ad

Geregisseerd door: Michael Bay

Met onder meer: Bruce Willis, Billy Bob Thornton en Ben Affleck

Releasedatum: 1 juli 1998

Over Armageddon

"The Earth's Darkest Day Will Be Man's Finest Hour"

Een gigantische meteoriet zal over 18 dagen inslaan op aarde. NASA roept de hulp in van Harry Stamper, een boor-expert, om de astronauten te trainen. Harry denkt echter dat de astronauten niet op tijd getraind kunnen zijn, en besluit zelf met z'n crew de klus te gaan klaren.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van mrklm

mrklm

Ik zag deze film in 1998 in de bioscoop en zag 'm gisteren voor de tweede keer. Ik herinnerde het mij als een bombastische, behoorlijk dwaze rampenfilm die het moest afleggen tegen Deep Impact, de veel serieuzere variant op hetzelfde verhaal: de wereld komt ten einde en de VS brengt redding.

18 Jaar later blijken de special effects op blu-ray nog altijd overtuigend zijn en dat de film zichzelf helemaal niet serieus neemt. Natuurlijk is daar Steve Buscemi, destijds vooral de go-to-guy voor cynische, zelfdestructieve karakters en bestaat de crew van diehard Bruce Willis uit kleurrijke vreemde vogels. En hoe klef de romance tussen Ben Affleck en Liv Tyler ook is, het is nooit storend. De scènes waarin verschillende bevolkingsgroepen onder prachtige gefilmde slow motion beelden en imposante muziek hoopvol naar de hemel staren, hopend op het Amerikaanse wonder zijn hilarisch en waarschijnlijk is dat ook zo bedoeld. Ondanks de behoorlijke speelduur, is de film nimmer saai en is het tempo dusdanig hoog dat je zo nu en dan naar adem moet happen. Da's maar goed ook, want achteraf besef je je dat het van toevalligheden aan elkaar hangt, maar dan haal je je schouders op en moet je stellen dat je 150 minuten aangenaam vermaak achter de kiezen hebt. En daar is he-le-maal niks mis mee.

avatar van IH88

IH88

“Guess what guys, it's time to embrace the horror! Look, we've got front row tickets to the end of the earth!”

Armageddon blijft tweeënhalf uur topentertainment. Natuurlijk is het allemaal overdreven patriottistisch en moet je niet kijken naar de logica, maar als bombastische actiefilm waar alles in zit blijft Armageddon ongeëvenaard. Vooral het visuele aspect is waanzinnig knap gedaan, maar ook de humor en de acteerprestaties zijn dik in orde. En de muziek natuurlijk. Erg sfeervol.

Willis, Thornton, Liv Tyler, Affleck, Duncan, Patton, Buscemi etc. Alle acteurs zitten goed in hun rol, en samen vormen ze een vermakelijk gezelschap waar je gemakkelijk naar kan blijven kijken. Tel daar de schitterende beelden en muziek bij op, en er kan eigenlijk weinig fout gaan. Dat einde mag dan cheesy zijn, maar na al die jaren zit ik er nog steeds met kippenvel naar te kijken. Nogmaals, topentertainment.

avatar van Thomas83

Thomas83

Ik dacht dat ik deze destijds leuk vond, maar ik herinner me er niet zoveel van. Zelfs op een leeftijd dat ik nog weinig kritisch was belandde Armageddon in mijn geheugen al een beetje op een grote hoop aan rampenfilms, omdat de meesten weinig onderscheidend zijn. En als ik de film dan nu zie snap ik ook wel waarom. Zelfs losse scènes kunnen geen indruk maken zo kort is alles. Voor het tempo en kijkplezier ook al vreselijk. En verder is de film ook een brei aan enorm veel clichés of dramatisch of grappig bedoelde momenten, eigenlijk zonder uitzondering zonder enig gevoel uitgewerkt.

De lompheid van de film had ook nog best zijn charme kunnen hebben overigens, en heeft dat soms ook nog wel, simpelweg omdat het allemaal zo van de overtreffende trap is. Hoe we kennismaken met de helden tijdens een scène waar ze met golfballen mikken op activisten van Greenpeace, zo slecht haha. Of die prachtig willekeurige achterlijkheid wanneer Buscemi's personage op die meteoor besluit zich uit te leven met die miniguns ("he's got space dementia"). Maar al snel vermoeit het alleen maar hoe onvriendelijk iedereen vooral tegen elkaar is in de film, hoe debiel ook.

