Galloping Mind (2015)

België / Hongarije

geregisseerd door Wim Vandekeybus
met Matt Devere, Natali Broods en Jerry Killick

Wanneer een verpleegster ontdekt dat haar partner de vader is van een pasgeboren tweeling, besluit ze een van de baby's te ontvreemden. Ze verbergt het meisje voor haar broertje, dat in een straatbende opgroeit. Tien jaar later kruisen hun wegen opnieuw. De kinderen voelen zich aangetrokken tot elkaar en ontdekken hun gemeenschappelijk lot, hen opgelegd door de volwassenen.

avatar van TornadoEF5
Kijk wel uit naar deze film.

avatar van barcam
Fantastische beelden, zeer sterk verhaal en een uitstekende cast.
Soort van moderne parabel met thema's als liefde, eenzaamheid en lust.
Een tweeling wordt zonder het te weten uit elkaar gerukt en komen elkaar bij toeval tegen terwijl ze opgroeiden in totaal verschillende milieus.
Debuut van Wim Vandekeybus die op elk vlak meer dan geslaagd is.
Begrijp de negatieve kritieken die deze film hier en daar door "serieuze recensenten" krijgt totaal niet.

Leuke film, super nee, sterk verhaal dat wel, film hangt van toevallige gebeurtenissen aan elkaar 3*

avatar van je80roen
Idee was prima. Uitwerking een stuk minder. Zoals eerder genoemd veels te veel toevalligheden en ongeloofwaardige gebeurtenissen. Deze film deed mij denken aan white god en hetzelfde gevoel blijft achter na het kijken. Namelijk gemiste kans

Teleurstellend. Een gegeven dat had kunnen aanleiding geven tot een gevoelige film, wordt als onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig verhaal gebracht, met een zeer gebrekkige opeenvolging van scènes, amper emotie en zonder behoorlijke karaktertekening.

avatar van corky
De brug-scene is daverend: de in- en aangrijpende gebeurtenissen bulderen over elkaar heen in een geweldige chaos, afgewisseld met dromerige stilistische beelden tussendoor.

Het is een rauwe, geweldige film, met verbazingwekkende goed spelende jonge acteurs als zwerfkinderen. Deze zijn met name sterk in de scenes aan het strand met de paardenvondst en wanneer ze als cowboys de stad in galopperen.

Goed gevonden ook om de paarden-tweestrijd muzikaal te ondersteunen met muziek van 16 Horse Power.

Einde is niet heel verrassend, en jammer van de zichtbare autosporen in het zand op het strand in de laatste take.
Desondanks: aanrader!

avatar van sinterklaas
Erg mooie Hongaars/Belgische film... Enfin, waarom de Vlaamse acteurs nou Engels praten ontging mij.

Heb de trailer gezien op de dvd van 'D Ardennen en die sprak me al meteen aan vanwege vele mooie beelden... en het feit dat ik al een liefhebber van coming of age-films ben. Het plot lijkt nog wel vaak een weg te willen zoeken en worden er wel heel veel elementen in een ton gegooid. Maar uiteindelijk kom je daarmee wel langs erg avontuurlijke wegen. Overduidelijk is de regisseur ook erg geïnspireerd geraakt door White God.

Ook de loop van het verhaal is nog vrij snel uit de mouw geschud. Een overspelige vader die een kindje baart bij een andere vrouw en pas tien jaar later ontdekt de huidige vrouw dat haar dochtertje een broertje heeft. Vergezocht of standaard?

Maar ook al heeft het verhaal nog een beetje een aanloop nodig... de uitwerking is uiteindelijk erg verrassend en lijkt met alle winden mee te willen gaan. De benauwende scene's tussen de ouders, de rauwe scenes in de straatbende... en over White God gesproken, Herkenbare elementen komen erin terug... Lees: Straathonden...

Daarnaast de vele mooie beelden van Boedapest... Nouja mooi... Ik zou niet in die achterbuurten willen wonen. De zomerse sfeer weet er wel een betoverende draai aan te geven... Wat altijd nog bovenaan staat zijn de talloze mooie shots... Die brugscene, wanneer die paarden arriveren op het strand en de jongeren daarmee in een grote groep door Boedapest gaan rijden (ook een verwijzing naar White God?)... en zeker wanneer broer en zus met elkaar oog in oog komen is een schitterend stukje coming of age... Helaas wel veel te kort. De afwerking van deze film wil genadeloos worden... maar dan toch...

Ja... Jeugdfilm, coming of age, social drama, fantasie... Soms heeft zoekend een film maken wel zijn voordelen. Ik heb me in ieder geval weten mee te slepen met deze sfeervolle, zomerse prent.

avatar van GoodOldJack
Movsin schreef:

Volledig eens, ongeloofwaardig, en van de hak op de tak springen zonder echt veel reden, hangt aan mekaar met toevalligheden en ongeloofwaardigheden. Qua beelden zoals vaak gezegd wel in orde, kan ook moeilijk anders als je zo'n choreograaf met wereldfaam in de regiestoel zet, maar verder lege doos.

PS: Natali Broods is wel goed zoals altijd, fantastische actrice in feite, nog maar zelden slecht weten spelen.