Casino Royale (2006)

Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Verenigde Staten / Duitsland / Bahama's / Italië
Thriller / Actie

geregisseerd door Martin Campbell
met Daniel Craig, Eva Green en Mads Mikkelsen

James Bond zijn eerste opdracht als 00 geheim agent leidt hem naar Le Chiffre, de bankier van wereldwijd gevreesde terroristen. Wil hij deze gevaarlijke man tegenhouden en het terroristische netwerk uitschakelen, dan moet Bond hem verslaan met poker in het befaamde Casino Royale. Wanneer het Britse ministerie van Financiën een medewerkster inzet om over de inzet van het spel en het geld van de overheid te waken, is Bond hier niet mee opgezet. Maar al snel schaaft hij zijn mening bij: de dame in kwestie, de ravissante Vesper Lynd, bevalt hem zeer. Ondertussen krijgen ze af te reken met een serie aanvallen. Le Chiffre en zijn handlangers zullen niet rusten voor ze Bond onschadelijk hebben gemaakt.

avatar van legian
ik snap eigenlijk die verwarring niet echt.
zover ik weet zijn ze niet opnieuw begonnen met de reeks zoals die er tot toen was, maar zijn ze een andere stijl gaan hanteren.
en dat zorgt ervoor dat ze laten zien hoe hij hij is geworden, waarop ze verder boorduren, daarnaast had ik niet echt 't idee dat je de bond films opvolgers kon noemen, heb wel gemerkt dat bepaalde films elkaar tegenspreken op sommige vlakken.

maar goed, ik vond em erg goed gemaakt en een goed verhaal. daarnaast vind ik craig een uitermate goede bond.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
krosnicky schreef:
dat felix nu door een zwarte man word vertolkt .

Felix Leiter werd al eerder door een zwarte acteur gespeeld in Never say never again. En de officiële reeks is Jeffrey Wright ook alweer de 8e acteur.

goede film. Ik ben nu ondertussen gewoon dat Daniel Craig James Bond speeld en hij speeld dat niet slecht. verhaal is heel goed. de actie is ook heel goed gedaan. Muziek is ook niet slecht.

Kevin13
James Bond is nooit iets voor mij geweest en dat bevestigde deze film ook nog maar is. Die Another Day met Pierce Brosnan kon ik niet uitzitten, deze gelukkig wel.

Daniel Craig speelt Bond zeer goed. Hij komt soms wat stijfjes over en trekt af en toe rare bekjes maar tegenover Pierce Brosnan een enorme verbetering. Mads Mikkelsen vond ik het sterkste punt van heel de film. Hij speelt zen rol zeer goed. Maar net zoals alle andere Bond films moet er ook weer een knappe vrouw in meedoen waar Bond de lakens mee deelt. Eva Green, tja, ik vond ze heel slecht acteren en haar sterfscene vond ik lachwekkend. Dat was niet de bedoeling.

Ook een pluspunt waren de Special Effects. Zeer mooie effecten vooral dat gebouw dat onder water stond, en de ronddraaiende auto van Bond.

Deze Bond heeft mij best wel vermaakt en ik ben zeker benieuwd naar Quantum of Solace.

avatar van doodah
Kevin13 schreef:
sterfscene vond ik lachwekkend. Dat was niet de bedoeling.

Dat vond ik ook wel wat belachelijk. Wat ik bij zo'n onderwaterscènes ook altijd wel grappig vind, is dat ze altijd zo lang hun adem kunnen inhouden.

Ongetwijfeld de zwakste Bond-prent ooit. Zeer dunne verhaallijn. Rommelig en zwakke acteer-prestaties.

avatar van legian
over die sterf scene als hij haar probeerd te reanimeren daar moeten ze em toch eens les over geven, dat moet heel anders, kwam erop omdat me vader 't ook moet kunnen voor ze werk en die had een paar dagen voordat we die film zagen nog een training daarin gehad.
toch wel grappig dat ze dat soort dingen toch niet helemaal goed doen

Dit weekend gezien en moet zeggen was zeker geen slechte film.
Sommige zaken in deze film waren wat overdreven maar ja het is niet voor niets een bondfilm e:-)
Voor rest wel een nieuwe goeie bond.
3,5 sterren

avatar van wyatt earp
doodah schreef:

Inderdaad. Probeer maar eens bij te houden. Lukt je in geen 100 jaar.

avatar van Albus Dumbledore
wyatt earp schreef:
Inderdaad. Probeer maar eens bij te houden. Lukt je in geen 100 jaar.

In 100 jaar kun je wel lang oefenen he.
Ik persoonlijk vond de sterfscene wel goed, eigenlijk. Vond het wel zielig voor Mr. Bond.

avatar van jumpstylemovie
Ach, Mr. Bond zit er altijd met zo'n kop bij van:
Waarom zit ik eigenlijk zo no-life voor me uit te staren...

avatar van Staaajn_
1 van de beste James Bond films ooit.
James Bond herpakt zich !
Mooie film , veel actie.
Zeker zien!

avatar van Dragonslayer
Ik vind het wel een goede film, maar ik heb niet meer dat James Bond gevoel wat ik in de vorige films had.

