menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Movsin. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019, februari 2019, maart 2019, april 2019, mei 2019, juni 2019

Foxtrot (2017) 3,5

Alternatieve titel: פוֹקְסטְרוֹט, afgelopen maandag om 21:23 uur

Nogal wat symboliek, die zoals steeds in dergelijke films, dreigt onopgemerkt of onbegrepen te passeren...
Rode draad in deze film lijkt mij toch de hekeling (soms meer bespotting) van oorlog en leger dat zich in het eerste luik uit in een miskleun van jewelste ( ze hadden zich van dode vergist ) en de manier waarop het leger het afscheid wil organiseren, in het tweede luik door de illustratie van de "leegheid" van de wachtpost en het letterlijk "toedekken" van een falen en in het derde luik, dat heel wat opheldert aangaande het karakter, frustaties , woede en gebeurtenissen uit het verleden van de vader, liggen oorzaken ook bij oorlog en leger te zoeken.
Moeilijke film van een bekwame cineast. Er zit heel wat in. Kunst is het er uit te halen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Les Innocentes (2016) 4,0

Alternatieve titel: Agnus Dei, afgelopen maandag om 11:16 uur

Het waargebeurd verhaal over een zustergemeenschap die in de nasleep van WO II een dramatische en traumatische belevenis meemaakt die bovendien hun strenge orderegels dooreen haalt.
Mooi vooral is de weergave van de Franse verpleegster die met verbijstering de op vele vlakken aangerichte schade vaststelt en even mooi is deze van de zusters die stap bij stap de hulp aanvaarden die hen wordt aangereikt en tot overwegingen allerhande worden gebracht. De rol vertolkt door Agata Buzek vooral is subliem.
Een mooie film, zeg maar, over een zoveelste naar aspect van een oorlog maar meteen toch ook een voorbeeld van menselijke samenhorigheid en hulpvaardigheid.
"Entre ses Mains" vond ik al een uitstekend werk van regisseuse Anne Fontaine (en ook wel "Coco avant Chanel"), maar deze "Les Innocentes" mag gerust in de rij plaats nemen. Een mooie titel trouwens.

» details   » naar bericht  » reageer  

Why Shoot the Teacher? (1977) 3,0

afgelopen zaterdag om 21:00 uur

Baby-face-teacher krijgt zijn kans in een klas met leerlingen van verschillende leeftijden in een godvergeten nederzetting in Canada, waar de natuur en de economische depressie er voor zorgen dat er alleen maar harde, en voor hem hoogst ongewone wetten gelden en de arme bevolking niet bepaald gelukkig is.
Wetenswaardig en ernstig met daarnaast toch heel wat komische toestanden en doldrieste gebeurtenissen rond onze lesgever die de film zeker niet al te zwaar doen uitvallen.
Bud Cort zit goed in dergelijke rol, vol met verrassingen en wisselingen in de besluiten.
Een klein voorbeeldje toch van beroepsliefde.

» details   » naar bericht  » reageer  

Miss Sloane (2016) 3,5

afgelopen zaterdag om 12:05 uur

Uitstekende regie in deze film die ons het beeld brengt van een clevere, onverzettelijke tot gevoelloze lobbyiste (stevige inkijk in dat wereldje van het ronselen van aanzien), maar uiteindelijk ook vernietigend uithaalt naar de politiek. Keiharde woorden in de rechtzaal.
Blikvanger is uiteraard een verbluffende Jessica Chastain, maar daarnaast mag ook de rest van de cast worden geciteerd.

» details   » naar bericht  » reageer  

Paris Est à Nous (2019) 2,5

Alternatieve titel: Paris Is Us, afgelopen donderdag om 17:37 uur

Heb menen te begrijpen dat het om een jonge vrouw gaat die midden het realisme van de protesten in Parijs - duidelijk opgenomen ter gelegenheid van dergelijke manifestaties - verdrinkt in twijfels over het bestaan, werkelijkheid, fantasie en het leven dat onbewust door de vingers glipt en waarop eigenlijk geen vat is.
Helaas ben ik zelf verdronken in het ganse psychologisch gedoe, de grillige montage - akkoord, soms wel spitsvondig camerawerk , de voice-over en toegegeven ook het gebrek aan een duidelijk verhaal.
Had me aan iets anders verwacht. Het zij zo.

» details   » naar bericht  » reageer  

Saint Jack (1979) 3,0

18 juni, 19:00 uur

Ben Gazzara, in zijn eigen flegmatieke stijl, blijft in de zwoele sfeer van "The Killing of a Chinese Bookie" en al kon deze "Saint-Jack" me minder bekoren, het is toch Ben die toch weer bewijst dergelijke al bij al complexe rol vlot aan te kunnen.
Film gaat heel lang door, en eigenlijk tot het wel verrassend einde toe, op het observeren van het hoofdpersonage in zijn omgang met mensen van allerlei slag en intenties, er al dan niet aan toegevend, waarbij alleen de rol vertolkt door Denholm Elliott even een voet naast die Gazzara kwam zetten.

» details   » naar bericht  » reageer  

La Vie Très Privée de Monsieur Sim (2015) 3,5

Alternatieve titel: The Very Private Life of Mister Sim, 17 juni, 20:10 uur

Het allure van pechvogel, die bovendien in zijn ijver om zich nuttig te maken én ooit eens te slagen, ook niet bepaald als "aantrekkelijk" overkomt, achtervolgt onze François Sim.
Grappig is het bij momenten zeker, als François bedenkt hoe het allemaal vroeger is misgelopen en ook als hij nieuwe ontdekkingen doet, toch moet toegegeven dat naarmate de film opschiet er wel vondsten zijn maar de eigenlijke amusementswaarde zeker afneemt.
Om het even echter wat het acteren van hoofdpersonage Jean-Pierre Bacri betreft. De man zit, zoasl zo dikwijls in zijn films, perfect in zijn rol en bekwaam om de ganse prent te dragen. Niveau van de film is dan ook voor het grootste gedeelte aan Bacri's invulling te danken.

» details   » naar bericht  » reageer  

Doubles Vies (2018) 3,5

Alternatieve titel: Non Fiction, 16 juni, 14:16 uur

Op "L'Heure d'Eté" na konden de films van Olivier Assayas me eigenlijk nooit echt overtuigen en ook deze "Doublies Vies" is nu precies geen hoogvlieger.
Tenzij ge je kunt verkneukelen in deze, wellicht satirische, kijk op een groepje mensen, doorgaans met eigendunk hoog in het vaandel, in hun discussies (ze zijn nooit onderling akkoord) over allerlei aspecten van de boekenwereld, waaronder de digitale alternatieven van het boeklezen, de toelaatbaarheid van en de kritiek op autofictie... waarbij dient toegegeven dat heel wat van hun filosofieën, in sneltempo voorgeschoteld en tot een insiderwereld behorend, grandioos verloren gingen.
Maar goed, na een tijdje geraakt er aan gewoon, blijft er ook nog wel één en ander hangen en komt er ook wat van hun karakters bloot te liggen, én wanneer het verhaal ook inhaakt op hun intieme ralaties en het volkje daardoor wat in zijn blootje komt te staan, vond ik het wel best amusant. Achten ze zich bij een (pseudo)culturele elite, zo verschillend zijn ze nu ook weer niet...
Een pluspuntje toch voor Assayas en zeker voor zijn uitstekende cast.

