• 8.485.307 stemmen

London to Brighton (2006)

Misdaad / Drama | 85 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Paul Andrew Williams

Met onder meer: Lorraine Stanley, Johnny Harris en Georgia Groome

Releasedatum: 2 augustus 2007

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot London to Brighton

"Innocence has nowhere to hide"

Het is 3:07 's morgens, straathoertje Kelly en de 11 jarige Joanna vinden een schuilplaats in een openbaar toilet ergens in Londen. Joanne huilt haar ogen uit, haar kledij is gescheurd. Het gezicht van Kelly is gekneusd en begint te zwellen. Er is iets gebeurd, maar wat? Derek, de pooier van Kelly, moet Kelly vinden of hij zal er voor opdraaien. Kelly en Joanne moeten de volgende dag levend doorkomen...

imageimage

avatar van Davidus

Davidus

mayhemblik schreef:

Of hij bestaat niet of hij kickt op geweld zoals wij mensen op videogames en films en zit hij/zij het van boven handen wrijvend met een bak chips en een glas cola te bekijken, en nog wel in 3d

Om nou God in deze middelmatige film te betrekken.

Het gaat over low life british loosers.

Zoals eerder opgemerkt: inspiratieloos en doelloos. Niemand zit te wachten op een kijkje in de wereld van wat achterbuurt nomnuds in UK

avatar van Movsin

Movsin

Intrigerende, schokkende misdaadfilm, maar vooral een sociaal drama.

Met bewondering gekeken naar het acteertalent van beide jonge meisjes.

Verhaal goed en boeiend opgebouwd. De Britse makelij is duidelijk.

avatar van maerk

maerk

Had stiekem iets beter verwacht.

Maar geen tegenvaller. Gewoon een goede film over het wereldje van prostitutie en geweld in Engelse buurten. Een interessant kat en muis spel wordt opgevoerd, maar helaas loopt het met een sisser af. Het verhaal mag dan uiteindelijk wat teleurstellen, dat doen de acteurs niet. Erg natuurlijk acteerwerk zoals we dat van de Britten gewend zijn. Van alle personages maakt Stuart toch wel de meeste indruk. Ik kreeg rillingen van die vent. Visueel heel aardig en de soundtrack past goed bij de film.

Goede film, 3,5*.

avatar van Fortune

Fortune

Aardig.

Maar ook niet meer dan dat.

De acteerprestaties zijn wel goed van iedereen en de sfeer is goed.

Jammer van het simpele verhaal en het einde dat veel lomper had gekund.

Als ze op het einde hadden gedaan wat ze zouden doen, was het echt een harde film, maar nu niks meer dan normaal.

Wel mee vermaakt.

scorsese

Harde en realistische film over een uit de hand gelopen geval van kinderprostitutie. Niet bepaald een vrolijk onderwerp dus. En de sfeer is er daar ook naar: grimmig, rauw en soms zelf deprimerend (alhoewel het einde toch nog voor wat hoop zorgt). Aangezien het een momentopname betreft kom je verder niks te weten over de geschiedenis/achtergrond van de personages.Het naturelle acteerwerk van de onbekende cast versterkt het realisme van de film. Zo ook het camerawerk en de locaties.

avatar van Djumbo

Djumbo

Wel spannend.... en geweldige acteerprestatie van de twee meisjes.

Maar ik vind het einde zo "onlogisch" .... en niet in overeenstemming met de logica van de rest van de film, dat het zoals een Deux ex Machina overkomt; en dat heeft mij wel teleurgesteld.

avatar van xenne

xenne

ik sluit mij aan bij de meerderheid, uitstekende sfeer en acteerprestaties, verhaal net ietsje te mager om echt lang te blijven hangen.... 3¼

avatar van The One Ring

The One Ring

Goede, intense thriller. Ik verwachte een film van het type Ken Loach, maar het is meer een realistischere Guy Ritchie haast. Geen probleem, want als rauw misdaaddrama werkt het ook heel goed. Dat komt vooral omdat het erg goed geacteerd is, maar ook doordat de film kort en bondig blijft en daarmee prima de spanning opbouwt. Dat sociaal-realistische randje dat zo typisch is voor veel Britse films over de lagere klassen geeft toch ook wel iets extra's aan de film. De twist in de climax, waarin Derek en zijn vriend worden neergeschoten in plaats van de twee vrouwen zag ik niet aankomen, maar is tegelijkertijd wel weer logisch en geloofwaardig. Erg sterk gedaan. Toch miste ik iets om het een werkelijk sterke film te maken. Het blijft allemaal net teveel aan de oppervlakte hangen. De narigheid had misschien wat meer reflectie kunnen gebruiken. Ook is de aankomst van Joanna op de boerderij van haar tante wel erg overdreven mooi gefilmd. Past niet echt bij dit soort films. Niettemin, een prima film.

avatar van DV1984

DV1984

Rauw en schokkend misdaad drama! Het valt me op dat steeds meer goede films in dit genre uit Engeland komen! Dikke voldoende!

avatar van tottenham89

tottenham89

mayhemblik schreef:

Wat heeft God nou weer met deze film te maken, zoals het andere lid al zei?

