Meningen
Hier kun je zien welke berichten Movsin als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Gabriel e a Montanha (2017)
Alternatieve titel: Gabriel and the Mountain
Meevaller met sterke acteerprestatie van de hoofdrolspeler, die schitterend een merkwaardig, enthousiast en gedreven avonturier als Gabriel Buchmann vertolkt, en ook een geslaagd aantreden van de gidsen en andere Afrikanen die Buchmann op zijn reis ontmoette. Maakt het echt, waarbij ook de beelden van het Afrikaanse landsschap aan toe bijdragen.
Bleef spannend en vooral boeiend tot het einde.
Gabriela, Cravo e Canela (1983)
Alternatieve titel: Gabriela
Marcello Mastroianni, deze keer in de rol van barman, met Sirische roots in een Braziliaanse film.
Als tegenspeler van de mooie Sonia Braga kunt ge al eens buiten het gewone treden...
Plezierig filmpje eigenlijk met een verhaal zo oud als de straat, maar beide hoofdacteurs, en eigenlijk ook de pittoreske bende die hen omringen, trekken het geheel zekerlijk op. Aan suggestieve beelden van de wulpse Gabriela geen tekort, dit voor wat het oog betreft en voor wat het oor betreft : de bossa nova klanken van Antonio Carlos Jobim.
Gagarine (2020)
Een droom-sprookje tussen de harde realiteit van het moeten wijken voor de wil van de macht.
Het lyrische, aandoenlijke en filmisch knappe tweede gedeelte overtreft ver de eerder saaie aanloop.
Dit onevenwicht drukt wat op de globale appreciatie.
Gagma Napiri (2009)
Alternatieve titel: The Other Bank
Heel mooie film die druipt van sprekende, realistische scènes waarvan er meerdere naar het hart gaan, niet alleen omwille van het medelijden dat de figuur van de kleine, hulpeloze, onaantrekkelijk jongen onvermijdelijk oproept maar ook om de verscheurende kijk op verwoeste en desolaat armoedige regio's en de deemoedige levenswijze van de inwoners van de vroegere Sovjet Unie.
Van begin tot het einde zijn er niets dan boeiende scènes, recht voor de vuist, die je in feite nooit loslaten, in een film die me ligt en waarvan er veel te weinig zijn.
Gal Young 'Un (1979)
Dit zijn niet de beste acteurs en de film is toch wel wat lang uitgesponnen met meerdere nagenoeg gelijke scenes wat natuurlijk de spankracht uit de film haalt.
Gallant Hours, The (1960)
Een ongewone oorlogsfilm.
Het lijkt wel een militair oorlogsdagboek met inbegrip van de levensloop en verdiensten van alle officieren die er aan te pas komen en dat zijn er heel wat.
Veel gepraat, hoofdzakelijk te doen om het vernuft van admiraal Halsey maar eigenlijk is het saai waardoor de film alle spankracht mist.
Gallery, The (2003)
Alternatieve titel: Erotic Tales: The Gallery
Gene Bervoets is weer puik als "de held op afstand" die dan toch zijn schroom verwerpt als hij zich zegezeker waant maar zijn rol blijkt helaas wel één van letterlijk en figuiurlijk "figurant" te zijn .
Grappig en filmisch mooi en spannend gebracht. Romantische muziek.
Gallipoli (1981)
Bedankt voor de informatie. Had wel een sterk vermoeden dat het in die richting ging.
Galloping Mind (2015)
Teleurstellend. Een gegeven dat had kunnen aanleiding geven tot een gevoelige film, wordt als onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig verhaal gebracht, met een zeer gebrekkige opeenvolging van scènes, amper emotie en zonder behoorlijke karaktertekening.
Gambling Lady (1934)
Veel eerder romantiek dan misdaad.
Kleine film met gelukkig maar Barbara Stanwyck, die zoals altijd een goede vertolking neerzet, want het verhaaltje houdt niet veel in en het intrige rond de gokwereld is verward en niet zo geloofwaardig.
Barbara speelde meerdere films met Joel Mc Crea. Opmerkelijk is ook wel de rol van C.Aubrey Smith als de bezorgde, bijna pathetisch aandoende vader.
Game, The (1997)
Een spel die u aanvankelijk wel vasthoudt en nieuwsgierig maakt, maar na een tijdje ebt de verrassing weg want al wat onmogelijk is blijkt dan toch mogelijk en dan zeg ik toch "a game too far".
Puntjes voor de broeierige sfeer en wat spanning zou moeten voorstellen en natuurlijk voor een erg trefzekere Michael Douglas, uitstekend in dergelijke rol.
Gamin au Vélo, Le (2011)
Alternatieve titel: The Kid with a Bike
Het eerste gedeelte waarin de kleine Cyril gedreven op zoek gaat naar zijn vader is veruit het beste en is zekerlijk niet zonder emotie, maar wat dan volgt lijkt daar absoluut niet bij aan te sluiten. Eerder afkomstig uit een film over jeugdmisdadigheid waarin de verdere daden van het hoofdpersonage niet stroken met het beeld dat van hem voorheen werd gecreëerd.
