Rohtenburg (2006)

Duitsland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Martin Weisz
met Thomas Kretschmann, Keri Russell en Thomas Huber

Amerikaanse studente Katie Armstrong gaat in Duitsland op zoek naar de kannibalistische seriemoordenaar Oliver Hagen om hem voor haar scriptie te ondervragen. Ze raakt echter dermate door hem geobsedeerd dat ze zelf symptomen begint te vertonen van kannibalisme...

Als je het echte verhaal over de kannibaal van Rothenburg wil zien dan moet je deze bekijken:

Cannibal - Aus dem Tagebuch des Kannibalen

Ontzettend smerig filmpje!

Als iemand hem voor mij wil toevoegen?

in Duitsland verboden , draait die hier dan wel ?

Verboden? dat lijkt me sterk.

Van IMDb trivia:

3rd March 2006: The state court in Kassel upheld a complaint from Meiwes, 44, against the film Rohtenburg, which was due for release in Germany on 9 March. The court ruled that Meiwes' rights as an individual outweighed artistic freedom and that he should not become the object of a horror film.

Aha, op zo'n manier.

avatar van Mug
Mug
Ik sta echt te klapperen met m'n oren... Een uitermate vreemde uitspraak.

Interessant artikel in het Duits

Opmerkelijk: Hat die Öffentlichkeit nicht vielleicht sogar ein Recht auf einen Film zum Thema? Immerhin scheint Meiwes dieses Recht ja selbst anzuerkennen: Mit der Produktionsfirma "Stampfwerk" hat er einen Vertrag über (mindestens) einen Dokumentarfilm zu seinem Fall abgeschlossen. Ist es also so, dass er seine Geschichte lieber selbst erzählen will und nur verhindern möchte, dass Filme wie "Rohtenburg" diese für ihre Fiktionen "ausschlachten" (O-Ton Meiwes)? Damit insinuiert er doch aber eigentlich genau das Gegenteil von dem, was er als Verbotsgrund angibt.

Er blijken 88 overeenkomsten te zijn met de film het de ware toedracht. De rechtbank vond dat echt 'te veel', zodat de grens fictie - waarheid vaag werd.

EDIT:
Daar tegenover staat het feit dat het strafrechtelijk proces van Meiwes nog liep. [weinig bronnen die dat vermelden, wat maar weer bewijst dat de media flink getraind moet worden in het brengen van feiten ipv entertainment]. Inderdaad een verzwarende factor. De bios-release kwam twee maanden te vroeg. [9 maart 2006 zou het in premiere gegaan zijn, 9 mei 2006 was de einduitspraak]

Terug naar de film zelf:

Volgens mij speelt het teveel in op het zijn van een horrorfilm, in plaats van een studie van een verwrongen geest / het psychologische aspect; de motivatie erachter, hoe de man eigenlijk geen monster is, getuige hij het slachtoffer zich gewoon vrijwillig liet aanmelden.

Maar, ik heb de film natuurlijk nog niet gezien.

Dubbele gevoelens over Rohtenburg. Weisz maakt alle juiste keuzes voor het realiseren van zo'n project, maar toch slaagt hij niet helemaal.

Ten eerste verbaasde mij de stijl van de film positief; traag, zeer bleek (grijstinten, ambient score, hoewel steeds vaker gekozen wordt voor stilte ipv muziek) en vol gevoel voor sfeer geschoten, inclusief stemmige voice-over.

Toch zijn de dialogen helaas erg pretentieus en soms aardig knullig, is ook de sfeer net niet sterk genoeg neergezet (zoals een Nolan bijv. wel kan) en wordt uiteindelijk niet overtuigend genoeg neergezet wat de heren tot deze daad brengt.

Daar komen wel weer positieve punten bij; erg sterk gevonden dat de daad in de eerste helft benaderd wordt als een daad van 'monsters', terwijl de tweede helft erg persoonlijk wordt, en de uiteindelijke daad en zijn coda zijn zeer grimmig (versterkt door het besef dat dit zich vaker afspeelt).

