ad

Geregisseerd door: Uwe Boll

Met onder meer: Edward Furlong, Shaun Sipos en Steffen Mennekes

Releasedatum: 1 januari 2009

Over Stoic

Vier celmaten spelen in de gevangenis een spelletje poker. Op een gegeven moment maakt één van de gevangenen, Mitch, een weddenschap. De verliezer moet een tube tandpasta opeten. Hij verliest, maar weigert de tube op te eten. De overige drie celmaten, Harry, Peter en Jack, houden hem echter hardhandig aan zijn woord. De macht over Mitch wordt steeds aantrekkelijker voor de celgenoten en de situatie escaleert langzaam.

Harry Katish

Mitch Palmer

Peter Thompson

avatar van Thorak

Thorak

Soms wel, soms niet...

avatar van jipt

jipt

Gestoorde mentale krachtmeting. De doorgeslagen survival of the fittest. Vier gevangen in één cel die elkaar het leven zuur maken. Goed gespeeld en erg eng. 4*

avatar van _Se7en_

_Se7en_

Het had niet veel gescheeld of ik was me fysiek ziek gaan voelen. Gelukkig werd 'daarna' de vaart geminderd zodat er ruimte was om bij te komen. Erg hard en confronterend.

Hoewel Uwe Boll niet altijd even gewaardeerd wordt weet hij regelmatig een snaar bij me te raken. Eerst met Rampage, daarna met Darfur en nu met Stoic waarvan de laatste de meeste indruk heeft gemaakt. Nooit heb ik me zo gevoeld tijdens het kijken van een film.

Naast alles wat er op het scherm gebeurt qua viezigheid is er veel aandacht besteed aan de cinematografie. Alles is op elkaar afgestemd. Grijze kleding, grijze muren, grijze filter, belichting. Hierdoor wordt alle aandacht getrokken naar wat zich afspeelt tussen de gevangenen. De verhoringen zijn ook erg mooi in beeld gebracht.

Dit is geen prettige film om te kijken en als je een lekker wegkijk-filmpje wil kan je deze beter laten liggen. Verder kan ik 'm alleen maar aanraden, want dit is een erg bijzonder werkje.

avatar van Thorak

Thorak

_Se7en_ schreef:

Heart of America is dan waarschijnlijk ook wel een aanrader voor je. Zeker nu met weer een recent schietincident ook weer actueel...

avatar van _Se7en_

_Se7en_

Bedankt voor de tip. Ik zet 'm op m'n lijst .

avatar van Askikker

Askikker

Simpel, recht voor zn raap, keihard, low budget en intens gemeen.

Fantastisch geacteerd, en eindelijk eens geen gelul van ''gebaseerd op waargebeurde feiten'', hetgeen de film meteen veel eerlijker maakt dan de meeste kul van de laatste tijd.

avatar van 6-6-6

6-6-6

Mijn 3e Uwe Boll, en wederom weer het kijken waard. Ik vond deze film wel iets minder dan de vorige 2 films, maar toch het verhaal an sich sprak mij iig erg aan.

Het waren, vooral voor mij de ondervragings scene's van deze medegevangenen die mij het cijfer van 4 sterren deed geven, een dikke 7,8 als cijfer.

Ik vond het iig een zeer indrukwekkende en interessante film.

Ook zeker voor mij, in de toekomst, nog een 2e herziening waard!

Op naar de volgende film van (maestro low budget) Uwe Boll.

avatar van richette

richette

gewoon een hele goede film met geweldig acteerwerk.low budget?het zal best maar er zijn films met miljoenen budgetten die dit nivo nog niet bijna halen!

avatar van SPT

SPT

Helaas niet wat ik er van had verwacht. Hoewel er inderdaad een paar harde scene's in zitten, vond ik de film het grootste deel van de tijd vooral heel erg saai. Heb me mateloos geërgerd aan de ellenlange monologen waarin personages terugblikken op hun daden, en de vele inhoudsloze dialogen. Het is eigenlijk vooral een praatfilm, terwijl ik toch meer gerekend had op een vleugje actie/horror.

avatar van leatherhead

leatherhead

Toch weer een erg interessante film van die goede ouwe Boll. Bewijst wederom meer ballen te hebben dan menig regisseur.

Heel choquerend vond ik het uiteindelijk niet, maar dat de film smerig en hard is staat buiten kijf. Minimalistische film die kort genoeg van duur is, en gepaard gaat met een interessant uitgangspunt. De wisselwerking tussen de wezenlijke film en de interviews naderhand werkt, en geeft dikwijls een nader inkijkje in de psyche van de drie smeerlappen. Een drietal waarin Furlong uiteindelijk excelleert als acteur, al deden de overige twee het evenmin slecht.

Voor 4* heeft het filmisch wat te weinig te bieden vind ik, is het ook wat te simpel voor, maar een bescheiden 3,5* zijn op hun plaats. Boll groeit opnieuw in mijn aanzien.

avatar van shrink

shrink

Ik geloof deze film gewoon niet, ondanks dat het wel echt gebeurd moet zijn. Zoveel lawaai maken en geen bewaarder komt kijken.

avatar van Shadowed

Shadowed

Indrukwekkend.

Dat Boll met zoiets kan komen terwijl hij van die floppende onzin komt is bijna onvoorstelbaar. Deze film is toch wel de beste die ik tot nu toe van heb gezien. Dit laat wel zien dat je niet alleen veel budget nodig hebt om iets bijzonders te kunnen komen.

Acteerwerk was ook best goed. Furlong heeft toch echt zijn leven een beetje verkloot, maar kan toch wel degelijk een goede prestatie neerzetten. Iedereen wist wel goed de emotie over te brengen, en zijn sommige scenes echt een keiharde inkomer.

Aan het einde ben je dan toch wel even stil. De hardheid, de killer sfeer. Goed gedaan. Wat wel jammer is is dat sommige interviews je toch wel een beetje uit de sfeer helpen, maar dat maakt me niet uit. Een 7 lijkt me wel op zijn plaats.