Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 73 minuten
Oorsprong:
Finland
Geregisseerd door: Aki Kaurismäki
Met onder meer: Turo Pajala, Susanna Haavisto en Matti Pellonpää
IMDb beoordeling: 7,4 (8.666)
Gesproken taal: Duits en Fins
Releasedatum: 1 juni 1990
On Demand:
- Bekijk via MUBI
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Ariel
Deze film gaat over Taisto Kasurinen, een Finse kolenmijnwerker wiens vader net zelfmoord heeft gepleegd, en die wordt ingerekend door de politie vanwege een misdaad die hij niet heeft gepleegd. Tijdens zijn detentie droomt hij ervan om uit de gevangenis te vluchten en het land te verlaten. Hij weet te ontsnappen, maar de dingen gaan niet helemaal zoals gepland...
Externe links
Acteurs en actrices
Taisto Kasurinen
Irmeli Pihlaja
Mikkonen
Riku
Miner
Mugger
Accomplice
Tallyman
Woman in Harbour
Man on Beach
Video's en trailers
Reviews & comments
Dopke
-
- 695 berichten
- 8919 stemmen
Neem de Komedie in de genrebeschrijving maar heel ruim, want de humor is van de meest inktzwarte soort. Een man die bijna niets heeft, door omstandigheden dat kleine beetje ook nog kwijt raakt en steeds dieper in de problemen verzeilt. De humor ligt namelijk zowat altijd verscholen, maar ik heb toch wel een paar keer moeten lachen om vervelende kutsituaties waar hij zich iedere keer weer in weet te wringen.
Verder een klein, aangenaam maar verder niet zo'n bijzonder filmpje. Mijn interesse voor Kaurismäki, een naam die ik onderhand toch wel veelvoudig ben tegengekomen, is in ieder geval gewekt.
The Eye
-
- 580 berichten
- 4320 stemmen
Heerlijke film van Kaurismäki weer, met alle voor deze Fin klassieke en typische elementen, zoals de Cadillac, de nostalgische '50 rock'n'roll, de Finse Schlagermuziek, de gortdroge humor en de enorme ellende. Aki is als een van de weinigen in staat een zelfmoord humoristisch te laten zijn. Tevens zal de ellende van de personen nooit als zielig overkomen. De prachtige, zeer minimale fotografie en de intens zwarte humor als handtekening maakt ook weer van deze Kaurismäki een waar genot.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Fantastische Film van Aki Kaurismäki. Met de nodige humor gebracht, veel van deze film zag ik ook weer terug in Man without past.
Ik blijf staan op 4.5*
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Neem de Komedie in de genrebeschrijving maar heel ruim, want de humor is van de meest inktzwarte soort. Een man die bijna niets heeft, door omstandigheden dat kleine beetje ook nog kwijt raakt en steeds dieper in de problemen verzeilt. De humor ligt namelijk zowat altijd verscholen, maar ik heb toch wel een paar keer moeten lachen om vervelende kutsituaties waar hij zich iedere keer weer in weet te wringen.
Verder een klein, aangenaam maar verder niet zo'n bijzonder filmpje.
Komedie is het inderdaad niet, je moet het er maar in zien. Het is wel kurkdroog en gewoon grappig om al die nare situaties te zien. Verder vond ik het niet erg bijzonder, iets te sober gefilmd. Aardig, maar eigenlijk niet meer dan dat.
stephan73
-
- 6237 berichten
- 14005 stemmen
Aki Kaurismäki is een regisseur die, meestal, ellende als basis gebruikt voor zijn films. Dat daardoor de situaties, waarin de personages zich bevinden, "grappig" worden maakt zijn films des te leuker om te zien.
In Ariel gaat het over Taisto, die eerst zijn baan verliest om daarna in de ene na de andere rotsituatie te komen. Het enige lichtpuntje is de ontmoeting met Irmeli, een vrouw die meerdere baantjes heeft om het hoofd boven water te houden.
Kaurismäki's voorliefde voor Amerika zie je terug in de auto waarin Taisto rondrijdt en de muziek die gebruikt wordt.
Dat het acteerwerk nogal onderkoelt is, maakt het een typische Kaurismäki film.
Voor de liefhebbers van komedies is deze film niet echt aan te raden, maar hou je van de films van Jim Jarmusch en Wim Wenders, dan zou ik deze zeker een kans geven!
