Meningen
Hier kun je zien welke berichten Movsin als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Armageddon (1998)
Ik zal dan maar behoren tot de categorie die het maar niets vonden en alleen met visuele effecten en superlawaaierige knallen, botsingen enz...onvoldoende gediend zijn.
Het ganse gebeuren is trouwens behoorlijk fantasierijk, wat voor een SF-verhaal natuurlijk niet misstaat, maar toch kon het gehele boeltje me niet erg overtuigen. De onlogica zit wel in een overtreffende trap en soms vraagt ge je af "Waar zitten we nu eigenlijk ?"
En ten slotte volgt de film een overbekende tendens : de verheerlijking van de US en zijn heros. Niets nieuws.
Armée du Crime, L' (2009)
Alternatieve titel: The Army of Crime
Natuurlijk altijd interessant zo'n relaas over WO II in het bezette Frankrijk (vervolging van joden en communisten, weerstand, collaboratie, de rol van de Franse politie...) maar in deze "L'Armee du Crime" toch wat te veel van hetzelfde, zonder dat de film je meesleurt.
Zijn de opnames van de aanslagen wel goed, de vele personages die door elkaar dwarrelden, waren moeilijk correct uit elkaar te houden, wat niet zo vlot om volgen was.
Matig, zou ik zeggen. 3 a 3,5.
Arn - Tempelriddaren (2007)
Alternatieve titel: Arn: The Knight Templar
Een wat historische, met massascènes doorspecte film, met de middeleeuwen als tijdperk, komende uit Scandinavië.
Ongewoon maar goed geslaagd en eigenlijk amper onderdoend bij de beste, gelijkaardige producties uit de States, de traditionele leverancier.
Minpuntje : Sofia Heflin leek me erg hedendaags..
Te onthouden : de ontzaglijke macht van de kerk, werkelijk bezitter van het indivudu.
Arnacoeur, L' (2010)
Alternatieve titel: Profession: Heartbreaker
Dol en fantasierijk maar sympathiek deze Franse komedie met een pak geld als inzet en liefde als resultaat.
Zeer goede acts, inzonderheid deze van Romain Duris, de man die het allemaal moest klaarspelen.
Geslaagde ontspanning.
Arno: Dancing inside My Head (2016)
Had er wel iets meer van verwacht van deze documentaire. Meer live-optredens en temperament dan de vele close-ups van een nadenkende artiest en rocker die Arno toch wel is.
Ook het dooreenhalen van verschillende periodes uit zijn carrière leek me de film geen goed te doen.
Arno blijft echter een buitenbeentje in de Vlaamse en Franse showwereld en aan hem is toch steeds wel een inkijk in zijn leven terecht besteed, maar het ontbrak wat peper en zout. Aan zijn Oostends dialect ben ik wel verknocht.
Around the World in Eighty Days (1956)
Alternatieve titel: Around the World in 80 Days
Arrangement, The (1969)
Extreme karakters, passies, hoogoplopende ruzies, ups and downs-gedoe van eigenlijk theaterfiguren...schijnt wel het kenmerk van Elia Kazan te zijn : "A Streetcar named Desire", "East of Eden", Splendor in the Grass"...Helaas, haalt deze "The Arrangement" lang niet het niveau van de geciteerde films.
Vond het script maar niets en de vele flashbacks eerder verwarrend dan verhelderend en zeker niet van aard het niveau van de film op te krikken.
Mooie Faye Dunaway geeft een maximum aan bloot wat in die jaren toegelaten was om niet in de erotica-hoek te verzeilen en eigenlijk veel van de scènes, totaal nutteloos.
Arrival (2016)
Verwonderde mij Amy Adams als hoofdrolspeelster in een SF-film aan te treffen maar uiteindelijk zat ze best in haar geëmotioneerde rol in een toch ook ongewone film in het genre.
Spanning wordt in de film wel stelselmatig opgedreven, maar het slot laat toch nog wat vragen open en brengt enkele flauwe scènes.
Knappe soundtrack en geslaagde beeldvorming.
Moest toch even bedenken en daar maakt de film stevig allusie op : indien onze planeet ooit met dergelijke situatie geconfronteerd zou worden, veel globale eensgezindheid omtrent de aanpak van het gebeuren zouden we toch niet mogen verwachten...
