Archangel (2005)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery
116 minuten / 131 minuten (dvd)

geregisseerd door Jon Jones
met Daniel Craig, Yekaterina Rednikova en Gabriel Macht

Het leven van de Britse professor Fluke Kelso, werkzaam in Rusland, krijgt een vreemde wending na een ontmoeting met één van de voormalige bodyguards van Stalin. Eén van 's werelds best bewaarde geheimen omtrent de nalatenschap van één van de meest gevreesde dictators ontsluiert zich.

avatar van Insignificance
Blijft vermoeiend, zo'n film met Russische accenten e.d. Ook hier gaat het na verloop van tijd nogal tegenstaan. De cast bakt er sowieso niet veel van, ook Daniel Craig blijft bleekjes. Jones doet het met een ijzig koud kleurenfiltertje en schiet wat leuke plaatjes van Rusland, maar verder weet hij niet erg veel op te roepen. Suspense is in ieder geval ver te zoeken.

Film leunt daarmee grotendeels op het plot dat ook al niet echt helemaal vlekvrij overkomt, terwijl het bronmateriaal (een boek van Robert Harris, die ook de basis legde voor Polanski's The Ghost Writer) wel de nodige mogelijkheden zal hebben geboden. Ik hou wel van dat soort boeken, dus zo'n televisiewerkje gaat er ook wel in, maar deze adaptie blijft toch aan de karige kant.

avatar van blurp194
Een onwaarschijnlijk verhaal met een paar toch wel onverwachte plottwists. Dat houdt het wel aardig spannend, zelfs de ruim twee uur lange versie van de dvd is goed uit te zitten. Maar er ligt wel een televisiesausje over het geheel. De sync klopt soms net niet, dat soort dingetjes.

Daniel Craig irriteert me als James Bond meestal, maar is hier behoorlijk goed bezig. Beter dan de andere acteurs in ieder geval - met als triest dieptepunt wel Konstantin Lavronenko die doet alsof hij een circusbeer is.

De russische accepten die Insignificance noemt zijn me overigens niet opgevallen - ik vond het juist positief dat de Russen voor een behoorlijk deel ook daadwerkelijk Russisch spreken. Behalve tegen Craig, daar spreken ze met een nogal zwaar accent. Maar da's begrijpelijk. Wat dan weer wat raar is is dat de professor die Craig speelt zich niet makkelijk verstaanbaar kan maken in het Russisch. Niet echt geloofwaardig. Klein weeffoutje in het plot. Beetje jammer.

avatar van mcdaktari
FORZA7777 schreef:
Deze film stikt van de toevalligheden en zit ongeloofwaardig in elkaar.

Dan noem jij eens 1 film van al die films die jij 3 á 3,5 ster geeft, die dat niet hebben, want dat hebben practisch al die films neem me niet kwalijk.

Een intrigerende, vlot vertelde en simpele historische en politieke thriller (voorzien van soms wrange humor), geproduceert door de BBC, die ditmaal vooral sterk is in beeld en locatie. Je moet de inhoud met een korreltje zout nemen en ondanks de vlotte vertelwijze had de film wat korter kunnen zijn. Ook de personages hadden wat meer diepgang mogen krijgen.

Ijzig als het Russische landschap, deze film die nogal warrig begint, dan wat voortkabbelt om pas naar het einde toe wat spanning te brengen, al lijkt het toch allemaal wat ver gezocht en niet zo geloofwaardig en blijft de uitdieping van de personages nogal oppervlakkig. Kreeg de indruk dat Craig er zelf niet helemaal in geloofde.
Op een paar goede scènes na, toch eerder matig.

Een "gaat wel" film, onderhoudend, met vlagen spannend, maar onwaarschijnlijk verhaal.