4*
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Ik vind het er allemaal veel te dik opgelegd, helemaal niet gitzwart, maar meer flauw. Het verhaal zou je zwart kunnen noemen, maar het raakt je nergens als zwart. Het is echt een film die "leuk" wil zijn en dat soms ook wel is. Maar te onecht om van een zwarte komedie te spreken. Bij een zwarte komedie zit de humor niet aan de oppervlakte en dat is hier duidelijk wel het geval.
SandLover
-
- 205 berichten
- 138 stemmen
Werd weer eens tijd voor een Aki film. Ook in deze film is zijn stijl weer van kilometers afstand te herkennen. Kon regelmatig een lach niet onderdrukken. Wederom een prima film van onze Finse vriend.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Hele mooie droge film, zoals eigenlijk alles wat ik van Kaurismäki ken. De man heeft een eigen wereldje dat bestaat uit een combinatie tussen twee schijnbare tegenstellingen (die juist heel goed blijken samen te gaan) : sociaal-realistische thema's met hypergestileerd hoekig film-en acteerwerk. Deze film herbruikt (net als zijn vroege kortfilms) allerlei filmcliché's uit oude film-noirs, wat ook wel eigenaardig is in de Finse omgeving. Ik geniet er altijd erg van in ieder geval.
Voor de fans: ook eens kijken naar Hal Hartley. Gelijkaardige stijl en ook bijzonder goed.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 6598 stemmen
Net als The Match Factory Girl, is ook Ariel een zwart-komisch verhaal over iemand uit de Finse arbeidersklasse. Kaurismäki gebruikt hier wederom zijn minimalistische stijl, dat in combinatie met zijn typische zwarte humor vrij goed werkt.
Hoofdrolspeler Taisto heeft een vervelend leven, doordat hij van de ene ellende in de andere ellende terecht komt. Turo Pajala speelt een degelijke hoofdrol, met wie ik op een gegeven moment toch wel wat enig medeleven kreeg. De show wordt echter gestolen door Matti Pellonpää, die met zijn geweldige karakteristieke kop, zijn celgenoot speelt. Zijn laatste actie in Ariel, is ook het leukste moment van de film, en echt een geweldig droogkomische scene.
De rest van de film heb ik toch ook vaak met een glimlach zitten kijken. Het is een typisch Amerikaans verhaal, weet Kaurismäki de clichés te omzeilen, door ze op zijn eigen manier aan te pakken. Het levert in ieder geval een vermakelijke film op, zoals eigenlijk alleen Kaurismäki ze kan maken. Ariel is misschien niet zijn beste werk, maar wel eentje, die typisch is voor zijn gehele oeuvre.
3,5*
mister blonde
-
- 12507 berichten
- 5518 stemmen
Ik kan hier zo'n beetje hetzelfde neerpennen als bij de andere 8 Kaurismaki's die ik zag. Alle ingrediënten zijn weer aanwezig, het is wel een van zijn betere, al ontloopt het elkaar allemaal niet veel. Heb me weer prima vermaakt, op nummer 3 in mijn Kaurismaki top 9. In één zin; van hetzelfde laken een pak, wat zowel een plus- als minpunt is.
Robi
-
- 2408 berichten
- 2469 stemmen
Wederom een prima Aki Kaurismaki film. Heel herkenbaar met subtiele humor. Deze keer loopt de film wat beter af als gebruikelijk. Al blijft Aki toch wel een vertekend beeld van Finland geven. Als je Finland alleen maar van zijn films kent, ga je toch serieus denken dat het daar niets als ellende is.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Voordat het verhaal goed en wel begonnen is zijn we getuige van een zelfmoord die uitgevoerd wordt alsof de man het dagelijks doet. De reactie van de hoofdpersoon is op zijn zachtst gezegd onderkoeld. Het zet meteen de toon voor wat volgt. Het is één berg ellende, maar de personages zijn kennelijk zo gehard dat ze het allemaal maar ondergaan zonder zich al te druk te maken. Zelfs belangrijke keuzes die ze maken doen ze alsof ze niet verwachten dat er iets van komt, maar wat moeten ze anders. Het meest grappig vond ik nog wel de manier waarop die vrouw haar baan opzegt om met de hoofdfiguur te kunnen daten. De beslissing wordt zo abrupt en terloops genomen dat het waarschijnlijk haarzelf zou verbazen, mits ze niet de fase van het verbaasd raken door het leven allang gepasseerd lijkt te zijn.