» details   » naar bericht  » reageer  

Green Book (2018) 4,5

15 juni, 16:49 uur

Wat meteen opvalt in deze film is de verbluffende weergave van de sfeer uit de early sixties met het racisme in volle bloei in de States.
Het fenomeen om als zwarte artiest afstandelijk en om hypecriete redenen aanvaard en zelfs om de kunst bewonderd te worden door de blanke elite, maar daarnaast de harde vernederende wetten moet ondergaan, werd onlangs nog in de documentaire die ik zag over Sammey Davis Jr dik uitgesmeerd.
En wat ook daarbij kwam was dat rasgenoten het sukses absoluut niet op prijs stelden.
Dit alles wordt prachtig weergegeven in deze "Green Book" dat bovendien de verdienste heeft alles zeer aanschouwelijk en genietbaar voor te stellen, met spontane, gevatte en heel vaak zeer grappige dialogen en toestandjes.
Evolueert de film wel naar een feel-goodie, de term "hartverwarmend" is er wel aan verdiend en bovendien is het naar elkaar toegroeien van twee totaal verschillende mensen heel vlot en aanvaardbaar uitgewerkt.
Viggo Mortensen zet in deze topfilm een topprastatie neer.

» details   » naar bericht  » reageer  

Cordero de Dios (2008) 3,5

Alternatieve titel: Agnus Dei, 14 juni, 20:14 uur

Omdat de film zowat begint met een radiobericht als "Mensen worden hard aangepakt, alleen maar omdat ze het oneens zijn met de regering" kunnen we vermoeden dat de Argentijnse dictatuur uit de zeventiger jaren een belangrijke rol zal spelen.
Wat we dan nog niet weten is dat deze politieke toestand en het verzet er tegen, een familie zal verscheuren en leiden tot harde en emotievolle houdingen en beslissingen.
Dit dringt met mondjesmaat door. De film hanteert immers het korte flashbacksysteem, dat trouwens goed is uitgewerkt en duidelijk blijft.
Een goed script en overtuigende vertolkingen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Der Siebente Kontinent (1989) 4,0

Alternatieve titel: The Seventh Continent, 13 juni, 16:50 uur

Michael Haneke brengt in zijn eerste langspeelfilm reeds de trend die zijn verder werk zal typeren : een portie woede, agressie of geweld, een scherpe kijk op de maatschappij in een gebeuren waarvan de essenties voor de kijker rijp zijn voor interpretaties.
Zijn er in het eerste gedeelte van deze "Der Siebente Kontinent" heel wat eerder banale, zich repeterende scènes, amper onderbroken door een event dat ook al niet zo belangrijk is, weet dat bij Haneke niets betekenisloos is.
Persoonlijk meen ik dat de regisseur hier de "brave" banaliteit van een bourgeoisie viseert : hun leugen (het meisje op school), hun naijver (gebeuren op het werk), hun hyppocrisie (de eerder schijnheilige brieven naar ouders), hun zelftevredenheid (de rijkelijk gevuld tafel en de gedecideerde manier van eten), hun afstandelijk, zwijgzaam en eerder hautain gedrag, hun passiviteit (de carwash), hun vermeende onderlinge verstandhouding...
Het laatste halfuur van de film is denderend en aangrijpend. de vernielingsscène is du jamais vu en de zelfmoorden in een pijnlijk realisme voorgesteld.
Knap camerawerk met mooie beeldvorming, close-ups... en de acteurs zijn mij onbekend maar zetten een overtuigende act neer.

» details   » naar bericht  » reageer  

Coeur Animal (2009) 3,5

Alternatieve titel: Animal Heart, 12 juni, 17:10 uur

Erg realistisch relaas over alles behalve liefde binnen het gezin, tot partnergeweld toe.
Sober en goed geacteerd. Meerdere mooie beelden van het ruwe landschap en het harde boerenleven.

» details   » naar bericht  » reageer  

Die Dasslers (2016) 3,5

Alternatieve titel: Rivals Forever - The Sneaker Battle, 12 juni, 16:29 uur

Was niet zo op de hoogte van die geschiedenis van de Dasslerbroers en de bijhorende wereldmerken.
Dit is echter niet de enige reden waarom ik geboeid ben blijven kijken naar deze miniserie : goede opbouw en stevige vertolkingen door toch wel enkele namen uit de Duitse filmwereld.
Ook de houding van deze zakenwereld tov van sportvedettes en vice versa was een interessant gegeven en de weergave van de sportevenementen uit het verleden zat wel gepast in het verhaal vervat.
Een goed puntje ook voor de make-up.

» details   » naar bericht  » reageer  

Taking Chance (2009) 3,5

12 juni, 08:04 uur

De droefenis rond het sneuvelen van een Amerikaanse soldaat tijdens de oorlog in Irak, hier uitgaand van de ernst van en het respect voor de escorte die het lijk uiteindelijk aan de familie gaat overmaken maar ook met heel veel medeleven en verdriet van al wie op de hoogte is van het gebeuren.
Kevin Bacon in de rol van de escorte houdt de ganse film in zijn greep, film waarbij ge niet onbewogen blijft maar waarbij ge ook het hele plechtstatig en disciplinair gedoe van het leger als behoorlijk hippocriet kunt aanzien.

» details   » naar bericht  » reageer  

He Ni Zai Yi Qi (2002) 3,5

Alternatieve titel: Together, 11 juni, 06:49 uur

Eenvoudig, melancholisch verhaal, niet zonder enige ontroering. Soms erg langzaam, soms verrassend vlug sprongetjes makend en helaas soms wat spankracht missend. Het einde vergoedt veel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Il A Déjà Tes Yeux (2016) 3,5

Alternatieve titel: He Even Has Your Eyes, 10 juni, 17:10 uur

Gisteren zag ik ze nog als arme, maar trotse moeder in "The Boy who harnessed the Wind", vandaag is Aïssa Maïga de even trotse moeder van haar adoptiebaby, alhoewel deze de huidskleur van haar en haar man niet deelt. Het verwekt nogal wat opschudding in haar omgeving en oma Mamita is bepaald kwaad als ze verklaart dat ze die avond beter "blanquette" had klaargemaakt, wanneer ze het kindje voor het eerst te zien krijgt.
Zo dendert deze komedie verder met grappige gezegden, replieken en woordspelingen in de dialoog en is papa Paul wat gek, zijn vriend Manu (opvallende vertolking door Vincent Elbaz) is het zeker niet minder.
Naar het einde toe wordt het wat avontuurlijker en holderdebolder, maar ge zag zo het "einde goed, al goed" aankomen.
Film kent ook een moment van bezinning als een personage het heeft over migratie en hoe de "orde van gebruiken en gewoontes" kan veranderen.
Vlotte, kleurrijke en genietbare Franse komedie.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Band Wagon (1953) 2,5