Mijn TV-Gids:

De beste bond film tot nu toe, Craig speelt zijn rol fantastisch.
Hij is de beste speler die bond al gespeeld heeft. HIj brengt meer actie en spanning in de film.

avatar van Filmkriebel
Dragonslayer schreef:

Het waren net de vorige films die geen James Bond gevoel hadden. Ik noem dat een "studio Albert Broccoli" gevoel. Niet dat het slecht was, maar wel afgezaagd en cliché. Casino Royale toont ons de echte Bond, die van Ian Fleming.

avatar van Hero-man
hij komt a.s. maandag op sbs ben benieuwd aangezien dit een best wel een nieuwe film is

Hero-man schreef:

3 jaar geleden?

speranza
Eva Green spat van het scherm af!

avatar van 009
lennerty schreef:
De beste bond film tot nu toe, Craig speelt zijn rol fantastisch.

volledig mee eens,
hopelijk wordt bond 23 een betere broer van casino royale dan quantum of solace van casino royale.

bond 23 moet meer de richtlijnen van CR volgen,
(kan door Cambell terug te vragen, maar dat is zo goed als onmogelijk dat hij weer in de regie stoel zou kruipen)

avatar van Filmkriebel
009 schreef:

Waarom vind je dat onmogelijk? Ik dacht juist hetzelfde als jij wat regie betreft...

avatar van davidov
Filmkriebel schreef:

Hij heeft meerdere keren aangegeven geen trek meer te hebben in 007 films. Maarja de ironie is dat hij hetzelfde zei na het maken van Goldeneye.

Ik zou het wel tof vinden als hij terug kwam, tot nu toe vond ik zijn beide projecten erg fijn. Ik denk ook dat met hem achter de camera het niet zo snel uit de hand zal lopen als bij QoS is gebeurd, hoewel daar meer mensen verantwoordelijk voor zijn dan alleen de regisseur lijkt mij.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig.

En soms zelfs goed, deze nieuwe Bond. Ietwat rauwer en misschien zelfs realistischer dan de voorgangers. Toch kent deze rollercoaster genoeg punten waar wat luchtigheid en humor een welkome afwisseling hadden kunnen zijn. Evengoed een prima tijddoder.

Redelijk.

avatar van Denveen
Kan niet wachten om hem vanavond weer te gaan kijken en even te kijken of ik mijn stem niet moet gaan verhogen

Jan Vanhulle
Daniel Craig is ongetwijfeld de beste, echt waar.

Als die hard bond fan vond ik Die another day gewoon niet meer menselijk...vanaf deze film, en ook QOS zijn ze begonnen aan een tijdperk met menselijke zaken en daniel craig kan zijn rol niet beter spelen volgens mij

avatar van Iron Maiden
jumpstylemovie schreef:
Mijn TV-Gids: Erg sterke 21e Bond film. Dat is vooral te danken aan Daniel Craig,(hij debuteert als James Bond) die de geheim agent een menselijk gezicht geeft.

Ik ben het hier niet mee eens, je ziet hem volgens mij niet lachen of wat dan ook. Alleen op die stoel dan

avatar van Bla
Bla
Aangekondigd op televisie als de beste Bond-film ooit gemaakt.

avatar van Ralf81
Ijzersterke Bond film! Heb er van genoten! Geweldige achtervolgingen.
Het sterke aan deze Bond vergeleken met een standaard actiefilm is het feit dat Bond ook daadwerkelijk kwetsbaar is en geregeld op het randje van leven en dood balanceert. De film komt hiermee een stuk geloofwaardiger over. Daarbij komen de special effects niet meer zo overduidelijk uit de computer, wat in eerdere films nog wel eens het geval was.

Minpunt (maar da's uiteraard m'n eigen fout): helaas eerst QOS gezien en vandaag pas deze, beetje jammer

avatar van Spiekercoen
Doe mij maar een oude Bond. Daniel Craig mist de uitstraling van Connery of Moore, ik miste vooral het oerbritse. Casino Royale is daarom voor mij niet echt een Bond (waar is Q, waar is Moneypenny), maar gewoon een standaard actiefilm.

Warren Stantin
Vanavond voor een groot deel naar Bond gekeken en ik moet zeggen dat met name Craig behoorlijk overtuigend overkomt. Ik had deze aflevering nog niet gezien. Helaas wordt de film verziekt (maar dat had ik al wel kunnen voorspellen bij een zender als SBS) door de eindeloze reclame-onderbrekingen. Op het moment dat je denkt er goed in te komen, wordt de film weer onderbroken. Ik koop de film wel een keer waardoor al die mateloze irritaties je een keertje bespaard blijven. Omdat ik de film dankzij die veelvuldige onderbrekingen dus niet volledig heb gezien, kan ik er ook geen waardering aan geven.