Deze onderkoelde benadering van de gebeurtenissen zijn natuurlijk typisch voor Kaurismaki, maar vinden hier voor mij tot nu toe zijn beste plek. Het is even grappig als ontroerend. Je zit de hele tijd naar een stel apathische losers te kijken, maar Kaurismaki blijkt juist verrassend veel genegenheid te voelen ten opzichte van deze types. Het is een verrassend warme film voor het onderwerp en dat is misschien nog wel de manier waarop hij zich het meest onderscheidt. Hij is een soort maatschappelijk betrokken Jim Jarmush.
Ook wel geinig dat de stijl en hele opzet van de film ongeveer net zo nonchalant is als de hoofdfiguren. Het duurt kort en gaat vrij vlotjes. Gewoon doorgaan wat er ook gebeurt is waarschijnlijk het motto van de mensen hier en Kaurismaki volgt dezelfde procedure. Niettemin filmt hij veel knappe beelden, niet eens zo zeer esthetisch, maar verhaaltechnisch en zelfs op komisch vlak. Hij weet enorm veel te vangen in een kort shot en bewijst zo een meester te zijn. En ondanks de haast heeft hij nog tijd voor shots zoals die waarin de held met zijn co-werkers in zijn auto rijdt, terwijl ze naar de radio luisteren. In principe overbodig, maar essentieel voor de humor en het gevoel van verbondenheid met alles wat er op beeld beweegt. De afstandelijkheid die Kaurismaki hier laat zien is duidelijk een act, want Ariel is een werk van grote affectie.
4*
Movsin
-
- 7964 berichten
- 8250 stemmen
Klein maar heerlijk filmpje van Aki Kaurismäki. Een dramatisch verhaal van een pechvogel die in de gevangenis belandt, doospekt met een aantal droog komische momenten (het schuifbaar dak van de auto vind ik één van de beste, vooral de manier waarop vriend Mikkonen ontdekt hoe het moet).
Flegmatieke acteerprestaties in de sfeer van de film.
Basto
-
- 10475 berichten
- 6972 stemmen
Wederom een erg leuke droge tragikomedie van de meester.
Dikke 3,5
Bob Gray
-
- 1141 berichten
- 1889 stemmen
Wat een somberigheid zeg, gelukkig wordt het wel op zo'n droogkomische manier gebracht dat het nooit te zwaar wordt, een lach is nooit ver weg ook al is het allemaal inktzwart.
Prima film verder, maar heeft ook nergens heel veel om het lijf.
Fisico (moderator films)
-
- 9035 berichten
- 5000 stemmen
Op advies van zijn vader en net voordat hij zelfmoord pleegt, trekt Taisto de wijde wereld in, weg van de plek van somberheid en stilstand. Alleen is het gras aan de andere kant niet altijd groener. Matti Pellonpää eens niet in de hoofdrol, maar Turo Pajala die het overigens erg goed doet. Je zou verwachten dat hij met zijn brede borstkas tegen een stootje kan, maar ook dat valt wel tegen. Gelukkig wordt hij wat assertiever naarmate de film vordert.
Wel een erg leuk samenspel met zijn compagnon Mikkonen (Matti Pellonpää) en de scènes met de cabriolet zijn geweldig. In dat opzicht een beetje een roadmovie, maar er gebeurt wel meer. Het gaat wat richting het misdaadmilieu en ook de gevangenis komt eraan te pas.
En iets wat we minder gewend zijn van Karismäki is hier toch wel het duidelijke happy end, althans daar gaan we toch van uit als men met richting de Ariël vaart. Mikkonen daarentegen maakt het niet meer mee, heerlijke acteur toch ook die man!
Het laatste nieuws
Dit zijn momenteel de populairste films die je via Apple TV+ kunt streamen
Kijkers raken nauw betrokken bij dramafilm 'Ouistreham': 'Uitstekend gemaakt en boeiend'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Deze Amazon Prime Video-series worden momenteel het meest gestreamd
Bekijk ook
Unforgiven
Western, 1992
505 reacties
Hable con Ella
Drama, 2002
284 reacties
Top Gun: Maverick
Actie / Drama, 2022
373 reacties
Dancer in the Dark
Muziek / Drama, 2000
390 reacties
Kauas Pilvet Karkaavat
Drama / Komedie, 1996
51 reacties
Czlowiek z Zelaza
Drama, 1981
3 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.