Bay maakt er nog wel wat moois van met het gebruik van kleuren en de camera. Wat dat betreft heeft hij zich wel altijd weten te onderscheiden in positief opzicht. En in negatief opzicht doet hij dit door hier al veel van de meest vervelende shaky cam gebruik te maken, wat nagenoeg alle actie niet te volgen maakt. De meteoor ziet er wel wat kitscherig uit en de verslaving aan regens vonken en ander puin was er ook toen al. Het patriottisme is een beetje smerig maar ook dit voelt alsof het zonder gevoel gedaan is.

De special-effects waren ook toen al niet mooi, maar nu ziet het er al helemaal niet uit. In de openingsscène kun je zelfs de pixels tellen. Erg willekeurig ook die meteorietenregentjes, die uiteraard voor landmarks en bekende wereldsteden treffen en overdreven veel de auto's in het rond laten vliegen. Echt actiespektakel op zijn meest hersenloos. Je wordt er in de eerste tien minuten al mee platgegooid.

De personages zijn vooral een stuk asocialen, en weinig leuk. De introductie van Michael Clarke Duncan is hilarisch, maar zijn personage voegt natuurlijk amper wat toe. Affleck is onuitstaanbaar. Buscemi heeft zijn momentjes omdat het Buscemi is, maar hij speelt een te achterlijk personage. Willis heeft er weinig zin in. Tyler is enkel het mooie gezicht. Stormare doet een van de slechtste pogingen tot een accent die ik ooit in een film heb gehoord. Owen Wilson is altijd wel kut. Eigenlijk zijn naast Buscemi alleen Fichtner en Patton nog wel ok op zich.

Het laatste deel van de film is vooral een reeks aan dezelfde soort gebeurtenissen waarin er in allerlei actiescènes van alles in de soep loopt en steeds weer iets dreigt te ontploffen of ergens naar wordt afgeteld. Als je dat steeds gaat doen dan kom je wel aan die 150 minuten ja. Echt bespottelijk voor de film met zo'n beetje het domste en meest lege plot ooit. Van dat huwelijk tussen de personages van Tyler en Affleck stond me niets meer bij trouwens. Het zou me niet eens verbazen als ik de film toen al direct af heb gezet. 0.5*.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2010 stemmen

Dan eindelijk, door sommige wetenschappers de nummer één film gezien die de meeste natuurkundige fouten bevat: ‘Armageddon’. Een film borden vol met actie en vlaagjes komedie (voornamelijk geuit door Steve Buscemi die ik een zeer leuk personage vond hebben) raast de film door maar een echte ‘topper’ ging het niet worden al had ik dit wel lichtelijk verwacht, de film leek mij namelijk erg leuk wat hij dan ook wel werd, een topper is het niet.

Dit is alweer de tiende film van de twaalf die ik heb mogen lenen van mijn collega, ik hoef er nog maar twee en dan heb ik deze marathon gehad en ik heb me echt vermaakt. Er zaten wat slechtere films tussen maar ook echt hele leuke. Ook was ‘Armageddon’ de tweede rampenfilm waar een meteoriet een hoofddoel in had, zo heb ik ook laatst ook ‘ Deep Impact (1998) ‘ gezien, waar ik ‘Armageddon’ toch wel de betere van de twee vind.

In ‘Armageddon’ volgen we Harry S. Stamper die als hoofd functioneert op een boorplatform. Samen met een team en zijn dochter leven ze daarop en doen ze hun werk. Wanneer er een meteorietregen de stad New York heeft geraakt word Harry samen met A.J. en nog wat mensen naar NASA gebracht omdat er een enorme meteoriet op komst is. Harry’s team is opgeroepen omdat hij een meester is in het boren en het team in het samenwerken. En net zoals bij ‘ Deep Impact (1998) ‘ moeten ze een nucleaire bom in het midden van de meteoriet boren om zo de meteoriet te stoppen. Hoewel sommige inslagen al zijn geweest waaronder Parijs helemaal vervaagd werd door een inslag, word de film verder niet echt spannend maar de cliché scénes spatten er wel mooi van af.

