ad
  • 8.144.957 stemmen

En Ganske Snill Mann (2010)

Komedie / Drama | 105 minuten

Met onder meer: Stellan Skarsgård, Bjørn Floberg en Gard B. Eidsvold

Oorspronkelijke taal: Noors

Releasedatum: 9 september 2010

Over En Ganske Snill Mann

"Sometimes gangsters need hugs too."

Ulrik heeft twaalf jaar in de gevangenis gezeten wegens moord. Hij moet nu weer leren om te gaan met zijn oude criminele bende, die hem erop wijst dat hij zaken met Kenny af te handelen heeft. Kenny wordt namelijk verantwoordelijk gehouden voor Ulrik's gevangenisstraf en Ulrik begint hem te bespioneren. Ulrik legt ook weer contact met zijn ex-vrouw en hun zoon, maar die ontvangen hem niet met open armen.

imageimage

avatar van Brix

Brix

Vandaag te zien op TV > ARD 00:00 uur

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Prachtige Noorse film waar ze de buurlander Stellan Skarsgard voor hebben ingehuurd, die hier toch wel een fenomenale rol neerzet. Je kan dit zien als een misdaadfilm, maar dan wel even een hele andere.

Skarsgard speeld hier een gedessilussioneerde ex-bajasklant Ulrik die weer terug in de maatschappij komt en weer langzaam maar zeker weer een wederopbouw doet met zijn ouwe maatjes om op een wel hele buitengewone, en behoorlijk rustige wijze een wraakplan kweken om Ulriks verrader neer te leggen. Maar dat lijkt niet echt een hoofdrol te spelen in de film. Er word eerder uitgebreid aandacht besteed aan Ulrik die zich weer staande probeert te houden. Hij vind ten einde raad werk bij een garage met een agressieve baas, en een slaapplaats bij een een of andere vatsige nymphomane Poolse huisvrouw in een vieze kelder, en zo wil hij wel weer eens weten hoe het met zijn vrouw en zoon gaat. Ulrik zelf komt ook totaal niet over als een meedogenloze gangster en uit zichzelf hier meer sub-assertief, en gaat ook maar als een dwijl de opdracht aan om zijn verrader op te sporen, samen met zijn irritante maatjes.

Je kan een ding over deze film zeggen: er is geen sprankje hoop aanwezig. Vooral de grimmige industrieële settings en het grauwe, gure sfeer zorgen nog voor een nog completer plaatje. De decoratie is in ieder geval behoorlijk toepasselijk en zorgt ook voor een nog uitzichtlozere sfeer. Het laatste gedeelte van de film Met die bevalling en die autopletterij-scene is een lekkere in your face, maar dan op een zwart-komische, leuke manier.

Erg geslaagd en een bewijs dat Scandinavië toch wel bovenaan mag staan.

avatar van Rickyman

Rickyman

Een aardig tragisch drama, maar niet pakkend en voor een komedie bevat het te weinig humor.

Skarsgard speelt zijn rol uitstekend en verder viel er ook niets moois te zien.

Wat rest is een trage saaie film helaas.

avatar van Capablanca

Capablanca

Films waarbij ik van tijd tot tijd moet schateren om de tragikomische momenten zijn zeer spaarzaam. Dit was er een!

avatar van panax

panax

zwarte humor,ben een fan van stellan skarsgard

ik heb er om moeten lachen,maffe film.

leuke beelden van noorwegen.

avatar van Robi

Robi

Een man komt uit de gevangenis en wil wraak nemen op de man die er voor gezorgd heeft dat hij in de gevangenis kwam. Het verhaal is niet bijzonder. Maar de humor in de film is dat wel. Ik had helemaal niet verwacht dat ik naar een grappige film ging kijken, maar er zaten echt hele leuke scenes tussen.

avatar van 93.9

93.9

Een soort anti- Hollywood film en dat is natuurlijk een verademing.

Toch heb ik betere films van deze regisseur gezien.

Geweldig droge humor. Het maffiahulpje was hilarisch met zijn compleet misplaatste opmerkingen over dwergen. De hoofdrolspeler die geheel emotieloos elke situatie ondergaat. De aartslelijke geile hospita.

De beste quote kwam van het maffiahulpje die een jaguar wil stelen maar hardhandig door de maffiabaas wordt weggesleurd. Hierop besluit hij droog met de volgende zinsnede: "gaan we nu ook al een geen auto's meer pikken"

Scandinavische films zijn "hit or miss". Soms geweldig, soms behoorlijk saai en langdradig.

Dit is een "hit"

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Wat een fijne film! Het soort humor waar ik van houd en een leuk verhaal met interessante personages. Goed gespeeld. Ik heb me er prima mee vermaakt. 4,5*