) en had gelukkig een donker sfeertje. Toch vind ik het jammer dat het zo cliché is en er zitten naar mijn mening teveel toevalligheden in, maar dat is dan ook weer inherent aan de Bond-films (en vrijwel alle andere blockbuster actie films). Helaas gaat dit ten koste van de spanning en is het allemaal wel vrij voorspelbaar.

3,5* Voor de beelden en de actiesequenties.

Geweldige film. Heeft alles wat ik in een film zoek. Prachtige beelden, goede humor, spanning etc. Geen vijf sterren omdat ik niet uit kan sluiten dat er ooit betere films gemaakt worden. Maar eigenlijk wel vijf sterren waard.

avatar van Macady
michelnicholas schreef:

Voor deze film ging ik destijds door al lovende verhalen eens goed zitten, ik was toch een beetje telleurgesteld. Begrijp me niet verkeerd, een prima film, maar wel heel erg voorspelbaar. Ik moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik nooit de grootste james bond fan ben geweest, derhalve kijk ik wel enorm uit naar Spectre....

avatar van Forrest001
Een goede eerste helft, ondanks de clichés. De finale vind ik wel leuk uitgevoerd, maar het lijkt mij allemaal wat teveel op Home Alone.

avatar van The_CrY
Forrest001 schreef:

Verrek, wat een eye opener! Die vergelijking had ik nog niet getrokken, maar hij past perfect.

avatar van IH88
Skyfall

Als ik Skyfall in één woord zou moeten omschrijven dan is het stijlvol. Deze 23ste Bondfilm straalt zoveel klasse uit en een groot gedeelte komt natuurlijk op het conto van regisseur Sam Mendes en Roger Deakins die verantwoordelijk is voor de schitterende cinematografie.

Sam Mendes associeer je niet direct met spectaculaire actiescènes maar in de lange beginscene overtuigd hij gelijk met een spetterende achtervolging die voor Bond niet al te goed afloopt. Na de schitterende intromuziek van Adele heeft Skyfall wel wat lang de tijd nodig om tot de kern van het verhaal te komen. Wanneer het verhaal zich verplaatst naar Sjanghai en vooral Macau komt het verhaal echt tot leven. Complimenten voor Deakins die Sjanghai schitterend in beeld brengt. Maar vooral in Macau laat hij zijn talenten zien. Wat een adembenemend mooie scènes. Wanneer Javier Bardem zijn intrede doet als voormalig MI6-agent Raoul Silva, die een persoonlijke vete heeft met M (Judi Dench), is het genieten geblazen. Bardem is charismatisch, dreigend en kleurrijk. Een perfecte tegenstander voor Bond. De actiescènes stapelen zich op en vooral het laatste gedeelte in Schotland is goed gedaan. Het komt allemaal wat gekunsteld over en het heeft een hoog Home Alone gehalte maar spannend is het allemaal wel. Dikke pluim ook voor alle acteurs die sterk acteren. Craig is weer geweldig in zijn derde film als James Bond en de grotere rol voor Judi Dench is altijd mooi meegenomen. Javier Bardem heb ik al geprezen en ook Naomie Harris, Ralph Fiennes, Bérénice Marlohe (in een korte maar prachtige rol), Rory Kinnear en de geweldige Ben Whishaw als jonge Q zijn erg goed.

Achter op de DVD box staat “Skyfall, The Best Bond Ever!”. Dat is Skyfall voor mij zeker niet maar het is wel één van de stijlvolste. En zoals de geweldige laatste scene laat zien, dit is pas het begin. SPECTRE staat te wachten.

Ik snap niet waarom de bond films met daniel craig niet als ultimate edition zijn uitgebracht.