Nee, een prettige film is het zeker niet. Maar het is gelukkig ook zeker geen horrorfilm geworden (al heeft de laatste minuut daar niettemin alles van weg). 3*

avatar van james_cameron
Gelukkig geen echte exploitatiefilm, iets dat makkelijk had gekund bij een dergelijk gruwelijk onderwerp. De aanpak laat soms wel te wensen over: het subplot met Keri Russell bestaat uit weinig meer dan dat we haar zien rondbanjeren op de plekken waar de hoofdpersonen geleefd hebben, en haar voice-over doet onnodig pretentieus aan. Sterke punten zijn het degelijke akteerwerk en de aparte visuele benadering, met gedempte kleuren en groezelige flashbacks. En ja, het verhaal is natuurlijk wel zo bizar dat je ademloos zit te kijken. Je remt tenslotte ook af voor een auto-ongeluk om stiekem toch te kijken.

avatar van AmazingPP
We leven in een bizarre wereld. Dat is wat deze film maar weer eens haarfijn duidelijk maakt. Maar als jullie eerlijk mijn mening willen weten: het zijn twee volwassen mannen die allebei een soort afwijking hebben en waarvan ze weten dat ze beiderzijds deze kunnen bevredigen. Dan moeten ze dat maar doen. Persoonlijk vindt ik dat minder erg dan kinderporno. Maar het blijft morbide. Moet wel eerlijk bekennen dat ik bij het zien van deze film saté van varkenshaas heb gegeten... 3 *.

avatar van Halcyon
Mr Confused schreef:

Cannibal - Aus dem Tagebuch des Kannibalen

Ontzettend smerig filmpje!

Als iemand hem voor mij wil toevoegen?

Is ondertussen gebeurd. Erg goeie film inderdaad!

Schokkende film? Ach, valt reuze mee.
Had al gelezen dat deze verboden zou zijn in Duitsland.
Daar moet ik dus bij zijn, dacht ik.
Vond de film ook traag, maar dan negatief.

Eens kijken of die Cannibal - Aus dem Tagebuch des Kannibalen wat is. Alhoewel ... ben gek op mensenvlees, maar dan wel van een levende dame.

avatar van DeVrouw
Ik snap niet waarom die rol van die studente aan de film is toegevoegd, het slaat nergens op. Soortgelijke opbouw zie je ook bij de docu/film Yo Puta.

De film was eigenlijk alleen maar boeiend vanwege de waargebeurde gruweldaad waar hij op gebasseerd is. Al zou deze film een fantasie zijn, was ie lang niet zo leuk geweest.

T zet wel aan tot verder zoeken over de kannibaal van Rotheburg. Ben wel benieuwd wat de motieven van het slachtoffer waren etc.

Kreeg op momenten wel last van me kruis.......

avatar van Rianneke_Dan
Vond het een akelige film, en kan zoiets ook niet waarderen eigenlijk, het idee alleen al dat het echt gebeurd is, en dat mensen ook echt zo gek zijn.
Maar goed ik heb meegekeken met mijn vriend, en zodoende kan ik deze film een halve ster geven, want van mij hoeft dit dus echt niet.

avatar van Keane1983
ik vond de film niet slecht, alleen ik had er meer van verwacht. Ik vond hem ook niet akelig of aangrijpend.
Hij zat wel goed in elkaar, ik kan me alleen niet voorstellen dat hij in duitsland is verboden want het kan zo over iedereen gaan....toch?
Als een avondje niks te doen hebt is hij wel vermakelijk maar verwacht geen culinair hoogstandje (toepasselijke woordspeling)
van mij 2 sterren

avatar van dutchtuga
Halcyon schreef:

Is ondertussen gebeurd. Erg goeie film inderdaad!

Kan m niet vinden..

cummie
Rianneke_Dan schreef:

zo is je vriend een half punt waard , zal die leuk vinden . verder vond ik het een matige film . 1 sterretje

avatar van danny61
Ik vond het maar niks,eigenlijk had ik er meer van verwacht.

