Tunnel Rats (2008)

Canada / Duitsland
Actie / Oorlog

geregisseerd door Uwe Boll
met Michael Paré, Nate Parker en Jane Le

1968, Vietnam. Een Amerikaans peloton baant zich een weg door de jungle in het Cu Chi district. Het is een gevaarlijke missie: vijandelijke troepen hebben de griezelige eigenschap om uit het niets te voorschijn te komen en vervolgens weer te verdwijnen. Al snel ontdekken de Amerikanen het geheime wapen van de Vietcong: een ondergronds gangenstelsel, waardoor de Vietnamezen zich ongezien door de jungle kunnen begeven. De Amerikanen besluiten de vijand op hun eigen terrein aan te vallen en duiken te tunnels in. Dat blijkt een kolossale fout: de gangen zitten vol boobytraps en zijn zo lang en uitgestrekt, dat de Amerikanen al snel verdwalen in een benauwend labyrint, waarin de strijd zich open een gruwelijke wijze voortzet...

Reinbo
De film heeft een paar zeer aardige harde scenes en ook het eind had best goed kunnen zijn. Maar Uwe vergeet dat de kijker wel eerst een band met de spelers moet opbouwen, omdat het leed hem anders weinig doet. En dat is jammer, want deze Platoon kloon kon me daarom weinig boeien.

2* voor deze mindere Boll.

avatar van Icer
Deze film zat in een Blu-ray set van drie oorlogsfilms,"Rescue Dawn", "1968 Tunnel Rats" & "Home of the Brave". Het zijn alledrie overigens geen toppers.

Deze film, "Tunnel Rats", is voor mij de minste van de drie. Slecht wil ik de film niet noemen, maar veel in het donker gefilmd met onnozele momenten als "whats going on here'' terwijl je kamp ''a la Platoon'' onder de voet gelopen wordt. Verder komt het onderzoek van een vijandelijke tunnel met een zaklamp nogal vreemd over, je bent dan immers een ideaal doelwit. Maar goed, ik was er niet bij... De achtervolging door de VC (je trapt elkaar bijna op de hielen) was minder en het laatste ongeloofwaardige soap moment is volstrekt overbodig en doet de film geen goed. Echt trompettergeschal en Amerikaanse heldenacties worden gelukkig achterwege gelaten.

Al met al een 5.

avatar van Kondoro0614
Vondd hem een beetje tegen vallen.
Verwachte er eigenlijk meer van!

2.5

avatar van Donkerwoud
Grappig hoe Uwe Boll zijn middelvinger opsteekt naar bekende clichés van de oorlogsfilm door de Amerikanen als barbaarse beesten te tonen en de vietnamezen als nobele rebellen. Het is meer de logica van de exploitation flick dan dat het een serieus oorlogsdrama probeert te zijn. De kracht van Uwe Boll ligt hem hier in het overbrengen van de claustrofobie en de terreur in de tunnels. Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden over een script dat aan alle kanten rammelt en niet in staat is om enige band te helpen opbouwen met de voornaamste karakters. Het mooi gevonden slotstuk zou zoveel beter tot zijn recht gekomen zijn als het in dienst had gestaan van een plot dat wel weet te raken.

avatar van Aapje81
Laat ik allereerst zeggen dat ik veel sympathie koester voor Uwe Boll, ik heb nu een stuk of vijf films van hem gezien met als voorlopig hoogtepunt Assault on Wall Street. De overige werken die ik van de man heb gezien vond ik vooral onderhounde pulp en daar is in mijn beleving niets mis mee.

Bij Tunnel Rats is de toon een stuk serieuzer. Het eerste half uur van de film overtuigd. De neerslachtige sfeer en de kritische toon die Boll heeft zitten er goed in. Dan komen in het tweede deel van de film de boven en ondergrondse gevechten. Waarbij toch gezegd moet worden dat ondergrondse momenten best akelig zijn. Op zich brengt Boll dat goed over maar de laatste 45 minuten zijn in mijn beleving nogal eentonig en vooral langdradig. De kritische boodschap ligt er zo dik op dat het goede einde eigenlijk al niet meer verassend is.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat Uwe Boll waarschijnlijk de beste bedoelingen heeft gehad maar dat het allemaal net niet werkt. Of dit nu ligt aan de vlakke uitwerking van de personage of toch het rommelige scenario? Ik weet het niet. Ik denk echter wel dat er veel meer had in gezeten. Het uitgangspunt was goed maar de uitwerking helaas een stuk minder.

Matig

avatar van Decec
Een goede actie/drama/oorlog film...
Prima verhaal....
Prima acteerwerk...
Goed kwaliteit breedbeeld (geen HD)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Af en toe te snel camerabeweging...

avatar van Robertiamo
De film heeft mij zeker niet teleurgesteld.
Ik had de recensies gelezen en stelde het kijken daar een beetje op af, ik hoefde geen hoogstaand acteerwerk te verwachten dus ik kon lekker onderuit de film gaan bekijken.
In tegenstelling tot de recensies heeft deze film mij zeker op het puntje van mijn stoel doen belanden, de druk die opgevoerd wordt is dusdanig dat je adem af en toe stokt omdat je meeleeft met de soldaten die voor hun land op moeten komen.
Het claustrofobische gehalte vind ik dan ook op een zeer goede manier en duidelijk in beeld gebracht, je leeft mee en je voelt de druk die de mannen daar meegemaakt hebben.
De film heeft zeker geen Hollywood gehalte, en dat bedoel ik dus zeer positief. Dat de vechtscenes soms iets te makkelijk in beeld zijn gebracht, en iets verder opgebouwd hadden kunnen worden, is deze film het zeker de moeite waard om te gaan bekijken.
Het is een film die je achteraf met een vraag laat zitten....hoeveel soldaten hebben dit lot getroffen?, en hoeveel zijn er nog niet gevonden.
Of deze film realistisch is?, ik denk dat de waarheid nog veel erger is dan dat ze hier probeerden weer te geven.
Je kunt je mening geven over het: acteerwerk, regie, locatie en realisme......de film grijpt je op vele momenten naar de strot en laat een verwoestende indruk achter als je de film zonder teveel kennis gaat bekijken.
Claustrofobie blijft als een rode draad door de film lopen en neemt je mee naar een plek die je het beste kunt beschrijven als: IN THE WRONG PLACE AT THE WRONG TIME.

