Darfur (2009)

Alternatieve titel: Attack on Darfur

Drama / Oorlog

geregisseerd door Uwe Boll
met Edward Furlong, Billy Zane en Kristanna Loken

Amerikaanse journalisten worden tijdens hun verblijf in Darfur, Soedan geconfronteerd met de honderdduizenden slachtoffers van de oorlog. Ze stellen zichzelf de vraag of ze terug moeten gaan naar huis om deze gruwelijkheden te melden, of in Darfur moeten blijven en de mensen te helpen.

avatar van Zandadder
Hard, maar doeltreffend. Net als eerdere werken van Boll als bijvoorbeeld Stoic en Rampage, wordt een bepaald thema of een smerig stuk geschiedenis zoals hier goed weergeven.

Het geweld en leed is niet makkelijk te verteren, toch is dit helaas orde van de dag.

Deze film is als een klap in het gezicht en blijft je ook wel even bij.

Zeker indrukwekkend en eigenlijk vind ik het een beetje jammer dat de film nog zo weinig aandacht heeft. Boll is volgens mij best impopulair , maar de man durft controversiele films te maken die de donkere kant/waanzin van de mensheid goed naar boven brengt. (Nogmaals, zie Stoic, Rampage, Auschwitz)

Darfur vind ik tot nu toe zijn beste. Dikke 8.

avatar van mixmaster
ik ben het zeker eens met Zandadder zoals hij het hierboven beschrijft.

Uwe Boll maakt steeds betere films , en hij heeft met deze keiharde realistische film over Darfur maar weer eens overduidelijk bewezen dat hij op zeer indrukwekkende wijze laat zien hoe het er daar aan toe gaat.
dat er veel close-up beelden zijn , tja dat is inderdaad wel storend , maar dat maakt deze film toch niet minder goed , gek genoeg.

een keiharde en zeer confronterende film.

Los van het feit dat de film shocking realistisch is. Het duurt bijna 30 minuten voordat het verhaal op gang komt. Te veel geweld en te weinig verhaal. Te schokkerig gefilmd wat heel irritant kijt. Nee niet mijn smaakl.

avatar van jipt
Moeilijk aan te zien hoe deze film de genocide in Sudan toont. Neus op de feiten en geen genade. Uwe Boll draait zijn hoofd niet de andere kant op en durft de kijker feiten te laten zien waar het kleinste beetje moed verdampt is en alles over is gegaan op pure massamoord. Dit wil je inderdaad niet zien, maar je zal het wel moeten zien. 4*/4,5*

avatar van Thorak
robindapobin schreef:
Te veel geweld en te weinig verhaal? Ik denk dat je het dan niet geheel begrepen hebt, het geweld ís het verhaal. Dat is de hele insteek van de film, niet om zoveel mogelijk geweld te tonen als een bizarre aktiefilm, maar juist het extreme geweld tegen de bevolking aan de kaak stellen.
Dat schokkerige vind ik normaal ook erg irritant, maar in deze film werkt het juist goed en positief. Het geeft de hectiek juist goed weer.
Dat de film 30 minuten nodig heeft om op gang te komen vind ik voor de films uit deze tijd juist vrij kort, bij de meeste films duurt het meer dan een uur en blijft er 15 à 20 minuten over om het verhaal af te werken...

avatar van Drs. DAJA
Darfur is 15 mei op groot scherm te zien bij Cinema OT301 in Amsterdam op de Uwe Boll 2.0 filmavond, met verder Auschwitz en een interview met Uwe Boll. Vragen insturen voor Uwe Boll kan via pm of via facebook.

Meer info: Cinema OT301 en facebook

Uwe Boll, een omstreden cineast ondertussen, heeft al wel enkele films op zijn naam staan die goed zijn, maar hij heeft er ook barslechte, zijn 'Auschwitz'-film vind ik persoonlijk een van de slechtste ooit gemaakt over dat onderwerp en bijgevolg een van mijn grootste miskopen ooit.
Maar deze 'Darfur' is dan wel weer een redelijke prent geworden, al bekijk ik heb eerder als semi-documentaire dan als speelfilm.
Boll staat erom bekend om er geen doekjes om te winden, en dat doet hij ook hier weer, de verkrachtingen, verminkingen en het moorden worden zonder enige vorm van censuur in beeld gebracht.
Een regelrechte aanklacht tegen de genocide en het niet handelen van de VN is deze film dus wel.
Een van de betere filmen van de cineast dus.
Als speelfilm raad ik hem niet aan, als schokkende docu wel.
Gevoelige zielen zijn gewaarschuwd, de film bevat echt wel schokkende beelden !!