10 juni, 08:00 uur

Doorgaans hebben die muzikale filmpjes inzake verhaal weinig om het lijf, maar deze spant hierin toch wel de kroon.
Wie graag Fredje ziet (Wat ziet hij er oud uit) dansen, die zal (misschien) tevreden zijn.
Wat de songs, die bekendheid verwierven door toedoen van het duo Arthur Schwartz-Howard Dietz, betreft is alleen "That's Entertainment" nieuw voor de film. "Dancing in the Dark", "You and the Night and the Music" en "I guess I'll have to change my Plan" zijn gemiddeld van 20 jaar eerder, maar wel mooi natuurlijk.
De film wordt naar het einde toe wel wat gered door een mix van deze songs.
Voor het overige, toch wel ontgoocheld.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Boy Who Harnessed the Wind (2019) 3,5

9 juni, 18:37 uur

Naar een waar gebeuren - amper een handvol jaren geleden - knap in filmtaal verteld door debuutregisseur Chiwetel Ejiofor, die naast het spectaculaire van de uitvinding in primitieve omstandigheden, de accenten op de barre levensomstandigheden en de verwaarlozing door overheden, in de film ook nog uitblinkt in een gevoelige vader-zoon-relatie.
Ook Maxwell Simba en Aïssa Maiga overtuigen in deze film volledig op locatie gefilmd.

» details   » naar bericht  » reageer  

Shéhérazade (2018) 4,0

8 juni, 20:36 uur

Onthutsend beeld van straatjongeren dat nog aan intensiteit wint door de verbluffend natuurlijke en expressieve rolinvulling van hoofdrolspelers Dylan Robert en Kenza Fortas, nieuwkomers, die meer dan terecht met een César werden beloond.
Het harde bestaan van deze jongeren leidt hun naar de diepst menselijk onwaardige practijken, wat hen echter allerminst uit het moeras van machtstrijd en criminaliteit haalt.
Merkwaardig hierbij is de figuur van Zachary die enige liefde koestert maar daar niet consequent mee omgaat, integendeel...Reden wellicht is dat ook hij liefde en genegenheid ontbeert. De film zoekt trouwens niet naar de oorzaken van al de ellende al kan aan de hand van de houding van Zachary's moeder vooral werkloosheid, die de precaire toestanden doet ontstaan, als voornaamste element worden aangestipt.
Een passage die naast het straatgeweld en het blootleggen van de ellendige levenswijzen van de youngsters, indruk maakt is deze in de rechtbank waar de rechter met pertinente vragen en de weifelende maar uiteindelijk eerlijke antwoorden, een duidelijke kijk op het hele gebeuren oplevert.
Het einde van de film is heel mooi en houdt wat ingetoomd geluk maar vooral een vleugje hoop in.

» details   » naar bericht  » reageer  

Un Ange (2018) 3,5

Alternatieve titel: Engel, 8 juni, 13:24 uur

Een verhaal over eenzaamheid en liefde, met een overduidelijke link naar de persoon en leven van wijlen wielrenner Frank Vandenbroucke.
Film die ik absoluut wou zien (wat zijn er hier bij MM toch weinig in dat geval) en ook van genoten heb.
Knap gemaakt met volgens mij één klein minpuntje, namelijk dat de dramatische climax iets te lang voor het einde van de film valt waardoor er van dat lange laatste stuk van niet veel meer dan van de mooie soundtrack te genieten valt.
Vincent Rottiers is ons genoegzaam gekend voor uiteenlopende rollen en bewijst ook deze aan te kunnen. Zijn tegenspeelster is ontegensprekelijk mooi.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Hudsucker Proxy (1994) 3,5

8 juni, 07:24 uur

"Hoe kan ik nu voor het eerst beginnen werken als er alleen maar ervaring vereist wordt ?".
Zakenleven en maatschappij worden op een satirische wijze op de korrel genomen.
Bijwijlen erg spiritueel en grappig met soms niet zo best begrijpelijke situaties. Goed acteerwerk, vind ik, en eigenlijk wel origineel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Werk ohne Autor (2018) 4,5

Alternatieve titel: Never Look Away, 7 juni, 16:47 uur

Een film van drie uur die je blijft boeien. Het zegt toch iets.
Zowel het eerste gedeelte met het waanzinnig, meedogenloos nazziregime, als het middenstuk met het wrede toeval, de opgelegde kunstvorm en de romantiek, als het slot met de vrijheden, onthullingen en bezinningen zijn mooie brokken film.
Het verhaal, de cinematografisch kracht en het acteren konden bekoren, alleen moet regisseur Florian Henckel van Donnersmarck geen zo'n grote tijd tussen zijn films meer laten. Dit en films als "Das leben der Anderen" wil ik wel meer zien.

» details   » naar bericht  » reageer  

Gloria (1980) 3,0

6 juni, 20:22 uur

Gena Rowlands is weer van de partij maar deze "Gloria" is niet op het niveau van wat we van Cassavetes mogen verwachten en gewoon zijn.
De story beloofde wel iets maar houdt uiteindelijk niets bijzonders in, behoorlijk ongeloofwaardig ook, met clichématige toestandjes en ik kan me geen zesjarige voorstellen zoals die Phil.
Matig dus.

» details   » naar bericht  » reageer  

First Man (2018) 4,0

6 juni, 13:35 uur

Knappe film die je niet alleen meesleurt in een historisch wetenschappelijk en toch risicovol en avontuurlijk gebeuren, maar terzelfdertijd ook de mens op het voorplan brengt. Er wordt voldoende aandacht besteed aan de familiale impact van het project en de politieke en sociale reacties. Naast het visuele is het de goede dosering van die elementen die de film zo geslaagd en toegankelijk maakt.
Keurige opbouw dus en overtuigend acteerwerk.

» details   » naar bericht  » reageer  

Tau Ming Chong (2007) 3,0

Alternatieve titel: The Warlords, 6 juni, 09:43 uur

Meerdere impressionante massale gevechtscènes zijn het bijzonderste kenmerk van deze film waarin ook passie, eergevoel en ambitie uitgebreid aanwezig zijn. Valt iets te lang uit en soms is er amper progressie. Ver van een meesterwerk uit het Oosten maar zeker geen flauw product.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Stratton Story (1949) 3,5

6 juni, 09:30 uur

Waar gebeurd verhaal, behoorlijk goed verfilmd en mede door de klasse van een James Stewart en de voor dergelijke sympathieke rollen geknipte June Allyson genietbaar te volgen.
Film haalde toch een Oscar binnen voor het script.

» details   » naar bericht  » reageer  

Professione: Reporter (1975) 4,0

Alternatieve titel: The Passenger, 5 juni, 09:36 uur

Een reporter die wil ontsnappen aan de chaos in zijn bestaan heeft aanleiding tot een knap opgebouwd verhaal, wat toeval in de story, met rustige thrillermomenten maar ook met nog veel genietbaars zoals de overduidelijke Antonioni filmstijl zoals ik ze leerde kennen in "Blowup" : de "stille" scènes met het geluid van voetstappen, het ruisen van de wind, het ritselen van de bladeren aan bomen en struiken, de vele, soms betekenisvolle achtergrondgeluidjes, het ontbreken van muziek...
Stijlvol acteerwerk ook, zoals van een Jack Nicholson, niet in zo'n charismatische, expressievolle rol als wel meer met hem, maar wees gerust : hij vult de scène meer nog dan Maria Schneider.
Het slot van de film is heel mooi, wat verrassend, en laat de kijker het wat voor zichzelf uitmaken...

