Les 7 Jours du Talion (2010)

Alternatieve titels: 7 Days | Seven Days

Canada
Thriller / Horror

geregisseerd door Daniel Grou
met Rémy Girard, Claude Legault en Martin Dubreuil

Bruno Hamel is een achtendertigjarige chirurg die samen met zijn vrouw Sylvie en achtjarige dochter Jasmine in Drummondville woont. Ze leiden een gelukkig leven, totdat Jasmine wordt verkracht en vermoord. Als de moordenaar is opgepakt, bekruipt Bruno een gruwelijk idee. Hij zint op wraak op de moordenaar en heeft het plan gevat om hem te ontvoeren en zeven dagen lang te martelen.

avatar van john mcclane 2
ja dit wil ik zeker zien.
Maar klopt het nou dat het dus een film uit canada is maar men frans spreekt?

avatar van tattoobob
john mcclane 2 schreef:
ja dit wil ik zeker zien.
Maar klopt het nou dat het dus een film uit canada is maar men frans spreekt?

Klopt ...in sommige delen van Canada spreken ze frans

avatar van john mcclane 2
thanx tattobob,,probeer de film te pindakazen.
word lastig

avatar van leatherhead
Morbide.

De kille, ijzige uitstraling is iets wat vanaf minuut één tot aan het einde blijft hangen. Sobere, mistroostige contreien, grauw kleurenwerk, en gespeend van elke vorm van soundtrack. Louter de ijzige stiltes resteren. Tel daarbij op een aantal bestiaal brute martelscenes, die echter wel in gedoseerde getale komen, en je kan tot de conclusie komen dat dit geen vrolijke film is. Wel een redelijk indrukwekkende.

Tweede helft zet Grou helaas wel een paar misstapjes. Het er met de haren bijgesleepte zijpaadje met het eertijdse slachtoffer was bijvoorbeeld overbodig. Sowieso had de film qua lengte wat ingeperkt mogen worden, al is de eindscene zeker de moeite waard. De twee afsluitende zinnetjes spreken boekdelen.

Ondanks enkele jammere keuzes een best krachtige film. Eentje die afwijkt van de geijkte genreconventies, en een paar rake klappen uitdeelt. Ruime 3,5*.

Raar , ik heb deze film 3,5 sterren gegeven , maar ik weet niks meer van de film

avatar van tattoobob
maurice32 schreef:

Misschien moet je hem eens nuchter gaan kijken

Hehe , kan natuurlijk zijn

avatar van Woland
Bruno's mooie leventje als gelukkig huisvader en chirurg wordt compleet overhoop gegooid, als hem zo ongeveer het ergste gebeurt wat je je voor kan stellen: zijn dochtertje wordt ontvoerd, verkracht en vermoord. Les 7 Jours du Talion is eigenlijk anderhalf uur verkenning van het thema wraak: Bruno ontvoert de moordenaar van zijn dochtertje op zijn beurt, en gaat er een week lang op los martelen. Het is een rauwe, grauwe film, waarin alle gebeurtenissen in een deprimerende, zeer realistische wijze worden getoond. Aan de ene kant zijn de martelingen die Bruno uitdeelt niet mis, en het wordt ook best grafisch getoond - aan de andere kant, hij gaat goed los maar echt over-the-top extreem wordt het niet. Maar dit is ook vooral een thriller/drama, waarbij getoond wordt dat ook een in principe normaal persoon onder de 'juiste' omstandigheden zich kan ontwikkelen tot een beestachtige sadist.

De film maakte aan de ene kant wel indruk, met name door de serieuze ondertonen, en het feit dat de film cinematografisch en qua acteerwerk prima in elkaar zit. Maar het verhaal begon toch wel behoorlijk te slepen - qua plot gebeurt er niet veel meer dan dat Bruno aan het martelen is, en dat de politie tevergeefs probeert om te achterhalen waar Bruno en de moordenaar/slachtoffer zich bevinden. En dat bleek voor mij toch wel wat mager om een uur en drie kwartier mee te vullen. Zeker de moeite waard, maar een echte topper, helaas niet.