Er is eigenlijk niet zo heel veel te vertellen over deze film, want je kunt alles al wel in vullen en Michael Bay zet hier gewoon een leuk werkje neer. Daarbij is het hele meteoriet aanval gebeuren wel leuk maar word, net zoals bij ‘Armageddon’ nooit echt speciaal, tenminste niet die ik nu al gezien heb. En ik had niet zoveel inspiratie voor deze mening, misschien dat de hitte daar wat mee te maken heeft..

avatar van Supernatural

Supernatural

weer een spannende film met willis.rest van de cast speelt ook prima.prima vermaakt.

avatar van SSeagal

SSeagal

Het probleem wat ik had met deze film is dat het 'too much' was. Constant actie en/of spanning kan lekker/goed werken, maar deze film irriteerde mij gewoon tot op het bot. De ene ellende is nog niet voorbij, of de volgende ramp dient zich al aan. Geen ruimte om te ademen, geen pauze, het gaat constant door en dat werkte in dit geval vermoeiend. Althans dat effect had het op mij dan. Laat ik het zo zeggen, ik was blij dat de film afgelopen was. 1,5*

avatar van TMP

TMP

Een zwakker en stompzinniger plot dan het plot van deze film valt nauwelijks te bedenken. Het is allemaal zo ver over de top dat het van begin tot eind enorm verveelt. Dat begint al met de openingsscène, waarin iemand op een olieplatform schiet op een collega die hij met zijn dochter in bed heeft betrapt, en blijft maar voortduren. Over de top actie kan best vermakelijk zijn, maar dat is het hier totaal niet. Behoorlijk cliché ook, waar men allemaal mee aan komt zetten. Jammer van de cast, waarin toch enkele bekende namen zitten, maar niemand heeft een ook maar enigszins leuke rol. Geen enkel aspect van deze film is de moeite waard. De film is van begin tot eind tenenkrommend en duurt ook nog eens veel te lang.

avatar van max cady

max cady

"Houston, you've got a problem .."

Al meerdere keren gezien en jammer genoeg destijds (20 jaar geleden) niet in de bioscoop. En dat is nou juist waar deze film voor bedoeld is. Dit soort films maken ze natuurlijk nog steeds wel maar dat slaagt de laatste jaren niet zo als je het mij vraagt.. Alles moet nu maar groter en vooral sneller waardoor het vaak nog aper te volgen is. 5 ***** voor deze. Niet speciaal voor het verhaal, de spanning, humor, etc maar waar die voor bedoeld is. VERMAAK! Doet ook nog steeds niet onder voor een moderne blockbuster trouwens!

avatar van Alathir

Alathir

Wat heb ik hier van genoten zeg. De film zit nochtans boordevol clichés, maar de romance tussen Liv Tyler en Ben Affleck is geloofwaardig en ook de band met haar vader voel je toch wel. Op die manier komt het einde hard binnen ondanks dat je ook hiervan zou kunnen zeggen dat het een typisch Hollywood einde is. Het einde had ik wel zien aankomen omdat hij meeging met A.J. (Ben Affleck) die zou achterblijven. Ondanks dat het einde dus een beetje voorspelbaar is en dat het wetenschappelijke soms grandioos in het belachelijke getrokken wordt, stoorde me het deze keer niet. Het zijn tenslotte ook geen astronauten die deze stoten uithalen en het is een missie die nooit eerder is gedaan.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat hij/zij van deze film vindt, maar het is gemaakt om te entertainen en dat doet die zeker en vast. Gewoon 2u30 lang genieten van humor, explosies en clichés. Pure feelgood, enjoy!

En weer twintig jaar geleden dat deze film gemaakt werd. Vond hem toen al een geweldige film. Deze jaren geleden nog een keer gekeken en nu weer. Blijft een geweldige film. Goede personages en special effects. Hoewel het verhaal wel simpel is, mocht het de pret niet drukken. En dat zoetsappige rustpauzes tussen de acties hoeft van mij ook niet. Het is niet voor niets een actie-/sf-film.

Maar één ding kunnen ze niet, althans niet allemaal. En dat is zingen.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Armageddon wordt vaak vergeleken met Deep Impact (1998) omdat ze ongeveer tegelijkertijd in de zalen liepen. Inhoudelijk staan beide films enorm ver van mekaar waardoor vaak de discussie leeft welke van beide film "de beste" is. Om eerlijk te zijn, vind ik beide films maar pover. Mijn persoonlijke voorkeur gaat eerder naar een meer kwalitatieve inhoudelijk sterkere film, maar deze Armageddon scoort stukken beter qua vermaak. En het vermaak slaat bovendien ook nog aan.