» details   » naar bericht  » reageer  

La Seconde Vérité (1966) 3,0

Alternatieve titel: L'Amante Infedele, 3 juni, 23:06 uur

Eerder saai en zonder veel spanning. Het duo Hossein-Mercier was meerdere keren te zien in de jaren 60, meestal in avonturenfilms, maar deze keer in deze krimi halen ze niet hun beste acteerniveau. "Afstandelijk" past het er best bij en dit uit zich vooral ook in de dialogen waar weinig echt beleefd gevoel in steekt. Echte verrassingen zitten ook niet in het scenario verborgen, zoadat de film amper een bescheiden middenmoot haalt.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Invisible Man (1933) 4,5

2 juni, 21:24 uur

Wat een wonderbaarlijke film uit 1933!
Knap uitgevoerde trucage die beslist het cinemapubliek uit die tijd met open mond naar het doek heeft doen staren.
Bovendien mooi opgebouwd verhaal met een pak scènes vol verrassingen in een film die je tot het einde in de ban houdt.
Het slot biedt trouwens een spitsvondige uitkomst.
Er wordt bovendien goed geacteerd en merkwaardig is toch de rol van Claude Rains die toch de aanzet was voor deze man voor een prachtige carrière die hem vier Oscarnominaties zou bezorgen (helaas geen verzilvering) en merkwaardig genoeg telkens in een bijrol.
En de gedachte achter de film ? Macht bezitten leidt niet altijd naar het goede. Het kan de mens onherkenbaar maken en naar niets ontziende misbruik leiden.

» details   » naar bericht  » reageer  

Yin Shi Nan Nu (1994) 3,5

Alternatieve titel: Eat Drink Man Woman, 2 juni, 14:28 uur

Ang Lee houdt er wel van mensen te "ontleden", vooral hun problemen, groot en klein, wat ze verborgen houden, hun imago naar buitenuit en hun ware innerlijk, hun verzuchtingen, hun verschillen...en ook zo in deze film waar hij een niet zo klassieke familie ten tonele voert, zeg maar op een luchtige manier, al heeft elk van de leden wel iets om over te tobben, maar daar zit precies vaak het grappige in. Erg diepgaand is het allemaal niet en het houdt wel verrassingen in, vooral wat de wederzijds gevoelens betreft.
Het is terzelfdertijd genieten van het spel van de acteurs en beslist ook van het keukenwerk en tafelscènes, keurig voor de camera gebracht en met een, hoe dan ook, charismatige Sihung Lung als de wijze kok.
Een wat emotioneel last shot sluit dit aangenaam stuk film af.
Ang Lee blijft een lieve regisseur.

» details   » naar bericht  » reageer  

Donbass (2018) 4,0

1 juni, 18:59 uur

Na een tijdje gaf ik het op uit te vissen hoe de oorlogsvoering nu juist in zijn haak zat, maar wanneer telkens de melding "in bezet Oost-Oekraïne" verscheen, dacht ik toch te moeten begrijpen dat het de cineast te doen was een totaal beeld van het chaotische van de oorlog op te hangen.
Kreeg af en toe de indruk naar een documentaire te kijken, maar daarnaast waren er toch ook weer meerdere ijzersterk gefilmde scènes met schreinende toestanden, nooit zonder militairen of politieke gezagsdragers waaruit toestanden met haat en geweld, repressie en corruptie, armoede, leugen en bedrog voor het voetlicht kwamen.
Na "V-Tumane" en "Krotkaya" weer een film van Sergey Loznitsa die getuigt van filmische vakkunde en beheersing van het onderwerp.

» details   » naar bericht  » reageer  

Ayka (2018) 4,5

Alternatieve titel: My Little One, 31 mei, 17:16 uur

Russische films, veelal somber, triest en realistisch maar soms ook nog erg rauw er bovenop, zoals deze "Ayka" : het verhaal van een jonge vrouw in Moskou, op de vlucht uit angst om opgepakt te worden als illegale door de politie of door... - en dat zal later blijken en het intrieste van haar wedervaren nog sterk verhogen - en uit angst om met een kind nog dieper in de armoeput te geraken.
Schreinend beeld van gewetenloze menselijke uitbuiting met een pak cynisme er bovenop of wat dacht je van de krotverhuurder die spreekt van "Hotel Zonneschijn", of wanneer de wanhopige Ayka solliceert voor werk ze gevraagd wordt "Kom je voor "Hoe word je rijk ?"" of het idee dat je krijgt als je ziet dat dierenverzorging de volle aandacht krijgt, terwijl men onverschillig en hard aan menselijk leed voorbijgaat.
Film laat een diepe indruk na. Het overvloedig gebruik van de handcamera - wat mij eigenlijk niet altijd zint - verhoogt hier wel het chaotische, uitzichtloze van de geschetste toestanden in de Russische hoofdstad. Ayka, schitterend vertolkt en terecht gelauwerd door Samal Yeslyamova, heeft een doel, een project, wil werken en is moedig maar krijgt geen kans.
Verwonder en ook erger mij een beetje voor de zeer matige belangstelling voor zo'n film van dergelijk goed niveau.

» details   » naar bericht  » reageer  

Üç Maymun (2008) 3,5

Alternatieve titel: Three Monkeys, 31 mei, 12:04 uur

Psychologisch, tragisch en clever opgebouwd deze mooie film die alleen maar ogenschijnlijk traag verloopt, want er bebeurt toch wel één en ander en zo blijft ge gedurende de ganse zit spontaan geboeid kijken.
Ontleding van de mens, een vast patroon bij deze regisseur lijkt mij.

» details   » naar bericht  » reageer  

Durak (2014) 4,0

Alternatieve titel: The Fool, 30 mei, 18:59 uur

"Wij leven als varkens en zijn als varkens voor elkaar"
Onthutsend voorbeeld van corruptie en wanbeleid van een overheid die alleen aan zich zelve denkt en, wanneer ze in het nauw wordt gedreven, voor werkelijk niets terugdeinst, ook niet tussen de leden onderling, om toch maar het eigen hachje te redden.
Uiteraard wordt hier ook het klasse-onderscheid sterk in de verf gezet : enerzijds de fuivende gezagsdragers, anderzijds een volkje dat, ver onder de ons bekende armoedegrens leeft.
Duistere beelden in deze film die trouwens ook goed vertolkt wordt. Indruk maakt zeker Natalya Surkova als de door haar aanhang bewierookte burgemeester, al is ze, bij nood, daarvoor niet altijd dankbaar...