Eigenlijk wel wat ontgoocheld over deze film die toch werd gelauwerd. De jonge Thomas Doret zette wel een prachtprestatie neer.
Gandhi (1982)
Indrukwekkende film, terecht overladen met prijzen, met een prachtige verhaallijn, merkwaardige precisie, massaspektakel en Ben Kingsley in de rol van zijn leven.
Veel levenswijsheid met stof to nadenken en eigenlijk toch ook een stuk wereldgeschiedenis.
Ganef (2020)
Uit de kinderwereld.
Let toch op wat ge kinderen wijsmaakt.
Vaak kunnen ze, ter goeder trouw, het zeer ernstig opnemen en, als ze wat ondernemend zijn, zelf gedecideerd optreden.
Vlot en charmant kortfilmpje.
Ganske Snill Mann, En (2010)
Alternatieve titel: A Somewhat Gentle Man
Zoveelste film die het heeft over de moeilijkheid, soms de onmogelijkheid, om na een lange gevangenisstraf een nieuw leven op te bouwen. Is dit thema doorgaans dramatisch, en ook nu, deze film is zodanig opgebouwd met droge, humoristische momenten en een flinke ondeugende toets dat hij niet echt zwaarmoedig overkomt en bijna grappig wordt uitgekeken. Het toch wel enigszins verrassend slot werkt beslist in die zin en....wat is die Stellan Skarsgard toch een schitterende acteur.
Ganz Große Traum, Der (2011)
Alternatieve titel: Der Ganz Grosse Traum
Zoveelste film over een leraarr met nieuwe onderwijsmethodes.
"Vrij op ware feiten gebaseerd", deze al bij goede film, die het heeft over de pioniersjaren van de voetbalsport.
Voorspelbaar maar sympathiek en interessant om het beeld van de aristocratie die drukkend het maatschappelijk leven beheerste, onderwijs inbegrepen, en hoe er werd neergekeken op wat zich als een volkssport aankondigde.
Garage (2007)
Josie is de lamme goedzak, simpel, altijd akkoord, "Dank u wel" zeggend als hijzelf moet worden bedankt worden, vrijgevig, altruïstisch, geen kwaad vermoedend, de spot ondergaan maar niet die verrassende, zware beschuldiging , helaas...
Sober portret van deze man in deze kleine film, zonder veel opwinding, maar zo treffend gebracht dat hij geen seconde verveelt.
Pat Shortt is uitstekend in die rol en de rest is ook zeer goed gecast voor hun rol in deze kleine gemeenschap, waar iedereen iedereen kent en zo weinig te beleven valt. Knap sfeerbeeld.
Regisseur Lenny Abrahamson, die een paar jaar geelden uitpakte met het zeer geslaagde "Room" werd voor "Garage" in Cannes bedacht met de C.I.C.A.E.- Prijs, die wordt uitgereikt aan kleine films van het art-house-type.
Garbo Talks (1984)
Lief filmje, zonder twijfel te waarderen door de kijker die er hartstochtelijk een idool op na houdt.
Drama-komedie die de ernst van het sterven weghoudt door gemoedelijke en ontspannende scènes. Misschien was er iets meer uit te halen, maar al bij al verdienstelijk met een Anne Bancroft die er een Golden Globenominatie aan overhield en een mysterieuze maar geslaagde voorstelling van diva Greta Garbo.
Garçon! (1983)
Alternatieve titel: Waiter!
Wat een charmante man en wat een groot acteur, die Yves Montand. En hij niet alleen, blinkt uit in deze vlotte komedie, met zijn dagelijkse grimasjes en grimassen, doorheen de amoureuze relaties, zoals ze vandaag schering en inslag zijn.
Een film waarin het spel van de acteurs alles duidelijk maakt en zo hoort het natuurlijk. Ook Jacques Villeret is zeer goed.
En nog dit : mijn kennis van het frans is goed maar terzelfdertijd ook bescheiden. Geen 10% van de conversaties ging voor mij verloren. Ook dat komt de acteurs en de film ten goede.
Een boeiend werk.
Garçons et Guillaume, à Table!, Les (2013)
Alternatieve titel: Me, Myself and Mum
Comédie-française acteur Guillaume Gallienne speelt een dubbele rol en is dan ook de man die deze film volledig draagt. Als regisseur poogt hij het het sukses van zijn eigen (gedeeltelijk autobiografisch) toneelstuk te herhalen wat echter niet altijd zo evident is. Toch een sterke prestatie met als thema de bijzondere geaardheid van het hoofdpersonage en de moeder-zoonrelatie.
Met muziek van Arno.
Garçu, Le (1995)
Zeker niet de eerste film waarin cineast Maurice Pialat beroep doet op Gérard Depardieu om de hoofdrol te vertolken, dit in een film deze keer die lak heeft aan een verhaal van A tot Z maar eerder een opeenvolging van losse, dikwijls banale scènes is waarbij telkens die "kleine" menselijk gedragingen, gevoelens en emoties allerlei voorop staan.