Arsenal (1929)
Alternatieve titel: Arsenaal
Film is nogal karig met informatie en is daarom bij momenten, wat het verhaal betreft, niet zo in detail te volgen, zeker niet in het middenstuk waarin de discussie omtrent de opstand wordt gevoerd. Een en ander wijst aldus naar de filmische waarde van de film en die is toch wel bijzonder.
Een massa korte shots van vooral erg expressieve koppen, drastische bewegingen en ook indringende impressies van het leed als gevolg van oorlogsellende, die vooral in de inleiding worden aangesneden.
Ben geen kenner van de Russische film, zeker niet uit die periode, en evenmin van de Russische geschiedenis. Een zekere kennis ervan zou zeker nuttig zijn, al blijf ik er bij dat het cinematografische heel veel vergoedt.
Arsenic and Old Lace (1944)
Vlotte komedie die naast de absurd komische toestanden toch ook vooral steunt op grappige gezegden en woordspelingen. Een portie kennis van de Engelse taal zal de "fun" bij de kijker zeker doen toenemen.
Het is duidelijk verfilmd toneel en het grappige is dan ook weer dat de rol van het hoofdpersonage een theatercriticus voorstelt. Dat deze rol wordt waargenomen door Cary Grant is ook een pluspunt voor de film, want charming Cary is beslist in forme.
Zwart-witte film uit de oude doos maar genietbaar als nieuw.
Art of Lying, The (2020)
Als een goede voorbereiding toch even wankelt...
Verrassend maar een beetje naar.
Bruno Vanden Broecke en Evelien Bosmans goed als het leugenpaar.
Arthur & Claire (2017)
Belovende openingsscènes - in het vliegtuig met het jongetje en aan de balie - waaruit reeds de verbitterde tot cynische stemming van onze Arthur blijkt, maar dat tevens bepaald grappig overkomt.
Nadien wordt het "zwarte komedie" in het verhaal doorgetrokken maar meer en meer sluipt toch wel wat drama binnen naargelang de achtergronden worden prijsgegeven.
Het slot weet precies niet waarin of waaruit zodat voor een besluit gekozen wordt waar iedereen zich het best bij voelt. Het blijft uiteindelijk eerder een komedie. Zwaar dient er dus niet te worden aan getild..
Jozef Hader is uitstekend gecast voor zijn rol en Hannah Hoekstra valt zeker niet uit de toon.
Artist, The (2011)
Knappe en origineel opgevatte movie om het drama van de stille-film-acteurs die bij het opkomen van de geluidsfilm, omwille van de kwaliteit van hun stem en/of hun manier van spelen, volledig uit de mode geraakten.
Wit-zwart, veel symboliek, de nostalgische en swingy muziek uit de jaren 20 en vooral het uitblijven van klank verhogen de authenciteit van het gebeuren, maar het verhaal op zich zelf is voorspelbaar en melodramatisch.
Over de acteurs niets dan lof.
Zeer goed maar niet groots.
Aruitemo Aruitemo (2008)
Alternatieve titel: Still Walking
Eerder pessimistisch relaas rond de relaties binnen een familie waar de leden zich op geen enkel vlak raken.
Zeer goed bedoeld en absoluut geslaagd in de sfeerschepping (de wandelingen in de heuvelachtige omgeving, de trappen.. bijvoorbeeld) maar voor mij toch iets te slapjes, zodat echt boeien er niet in zat.
As des As, L' (1982)
Alternatieve titel: Ace of Aces
Met de aanloop naar WO II, de Jodenvervolging en Olympische Spelen 1936 als achtergrond, zet Oury hier een avonturenfilm neer die voor stuntman Belmondo gesneden koek is.
De openingsscène is opperbest en belooft, maar zo sterk komt de film verderop niet uit de verf. Hitler en co worden wel flink in het belachelijke getrokken maar meerdere scènes zijn beslist déjà vu.
Matig, behalve voor de Belmondo-fans want eens te meer is onze Jean-Paul terzelfdertijd innemend en charmant als stoutmoedig, zelfbewust en atletisch.
As Good As It Gets (1997)
Het verhaal is erg voorspelbaar, maar de acteurs doen hun best, al heb ik de rol van Helen Hunt nooit echt aangevoeld.