» details   » naar bericht  » reageer  

Illettré (2018) 3,0

29 mei, 18:47 uur

stem geplaatst

» details  

Lykke-Per (2018) 4,0

Alternatieve titel: A Fortunate Man, 28 mei, 23:02 uur

Lijkt wel een miniserie met inderdaad een epische inslag over een jonge man, ambitieus, eigenzinnig en koppig, en radicaal worstelend met zijn godsdienstige opvoeding die hem blijft achtervolgen en ook zal tekenen in zijn volharding en ook bezinning.
Klasse-onderscheid is een voornaam item in deze film, die ik alleen maar kan loven over de rustige, klassevolle manier waarop het verhaal uit de doeken is gedaan.
Mag er gezegd dat er goed wordt geacteerd, het is de mooie Katrine Greis-Rosenthal - zag haar nog maar aan het werk in "The Absent One" en dan nog in een kleinere rol - die werkelijk de harten steelt. Voegt daarbij dat de cameraploeg van Bille August haar passend in beeld brengt wat haar toelaat heel wat gevoel in haar act te steken.
Sfeervolle beelden van de armoedige wijken en de luxe van de hoofdstad en ...de ideeën van onze Per waren zeker niet slecht, nog brandend actueel eigenlijk.

» details   » naar bericht  » reageer  

Amanda (2018) 4,0

27 mei, 21:03 uur

Is Vincent Lacoste uitstekend in de rol van de wat oppervlakkig door het leven stappende jongeman die plots moet gaan leren wat verantwoordelijkheid dragen is en uiteindelijk een nieuwe levensvisie met interesses en liefde voor zijn familie en omgeving vertoont, het is de kleine Isaure Multrier - toch wel een paar jaar ouder dan de 6 of 7 die in de film wordt aangegeven - die een aantrekkingspool in deze film is en zorgt voor de emoties en ontroering. Een prachtige casting en even prachtige vertolking.
Een beetje toch boven de middenmoot, deze film die me inzake stijl een paar keer deed denken aan de films van Claude Sautet ( de fietsrit van David naar het park van de aanslag, suggereert het nakend onheil en de manier waarop David het ongeluk van zijn zus vertelt aan een oude vriendin door op zijn stappen terug te keren...)
Het begin is fris en dartel met ongekunstelde dialogen daarna komt Amanda en dat is zeker de moeite.
Heb ook nog iets geleerd : Elvis has left the buiding.

» details   » naar bericht  » reageer  

Manbiki Kazoku (2018) 4,0

Alternatieve titel: Shoplifters, 26 mei, 17:37 uur

Knap hoe Koreeda druppelsgewijs weetjes over de personages uit die "familie" prijsgeeft en ons ondertussen vergast op een meesterlijke regie met een resem prachtige beelden van elk van die mensen waarvan, zoals later zal worden verduidelijkt, er toch iets bepalend aan de hand is.
Prachtige, indringende vertolkingen waarbij de kinderen toch uitblinken al stellen de andere, Koreeda-getrouwen, niet teleur.
Zoals hiervoren al gesteld, ben ik er ook van overuigd dat een tweede kijkbeurt je nog heel wat, vooral visueel, moois moet doen ontdekken.

» details   » naar bericht  » reageer  

Lazzaro Felice (2018) 4,0

Alternatieve titel: Happy as Lazzaro, 25 mei, 19:49 uur

Lazzaro IS goedheid, waarvan wordt geprofiteerd en mee gespot en... dit ten alle tijde.
Heel mooie film die niet alleen als een soort parabel het verhaal brengt van een doodbrave ziel die uiteindelijk moet vaststellen niet te thuis te horen in een maatschappij vol leugen, bedrog en gebrek aan medeleven. De maatschappij die hij kent is er nochtans ene van onwetendheid en uitzichtloze armoetoestanden, die ook zelf wordt uitgebuit (het ronselen van werkvolk aan panieklonen aan de fabriekspoort)
Schitterende opbouw, met wonderbaarlijke wendingen. Om vele reden boeiend en cinematografisch (natuurbeelden en cameravondsten) te waarderen.
Geslaagde casting voor de dromerige figuur van Lazzaro.

» details   » naar bericht  » reageer  

La Vérité sur Bébé Donge (1952) 3,0

Alternatieve titel: The Truth about Bebe Donge, 24 mei, 17:57 uur

"Het geluk staat u goed...","Het ongeluk staat u goed..." en het is nog waar ook, want Danielle Darrieux was naast een uitstekende actrice ook in alle omstandigheden een heel mooie vrouw en is hier wel het lichtpunt van deze Henri Decoins verfilming van dit duister Simenon-verhaal.
Een beetje warrig en ook soms wat langdradig naar het saaie toe. Er wordt gewerkt met de flashback-methode en dat haalt af en toe de kadans er wat uit.
Toch zijn er enkele knappe scènes waar de naar huwelijksgeluk hunkerende Darrieux niet de gewenste respons krijgt van haar echtgenoot, rol gespeeld door Jean Gabin die gelukkig met dergelijke rollen raad weet.
Niet denderend, maar toch. Het zwart-wit verhoogt het dramatische van het verhaal en uiteindelijk houdt de film toch wel een schets in van de ingesteldheid van de bourgeoisie, in hun vermeende "charme discret", uit die tijd.

» details   » naar bericht  » reageer  

Starter for 10 (2006) 3,0

Alternatieve titel: Starter for Ten, 24 mei, 11:57 uur

Romantische studentenkomedie. Wel grappig maar toch o zo clichématig en voorspelbaar.
James McAcoy met zijn softy-baby-gezicht vindt hier een geschikte rol.
Studentikoos en eigenlijk, slecht is het zeker niet.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (1988) 3,5

Alternatieve titel: The Naked Gun, 24 mei, 07:03 uur

Schitterend als parodie op de Amerikaanse detective- en poltiehelden uit de actiefilms.
Van droge, grappige humor alover het absurde naar toch ook wel flauwe momenten in de film.
Het blijft evenwel een zorgeloos, al bij al genietbaar kijkstuk met de "untouchable" Leslie Nielsen in beste doen.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Trial of Ratko Mladic (2018) 4,0

22 mei, 17:24 uur

Uitgebreide documentaire over de etnische conflicten van de jaren 90 in de Balkan en het proces van meer dan anderhalf jaar rond de Servische generaal Ratko Mladic.
Interessant hoe de zaak nog eens uit de doeken wordt gedaan over het uitroeien van de niet-Servische bevolking in Bosnië en de haat die onder verschillende etnische groepen uit het vroegere Joegoslavië is blijven sluimeren sinds de bloedige verdeeldheid tijdens WO II.
Getuigenissen, archiefbeelden op een kundige manier gemonteerd, met zowel aanklagers als de verdediging aan zet, maken de documentaire samen met de uitlegteksten erg levendig.
Enkele gruwelbeelden waarvan ik er zeker ééntje zal blijven onthouden (de dochter die, na 22 jaar, naast het ontbonden lijk van haar vader nog de kracht heeft om toelichting te vragen over de doodsoorzaak en naar de gaten in zijn kledij.)
Een verschrikkelijk historische gebeuren waarvan ge denkt, zoiets gebeurt nooit meer. Helaas. Ik ken een monument waarop geschreven staat "Nooit meer oorlog". Het staat er al 100 jaar...
Toch weinig kijkers voor dergelijke film.