Hoofdrol op het lijf van klassebak Depardieu geschreven als de man die wel op zoek is naar de band met zijn zoontje maar eigelijk ook naar zich zelf en tenslotte hij het allemaal niet meer weet wat correct is. Ook de bijnaam van zijn vader niet...
Garde à Vue (1981)
Alternatieve titel: Voorarrest
Ventura en Serrault zijn twee sterren die de kunst van het dialogeren perfect beheersen en hierin zit de kracht van deze film, een psychodrama, dat best ook als een toneelstuk geldt.
Merkwaardig aldus dat met zo'n kleine actieradius de film bleef boeien.
Mooie Romy Schneider als klassetoetje van een knappe film.
Garden Party (2017)
Een best originele vondst.
Ook de kikkers zijn verbaasd bij het zien wat er allemaal kan bij de mens van consumptie, weelde en verspilling, al over geldbezit, macht tot misdaad...
Garden State (2004)
Film over het zoeken naar wat geluk betekent en hoe het te vinden en ook hoe het vast te houden.
Fris acteren van Natalie Portman.
Rustige film die toch boeit.
Gardiennes, Les (2017)
Alternatieve titel: The Guardians
Een film over WO I zonder reëele gevechtsscènes.
Een innemend portret van het plattelandsleven gestuurd door en gebukt onder de gevolgen van de oorlog.
Filmisch heel mooi met knappe beelden van mens, dier, natuur en werkzaamheden... en een verhaal dat stand houdt.
Nathalie Baye, Laura Smet en Iris Bry zijn uitstekend als les gardiennes en de zorg voor decor, costumering en make-up in de film valt te waarderen. Lijkt allemaal heel authentiek.
Enkele emotionele momenten, zonder oversentimentaliteit en een toch wel wat aangrijpend slot als Iris Bry twee mooie, toepasselijk chansons brengt : "Amours fragiles" en "La Chanson des Blés d'Or).
Xavier Beauvois, niet aan zijn proefstuk ("Des Hommes et des Dieux", "Le petit Lieutenat", ook al met Nathalie Baye), brengt hier een gesmaakte ode aan de vrouw aan het thuisfront.
Garibaldino al Convento, Un (1942)
Alternatieve titel: A Garibaldian in the Convent
Charme-regisseur De Sica zet hier een plezierig filmpje neer dat wat aan echte charme verliest door het slotgedeelte in avontuurlijke far-west-stijl.
Onderhuids voel je de lichte spot van de Sica op instellingen en morele waarden uit die tijd.
De verteltrant is keurig, maakt het wat boeiender en de rollen zijn goed vertolkt.
Garou Garou, le Passe-muraille (1951)
Alternatieve titel: Garù Garù
Plezierige Franse fantasie-komedie, met Bourvil onweerstaanbaar grappig en sympathiek zoals gewoonlijk, naast de mooie Joan Greenwood, erg succesvol destijds ("The Importance of being Ernest", "Mr Ripois"...) en Raymond Souplex, nadien razend populair uit de TV-reeks "Les Cinq dernières Minutes".
Goede en vlotte, ontspannende film.
Gaseirneba Karabakhsgi (2005)
Alternatieve titel: A Trip to Karabakh
De beeldkwalitiet en beeldcomposities waren eigenlijk niet van de beste in deze film die ons een verhaal brengt van een jonge man die verzeild geraakt in een oorlogsconflict tussen Azerbaijan en Armenië. Een politiek geladen film wel met vele dialogen over dood en oorlog en die wat afwisseling vindt in de flashbacks.
Filmisch kon de film zeker niet bekoren (wat waren de gevechten verward) maar goede, expressieve acteerprestaties.
Gaslight (1940)
Alternatieve titel: Angel Street
Ondanks dat de film uit 1944 heel wat ronkende namen in de cast had - wat hier nu niet het geval is - is deze 1940-versie niet de minste, integendeel.
Overduidelijk op een stage-play gesteund, waarvan de auteur, Patrick Hamilton, mede instond voor het script van de film.
Goed opgezet verhaal, met de nodige suspense, een geloofwaardig slot, keurig dialoogwerk en behoorlijke vertolkingen van, toch mij, enkele onbekenden, al vond ik die Frank Pettingell, als de pientere Rough, soms toch sprankelend, een beetje Peter Ustinov-alike, uit bepaalde films dan.
In de marge van het verhaal, een schrijnende tegenstelling tussen rijk en arm, als de vervuilde en sjofel geklede kinderen, het park niet in mochten.
Gaslight (1944)
Alternatieve titel: Murder in Thornton Square
Inderdaad, een beetje Hitchcock en inderdaad sfeervol en ongetwijfeld een kaskraker in 1944 met 3 topsterren.
Vergelijken met nu : onbestaande.
Hoeft ook niet.
Het is een onderhoudende film, anno 2008 : for insiders only.
Alhoewel, film is van alle tijden en voor éénieder.