L'Armée du Crime (2009)

Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Robert Guédiguian
met Virginie Ledoyen, Simon Abkarian en Robinson Stévenin

In het door de Duitsers bezette Parijs sluit de jonge dichter Missak Manouchian zich aan bij een jonge verzetsgroep. De groep bestaat uit jonge Joden, Armenen, Polen, Hongaren en andere nationaliteiten, vastbesloten de Duitsers en Franse collaborateurs aan te pakken. Ze voeren enkele geruchtmakende acties uit en worden al snel op de hielen gezeten door de politie. Deze probeert hen in een propaganda-poging via opgehangen posters neer te zetten als een bende criminelen, maar deze poging krijgt een averechts effect en bombardeert hen tot het heldendom.

avatar van brucecampbell
Dit kan wel iets worden!

Als liefhebber van zowel de Franse taal en cultuur, Parijs èn goede oorlogsfilms heb ik deze film met hooggespannen verwachtingen bekeken.
Helaas in een Franstalige bioscoop (Walonië) en miste dus de ondertitels (ik kan redelijk Frans verstaan en spreken, maar dit gaat wel erg snel en vooral wordt er vaak in dialect gesproken, dus miste ik toch af en toe belangrijke dialogen).
Na Paul Verhoeven's meesterwerk "Zwartboek", dat ik na een tweede keer bekijken alleen maar meer ben gaan bewonderen, was L'Armée du Crime helaas een behoorlijke tegenvaller.

De fotografie is prachtig, de acteurs spelen heel behoorlijk (geen enorme uitschieters), decors en aankleding allemaal goed in orde... maar toch vind ik deze film beneden de maat. Zonder de lol voor anderen te willen bederven (ga hem beslist zien, al is het alleen om de authentieke typisch Franse sfeer) .kan ik zeggen dat het verhaal vrij fantasieloos is verteld. Er zitten geen grote verrassingen in. De film mist inspiratie, inventiviteit, visie en verbeeldingskracht. Het ergste wat ik de makers verwijt is de voorspelbaarheid.
In Zwartboek werd je steeds verrast door originele wendingen en vondsten. Over die film kun je lang nabomen en raak je niet uitgedacht.
Jammer dat ik dat totaal niet van deze film kan zeggen. Ik wil nog wel eens in een Nederlandse bioscoop gaan kijken, al was het maar om naar die zalig naar knoflook en eenvoudige landwijn smakende scenes te kunnen kijken. Wat had ik graag gewild dat een groot schrijver zich over het script had ontfermd, want daar (en in de matige regie) zit de zwakste schakel! Echt een gemiste kans in mijn ogen....

avatar van 606
Echt een hele verrassende en buitengewoon sterke franse film.
Deze film laat erg goed zien dat ook Frankrijk verzetsstrijders had, deze mensen hadden erg veel lef en gaven daarmee hun eigen leven.
Hele goede gedurfde acties en mooi in beeld gebracht.
Het acteerwerk was gewoon meer dan prima te noemen.
Hulde aan de verzetsstrijders.

4,5 ster

Ik vond het uiteindelijk een redelijke film. Het acteerwerk was prima en de cinematografie uitstekend.
Het verhaal was echter fantasieloos, tamelijk voorspelbaar en miste verbeeldingskracht. Kort samengevat: verzetsgroep pleegt een aantal aanslagen en wordt uiteindelijk door de nazi's in de kraag gevat. Meer is het eigenlijk niet. Jammer dat de film niet meer spanning opriep door onverwachte en verrassende wendingen in het verhaal. Een beetje een gemiste kans.

avatar van Timmy757
Al met al toch wel een matige film. Alles ziet er keurig uit in de film, omgevingen, kostuums etc. Maar het verhaal is dun, en erg slecht uitgewerkt. De film gaat een beetje van de hak op de tak, en volgt teveel personen waardoor je geen binding krijgt met de hoofdpersonen , en je jezelf ook steeds afvraagt wie nou ook alweer wie is. Naarmate de tijd vorderd wordt dit laatste overigens wel minder.

Hoe dan ook, ik heb me niet verveeld tijdens de film, slecht was hij niet, maar het is ook verre van goed, met een beter uitgewerkt verhaal had dit absoluut een hele goede film kunnen worden, maar nu blijf ik steken op 3*.

avatar van Toontje35
Timmy757 schreef:

Kan me hier geheel bij aansluiten

avatar van Pacino87
Wordt deze film nog ergens vertoond?

avatar van pukkie88
Mooie film! Kijk goed weg!

