Czlowiek z Zelaza (1981)

Alternatieve titels: Man of Iron | De Man van IJzer | Człowiek z Żelaza

Polen

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda en Marian Opania

Maciek Tomczyk is de zoon van Birkut, een populaire leider van de werkende klasse. Zijn vader werd omgebracht tijdens de rellen in 1970. Ook Tomczyk's faam stijgt binnen de Solidariteitspartij. Winkel, een slappe TV-journalist, krijgt de opdracht van de staat het leven van Tomczyk na te gaan. Het is de bedoeling hem in diskrediet te brengen en daarmee de hele Solidariteitspartij.

FisherKing
Winnaar van de Gouden Palm in Cannes en door de 'Volkskrant'-lezers gekozen tot de beste film van het jaar.

avatar van Spetie
Een vervolg op Wajda's ""Man of Marble", waarin Wajda wederom een sterke boodschap tegen het communisme wil plaatsen, iets wat hem wederom aardig goed lukt.

Dit vervolg gaat over de opkomst van een grote vakbond, die er alles aan doet om het communisme tegen te gaan, iets wat jaren later uiteindelijk ook gelukt is. Het is wederom een interessante kijk op een stukje Poolse geschiedenis. Ook hier verwerkt Wajda echte documentairebeelden in het verhaal.

Ook hier speelt filmmaakster Agnieszka een belangrijke rol. Ik vond dit vervolg op sommige punten echter wat minder subtiel dan zijn voorganger. Wel zitten er ook hier af en toe indrukwekkende beelden in en is het allemaal vakkundig gefilmd.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Wist niet dat het een vervolg op Man of Marble was, al wees de titel daar wel enigszins op. Vond die ook al een beetje abrupt eindigen, dat wordt hiermee wel goed gemaakt. Ik vond Man of Iron eigenlijk beter, misschien wel omdat het heel erg actueel was in 1981. Lech Walesa die zowel te zien is als acteur als op archief, op zich best bijzonder, was in 1981 echt the man.