Akelig vond ik het helemaal niet,naar mijn inzicht een dikke flop

0 op 10

kos schreef:
Verboden? dat lijkt me sterk.

Deze film zou op 9 maart 2006 in premiere zijn gegaan in de Duitse bioscopen.
Doordat echter op dat moment de strafrechtelijke procedure van Meiwes
(beter bekend als de kanibaal van Duitsland)
nog liep en de uitspraak van de rechter pas op 9 mei 2006 was,
is deze film door de rechter verboden.
In totaal blijken er 88 overeenkomsten te zijn met de film en de ware toedracht.
De rechtbank vond dat echt te veel, zodat de grens fictie - waarheid vaag werd.

avatar van dutchtuga
Rohtenburg is een film die een hoop te bieden heeft. Cinematografisch zit dit beter in elkaar dan zijn tegenhanger Cannibal, maar die film wist meer te shockeren en een realistischere kijk te geven op de betreffende daad. Grimm Love vertelt het verhaal via een Amerikaanse studente, die het onderwerp gebruikt voor een scriptie. Hierdoor is de afstand met het hele gebeuren wat groter, maar wat nog storender is, is het feit dat Grimm Love duidelijk mikt op het Amerikaanse publiek en hierdoor zijn Duitse acteurs ineens Engels doet spreken. Dit doet de film enorm tekort en het is mij dan ook een groot vraagteken waarom de producenten hun film, die echt een hoop potentie in zich heeft, zo'n onoverkombare klap toe te brengen. Enorm zonde. want zoals eerder gezegd zit Grimm Love verder prima in elkaar. Kundig verteld, fascinerende settings, sterk acteerwerk en een sublieme ambient score. De outro is mij nog uren bijgebleven en zou ook graag willen weten van wie dat stukje muziek is. Hoewel niet zo naar als Cannibal, weet Grimm Love toch onder je huid te kruipen door zijn groezelige sfeer en overtuigend acteerwerk. Een mix van de twee films had zeer waarschijnlijk een meesterwerkje op kunnen leveren.

Magnolia-fan schreef:

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb de dvd (met als nieuwe titel Grimm Love) gezien.

avatar van Bottleneck
Ook gemengde gevoelens.. het sfeertje vind ik goed neergezet, lekker depressief als een deken over de film en de score past er ook goed bij. Een paar scenes zijn ook best sterk, zoals in de bus en het moment dat de twee mannen elkaar ontmoeten.

Het is jammer dat er nogal wat aan te merken is op het script. Het wil veel bereiken (thriller, drama,..?) maar uiteindelijk is het vlees noch vis, nou ja een beetje vlees dan. En er wordt nogal vreemd vanuit meerdere perspectieven verteld; voiceovers van Katie en Oliver wisselen elkaar af, net als beelden van heden en verleden (met de look van een oude camera, hm..). Een kans om 'sympathie' te krijgen voor iemand zit er niet in.

Katie en haar zoektocht vind ik ook overbodig. Hoort een soort spanning te leveren, maar ik zie niet wat er spannend aan is om een leeg huis te doorzoeken. Het verhaal heeft haar personage ook helemaal niet nodig, is al bizar genoeg, die tijd had beter gestoken kunnen worden in de karakterontwikkeling van (een van) de twee mannen.

Dat blijft nu een beetje steken op het standaardriedeltje van slechte jeugd, eenzaamheid, moeder blabla, beetje psychologie van de koude grond en daardoor te ambitieus. Het laatste kwartier is gelukkig prima wanneer de vreemde affectie tussen de mannen centraal staat, jammer dat dat niet 90 minuten zo was ingestoken.

avatar van karin5
Toch maar eens gekeken en de film is vervelend slecht.
Wel een akelig verhaal maar deze film hadden ze echt beter kunnen maken .

Ik snap niet dat deze film verboden is in Duitsland .

avatar van jippie2010
het is zeer ingehouden gemaakt,
maar de manier waarop het verteld wordt spreekt me aan.
een krappe voldoende: 3.0