• 8.222.800 stemmen

Chuck Berry: Hail! Hail! Rock 'n' Roll (1987)

Documentaire / Muziek | 120 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Geregisseerd door: Taylor Hackford

Met onder meer: Chuck Berry, Eric Clapton en Keith Richards

Releasedatum: 31 maart 1988

Over Chuck Berry: Hail! Hail! Rock 'n' Roll

Deze ode aan rock & roll is enerzijds een documentaire over de loopbaan van Chuck Berry, van groot belang voor het ontstaan van deze muziek, anderzijds een registratie van een concert ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag. Berry is een curieus en eigenwijs figuur die het liefst over geld praat en zeer gesloten is over zijn privéleven. Evengoed wordt weer eens duidelijk wat een begenadigd musicus hij is. Met zijn zestig jaar weet hij het podium nog steeds geheel voor zichzelf op te eisen. Aanvullend wordt een weergave van Berry's privéleven vertoond.

imageimage

avatar van geronimo

geronimo

• 1955 berichten

Heee! Deze lijkt me tof!

kappeuter (crew films)

Na het zien van deze film ben ik vrij snel fan geworden van Chuck Berry. Ben dus enigzins bevooroordeeld, maar ik vind het een fantastische film.

Chuck Berry speelt tijdens een rehearsal "I'm Through With Love". Schitterend nummer, dat ook deel uit maakt van de soundtrack van Some Like it Hot, gezongen door Marilyn Monroe. Ik heb net uitgezocht dat 't een liedje uit 1931 is van Bing Crosby, overigens niet door hem zelf geschreven...

avatar van geronimo

geronimo

• 1955 berichten

Wel heel toevallig dat jij deze toevoegt en ik La Bamba, waar trouwens Brian Setzer een klein rolletje in heeft als Eddie Cochran

kappeuter (crew films)

Inderdaad. Uit het zelfde jaar nota bene!

Het grote verschil is wel dat de film met Chuck Berry een documentaire film is.

avatar van AC/DC

AC/DC

Waar hebben jullie deze documentaire gezien? Kan het werk van Chuck Berry namelijk wel waarderen

avatar van thunderball

thunderball

Goede docu over Berry, waarbij je aan de hand van interviews een (wel iets te possitief) beeld krijgt van deze rock'n'roll legende.

De film bestaat uit twee gedeeltes:

het meer docu gedeelte, waar bij we aan de hand van Berry zelf mee gaan in zijn verleden en ook zien hoe hij in zijn eentje met het vliegtuig naar een gig reist en pas vlak voor een optreden de voor die avond plaatselijke bandleden ontmoet (dit was jarenlang een geijkt patroon)

en het speciaal voor hem georganiseerde jubileumconcert,

waarbij muziekcoordinator en "orkestdirigent" Stone Keith Richards hordendol wordt van de nukkige en eigenwijze Berry.

Die scene's zijn hilarisch! Berry die Keef even op de vingers gaat tikken dat hij niet goed de accoorden speelt van een nr wat de Stones al sinds begin jaren '60 spelen. Je ziet de Human Riff steeds zenuwachtiger worden tot een punt dat hij bijna echt niet meer weet hoe het te spelen!

Het concert zelf staat er magnifiek op in prachtige shots en kleuren en met een geweldige line up van muzikanten en zangers/zangeressen.

De dvd bevat nog een fiks aantal extra's, waaronder een making off, waaruit blijkt dat Berry iedere keer meer en meer geld wilde hebben en voor iedere opnamedag pas aankwam zetten, wanneer er weer extra voor betaald werd, wetende dat men halverwege de opnames toch niet meer kon stoppen met dit project.

Zeker een acht, ofwel vier sterren waard.

avatar van Waverick

Waverick

De beste man is afgelopen weekend overleden. Ik dacht dat er wel een mooie documentaire zou worden uitgezonden (zoals deze), maar tot nu toe heb ik nergens gezien dat de programmering is omgegooid...

avatar van Hendrick99

Hendrick99

Waverick schreef:

Gebrek aan historisch besef heet zoiets. Ik vrees dat wij dit in de toekomst nog wel vaker zullen meemaken. Heb jij documentaires gezien over voormalige grootheden als Eddy Christiani, Mieke Telkamp, Corry Brokken? Ik niet namelijk...

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Hendrick99 schreef:

Om nou een documentaire te maken over Mieke Telkamp lijkt me ook wel een beetje ver gezocht, maar toch verwacht ik één dezer dagen wel een docu over wijlen Chuck.