De titel van de film is origineel en knap gekozen maar onthouden we vooral de onovertrefbare mimiek van Jack Nicholson, een vent die ge van alles kunt geven en ook alles reeds heeft uitgebeeld.
Asa ga Kuru (2020)
Alternatieve titel: True Mothers
Tedere en emotievolle benadering van een thema dat alleen maar pijn veroorzaakt en nooit uit de actualiteit zal zijn.
Naomi Kawasi brengt haar film zonder hoogdravende toestanden maar legt de nadruk op het diepe drama dat zich in de harten van beide moeders afspeelt, hun twijfels maar ook hun wederzijds begrip.
Mooie film met een diepmenselijke kijk op een delicaat gebeuren. Ondersteund wordt door eenvoudige, ontroerende vertolkingen en aangepaste muziek.
Ascenseur pour l'Échafaud (1958)
Alternatieve titel: Lift naar het Schavot
Uitstekende franse film-noir met werkelijk thriller-allure en uitstekende acteurs.
Waarover het gaat : Het bloemenverkooptstertje vat het goed samen : "des amants tragiques."
Altijd interessant zo'n franse film van zoveel jaren terug. Ge vindt er in kleine rolletjes heel wat artiesten in terug die het later gemaakt hebben. Hier Charles Denner en heel eventjes Jean-Claude Brialy.
Het was niet de eerste keer dat ik die film zag en toen reeds liet hij mij een zeer goede indruk na. Dat is er nu niet minder op geworden.
Ask Tesadüfleri Sever (2011)
Alternatieve titel: Love Loves Coincidences
Romantisch melodrama waarin het toeval (of is het voorbestemming) een enorme rol speelt en dat met scènes als wanneer de ene minnaar, onwetend, de andere halfdood van straat helpt en naar het ziekenhuis brengt en ondertussen de identiteit van zijn rivaal verneemt of het werkelijk intrieste slot hoogtepunten bereikt.
Na het naar mijn gevoelen flauw grappig begin, haalt de film wel een zeker niveau, voortdurend doorspect met tijdswisselingen, maar, al sta ik niet weigerig tegenover dergelijke films, deze lijkt mij toch te uitgesproken in zijn genre.
Keurig zijn wel meerdere beeldcomposities, ook de soundtrack en het acteerwerk over het algemeen, maar toch teleurgesteld.
Asphalt (1929)
Alternatieve titel: Der Polizeiwachtmeister und die Diamantenelse
Het jaar daarop had ze zelfs een rol in Hitchcock's "Rich and Strange", maar hier is Betty Amann perfect in haar rol van femme fatale in deze film over een passionele moord.
Het is een klassiek verhaal dat evenwel een verrassend slot inhoudt. Film moet destijds wel een kassucces geweest zijn, niet in het minst omwille van precies het menselijke en het edelmoedige in het verhaal. Nu is het nog maar een voorbeeld uit een lang vervlogen cinematijdperk maar beslist nog genietbaar.
Asphalt Jungle, The (1950)
Goed opgebouwde en spannend uitdraaiende thriller.
Merkwaardig is de verrassende, reeds vampachtige verschijning, van Marilyn Monroe en terloops, de kledy van de inbrekers gezien ? Kostuum met stropdas, dikke overjas, hoed en zelfs één met een dikke sigaar.
Asphalte (2015)
Alternatieve titel: Macadam Stories
Film over eenzaamheid, introvertie en wat verloren zijn, maar hoe dit alles toch wel te overwinnen valt, meestal...
Drie verhaaltjes met dit thema, spelen zich terzelfdertijd af in hetzelfde flatgebouw.
Drie verhaaltjes waarbij dat tussen de immigrante en de astronaut het meeste significante, ook het meest grappige is (de taalbarrière tussen beiden en de hilarische scène met de door de astronaut reeds geziene Amerikaanse soap, en waarvan uiteindelijk ook de meeste warmte uitstraalt.
Film kent dus zeker enkele topmomenten maar trekt die lijn niet altijd even consequent door, al kan hij natuurlijk rekenen op de uitstekende vertolkingen en dit niet alleen van Huppert en Bruni Tedeschi.
Inhoudelijk en vermakelijk.