congo
Met Darfur toont Uwe Boll ons een realistisch beeld van de wrede volkerenmoorden in Soedan. Ten eerste wil ik even zeggen tegen de Boll-haters: geef de man een kans. Ik vind het ook vreemd dat de man talloze slappe game-verfilmingen maakt maar hiermee maakt Boll een erg sterk maatschappelijk statement. De werkelijke slachtoffers spelen opnieuw de slachtoffers van deze brute acties en spelen sterke acteerprestaties. Verder zijn de acteerprestaties van de Amerikaanse spelers ook bijzonder sterk. Ook de sfeer in deze film is super sterk: er is gefilmd met handheld camera's dat voor een hoop realisme zorgt. Het geweld is bruut maar zorgt voor een aangrijpend verhaal waar wij, als medemens, onze aandacht op moeten vestigen in de dagelijkse samenleving.

avatar van m1701
Mwah....
Vond de film veels te amerikaans.
Eerst de toerist uithangen bij de mensen, dan weer weggaan,
dan weer de superhero uithangen door 2 mannen terug tegaan.
Uiteindelijk als iedereen afgeslacht is, durft de rest opeens de held uit te hangen.

Was Of meteen allemaal teruggegaan of was helemaal niet terug gegaan.
Beetje nep.. jammer
En de slachtpartij was niets van te zien... je werd kotsmisselijk van de beelden
van de cameraman (en dan niet omdat het ranzig was, maar omdat hij zoveel
met de camera bewoog.....) jammer

Toch wel een heftig en zeker ook aangrijpend drama. Met name de laatste 45 minuten waren best misselijkmakend. Het verhaal (goede opbouw) is boeiend en zit goed in elkaar. Ook de cast deed het goed en dan met name de afrikanen. Ook trouwens respect voor Freddie (die overigens vreselijk aan zijn einde kwam), Theo en Captain Jack Tobamke die tenminste een aantal van die schoften te grazen neemt en ook nog een baby weten te redden. Al met al was dit best een indrukwekkende film van meneer Uwe Boll. Ondanks het regelmatig slechte weer hier, ben ik blij dat ik niet in zo'n land ben geboren.

P.S. overigens leuk om Kristanna Loken weer eens terug te zien, ze zag er niet alleen fraai uit maar speelde ook aardig.

avatar van 6-6-6
Mijn 4e Uwe Boll, en deze is tot nu toe aan de films wat ik dus heb gezien, zeker (Boll) zijn beste film. En inderdaad (zo als eerder al geschreven) keihard, en zeer doeltreffend overkomt op mij als kijker. Net als de 3 eerdere films die ik heb gezien van Boll als bijvoorbeeld Stoic, Rampage en Assault on Wall Street , wordt er één bepaald thema of een stuk geschiedenis zoals bij deze film Darfur (Genocide) zeer hard en goed weergeven.

Het geweld en leed is voor vele mensen misschien niet erg gemakkelijk om te bekijken.
En net zoals in de film, als de rest van de filmploeg weg rijden en de andere terug gaan naar het dorp. Om de verschrikkelijke genocide proberen tegen te gaan.
Zou ik ook ingegrepen hebben, als klokkenluider dan met één camera achter een boom of wat struiken.
4,5 sterren cijfer 8,8.

Reinbo
Volgens mij heb je nu zijn beste werk gezien. Misschien dat Auswitz wat is, maar die heb ik zelf nog niet gezien. Ik hou me overigens voor tips aanbevolen.

Dan kun je beter gaan voor "Tunnel Rats (2008)", die heeft best een goed verhaal en is ook lekker hard. Auswitz is meer een documentaire en valt tegen (het film gedeelte duurt ook maar ca. 30 minuten, de rest bestaat uit interviews met een stel onnozele kinderen).

avatar van Thorak
Max Schmelig is ook aan aanrader, misschien wel Boll's beste film zelfs...

avatar van 6-6-6
Reinbo schreef:

Ik heb net mijn 5e film van Uwe Boll gezien en dit was dus de film Auschwitz..
Ik ben mij nog even aan het bezinnen, en ben ook de volledige reviews aan het door lezen van de andere mede-gebruikers.
Zit nog even te twijfelen tussen een 3,5 en één 4.

avatar van tattoobob
Weer een mooi (maar helaas aan de orde van de dag in deze wereld)stukje film van uwe boll.
Heftig om zo te zien...en dat te bedenken dat zulke dingen nog gebeuren....heel naar.....
Kep echt respect voor de mensen die dit soort dingen hebben mee gemaakt..
Zoals de veel van uwe boll zijn films is deze film niet voor zwakke kijkers..

avatar van CorvisChristi
Keiharde, realistisch gebrachte film (vanwege het camerawerk) die een kijkje biedt door de ogen van een aantal journalisten, tijdens de oorlog in Darfur, Soedan.

