L'Arme à Gauche (1965)

Frankrijk / Spanje / Italië
Misdaad

geregisseerd door Claude Sautet
met Lino Ventura, Sylva Koscina en Alberto de Mendoza

Het jacht van een Amerikaanse weduwe is in het Caraibisch gebied gestolen door wapensmokkelaars. Ze schakelt een Franse zeeman in om het jacht terug te vinden. De boot blijkt gestrand en de Fransman wordt onder bedreiging gedwongen om hem weer varend te maken.

FisherKing
Laatste actiefilm van Sautet.

Maakte daarna enkel nog drama. Les Choses de la Vie was zijn volgende film.

avatar van brucecampbell
wat zou ik toch graag deze zien!!

Een film van Sautet met Ventura en maar 1 stem? Hun cult following mogen we dus ook bijschrijven als niet-stemmers. Zoals gezegd de laatste actiefilm van Sautet voor hij zich ging toeleggen op blablablablabla films voor bejaarden, maar natuurlijk had hij het hier bij moeten houden.
Tenminste: na een aardig Hitchcockiaans begin over Ventura die argeloos betrokken raakt bij allerlei smerige zaakjes in exotische oorden, zakt het allemaal een beetje in en ook Koscina speelt niet de rol die we van haar verwachten. Het lijkt wel een soort film voor de opgroeiende jeugd te worden met een regisseur die zich meer interesseert voor het vastleggen van de Caribbean - en die hebben de volwassen kijkers anno 2011 wel al in het echt gezien.
De laatste 20 minuten echter wanner de goodies en baddies in een showdown tegenover mekaar staan is uitstekend, duidelijk geinspireerd door westerns ook.
Dit alles wordt begeleid door een overwegend vrolijke jazzy score.

Enig idee waar een Nederlands of Engels ondertitelde dvd te vinden is?