Armageddon heeft tussen alle clichés door wel heel wat te bieden. De plotlijnen zijn er niet naar, maar de kijker blijft op één of andere manier wel betrokken. Je hebt een topcast met een rits bekende acteurs. De personages zijn erg divers en boeiend (dito oppervlakkig) om te volgen: Rockhound, Chapple, Bear zijn in hun bijrollen erg vermakelijk. Ook de romance tussen A.J. (Ben Affleck) en Grace (Liv Tyler) is best interessant. Ongelooflijke knappe dame in deze Armageddon overigens! Ook andere herkenbare acteurs als William Fichtner en Peter Stormare doen bij de kijkers wel een belletje rinkelen. Last but not least heb je natuurlijk Bruce Willis. Een topcast met andere woorden.

De film kent naast romance en actie ook wat humor die best geslaagd is. Al deze elementen zorgen dat het ongeloofwaardige verhaal geslikt wordt en dat deze bij mij steeds een soort guilty pleasure is. Geen meesterwerk, verre van, maar een avondje puur vermaak. Gezien ik eerder belang hecht aan inhoud/kwaliteit net geen voldoende, maar voor een avondje fun zit er wel voor aan het juiste adres.

Onderhond

Typische Bay.

Wie hoopt op enige logica of geloofwaardigheid heeft gewoon de verkeerde regisseur te pakken. Er zitten hopen scenes in die echt nergens op slaan, maar toch best cool zijn om te kijken. En da's net waar Bay de juiste balans weet te vinden met zijn film.

Armageddon is één van de toonbeelden van Hollywood cinema. Groots opgezet, met veel bravoure geschoten en ongegeneerd aangedikt op het effect te vergroten. Maar ook vooral erg zelfbewust, wetende dat dit geen diepgravende cinema is en dat men daar dan ook geen tijd en moeite moet insteken.

Had deze ooit wel al eens gekeken, maar blijkbaar nooit op gestemd. Herinnerde me het boorplatform niet, misschien dat ik daarom (gisteren Deepwater Horizon gekeken) wel zin had om deze weer eens te zien. Intro is wat traag, maar eens de ploeg klaar is om in de ruimte in te gaan zit er nog amper vertraging in de film. Hier en daar wat meligheid uiteraard, maar dat zijn best korte momentjes die de actie amper weten te breken.

Bay blijft één van de beste Hollywood regisseurs, één an de weinigen die echt weet wat met zulke films aan te vangen.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag weer eens herbekeken, blijft een zeer goede en indrukwekkende film, helaas zie je niet zoveel van de meteoren die inslaan in de stad, maar alle beelden in de ruimte en de actie daarin zijn zeer goed, ook het einde even een traantje gelaten, einde wel een beetje voorspelbaar.

Leuk om weer eens gezien te hebben met een jonge Bruce Willis en Liv Tyler.

avatar van rebelkush

rebelkush

Ik kan me goed herinneren dat ik dit film ooit had gezien bij een vriend van mijn pa en dat ik hem helemaal geweldig vond.

Nu zo'n 20 jaar later was ik best teleurgesteld.

Cast is goed behalve Liv en Ben. Ik heb me behoorlijk geïrriteerd aan Liv en dat kleffe gedoe.

Verhaal is lomp en achterlijk.

Actiescènes zijn dan weer heel erg goed maar ik heb ook paar x hard moeten lachen.

Ik vind Deep Impact veel en veel beter.

avatar van Don Homer

Don Homer

Bruce Willis is de beste olieboorder ter wereld en is daardoor uiteraard de enige man die de aarde kan redden voor een apocalyptische meteoriet. Hij neemt zijn superteam mee (collega's van het olieplatform) vol bizarre persoonlijkheden.

Deze film moet je niet te serieus nemen en dan is hij best vermakelijk, ondanks de Hollywood clichés en sentimentaliteit. Mooie actie, maar niet geschikt voor mensen met epilepsie. Steve Buscimi steelt de show met zijn uitspraken en gezichtsuitdrukking. Ook nog een leuke verwijzing naar Dr. Strangelove or: How[...] (1964) door hem.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Stoere Bruce en slappe Ben, wat een combi denk je dan. Was jaren terug dat ik deze prent heb gezien en ach, tegenwoordig komt er weinig tot niets van kwaliteit uit en trok deze onder het stof vandaan. Bay en explosies is synoniem, dit is meteen in de beginfase weer duidelijk. Naast het vuurwerk is Bay ook een absolute Amerika patriot, tot het zoetsappige toe. Gelikt en aalglad, slappe goedkope humor en Amerika lost alle problemen op de aarde altijd op. Hoe tegenstrijdig de werkelijkheid is vertellen de geschiedenisboeken ons.