Waarom heeft God ons hersenen gegeven? Denk eerst maar daar over en ga dan vervolgens praten over hij 'kickt' op geweld. God gaat jou bijv. niet een glazen villa geven met alles erop en eraan, zonder dat jij moeite ervoor hebt gedaan. Dus je hersenen gebruiken.

avatar van Insignificance

Insignificance

Authentiek, rauw en onaangenaam met een vermeldenswaardige vertelstructuur. Een sterke openingsscène toont de gevolgen van een fatale avond, waarna de film koers zet richting Brighton terwijl parallel daaraan via flashbacks de avond uit de doeken wordt gedaan. Niet dat het zo verrassend uitpakt, maar het heeft zo wel een dubbele climax.

Verder teert het vooral op naargeestige omstandigheden en indringende personages. Het is niet erg fijn kijken naar de wijze waarop Derek, een smeerlap pur sang, een meisje aan het werk zet en Joanne ronselt. Om nog maar te zwijgen over het gezwollen gezicht waar Kelly de halve film mee vult en de droge manier waarop haar job aan bod komt.

Dat geldt tevens voor een elf jarig meisje in dit circuit, temeer omdat Williams enkele keren redelijk subtiel het kind in haar laat zien. De mysterieuze zoon is misschien een ietwat vreemde eend in de bijt, maar als dreigende factor erg effectief. Een paar hobbeltjes in het verloop, maar de film en de finale is simpelweg te intensief om dat als belemmering te ervaren.

avatar van Eibmoz

Eibmoz

Allemaar redelijk voorspelbaar maar uitstekend geacteerd!

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Prima thrillertje hoor. Lekker rauw ook. Het verhaal is het natuurlijk hetzelfde als al die meuk die sommige van mijn vrienden kijken in van die popcornbioscopen, maar het is allemaal een stuk minder gelikt en daar hou ik wel van. En zo'n plot, ach ja. Van mij hoeft het niet zo nodig, een plot, maar het zit in dit geval ook niet echt in de weg. De perfecte film voor als je even niet na wilt denken en wel kwaliteit wil. Wat jullie?

BBarbie

Grimmige film over een door de wol geverfd hoertje en haar “protegé”, die door haar pooier en een kille onderwereldfiguur steeds verder in de verdrukking komen. Het intense scenario met een toch wel verrassende twist tegen het einde zit knap in elkaar. Schokkend en spannend; meer hoeft dat van mij niet te zijn.

Knap debuut van regisseur/schrijver Williams. Indrukwekkend acteerwerk van een zwaar beschadigde Lorraine Stanley en van nieuwkomer Georgia Groome.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een beetje kort door de bocht, maar ik heb precies de indruk dat de Britse films die ik zie ofwel kostuumdrama’s zijn ofwel gaan over marginale sociaal uitgeholde milieus. Ze zeggen dat België of pakweg Charleroi lelijk is, maar in het VK hebben ze er toch ook een handje van weg...Deze zou alvast niet misstaan bij een Ken Loach.

London to Brighton is een erg rauwe film over prostitutie, sociale verwaarlozing, pedofilie, ... alles waarvan je hoopt dat je het in je privéleven niet meemaakt. Sterk drama met een vleugje misdaad. Het misdaadmilieu waarbij de “jager” eigenlijk ook maar een kleine garnaal is en moet dansen naar de pijpen van een grotere vis.

Grote pluspunt is het rauwe realisme, sterke setting en acteerprestaties. Ook de spanning is de hele film door om te snijden. Wel vond ik het vreemd dat beide vrouwen de autorit en vervolg moesten doormaken als die Stuart toch van plan was de pooier neer te knallen. Tenzij Stuart pas op het laatste moment zijn keuze maakte natuurlijk, hoewel hij al naast het lichaam van zijn vader al flink aan het mijmeren was. Hij zag er me niet uit als een individu dat twijfelt, alsof hij zelf ooit werd misbruikt door zijn vader.

Tot slot ook een fijne montage waarbij de flashbacks vertelden hoe de vork aan de steel zat. Dikke 3,5*!

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Goed gespeeld drama, realistisch verhaal, al hoopt niemand dit ooit mee te maken.

avatar van Phantasm

Phantasm

Goede film met een prima verhaal dat soms spannend is.

avatar van ZAP!

ZAP!

Ik had 'm al een keer gezien, misschien wel 10 jaar geleden en was niet erg onder de indruk. Het sfeertje is dan wel aardig tot prima getroffen, maar het verhaal, de personages en hun acties en keuzes komen (grotendeels) niet erg geloofwaardig over (waarom zou de zoon Derek alleen op pad sturen om die 2 zoeken? Waarom zou hij die 2 op het einde zomaar laten gaan? Waarom wraak zoeken voor de moord op zijn vader die hij intens blijkt te haten? Etc., etc.). Georgia Groome als het jonge meisje vond ik niet geweldig acteren, dan deed de rest het een stuk beter, Lorraine Stanley voorop. Dan nog regelmatig zo'n 'spannende' electronic soundtrack die mij niet aanspreekt. De keuze voor een erg bekend stukje Beethoven in een belangrijke scène is ook wat makkelijk. Al met al wel te doen, maar zeker geen hoogvlieger.

2,5*.