Bodas de Sangre (1981)

Spanje / Frankrijk
Muziek / Drama

geregisseerd door Carlos Saura
met Antonio Gades, Cristina Hoyos en Juan Antonio Jiménez

Antonio en zijn dansgezelschap keren terug naar de studio om Frederico Garcia Lorca's werk "Bodas de Sangre" te repeteren. Voordat ze beginnen doen ze een warming up en helpen elkaar met make-up en kostuums. Tijdens de voorbereiding haalt Antonio herinneringen op aan zijn jeugd en aan de grote flamenco dansers die zijn werk en zijn leven hebben beïnvloed. Dan begint de dans die de vete dramatiseert tussen 2 families. De zoon van de ene familie staat op het punt te trouwen. Op de dag van de bruiloft gaat zijn bruid er vandoor met een lid van de rivaliserende clan. Dit laat de bruidegom geen andere keus dan hen te achtervolgen en een gevecht op leven en dood aan te gaan. Tweede in de reeks van dansfilms van Carlos Saura.

FisherKing
Twee jaar voor zijn succes met Carmen maakte de Spaanse cineast Saura "Bodas de Sangre", te beschouwen als een soort voorstudie voor de eerstgenoemde film. Beelden van zogenaamd spontane repetities in de kleedkamer, gesprekken met dansers over hun relatie tot de flamenco en ten slotte de registratie van het stuk "Bodas de Sangre" leverde ondanks veel geklepper een slaapverwekkende film op, waarin ijdeltuiterij de boventoon lijkt te voeren.

@Jaarboek Film 1986

avatar van John Milton
Met subs op YT. Het begint nogal kabbelend, maar mán die Flamenco is expressief. Zoiets in het echt zien staat al jaren op mijn lijstje, maar tot dat moment voldoet dit prima. Benieuwd naar Carmen, het tweede deel uit de trilogie. Die schijnt nog iets beter te zijn...

avatar van arno74
Aanvankelijk vroeg ik me af of ik wel naar deze film zat te kijken, het begint namelijk als soort van documentaire over een dansgezelschap wat weinig te maken heeft met het stuk Bodas de Sangre. Uiteindelijk voert die dansgezelschap het stuk uit. Ik vind het lastig om deze fim te classificeren, begint dus als docu en wordt uiteindelijk een registratie van een flamencodansinterpretatie van Bodas de Sangre. La Novia (2015) is een recentere verfilming van dat werk, achteraf was het handiger geweest om eerst die film te zien, en daarna met kennis van het verhaal, deze artistieke interpretatie te bekijken.

Ik moet toegeven dat de mise-en-scène wel erg geslaagd is, het gaat hier vooral om de choreografie en niet zozeer om filmische aspecten, al is het camerawerk wel geweldig omdat de cameraman als het ware in diezelfde choreografie opgaat en prachtige plaatjes aflevert. 3* bij deze eerste kijkbeurt voor deze bijzondere film.