La Prochaine Fois Je Viserai le Coeur (2014)

Alternatieve titel: Next Time I'll Aim for the Heart

3,19

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Cédric Anger
met Guillaume Canet, Ana Girardot en Jean-Yves Berteloot

In 1978 en 1979 werden de inwoners van het Franse departement van de Oise opgeschrikt door een reeks moorden die angst en terreur zaaide over heel de streek. De maniak in kwestie had het telkens gemunt op jonge vrouwen, geheel willekeurig gekozen. De dader is overal en nergens, ontsnapt met gemak aan de klauwen van de rechercheurs en ontloopt alle wegcontroles. Wie is hij?

14 BERICHTEN 3 MENINGEN
geplaatst: 23 augustus 2015, 08:59 uur [permalink]
Een film verteld door de dader. Een zeer treurig verhaal van een verknipt persoon die helaas de hand niet aan zichzelf slaat maar jonge meiden doodt.
Droevige settings in droevige kleuren en zeer timide acteerwerk maken er meer een drama dan een thriller van. Maar dat is geen probleem aangezien je bereidt bent te wachten totdat de moordenaar gepakt wordt. Echt spannend wordt het niet dus laat je niet misleiden dat er thriller bij genre staat.

Moeilijk om de prent een beoordeling te geven. Er gaat eigenlijk niets fout maar een gevoel dat er meer uit gehaald had kunnen worden bekroop me tijdens de film steeds en dat gevoel bleef er na de film ook. Een 6.5/10 hier 3.5** omdat ik 3** weer te weinig vind.

geplaatst: 23 augustus 2015, 09:03 uur [permalink]
Gebaseerd op een waar gebeurd verhaal over de Franse seriemoordenaar Alain Lamare.
Maar verwacht geen seven of the zodiac killer van David Fincher.
Het is in mijn ogen een echte Franse film, dus traag en een beetje realistisch.
Hij is goed om te kijken en vooral als je goed beeld wil hebben hoe een seriemoordenaar zich ontwikkeld.
Spannend word hij nergens omdat je geen connectie krijgt met de personages, het lijkt vooral op een docu zoals je ze vaker ziet op tv, maar dan beter uitgevoerd door de cinematography en betere acteurs.
PS
Alhoewel hij aangemerkt word als seriemoordenaar, is zijn bodycount te laag om die kwalificatie te krijgen.
Meestal is de regel meer dan 3 slachtoffers met een cooling down periode van minimaal een maand

geplaatst: 23 augustus 2015, 09:52 uur [permalink]
broncode schreef:

PS

Nou hij was absoluut aan het opbouwen, hij is nog vroegtijdig gepakt want hij zou zeker niet uit zichzelf stoppen.
Seriemoordenaar - Wikipedia - nl.wikipedia.org

geplaatst: 23 augustus 2015, 10:10 uur [permalink]
tsja een seriemoordenaar stopt nooit uit zichzelf natuurlijk.
Maar het aantal slachtoffers is wel te laag om echt te spreken van een seriemoordenaar.
Hij kan een puntje zuigen aan het "beest van harkstede" of koos H.
Trouwens Ron P was ook goed bezig op een verkeerde manier.
Die heeft volgens mij ook 3 moorden op zijn geweten, maar is alleen maar berecht voor de puttense moordzaak.

geplaatst: 23 augustus 2015, 11:17 uur [permalink]
broncode schreef:
tsja een seriemoordenaar stopt nooit uit zichzelf natuurlijk.

Nou........ bijvoorbeeld de Zodiac-killer, die is er uit zichzelf mee opgehouden. Vele jaren na de moorden heeft hij nog een brief geschreven. Dus exceptions to the rule zijn er wel.

geplaatst: 23 augustus 2015, 18:26 uur [permalink]
Je kunt geen enkele discussie winnen want d'r zal altijd iemand zijn die de "exception of the rule " te voorschijn tovert.
Behoorlijk frustrerend....
Maar dat neemt niet weg dat een gezond verstand zeer waardevol is..

avatar van AmazingPP
geplaatst: 23 augustus 2015, 18:49 uur [permalink]
Aardige film, maar wel een beetje traag. Had van mij allemaal wel wat vlotter gemogen. 2,5 *

geplaatst: 26 augustus 2015, 01:26 uur [permalink]
Pfwah! Sommige zeldzame films, hoe goed ze zoals deze ook zijn geproduceerd, zijn zo donker van verhaal dat ik er achteraf spijt van heb dat ik hem keek.

Maar dat zal allicht vooral aan mijn eigen stemming hebben gelegen.

avatar van vranque
geplaatst: 25 oktober 2015, 22:38 uur [permalink]
Ik werd helemaal meegezogen. Practig docudrama. Perfect in beeld gebracht. En inderdaad, je moet ervoor in de stemming zijn en dat was ik. Kom niet hoger qua stem omdat het nu eenmaal niet dat had wat het had moeten hebben.

geplaatst: 18 december 2015, 15:00 uur [permalink]
Naar ware feiten al vermeldt de film dat de makers er ook wel wat bij gefantaseerd hebben.
Aldus wordt een verhaal gebracht van een psychopatische moordenaar en vermits de kijker al heel wat weet is het thrillerallure toch wel weg, wat niet betekent dat de film niet boeit, maar de grote spanning, neen, die is er niet.
Niettemin wordt er m.i. knap filmwerk geleverd en de misdaadscènes zijn sprekend in beeld gebracht terwijl Guillaume Canet toch keurig de rol van de onevenwichtige vertolkt.
Terloops wordt ook de rivaliteit tussen de gendarmes en de politie aangeraakt. Een oud zeer.

avatar van Drrrrkkk
geplaatst: 14 januari 2016, 21:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nare film over waargebeurd verhaal, natuurgetrouw nagespeeld in mooie 70's setting. Jammer dat het al vrij snel duidelijk is hoe het in elkaar steekt, waardoor het eigenlijk niet spannend meer is, maar meer de vraag is wanneer Canet tegen de lamp gaat lopen.

avatar van Kuwiel
geplaatst: 1 mei 2016, 11:24 uur [permalink]
Prima film !! verveelt niet.
Waargebeurd .....pfffff .

avatar van Tiany
geplaatst: 16 februari, 13:50 uur [permalink]
Interessant en "rustig" naar waargebeurd verhaal, dan bedoel ik naar hoe het in werkelijkheid zou kunnen gaan en niet op zijn Amerikaans met veel actie en kat en muis gedoe. Deze seriemoordenaar is tamelijk snel door zijn eigen fouten door de mand gevallen, in Amerikaanse films zijn dit soort mensen 9 op 10 super intellectuelen die men heel moeilijk bij de kraag kan vatten.

avatar van hoffhaan
geplaatst: 8 juli, 11:16 uur [permalink]
Eenvoudig goed vertelde waargebeurde realistische thriller. De sfeer van die tijd wordt goed weergegeven. De onderlinge strijd tussen de verschillende politie instanties is eveneens aandacht voor, net zoals dat in Nederland en Belgie is geweest. Het einde had meer uitgediept kunnen worden naar mijn mening. De auto´s met 1 zwaailicht doen nostalgisch aan. Film kijkt lekker weg, alhoewel je snel weet hoe het in elkaar zit. 3.5