Armageddon (1998)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Michael Bay
met Bruce Willis, Ben Affleck en Liv Tyler

Een gigantische meteoriet zal over 18 dagen inslaan op aarde. NASA roept de hulp in van Harry Stamper, een boor-expert, om de astronauten te trainen. Harry denkt echter dat de astronauten niet op tijd getraind kunnen zijn, en besluit zelf met z'n crew de klus te gaan klaren.

avatar van mrklm
Ik zag deze film in 1998 in de bioscoop en zag 'm gisteren voor de tweede keer. Ik herinnerde het mij als een bombastische, behoorlijk dwaze rampenfilm die het moest afleggen tegen Deep Impact, de veel serieuzere variant op hetzelfde verhaal: de wereld komt ten einde en de VS brengt redding.
18 Jaar later blijken de special effects op blu-ray nog altijd overtuigend zijn en dat de film zichzelf helemaal niet serieus neemt. Natuurlijk is daar Steve Buscemi, destijds vooral de go-to-guy voor cynische, zelfdestructieve karakters en bestaat de crew van diehard Bruce Willis uit kleurrijke vreemde vogels. En hoe klef de romance tussen Ben Affleck en Liv Tyler ook is, het is nooit storend. De scènes waarin verschillende bevolkingsgroepen onder prachtige gefilmde slow motion beelden en imposante muziek hoopvol naar de hemel staren, hopend op het Amerikaanse wonder zijn hilarisch en waarschijnlijk is dat ook zo bedoeld. Ondanks de behoorlijke speelduur, is de film nimmer saai en is het tempo dusdanig hoog dat je zo nu en dan naar adem moet happen. Da's maar goed ook, want achteraf besef je je dat het van toevalligheden aan elkaar hangt, maar dan haal je je schouders op en moet je stellen dat je 150 minuten aangenaam vermaak achter de kiezen hebt. En daar is he-le-maal niks mis mee.

avatar van IH88
“Guess what guys, it's time to embrace the horror! Look, we've got front row tickets to the end of the earth!”

Armageddon blijft tweeënhalf uur topentertainment. Natuurlijk is het allemaal overdreven patriottistisch en moet je niet kijken naar de logica, maar als bombastische actiefilm waar alles in zit blijft Armageddon ongeëvenaard. Vooral het visuele aspect is waanzinnig knap gedaan, maar ook de humor en de acteerprestaties zijn dik in orde. En de muziek natuurlijk. Erg sfeervol.

Willis, Thornton, Liv Tyler, Affleck, Duncan, Patton, Buscemi etc. Alle acteurs zitten goed in hun rol, en samen vormen ze een vermakelijk gezelschap waar je gemakkelijk naar kan blijven kijken. Tel daar de schitterende beelden en muziek bij op, en er kan eigenlijk weinig fout gaan. Dat einde mag dan cheesy zijn, maar na al die jaren zit ik er nog steeds met kippenvel naar te kijken. Nogmaals, topentertainment.

avatar van Thomas83
Ik dacht dat ik deze destijds leuk vond, maar ik herinner me er niet zoveel van. Zelfs op een leeftijd dat ik nog weinig kritisch was belandde Armageddon in mijn geheugen al een beetje op een grote hoop aan rampenfilms, omdat de meesten weinig onderscheidend zijn. En als ik de film dan nu zie snap ik ook wel waarom. Zelfs losse scènes kunnen geen indruk maken zo kort is alles. Voor het tempo en kijkplezier ook al vreselijk. En verder is de film ook een brei aan enorm veel clichés of dramatisch of grappig bedoelde momenten, eigenlijk zonder uitzondering zonder enig gevoel uitgewerkt.