» details   » naar bericht  » reageer  

Limelight (1952) 4,0

21 mei, 17:50 uur

Wie alleen vertrouwd was met Charly als vagebond uit de 20 en 30-er jaren, kijkt wel verbaasd naar deze "Limelight", maar hoe men het ook apprecieert, iedereen had destijds de muziek van de film op een 78-toeren plaat in zijn collectie. Ook ik. Het orkest was Frank Chacksfield en de plaat kostte precies 54 frank.
Chaplin doet hier in "Limelight" wat hij voorheen altijd gedaan heeft : inspelen op het gemoed, inzonderheid van de kleine man en ook diens sympathie winnen door in te gaan tegen overheid en wet als die het hart negeren.
De film is melo en déjà vu en Chaplin zoekt wel aanknooppunten met zijn eigen leven en, al hoeft hij persoonlijk niet te klagen, toegegeven dat de eindscènes niemand kunnen onberoerd laten.
Charles Chaplin was een genie in zijn vak.

» details   » naar bericht  » reageer  

La Belle Américaine (1961) 3,5

21 mei, 17:40 uur

Gelukkig meer grappig dan dwaas en eigenlijk wordt doorheen dit dolle verhaal heel wat passend gehekeld : jaloersheid, vleierij en drang naar profijt, kleinzierigheid van de rijke bourgeoisie, potsierlijkheid en onwetendheid van de ambtenarij (de minister kent niet meer van een auto dan het oude grootmoedertje) ...
Ik vond het goed. Rire à la française, zegt de affiche en zo is het.

» details   » naar bericht  » reageer  

Jerichow (2008) 3,5

21 mei, 12:40 uur

Voorspelbaar en déjà vu, maar niettemin filmisch in orde met ruim voldoende spanning en knappe vertolkingen, wat de film zeker de moeite waard maakt om te bekijken.

» details   » naar bericht  » reageer  

La La Land (2016) 3,5

20 mei, 17:39 uur

Romantische musical die pas naar het einde toe sterker wordt in het verhaal wanneer wordt aangevoerd dat uiteenlopende ambities een hinder kunnen vormen in een relatie.
Inderdaad, hommage aan de vroegere musical. In een paar dansscènes in het begin dacht ik instinctmatig aan Fred en Ginger, maar dan helaas zonder de muziek van een Porter, Gershwin, Kern, Hammerstein.., en op het einde, wanneer vroegere geliefden die onderussen hun professioneel- en privéleven hebben uitgebouwd, elkaar nog eens zien, kwam me een gelijkaardige scène uit "Les Parapluies de Cherbourg" voor de ogen.
Ryan Gosling en Emma Stone overtuigen als het romantisch koppel in deze vlotte, kleurrijke musical die naast zijn filmische waarde ook voor altijd zal herinnerd worden aan die belangrijke Oscar die in die andere enveloppe zat.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Favourite (2018) 4,0

19 mei, 21:13 uur

Filmisch is dit alvast een kunstwerk ( de spitsvondige, verruimende camera, de decors, de kleurenpracht, de ganse montage...), maar komt daarbij dat ge na een tijdje meegesleurd wordt in het verhaal, of moet ik zeggen in het spel van de drie dames aan het hof, hun ambitie, hun finesses, hun venijn.
Colman ging lopen met een Oscar maar Rachel Weisz en zeker Emma Stone verdienden dat evenzeer.
Spitse dialogen en een satirische, spottende kijk op gebruiken en gewoontes uit die tijd, in meerdere lagen van het volk (de chickenrun als hoogtepunt van spot met hooggeplaatste functies).
Yorgos Lanthimos weet wat cinema is en gaat realiteit én fantasie niet uit de weg.

» details   » naar bericht  » reageer  

Une Histoire de Fou (2015) 3,5

Alternatieve titel: Don't Tell Me the Boy Was Mad, 18 mei, 13:30 uur

Film begint met een proces tegen de dader van een terroristische actie waarbij het heel duidelijk wordt dat de haat en de wraakgevoelens na de Armeense genocide heel diep zitten.
Nadien krijgen we een verhaal, twee generaties later, waarbij heel wat aspecten rond terroristische aanslagen loskomen o.a. het verhaal van de moeder van een strijder die tegen de stroom van wraaknemingen ingaat.
Film behandelt dit specifieke onderwerp op een behoorlijk boeiende manier maar laat, bij voorbeeld in de slotscène (de kinderen die oorlogje spelen), toch ook uitschijnen dat terrorisme om welke kwestie dan ook, nooit ver zal weg zijn.
Goede sfeer- en mentaliteitsschepping en kwalitatieve acts.
"De Armeense genocide heeft van ons gekken gemaakt", zegt het hoofdpersonage, wat mogelijks ook die eigenaardige titel van de film verklaart.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Mule (2018) 3,5

17 mei, 10:00 uur

Clint Eastwood is een attractie als de oude, eigenzinnige man, moeilijk van zijn stuk te brengen en die zich wel wat laat welgevallen, maar langzamerhand spijt krijgt over zijn vroegere houding, zeker tegenover zijn familie. Dit laatste is de sentimentele kant van de film die naar het einde ahw toegroeit naar een ode aan een sterke, liefdevolle gezinsband. Best in orde, maar de pluspunten van de film zitten toch in de grappige wijsheden, replieken en oneliners waarbij Clint het script omtovert naar een genietbaar stukje film. Heel geslaagd is bijvoorbeeld de scène tussen Clint Eastwood en Bradley Cooper in het wegrestaurant.
Geen wonder deze film, maar er toch erg veel plezier aan beleefd en een dikke 3,5 waard.

» details   » naar bericht  » reageer  

Chez Nous (2017) 3,5

Alternatieve titel: This Is Our Land, 16 mei, 16:29 uur

Ze is realistisch en beroepshalve en familiaal sterk gemotiveerd, kijkt met ongeloof naar het voorstel dat haar wordt gedaan, voelt zich uiteindelijk gecharmeerd en boordevol goede intenties, ondergaat de diepe ontgoocheling tot enkel woede overblijft. Vele gevoelens die perfect door Emilie Dequenne worden weergegeven. Ze is het menselijk lichtpunt in deze film die aansluitend - en met duidelijke linken naar - met politieke toestanden in Frankrijk, nog steeds levendig en actueel.
Geen grootse film maar wel interessant omwille van het blootleggen van extreme gevaren in het politieke landschap met het meedogenloos opslorpen van de kleinste vorm van privacy.
Even dacht ik dat de film op een happy-end ging afstevenen maar uiteindelijk primeert toch de boodschap.