Heb de film opgenomen, en wil hem vanavond zien,dus kijk ik voor de reacties hier...Daar word ik niet wijzer van.Deels lovend (vier sterren), deels zeer kritisch ( twee sterren of minder). Zo zie je maar dat een algemen geldend oordeel niet bestaat, en zo ook, de 'beste film niet. Ik ben wel nieuwsgierig geworden, niet zozeer kwa verhaal,- ik ben geen 'vietnam-film liefhebber, want dat ken ik wel -, maar de manier van verfilming. Ik zie er naar uit....lol. Bedankt moviegllurders....

Gezien, zie boven.... Zeker niet in het rijtje Platoon, Apocalypse now etc.. De eindscene laat zien dat er in een oorlog geen winnaars zijn...Dat is misschien de boodschap, anders zou ik niet weten waarom deze teleurstellende film gemaakt is. Er zitten wat kleine foutjes in de film, om te beginnen. Vietnam heeft een moordend vochtig klimaat, daar zie je niks van terug: nette schone , droge kleren, geen gezweet. De vochtigheidsgraad van meer dan 80 % was een van de belangrijkste tegenstanders voor de amerikanen.Dan hoorde ik een paar keer de soldiers 'Vietnam zeggen. Geen enkele soldaat of wie dan ook uit het leger gebruikt het woord Vietnam, maar "Nam. Tot zover ,kleine storende dingen. Het verhaal is te beperkt. Je kijkt letterlijk bijna twee uur in tunnels...pfff. Afgezien van het feit dat je daar als bezoekend leger niks te zoeken hebt,- geef de coordinaten door en laat het bombarderen-, is het in de film een storend element: je ziet vrijwel niks, en vaak moet je je afvragen wat er gebeurt, en dat roept bij mij wat kregel op...Aangezien het de main ingredient in de film is , is daardoor het verhaal te mager. Na een uurtje af en toe doorgezapt. Zeker geen geweldige film. Ik kan mij vinden in de mensne met een lage waardering. En dan als strateeg (lol) kan ik zeggen dat de Amerikanenn niets hebben geleerd van de Nam-oorlog. Een guerilla-oorlog win je niet als .bezoekend land. Zie Irak. Schiet je er 20 dood, dan komen er weer 40, schiet je er 40 dood dan ....Inderdaad, het houdt nooit op, en je wint nooit. Ik meen dat de US 50.000 man in deze oorlog heeft verloren, volkomen voor niets achteraf, en dat liet deze film wel ongenadig zien.

Chiller1 schreef:

Volledig mee eens.
Wat een einde, het is een topper van een oorlogsfilm!!!
Weet er soms iemand hoe dat begin liedje noemt van de film????

Zal wel te laat zijn na 5 jaar... lol, maar de song is van Zager en Evans, als ik mij niet vergis en heet: In the year 2525.

Aapje81 schreef:

Matig

Helemaal geen goed einde!!!!!!! Kijk nog maar eens naar de laatste drie minuten, de vietnamese ziet het al, en geeft het op... Ze zitten opgesloten en sterven daar. Boodschap van Boll: een oorlog kent geen winnaars....

avatar van Aapje81
Hoi Frans,

Ik schrijf juist dat ik het einde zeker goed vond maar dat het voorgaande er allemaal te dik boven op lag waardoor het einde uiteindelijk aan kracht verliest. Het is juist een erg goed einde maar ik had liever gehad dat de gehele film meer indruk had gemaakt.

avatar van Gang_Star
Wanneer ik de naam van Uwe Boll voorbij zie komen, dan bereid ik me al voor op het ergste. Maar in dit geval was dat eigenlijk niet eens nodig. Onverwachts met deze film goed vermaakt. De actiescènes zijn aardig, er heerst een aardige sfeer en het verhaal vond ik zo slecht niet.

avatar van Rillo
Benauwende ( en vooral donkere ) film in meerdere opzichten ...
Heb in mijn diensttijd schijnbaar meer opgelet dan Uwe Boll, zo zou ik nooit een basiskamp midden in een ondoorzichtige omgeving opslaan waarbij de bananenplant-bladeren zowat op m'n bord c.q. bed hangen.
Tevens heb ik bij de pantserinfanterie ook geleerd om niet rechtopstaand te wachten tot ik neergeschoten word en werd ons al helemaal geleerd om niet in vijandelijk gebied met een zaklamp in een aardedonkere jungle rond te gaan lopen.
Ook niet echt effectief was het directe verzoek om luchtsteun en vervolgens uren later gebombardeerd te worden.

Kortom, een aardig verhaal van een vreselijke oorlog maar totaal ongeloofwaardig door de stupide acties in de tunnels én bovengronds.
2.5 ster