De lompheid van de film had ook nog best zijn charme kunnen hebben overigens, en heeft dat soms ook nog wel, simpelweg omdat het allemaal zo van de overtreffende trap is. Hoe we kennismaken met de helden tijdens een scène waar ze met golfballen mikken op activisten van Greenpeace, zo slecht haha. Of die prachtig willekeurige achterlijkheid wanneer Buscemi's personage op die meteoor besluit zich uit te leven met die miniguns ("he's got space dementia"). Maar al snel vermoeit het alleen maar hoe onvriendelijk iedereen vooral tegen elkaar is in de film, hoe debiel ook.

Bay maakt er nog wel wat moois van met het gebruik van kleuren en de camera. Wat dat betreft heeft hij zich wel altijd weten te onderscheiden in positief opzicht. En in negatief opzicht doet hij dit door hier al veel van de meest vervelende shaky cam gebruik te maken, wat nagenoeg alle actie niet te volgen maakt. De meteoor ziet er wel wat kitscherig uit en de verslaving aan regens vonken en ander puin was er ook toen al. Het patriottisme is een beetje smerig maar ook dit voelt alsof het zonder gevoel gedaan is.

De special-effects waren ook toen al niet mooi, maar nu ziet het er al helemaal niet uit. In de openingsscène kun je zelfs de pixels tellen. Erg willekeurig ook die meteorietenregentjes, die uiteraard voor landmarks en bekende wereldsteden treffen en overdreven veel de auto's in het rond laten vliegen. Echt actiespektakel op zijn meest hersenloos. Je wordt er in de eerste tien minuten al mee platgegooid.

De personages zijn vooral een stuk asocialen, en weinig leuk. De introductie van Michael Clarke Duncan is hilarisch, maar zijn personage voegt natuurlijk amper wat toe. Affleck is onuitstaanbaar. Buscemi heeft zijn momentjes omdat het Buscemi is, maar hij speelt een te achterlijk personage. Willis heeft er weinig zin in. Tyler is enkel het mooie gezicht. Stormare doet een van de slechtste pogingen tot een accent die ik ooit in een film heb gehoord. Owen Wilson is altijd wel kut. Eigenlijk zijn naast Buscemi alleen Fichtner en Patton nog wel ok op zich.

Het laatste deel van de film is vooral een reeks aan dezelfde soort gebeurtenissen waarin er in allerlei actiescènes van alles in de soep loopt en steeds weer iets dreigt te ontploffen of ergens naar wordt afgeteld. Als je dat steeds gaat doen dan kom je wel aan die 150 minuten ja. Echt bespottelijk voor de film met zo'n beetje het domste en meest lege plot ooit. Van dat huwelijk tussen de personages van Tyler en Affleck stond me niets meer bij trouwens. Het zou me niet eens verbazen als ik de film toen al direct af heb gezet. 0.5*.

avatar van Kondoro0614
Dan eindelijk, door sommige wetenschappers de nummer één film gezien die de meeste natuurkundige fouten bevat: ‘Armageddon’. Een film borden vol met actie en vlaagjes komedie (voornamelijk geuit door Steve Buscemi die ik een zeer leuk personage vond hebben) raast de film door maar een echte ‘topper’ ging het niet worden al had ik dit wel lichtelijk verwacht, de film leek mij namelijk erg leuk wat hij dan ook wel werd, een topper is het niet.

Dit is alweer de tiende film van de twaalf die ik heb mogen lenen van mijn collega, ik hoef er nog maar twee en dan heb ik deze marathon gehad en ik heb me echt vermaakt. Er zaten wat slechtere films tussen maar ook echt hele leuke. Ook was ‘Armageddon’ de tweede rampenfilm waar een meteoriet een hoofddoel in had, zo heb ik ook laatst ook ‘ Deep Impact (1998) ‘ gezien, waar ik ‘Armageddon’ toch wel de betere van de twee vind.

