ad
  • 8.144.998 stemmen

Gabriela, Cravo e Canela (1983)

Romantiek / Drama | 99 minuten

Met onder meer: Sônia Braga, Marcello Mastroianni en Antonio Cantafora

Oorspronkelijke taal: Portugees

Releasedatum: 26 januari 1984

Over Gabriela, Cravo e Canela

1925. Gabriela wordt ingehuurd als kokkin en huishoudster door Nacib, een bar-eigenaar in een plaatsje dat door de lokale kolonels wordt geleid. Niet veel later trouwen zij. Wanneer Nacib Gabriela in bed aantreft met zijn beste vriend, eindigt het huwelijk, maar wanneer na verloop van tijd het plaatsje moderniseert trekken zij weer naar elkaar toe.

• 20962 berichten

Met een heel sensuele Sonia Braga,

avatar van Fransman

Fransman

Dat is zeker stinissen, kon mijn ogen er niet vanaf houden. Je hebt een goede smaak

Maar ook een fraaie film. Marcello Mastroianni's Braziliaanse uitstapje. Lijkt een rolletje van niks, maar Mastroianni maakte overal een juweeltje van. En dan nog Sonia Braga, muziek van Carlos Antonio Jobim, naar een boek van Jorge Amado, Braziliaanser kun je het niet maken. Tweelingfilm met 'Dona Flor e Seus Dois Maridosan', eveneens geregisseerd door Bruno Barreto en dat net zo vrolijk en aanstekelijk is, maar dat ik wat wat rommeliger vond, hoewel die op IMDb weer hoger wordt gewaardeerd.

Hoe het ook zei, ik heb zitten genieten van Marcello en Braga, die duidelijk chemie hadden. Maar ja, welke vrouw zou nou niet vallen voor Marcello Mastroianni?

• 20962 berichten

Ha ha ha bijna alle vrouwen vallen voor zijn charme Fransman

avatar van Brix

Brix

Een heel leuke film met een steengoede Marcello (ik ben niet voor niets al een eeuwigheid fan van die man )

Lekkere muziek, en Sonia Braga die zich van haar beste kant laat zien.

Ik kon alleen niet kiezen welke haar beste kant was, want slechte had ze niet.

De vonken vlogen als het ware af van het samenspel van beiden.

Net als MM gebruiker Fransman vond ik deze film ook beter dan die andere van Bruno Baretto: Dona Flor e Seus Dois Maridosan.

Ja, zeer genietbaar deze rolprent.

avatar van Movsin

Movsin

Marcello Mastroianni, deze keer in de rol van barman, met Sirische roots in een Braziliaanse film.

Als tegenspeler van de mooie Sonia Braga kunt ge al eens buiten het gewone treden...

Plezierig filmpje eigenlijk met een verhaal zo oud als de straat, maar beide hoofdacteurs, en eigenlijk ook de pittoreske bende die hen omringen, trekken het geheel zekerlijk op. Aan suggestieve beelden van de wulpse Gabriela geen tekort, dit voor wat het oog betreft en voor wat het oor betreft : de bossa nova klanken van Antonio Carlos Jobim.

Theunissen

Persoonlijk vind ik deze film meer een Erotiek / Romantiek film dan een Komedie / Romantiek film, want Sonia Braga (in de rol van Gabriela) is zeer regelmatig bloot (van top tot teen) te bewonderen en te lachen viel er eigenlijk niets.

Het dertien in een dozijn verhaal (met als thema's liefde en overspel en de gevolgen daarvan) dat zich afspeelt in 1925 in de Braziliaanse kuststad Ilhéus (soms fraai in beeld gebracht), dat bestuurd wordt door een aantal kolonels, en waarbij het draait om Gabriela en Nacib (gespeeld door Marcello Mastroianni), is clichématig en stelt eerlijk gezegd ook weinig voor. Toch heb ik me er nog enigszins mee vermaakt en dat komt vooral door de sensuele Sonia Braga (voorzien van een flinke bos haren op haar hoofd, zoals Oboema Sesetokoe, en ook wat tussen haar benen Ze liep er overigens ook continue blootsvoets bij en droeg niet meer dan luchtige jurkjes met niets eronder aan), die zoals al eerder gezegd regelmatig bloot is te bewonderen. Buiten haar zijn er overigens ook nog een paar anderen vrouwen bloot te bewonderen, zoals een danseres op een feest en Tania Boscoli (in de rol van Glória die verliefd is op een leraar). Omdat het verhaal weinig voorstelt en ik het al snel saai en langdradig begon te vinden, heb ik regelmatig vooruit zitten te spoelen en daardoor heb ik de film waarschijnlijk gezien binnen 60 minuten i.p.v. circa 90 minuten.

De cast deed het opzicht nog verdienstelijk en vooral natuurlijk de twee hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Sonia Braga (in de rol van Gabriela die op de vlucht is vanwege de droogte en in de kuststad Ilhéus als kokkin wordt ingehuurd door Nacib, die ze een interessante en aantrekkelijke man vindt) en de bekende Marcello Mastroianni (in de rol van Nacib die een bar heeft en op zoek is naar een kokkin, die hij vindt in de vorm van Gabriela en waar hij al snel verliefd op wordt en waarmee hij uiteindelijk ook trouwt). Verder deed Antonio Cantafora (in de rol van Tonico Bastos, die de beste vriend is van Nacib en die ook het huwelijk regelt tussen Nacib en Gabriela, maar die tevens ook Nacib bedriegt door vreemd te gaan met zijn vrouw Gabriela) het ook nog best leuk.

Leuk om eens gezien te hebben deze Erotiek / Romantiek film (ik heb hem overigens gezien via de leuke televisiezender AMC) en dan vooral vanwege Sonia Braga, omdat ze regelmatig bloot is te bewonderen. Zou ze dat niet hebben gedaan, dan zou ik me totaal niet vermaakt hebben met deze film.

P.S. bij de scene op strand, waarbij Sonia Braga op haar hurken zit, lijkt het net alsof ze zit te poepen en/of plassen i.p.v. dat ze zit te denken.