Een groot budget, een flinke cast. Dat had Bay weer eens voor elkaar gebokst. Het verhaal weer stoer natuurlijk, 18 dagen totdat de wereld vergaat. Een team olieboorders blijkt het geschiktst om de wereld te gaan redden. Natuurlijk kampt het team met wat spanningen, ach een leuk zijspoor dat maar al te bekend is binnen de Hollywoodformule.

Het verhaal is plat en simpel, het gaat men hier des temeer om vermaak in beeld en geluid zoals Bay het altijd doet. Zijn handtekening dus.

Tyler en Affleck, ik zal nooit fan worden van die twee maar het grootste drama zit hem in het feit dat Wilson gecast is. Thornton is duidelijk te licht voor de rol binnen deze prent, ben ook nooit echt een groot fan van hem geworden. Voor de rest staat er een cast dit het prima doet. Maar namen als Fitchner, Buscemi, Stormare en vooral Bruce in zijn betere periode maken mij wel blij. Bay zet ze goed in.

Het verhaal is gewoon weg een slappe meuk, hoe bedenk je het. Ik snap meteen weer waarom deze prent 2,5** van mij kreeg. Ik blijf hierbij. De film heeft leuke aspecten met in totaal is het allemaal maar zeer goedkoop vermaak. Soms een leuk stuk voor een glimlach, niet alle puberhumor is geslaagd voor Left4dead. Het Amerikaanse kleffe is echt weer niet te harden zeg en de soundtrack, Aerosmith, verschrikkelijk. De schakelingen tussen serieus en humoristisch zijn ietwat geflatteerd, ach het was nu eenmaal de manier in die tijd. Armageddon dateert uit een periode waarin we werden overspoeld met rampenprenten, en is zeker niet de beste uit die tijd binnen het genre.

Ik blijf bij de 2,5**.

avatar van Siauliai

Siauliai

Wat een irritante, en hoofdpijn opwekkende film zeg. Bijna alleen maar gekrijs, gegil, ontiegelijke achtergrond herrie en nietszeggende haantjes gedrag / opmerkingen. Het is dat ik geen 0 kan geven (heb een 0,5 gegeven), anders had ik met liefde een 0 gegeven.

eempag

Alleen het idee al, hoe kom je er op.

Zelfs voor een komische film te onzinnige voor woorden en deze film is heel serieus bedoeld, tenminste dat denk ik.

Was het vanaf deze film dat je films met bruce willis links kon laten liggen? Of was het verval bij hem al eerder ingetreden?

avatar van Basto

Basto

eempag schreef:

deze film is heel serieus bedoeld, tenminste dat denk ik.

Basto schreef:

Zou de eerste film van Michael Bay zijn die serieus bedoeld is.

Volgens mij zou je 13 hours zo mogen kwalificeren. Deze film? Tuurlijk niet.

Basto schreef:

Grapje zeker

Grapje zeker

Uh nee.

Michael Bay staat bekend om Bayhem, niet om serieuze verhalen.

Uh nee.

Michael Bay staat bekend om Bayhem, niet om serieuze verhalen.

Oh, leerzaam

13 Hours (2016)

Oh, leerzaam

13 Hours (2016)

Maar dat zei ik aan begin als reactie op Basto: 13 hours is de uitzondering

Maar dat zei ik aan begin als reactie op Basto: 13 hours is de uitzondering

Ja ieder zijn interpretatie maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het gedrocht Pearl Harbour toch echt serieus bedoeld was.

eempag schreef:

De basisgedachte daar was: ik wil een luchtaanval in een film tijdens WO2. Daaromheen is een romantisch verhaal geschreven.

horizons schreef:

Ja de basisgedachte, dat zal.

Maar serieus bedoeld toch?

avatar van max cady

max cady

Gister deze nog eens gekeken met vrouw (40) en dochter (17). Beide hadden de film nog nooit gezien en waren onder de indruk dat hij al redelijk oud was. Dat hadden ze niet verwacht. Het laatste kwartier zaten ze beide te snotteren op de bank haha.. Ik vind het leuk dat de jeugd/pubers films uit de jaren 80/90 nog zo weet te waarderen

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik ga de komende periode eens grote rampenfilm opnieuw bekijken en het leek me wel een goede om met Armageddon te starten. Volgens mij heeft Disneyland Parijs zelfs nu nog steeds een Armageddon attractie in het park. Wat meteen opvalt aan de film is de gigantische sterrencast met oa Willis, Affleck, Thornton, Fichtner, Clarke-Duncan en Wilson. Het zorgt ieder geval voor een prima acteerprestatie van de cast, ook al zijn hun rollen gigantisch oppervlakkig. Maar voor een blockbuster als deze is het prima.