Eén van de betere films van Uwe Boll, die met deze film de boodschap flink door m'n strot wist te duwen. Tja, soms is het nodig om het zinloze geweld op de meest wrede manier in beeld te brengen. Immers is het ook zo gebeurd.

De film neemt de tijd om op te bouwen, personages worden goed geïntroduceerd en door middel van de verhalen die de dorpsbewoners te vertellen hebben, krijg je een band met ze, die louter bestaat uit begrip en medelijden voor de verschrikkelijke situatie waarin ze zich bevinden.
Des te harder komt natuurlijk dan de tweede helft aan, waarin er niet wordt teruggeschrikt om een aantal schokkende scenes te tonen.
De wanhopige reddingsactie van de Nigeriaanse kapitein en twee journalisten loopt uiteindelijk ook uit op een gruwelijk drama, alhoewel er toch nog een baby wordt gered.

Darfur is, ondanks het gruwelijke geweld, een film die je gezien moet hebben. Het doet je beseffen hoe achterlijk het in deze wereld gesteld is en dat niets vreemder en wreder is dan de werkelijkheid.

Tevens ook nog een pluim voor de acteerprestaties en dan met name voor David O'Hara en de meeslepende, aangrijpende soundtrack van vaste Boll-componiste Jessica de Rooij.

Aanrader!!

robindapobin schreef:

Dit was voor mij de reden om hem na 10 minuten uit te zetten. Een cameraman met parkinson pfff..

Na 10 minuten afgezet. Nooit zo'n slechte beelden gezien. Je wordt dronken als je deze film probeert uit te zien. Ik snap echt niet dat mensen dat willen uitkijken. Shake shake...

Prachtige film waarin een groep Amerikaanse journalisten een dorpje in Soedan bezoekt, net voordat het wordt aangevallen. Een film over de genocide in Darfur die zonder enige concessie realistisch in beeld is gebracht. De film toont in alle lelijkheid de gruwelijkheden waartoe de mens in staat is. Behoorlijk indringend.

avatar van Shadowed
Pfoe.

Het is me soms echt een raadsel waarom Boll bekend staat als de "slechtste regisseur aller tijden". Zeker met films als deze bewijst de beste man toch wel degelijk over talent te beschikken. Het is ook een regisseur die alles gewoon in beeld brengt.

Al duurt het wel net iets te lang voordat de echt harde beelden beginnen. Wanneer de Amerikaantjes even het dorpje binnen komen wandelen en zoveel sympathie voor de bewoners hebben geloof ik eigenlijk wel. Het is net wat te melig.

Bovendien is het redelijk saai. Boll brengt het in beeld in een soort Greengrass-film, maar het effect daarmee begint dan ook pas na 40 minuten. En als die 40 minuten zijn aangebroken krijgen we misselijkmakende en krachtige cinema voor onze kiezen.

Opvallend hard gebracht. Genadeloos in beeld gebracht waardoor je je als kijker behoorlijk ongemakkelijk voelt. En dat lijkt Boll ook gewoon te willen. De slachting is echt impactvol in beeld gebracht en laat weinig aan de verbeelding over. Je voelt je simpelweg hulpeloos.

Dit soort cinema is eigenlijk helaas wel de cinema die iets meer aandacht moet krijgen. Of je het wil of niet, het laat wel degelijk zien wat er zich precies afspeelt en is daarom wel redelijk belangrijk. Je zou denken dat het redelijk nutteloos is aangezien het vooral over de moorden gaat, maar eigenlijk is dat precies de boodschap die Boll hier neerzet.

Geen onnodige romantiek, geen onnodige en irritante dramatiek eromheen, maar een kille, harde film die laat zien wat voor een wrede streken er wel niet gebeuren in dit soort gebieden. Boll is voor mij echt wel een heel degelijk regisseur, als hij zich maar op iets concentreert dat een beetje boodschap bevat, en geen Hollywood spektakel. Voelde me overigens na afloop echt vreselijk, en dat wil wat zeggen.

Wat een vreselijke film. Zelden zulke naïeve en domme journalisten gezien als dit clubje. Wat een aanfluiting en dan ben ook niet te spreken over de stijl van filmen. Niet om aan te zien.