» details   » naar bericht  » reageer  

La Grande Guerra (1959) 4,0

Alternatieve titel: The Great War, 14 mei, 10:37 uur

Klassiek opgebouwd oorlogsfilm : soldaten die onderling kennismaken, doorgaans onbewust zijn over de echte gruwel van de oorlog, daar verschillend tegenover staan om dan effenaf in het vuur te worden gestort.
Deze keer echter niet verhaald van uit de positie van één of ander heldenpeloton maar vanuit het zichtsveld van 2 lafaards.
Een anti-oorlogsfilm met uitbeelding van oorlogsgeweld, zoals het in de jaren werd gedoogd, maar daarom niet minder indringend, het waanzinnige van het gebeuren aan de kaak stellend. Satirisch en kritisch.
Een interessante film, maar wat blijft hij hier magertjes aan de kant staan.

» details   » naar bericht  » reageer  

Phoenix (2014) 4,0

14 mei, 09:35 uur

Vrij gesteund op de roman "Le Retour des Cendres" van Hubert Monteilhet uit 1961, deze goed gemaakte film van Petzold.
Na-oorlogse drama's moeten ons niet meer verbazen, dus ook dit door de film behandelde intrige niet, mogelijks hier en daar wat afgerond, maar niet in die mate dat het stoort.
Film begint met een markante scène waaruit een weinig humane houding van de US-veroveraars in het stukgeschoten Berlijn blijkt, maar ook andere begrippen, zoals in eerste instantie, joden die naar een nieuwe houding en indentiteit zoeken, zitten in deze film.
Mooiste scène is ongetwijfeld de slotscène, ofte "bevrijdingsscène", met het mooie, toepasselijke "Speak Low", inderdaad een song uit 1943 (Kurt Weill).
Het acteerwerk is af. Zeker mooie Nina Hoss overtuigt. Zag haar reeds in de hoofdrol in 3 andere films van Petzold ("Yella", "Jerichow" en "Barbara".)

» details   » naar bericht  » reageer  

Juste la Fin du Monde (2016) 3,5

Alternatieve titel: It's Only the End of the World, 13 mei, 17:44 uur

Naar een toneelstuk en dat is er overduidelijk aan te zien, dit psychologisch drama, dat eigenlijk alleen al waardering verdient omdat het in filmtaal nog best meevalt, toegegeven dat de cast sterk uit de kuiten gewassen is, waarbij vooral Vincent Cassel de aandacht trekt.
Een stervende zoekt bij zijn familie nostalgie en steun en vindt er alleen maar onverschillige, gefrustreerde elkaar voortdurend diep beledigende mensen, waarbij dient gezegd dat Gaspard Ulliel in de vele close-ups knap emoties als ongeloof om wat hij ervaart en diepe teleurstelling weergeeft.
Is de eerste "familiale" scène beslist chaotisch en zekert moeilijk te volgen, later zijn er wel enkele waarbij de sterk in zichzelf verankerde personages beter worden belicht.
Niet zo'n echt toegankelijke film, naar mijn gevoelen, maar toch maar goed voor de Jury Prijs in Cannes en een nominatie voor de Gouden Palm.

» details   » naar bericht  » reageer  

Haus ohne Dach (2016) 3,5

Alternatieve titel: House without Roof, 11 mei, 16:37 uur

Debuutlangspeler van de jonge regisseuse Soleen Yusef, zelf van Iraaks Koerdische afkomst, en dus heel goed geplaatst voor dergelijke film waarin culturele en vooral familiewaarden uit het Middenoosten van groot belang zijn.
Eigenlijk een film over hereniging van familieleden maar vooral over vriendschap. Is het onderwerp, met de voortdurende twisten en oorlog in het moederland als oorzaak van de ellende op de achtergrond, doodernstig, een heel stuk van de film, dat men zou kunnen betitelen als een soort "familiale odyssee", heeft toch een lichtere toon met zelfs grappige momenten. Avontuurlijk is het wel en het slot houdt enkele vriendelijke, hartverwarmende verrassingen in.
Genietbaar filmpje, voor een stuk opgenomen in Duhok, geboorteplaats van de regisseuse, waarbij ook wel wat aandacht gaat naar natuurbeelden van de streek.

» details   » naar bericht  » reageer  

Toivon Tuolla Puolen (2017) 3,5

Alternatieve titel: The Other Side of Hope, 10 mei, 16:38 uur

De overbekende en actuele problematiek van migratie en verzoek om asiel, de vaak koele aanpak van overheden, de clandestine, duistere, onwettige handeltjes die overmijdelijk opduiken wordt hier wel heel merkwaardig gebracht met een film die niet opzichtig aan de klaagmuur gaat staan, maar eerder met weinig emotie (de onverschillige, strakke gelaatsuitdrukkingen van de restauranthouder en personeel, bijvoorbeeld) maar ook met droge humor en een dikke streep muziek.
Mooi is wel de vriendschap tussen de Irakees en de Syriër en de diepe bezorgdheid van deze laatste voor zijn familie.

» details   » naar bericht  » reageer  

Ji-geum-eun-mat-go-geu-ddae-neun-teul-li-da (2015) 3,0

Alternatieve titel: Right Now, Wrong Then, 9 mei, 20:03 uur

Wanneer ge bij het zien van een film je voortdurend afvraagt welke filosofie er nu eigenlijk achtersteekt dan zit je niet al te comfortabel te kijken, temeer daar je nieuwsgierigheid uiteindelijk tot heel weinig leidt.
De rol van het meisje in het eerste gedelte was nog iets, dat van de regisseur in het tweede hoorde misschien grappig te zijn, maar kon ik niet mee lachen.
Een beschouwing van de kronkels in het leven, de toevalligheden die bepalend kunnen zijn, keuzes die heel verschillend uitvallen.....!?
Had er meer van verwacht. Schijnt nochtans dat van deze regisseur - ik zag van hem al "Hahaha", wat ook al niet bekoorde - dit één van zijn meer toegankelijke films is.

» details   » naar bericht  » reageer  

De Zaak Tuitjenhorn (2019) 3,5

7 mei, 15:51 uur

Niets erger dan valselijk te worden beschuldigd.
De broosheid van verklaringen en getuigenissen in deze film die je omwille van het extreem dramatische van het gebeuren aangrijpt en je een tijdje met een onbehaaglijk gevoel opzadelt.
Goed naverteld. Intelligente opbouw.

» details   » naar bericht  » reageer  

10 Timer til Paradis (2012) 3,5

Alternatieve titel: Teddy Bear, 6 mei, 17:38 uur

Kleine, erg lieve film, over een man op zoek naar liefde die het erg moeilijk heeft wanneer hij voor een verschroeiende keuze wordt geplaatst, dilemma dat in de film met enkele rake scènes wordt belicht (de overnachting bij zijn moeder als zijn liefde pas is aangekomen uit Thailand, zijn leugentjes omdat hij niet durft de knoop door te hakken, de scène in de kledingszaak...)
En hebben we soms wat meelij met onze reus, de film is zeker niet gespeend van humor. Zwaar aan de hand is het dus nooit, wel met een menselijke toon over de ganse lijn.
Fijn gekozen titel.