Een pure rampenfilm is het niet, omdat het grootste deel van de film in de ruimte afspeelt, maar toch zitten er ook wel hele aardige stukken met aardse verwoestingen in, helemaal aan het begin en zo richting het einde. Dat blijft imponerend, al moet ik wel zeggen dat de CGI wel echt verouderd oogt. Zeker de stukken op de meteoriet ogen wel heel erg onecht, maar je hoort me er verder niet over klagen omdat het gewoon nog steeds spectaculair in beeld komt. Het is een typische Michael Bay productie, met grootse actie en vreselijk cheesy menselijke interactie. Ik weet nog steeds niet of ik moet lachen of geëmotioneerd zijn bij het deel dat Willis zijn leven op gaat offeren en contact met zijn dochter zoekt. Het is zó overdreven Amerikaans sentiment, maar stiekem is het toch ook wel weer mooi. Het geeft tenminste weer waarom die groep op die meteoriet staat te klooien.

Armageddon is gewoon een toffe blockbuster. Hoog tempo, veel actie en ondanks grote voorspelbaarheid toch best wel bevredigend. Het had van mij wel een half uurtje korter gemogen, maar ik heb er weer een prima avond mee gehad.

3,5* blijven staan

avatar van Shadowed

Shadowed

Mindere Bay.

Alhoewel zijn aanpak weinig subtiel is valt het moeilijk te ontkennen dat elk regiepunt van hem faalt. Bay maakt van elke film een visueel spektakel, en ook Armageddon ziet er soms fantastisch uit. Toch behoort deze film tot 1 van zijn mindere films. Mede door elementen die Bay eigenlijk nooit uit de weg gaat, maar ook andere, nieuwe elementen.

In ieder geval kent het eerste halfuur een aardig trage opbouw, met enkele uitspattingen van bombast. De meteorietramp die zich in het eerste halfuur plaatsvind is geweldig in beeld gebracht met spektakel waar je u tegen mag zeggen. Bay weet de praktische effecten uitstekend met geanimeerde effecten te combineren en dit creëert enkele waanzinnige scenes op het gebied van actie. Heerlijk hersenloos vermaak.

Daarna gaat de film een andere richting uit, maar nog steeds duidelijk door Bay geregisseerd. Dit valt te merken aan de weinig subtiele karakteropbouw. Iedereen speelt een plat en overdreven personage waarvan er geen enkele interessant is, ten koste van goede prestaties vanuit Willis en Tyler. Het zijn de meest bordkartonnen personages en de pogingen van Bay om ze toch een achtergrond te geven falen behoorlijk.

Wanneer de setting zich naar de ruimte verplaatst verslikt Bay zich ook een beetje in de visuele regie. Er worden meerdere pogingen gedaan om het spektakel intens te maken, maar Bay vergeet de film overzichtelijk te maken en negeert regelmatig wetenschappelijke logica. Niet vreemd in een Bayfilm, maar gezien de setting hier valt het extra op. Het is echter zo dat ik vaak geen idee had wat ik aan het kijken was omdat de camera te heftig heen en weer schud. Normaal ben ik hier een voorstander van, maar bij films waar je het spektakel gewoon wil zien heeft het een nadelig effect.

Verhaallijn is verder relatief voorspelbaar met enkel minimale verrassingen. Verrassingen omdat het Bay is, die meestal een erg duidelijke formule gebruikt voor zijn films, en in dit geval daar soms van afwijkt. Toch zijn enkele scenes nog redelijk geregisseerd op het gebied van spanning. Grappig dat dit direct in zijn werking gaat wanneer Bay zijn camera niet in elke hoek van de ruimte smijt. Op die gebieden zie je plots dat Armageddon eigenlijk niet zo'n hele verkeerde film is.

Visueel zitten er zoals verwacht aardige beelden bij, maar deze spelen zich vooral op de aarde af. Bay lijkt zich minder raad te weten met de scenes die zich in de ruimte afspelen. Willis en Tyler spelen goed, maar de film geeft te weinig ruimte aan z'n personages om te kunnen stralen. Armageddon is een film die Hollywood zowat kenmerkt, maar dat betekent niet dat het meteen een goede film is. Vooral een film met weinig diepte en veel visuele verwennerij. Voor Bay zijn doen ondermaats, maar nog steeds relatief vermakelijk.