Die Sünderin (1951)

Alternatieve titels: The Sinner | The Story of a Sinner

West-Duitsland

geregisseerd door Willi Forst
met Hildegard Knef, Gustav Fröhlich en Änne Bruck

De jonge Marina wordt door haar halfbroer tot prostitutie gedwongen en daarna raakt zij in de ban van het zondige leven. Tot ze op een dag verliefd wordt op de schilder Alexander.

In 1951 zorgde ze voor een schandaal met deze film , waarin Knef enkele seconden naakt was te zien.

avatar van filmfan(tast)
Dit is een film die ik graag wil zien. De Duitse Kerk kwam tegen de film in verweer vanwege een naaktscene van Knef. Knef begreep niet waarom een land met zo'n geschiedenis (1939 - 1945) zich zo druk kon maken over een paar seconden bloot. Dat vond zij hypocriet!
Er staat nog een film van Knef op mijn verlanglijstje: Die Morder sind unter uns.

In 1951 zou dit overal ter wereld een schandaal zijn.

avatar van Dogie_Hogan
Verbaas over slechts 1 stem op MM en de lage IMDb score voor deze film.

De nog steeds vrij hoge prijs en verziekte cover-art door filmkeuringlogo, gebruik van flash-backs met voice-over weerhoudt mij nog steeds om de DVD aan te schaffen.

avatar van Brix
Dogie_Hogan schreef:

De verziekte cover-art door filmkeuringlogo

De meeste Duitse DVD releases zijn tegenwoordig voorzien van een zgn. 'Wendecover' (omkeerbare cover)
De achterkant heeft dan dezelfde afbeelding als die op de voorzijde, maar zonder dat filmkeuringslogo.

(Alleen niet bij de kartonnen DVD boxen oftewel "boekjes"natuurlijk)

avatar van Dogie_Hogan
@Brix. TNX! Is men er ook al uit, of Wendecover bij Ffeatures staat ipv OtherFfeatures? Volgens mij lag Amazon.de dwars.

PS
Mooiere filmposter, maar uit Oostenrijk.

Ik kan me voorstellen dat christelijk Duitsland, dat nog maar net begonnen was met het verwerken van de trauma’s over de Tweede Wereldoorlog, begin jaren ’50 niet zat te wachten op een film over onderwerpen als prostitutie, seks met je stiefbroer en euthanasie. Voeg daaraan toe een korte scène waarin de ontblote borsten van Hildegard Knef (weliswaar van veilige afstand) zichtbaar zijn en je had destijds blijkbaar genoeg stof voor een schandaal, met name vanuit de katholieke kerk. Het logische gevolg was natuurlijk dat de film toentertijd stante pede volle bioscopen trok.

Ik betwijfel zeer of dat nu nog het geval zou zijn. Hoewel, het is nog steeds een aardige film met een alleszins redelijk verhaal, dat overigens naar hedendaagse maatstaven nauwelijks nog onthutsend is. En dat geldt ook voor de beelden. Knef zet een prima rol neer als de jonge prostituee, die het hoofd boven water probeert te houden tijdens en na de oorlog om uiteindelijk verliefd te worden op een zieke kunstschilder. Jammer is wel dat Gustav Fröhlich zich als haar minnaar regelmatig bezondigt aan overacting.
Geen topper, maar ondanks zijn leeftijd nog steeds een onderhoudende film.