Assassin Habite... au 21, L' (1942)
Alternatieve titel: The Murderer Lives at Number 21
Clouzot verplaatste de handeling van London naar Parijs (1942 - bezetting) maar dat belette niet van een luchtig opgevatte film-op-zoek-naar-de-moordenaar neer te zetten.
Nagenoeg de gans film speelt zich af in een pensionnetje, bevolkt door enkele kleurrijke figuren, waarvan enkele toch in aanmerking komen...
De ontknoping houdt echter een verrassing in.
Gevatte vertolkingen van Pierre Fresnay als de pientere commissaris, van Suzy Delair, als het niet loslatend vriendinnetje en van Jean Tissier, nooit anders gekend dan in een duistere rol.
Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, The (2007)
Alternatieve titel: The Assassination of Jesse James
Uitstekende western met schitterende acteurs (naast Brad Pitt en een in zijn rol gegoten Casey Affleck, onthoud ik ook een steengoede Sam Rockwell) en prachtige beeldvorming. Misschien af en toe wat traag, maar anderzijds is dat juist de opzet en de kracht van deze film. Knappe karakterontleding. Iets apart in het westerngenre.
Assassins de l'Ordre, Les (1971)
Alternatieve titel: Inchiesta su un Delitto della Polizia
Uitstekende franse film vol met sterke dialogen (zelfs pleidooien) maar ook interessante bevindingen en besluiten en met Jacques Brel, verrassend goed als integere, idealistische onderzoeksrechter tegenover een corrupt politie-apparaat. Ook Charles Denner is uitstekend.
Assassins et Voleurs (1957)
Alternatieve titel: Lovers and Thieves
Michel Serrault en Jean Poiret, twee Franse acteurs die ik zo wat op dezelfde lijn plaats, zijn de blikvangers in deze komedie, geschreven en geregisseerd door Sacha Guitry en als ge die naam ziet dan weet ge dat het dialoogwerk een heel voorname plek zal inemen wat niet belet dat men zich in deze "Assassins et Voleurs" best verkneukelt met verhaaltje, dat trouwens in het slot ook nog een verrassing én een les inhoudt, al zit het hele intrige al reeds vol men wendingen, toevalligheden en pittige vondsten.
Zeker te vermelden is het optreden van Darry Cowl die deze keer een recital ten beste geeft van zijn handelsmerk: zijn niet te volgen broebeltaal.
Ook Magali Noël overtuigt in haar rol van wellustige, ontrouwe echtgenote.
Omwille van de fun, toch een kleine 4 verdiend.
Assaut, L' (2010)
Alternatieve titel: The Assault
Krachtige film met een getrouwe reconstructie van een vliegtuigkaping in 1994.
Knap en spannend opgebouwd en wat beslist goed is aan de film : geen pak nevenverhaaltjes die de aandacht van de ernst en de realiteit van het gebeuren gaan afleiden.
Sterke vertolkingen, zeker van deze in de rol van de kapers.
Assedio, L' (1998)
Alternatieve titel: Besieged
Spelen met noten en beelden. Het neemt drievierden van de film in beslag. Tussenin is er wel plaats voor tederheid maar de uitwerking is wat ongewoon - het personage dat David Thewlis uitbeeldt is dat op zijn minst - en echt gevoel sluipt er pas naar het einde toe in, wellicht mede ook door gebrek aan wat diepgang in de dialogen.
Toch het volgen waard. Zeker op filmisch vlak en de aparte, originele manier om het verhaal voor te schotelen.
Astel (2021)
Mooi filmpje over de bezorgdheid van een vader om zijn 13-jarig dochtertje van wie het tot hem doordringt dat zij geen kind meer is .
Hij bewijst dat hij van haar houdt, houdt liefdevol en bemoedigend haar hand vast maar vindt dat ze bij de andere vrouwen thuis hoort en veiliger is. Mooie scène is dat, zelfs ook wat schalks als de camera de moeder viseert.
De enscenering is puik en alle spelers typerend en bekwaam.
Kleurrijk plattelands Senegal
At Close Range (1986)
Toch niet zo best uitgewerkte misdaadfilm, typisch uit de jaren 80 en met een Sean Penn die doet denken aan James Dean.
Ook de sfeer uit de films van deze laatste wordt een beetje opgewekt.
Kon niet echt bekoren. Ook de acts, op Sean Penn na, niet.
Zou een waar gebeurd verhaal zijn.