In ‘Armageddon’ volgen we Harry S. Stamper die als hoofd functioneert op een boorplatform. Samen met een team en zijn dochter leven ze daarop en doen ze hun werk. Wanneer er een meteorietregen de stad New York heeft geraakt word Harry samen met A.J. en nog wat mensen naar NASA gebracht omdat er een enorme meteoriet op komst is. Harry’s team is opgeroepen omdat hij een meester is in het boren en het team in het samenwerken. En net zoals bij ‘ Deep Impact (1998) ‘ moeten ze een nucleaire bom in het midden van de meteoriet boren om zo de meteoriet te stoppen. Hoewel sommige inslagen al zijn geweest waaronder Parijs helemaal vervaagd werd door een inslag, word de film verder niet echt spannend maar de cliché scénes spatten er wel mooi van af.

Er is eigenlijk niet zo heel veel te vertellen over deze film, want je kunt alles al wel in vullen en Michael Bay zet hier gewoon een leuk werkje neer. Daarbij is het hele meteoriet aanval gebeuren wel leuk maar word, net zoals bij ‘Armageddon’ nooit echt speciaal, tenminste niet die ik nu al gezien heb. En ik had niet zoveel inspiratie voor deze mening, misschien dat de hitte daar wat mee te maken heeft..

weer een spannende film met willis.rest van de cast speelt ook prima.prima vermaakt.

avatar van SSeagal
Het probleem wat ik had met deze film is dat het 'too much' was. Constant actie en/of spanning kan lekker/goed werken, maar deze film irriteerde mij gewoon tot op het bot. De ene ellende is nog niet voorbij, of de volgende ramp dient zich al aan. Geen ruimte om te ademen, geen pauze, het gaat constant door en dat werkte in dit geval vermoeiend. Althans dat effect had het op mij dan. Laat ik het zo zeggen, ik was blij dat de film afgelopen was. 1,5*

TMP
Een zwakker en stompzinniger plot dan het plot van deze film valt nauwelijks te bedenken. Het is allemaal zo ver over de top dat het van begin tot eind enorm verveelt. Dat begint al met de openingsscène, waarin iemand op een olieplatform schiet op een collega die hij met zijn dochter in bed heeft betrapt, en blijft maar voortduren. Over de top actie kan best vermakelijk zijn, maar dat is het hier totaal niet. Behoorlijk cliché ook, waar men allemaal mee aan komt zetten. Jammer van de cast, waarin toch enkele bekende namen zitten, maar niemand heeft een ook maar enigszins leuke rol. Geen enkel aspect van deze film is de moeite waard. De film is van begin tot eind tenenkrommend en duurt ook nog eens veel te lang.

avatar van max cady
"Houston, you've got a problem .."

Al meerdere keren gezien en jammer genoeg destijds (20 jaar geleden) niet in de bioscoop. En dat is nou juist waar deze film voor bedoeld is. Dit soort films maken ze natuurlijk nog steeds wel maar dat slaagt de laatste jaren niet zo als je het mij vraagt.. Alles moet nu maar groter en vooral sneller waardoor het vaak nog aper te volgen is. 5 ***** voor deze. Niet speciaal voor het verhaal, de spanning, humor, etc maar waar die voor bedoeld is. VERMAAK! Doet ook nog steeds niet onder voor een moderne blockbuster trouwens!

avatar van Alathir
Wat heb ik hier van genoten zeg. De film zit nochtans boordevol clichés, maar de romance tussen Liv Tyler en Ben Affleck is geloofwaardig en ook de band met haar vader voel je toch wel. Op die manier komt het einde hard binnen ondanks dat je ook hiervan zou kunnen zeggen dat het een typisch Hollywood einde is. Het einde had ik wel zien aankomen omdat hij meeging met A.J. (Ben Affleck) die zou achterblijven. Ondanks dat het einde dus een beetje voorspelbaar is en dat het wetenschappelijke soms grandioos in het belachelijke getrokken wordt, stoorde me het deze keer niet. Het zijn tenslotte ook geen astronauten die deze stoten uithalen en het is een missie die nooit eerder is gedaan.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat hij/zij van deze film vindt, maar het is gemaakt om te entertainen en dat doet die zeker en vast. Gewoon 2u30 lang genieten van humor, explosies en clichés. Pure feelgood, enjoy!