» details   » naar bericht  » reageer  

Children of a Lesser God (1986)

6 mei, 12:21 uur

Het meisje Sarah lijdt onder haar handicap, legt zich allerlei morele verplichtingen op, zondert zich af in haar stille wereld en stelt zich uiteindelijk erg introvert aan. Een relatie met haar zit dan ook vol hindernissen.
De vertolking van deze moeilijke rol - het moet geloofwaardig blijven - wordt overtuigend waargenomen door debutante Marlee Matlin die dat met veel overtuiging doet in deze film die helaas in het mondeling herhalen van wat met tekens werd uitgedrukt toch wel een handicap vindt.
Verder verwijt ik de film toch ook wat sentimentaliteit en op een cliché wordt er nu ook niet gekeken.
Volledig raken deed hij mij eigenlijk niet.

» details   » naar bericht  » reageer  

Saul Fia (2015) 4,0

Alternatieve titel: Son of Saul, 5 mei, 09:15 uur

stem gewijzigd, oorspronkelijke stem was 3,5 sterren

» details  

Loin des Hommes (2014) 3,5

Alternatieve titel: Far from Men, 4 mei, 17:51 uur

De opgelegde tocht naar gerechtigheid krijgt een heel ander uitzicht naarmate beide personages elkaar beter leren kennen en onderwege ervaringen opdoen, emotionele maar ook verrassend gewelddadige die voortspruiten uit de Algerijnse opstand tegen het Frans koloniaal bewind.
Het begrip "oorlog" is eigenlijk veel dichter dan ge zoudt denken in deze film. Treffend is wel de scène waarbij 2 opstandelingen hun vroegere overste uit WO II - en nu hun vijand - herkennen, toen ze als "indigènes" aan zijn zijde streden. Een wrede kronkel over de impact van oorlogvoeren.
Viggo Mortensen, die én als vreemde én als kind van de streek, onder zware druk en twijfels komt te staan zit zeer goed in zijn rol en ook zijn compaan Reda Kateb is geloofwaardig in zijn personage.
Sfeervol, voor een stuk toch avontuurlijk, met vaak impressionante beelden van het landschap. Ook het schooltje, afgelegen, waar kinderen, vanuit alle hoeken naar toe komen en zonder leeftijdsonderscheid in één klas worden ondergebracht, is tekenend.

» details   » naar bericht  » reageer  

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (2019) 3,5

4 mei, 13:50 uur

Gruwelbeelden blijven beperkt in deze film die zich vooral toespitst op de rechtzaak rond deze destijds wereldpers halende seriemoorden.
Geen verhaal dus met een enquête naar dader dat naar een climax leidt, maar niettemin inzake opzet en opbouw best geslaagd met heel wat materiaal uit het dossier.
Zac Efron is geknipt voor het charmeur-personage, spelenderwijs in staat vertrouwen en liefde van mensen, vrouwen dan, te winnen, zonder enig vermoeden van kwaadaardigheid op te wekken.

» details   » naar bericht  » reageer  

Una Mujer Fantástica (2017) 3,5

Alternatieve titel: A Fantastic Woman, 3 mei, 16:45 uur

Sebastián Lelio, momenteel wat in beeld met zijn Amerikaanse remake van zijn eigen "Gloria", zet hier het zoveelste voorbeeld neer van fanatieke onverdraagzaamheid en vooroordelen tegenover keuzes van een ander.
Actrice Daniela Vega leent zich uitstekend voor deze rol waarbij ze erin slaagt, naast verdriet, vooral onbegrip over hoe ze lichtzinnig en onrechtvaardig wordt behandeld en wilskracht uit te stralen.
Knap camerawerk met enkele geslaagd filmische vondsten (de tegenwind, de scène in het bad op het einde...)

» details   » naar bericht  » reageer  

L'Homme Qu'on Aimait Trop (2014) 3,5

Alternatieve titel: In the Name of My Daughter, 2 mei, 22:55 uur

Een lang en saai ter plaatse blijven trappelen van het verhaal in zowat het eerste uur van de film, tot het overduidelijk wordt dat de impact van een listige charmeur een harde wig zal slaan tussen moeder en dochter en dat ook de blinde liefde van deze laatste niet zonder (dramatische) gevolgen zal blijven.
Is de "20 jaar later" achteraf misschien wel even verrassend, het rechtbankgedeelte krikt de film ook wel wat op, al blijven we toch uiteindelijk in het ongewisse over enkele essentiële punten.
Ook ik heb het gevoel dat het beter had gekund, maar als ik er het klassespel van Adèle Haenel er bij tel, kom ik toch aan een, naar boven afgerond, kleine 3,5.
Negende film die ik zag van André Téchiné, een wat eigenzinnige regisseur, vind ik, en die moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaat en mogelijks precies daardoor niet altijd gemakkelijk in de smaak valt.

» details   » naar bericht  » reageer  

Trouble in Store (1953) 3,0

2 mei, 12:03 uur

stem geplaatst

» details  

Francofonia (2015) 3,0

Alternatieve titel: Francofonia: Le Louvre under German Occupation, 2 mei, 11:45 uur

stem geplaatst

» details  

La Belle Saison (2015) 4,0

Alternatieve titel: Summertime, 1 mei, 15:33 uur

Mooie, tedere film over liefde.
Voert de film ons in eerste instantie mee naar een groep voor vrouwenrechten ijverende jongeren, het is de lesbische aard van de twee vrouwen in de hoofdrol die in het verhaal, dat zich zowat 50 jaar geleden afspeelt, voor de meeste tegenkantingen zal zorgen en meteen ook de mooiste en gevoeligste scènes uit deze film zal opbrengen.
De vertolkingen zijn gaaf. Vooral Cécile de France is opmerkelijk in haar feministische gedrevenheid en verliefdheid op de vrouw die uiteindelijk nog het meest lijdt, rol eveneens geloofwaardig vertolkt door Izïa Higelin, terwijl ook Noémie Lvovsky als de moeder die haar dochter "bedreigd" ziet, eveneens keurig vertolkt.
Mooie beelden van het Franse platteland, met daarbij goede schets van het nuchter boer zijn.

» details   » naar bericht  » reageer  

La Crise (1992) 3,5

Alternatieve titel: Crisis-Go-'Round, 1 mei, 09:21 uur

Onbegrijpelijk voor Victor dat zijn vrouw hem plots heeft verlaten en daarom gaat hij hulp en raad vragen bij familie en vrienden maar hij stelt alleen maar vast dat hij niet alleen is in dergelijk geval en dat heel wat toestanden verder chaotisch zijn geëvolueerd. Iedereen praat er op los, niemand luistert...
maar langzamerhand komt Victor tot het besef dat de genegenheid en belangstelling die hij nu zoekt misschien wel datgene was dat hij zijn vrouw niet schonk. Het is de les en het ernstige in deze overigens grappige-dialoogrijke komedie met heel wat acteurs in beste doen, met vooral Vincent Lindon (altijd een goede film als hij meedoet), Patrick Timsit en de in december van vorig jaar overleden Maria Pacôme.
Geslaagde komedie, met een problematiek als aanzet die vandaag zeker niet minder actueel is. Absoluut genietbaar. Ontspannend met wat wijsheden.

» details   » naar bericht  » reageer