Saaie eerste gedeelte met veel communistische propaganda. Gelukkig worden we in het tweede gedeelte iets meer getrakteerd op spanning en aktie. Dan valt het nog wel mee met het communistische karakter van de film. Weinig verheffend deze film. Wel mooie plaatjes en adembenemende mooie vrouwen.

avatar van fasteddy57
heb veel gehoord over deze film heb trailers gezien en diverse boeken gelezen over frans verzet in frankrijk vooral het boek van klaus barbie slachter van lion waarin ook hoofdstukken voorkomen oa het onder vuur nemen van een citroen bus met gevangenen en franse militi bewakers om een arrestant te bevrijden, die ook op de trailer te zien is
Weet iemand wanneer deze film op dvd uitkomt?

Een realistische, gepassioneerde, boeiende, sombere, grimmige, beklemmende, persoonlijke, maar objectieve gedenkfilm over een ondergrondse verzetsgroep in Parijs in de 2e wereldoorlog, die bestond uit immigranten, communisten, ballingen en vreemdelingen, opgepakt door de Franse politie. De film behandelt een onbekend en verzwegen deel uit de (Franse) geschiedenis. Waarschijnlijk omdat de regisseur recht wilde doen aan alle geëxcuteerden is er een teveel aan personages en plots. Een plus is dat de achtergronden en drijfveren duidelijk zijn. De sterke cast speelt groots.

avatar van Decec
Een goede oorlogfilm...
Wat een drama verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Rustig achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Prima land komt uit Frankrijk...
Het is moeite waard...

Decec schreef:

Volgens mij is geen waargebeurd verhaal...

Volgens mijn informatie gebaseerd op ware gebeurtenissen.

Redelijk oorlogsdrama waarbij een aantal Fransen zich aansluiten bij het verzet tegen de Duitsers aan het begin van de tweede wereldoorlog. Wederom een onderbelicht stukje WOII-geschiedenis. Het verhaal komt wel erg langzaam op gang, en het duurt even voordat de personages elkaar hebben gevonden. Hierna wordt de film een stuk onderhoudender. Echt aangrijpend of spannend wordt het echter nergens.

avatar van badfans69
Decec schreef:

Dus wel ...
Olga Bancic, de enige / enigste ter dood veroordeelde vrouw, werd in Duitsland onthoofd met een bijl.

Meer info wiki link

Nog meer info Wiki link

avatar van nightbreed
Het eerste uur kon me niet echt boeien, gelukkig werd het daarna en stuk beter.

avatar van Decec
badfans69 schreef:

Dus wel ...

Meer info wiki link

Nog meer info Wiki link

Goed gezocht.
Bedankt voor je moeite doen.

avatar van blurp194
Mort pour la France

Geschiedenisles. In Gauke's woorden, een objectieve gedenkfilm - waarvan ik me bij dat laatste woord even af moet vragen of dat een germanisme is. Hoe dan ook, het slaat de plank. Deze Armeniers, Hongaren, Polen, en niet te vergeten de communisten uit Spanje en Italie zijn de helden van Frankrijk. Mort pour la France, zoals we in de inleiding al te zien krijgen - en nauwelijks een verrassing te noemen.

Natuurlijk erg ingekort en geromantiseerd. Maar toch niet heel veel dichterlijke vrijheid. En een erg mooie film, met prachtig acteren en precies goede muziek. Abkarian en Ledoyen zijn geniaal, wat een prachtig stel. Dan Stevenin nog als de wreker die van het pad af is. Daarbij ook erg mooi in beeld gebracht met veel aandacht voor details en mooi gebruik van licht en kleuren, zoals ik dat graag zie.

Enige wat ik jammer vind is dat de afscheidsbrief van Manouchian niet in z'n geheel wordt voorgelezen.

Natuurlijk altijd interessant zo'n relaas over WO II in het bezette Frankrijk (vervolging van joden en communisten, weerstand, collaboratie, de rol van de Franse politie...) maar in deze "L'Armee du Crime" toch wat te veel van hetzelfde, zonder dat de film je meesleurt.
Zijn de opnames van de aanslagen wel goed, de vele personages die door elkaar dwarrelden, waren moeilijk correct uit elkaar te houden, wat niet zo vlot om volgen was.
Matig, zou ik zeggen. 3 a 3,5.