Bez Konca (1985)

Alternatieve titels: No End | Sans Fin | Bez Końca

Polen

geregisseerd door Krzysztof Kieslowski
met Grazyna Szapolowska, Jerzy Radziwiłowicz en Maria Pakulnis

Polen 1982. Urszula, een tolk, verliest haar man Antek, een advocaat. Antek laat een mooie vrouw en kind en een lopende zaak achter. Voor zijn dood had Antek dus nog een zaak lopen van iemand die ervan wordt beschuldigd de organisator van een grote staking te zijn. Urszula probeert nu deze man te helpen.

avatar van xgogax
Midden in de seksscène kun je heel even iemand van de crew in beeld zien. Zo’n fout verwacht je niet van Kieslowski. Bez Konca mag dan niet perfect zijn, de eerste 6 minuten al maken alles goed.

***** / *****, het gebruik van handheld camera is zelden zo mooi, bekwaam en effectief als in deze film.

avatar van eRCee
De opening van No End is inderdaad, zoals xgogax al aangeeft, behoorlijk pakkend. Mysterieuze beelden die zwaar worden ondersteund door massieve muziek. Wat dan volgt is een tweeledig verhaal: het handelt aan één kant over een vrouw die haar man, een advocaat, is kwijtgeraakt, en verder over een rechtszaak die door dezelfde advocaat gevoerd zou worden. Het eerste is emotioneel, het tweede inhoudelijk wat sterker. Maar beide aspecten van het verhaal komen voor mijn gevoel uiteindelijk niet echt van de grond. Het is allemaal wellicht te subtiel en mist een echte pointe. Er blijven overigens genoeg interessante momenten opduiken om No End een boeiende film te doen blijven. Nu zes films van Kieslowski gezien, mijn conclusie: de man had een gave voor het casten van mooie actrices.

Grazyna Szapolowska is prachtig als de blonde Urszula Zyro.

avatar van 93.9
Als Sans Fin in de Kieslowski box 2!

avatar van chiel
Welke box? In Nederland verkrijgbaar?

avatar van poko
Sterke film, dichter bij het sobere realisme van de meeste delen van dekalog dan bij de wat topzware trois couleurs reeks, en dat beviel wel!

avatar van 93.9
Niet zo mooi als latere films van Kieslowski, maar altijd nog heel bijzonder.
Wat een prachtige beelden. Wat een prachtige vrouw.

Een ambitieuze productie over de sympathisanten van "Solidaridad" spelend in 1982. De film, rond de begrippen vrijheid en dood, is echter niet gemakkelijk en moeilijk te volgen. Je moet wel wat afweten van de politieke situatie in Polen begin jaren tachtig, die vol onzekerheden en spanning was. Er zijn drie verhaallijnen waarbij de personages allen te maken hebben gehad met een en dezelfde overleden advocaat en natuurlijk kruizen ze elkaar. Die van een cliènt is de meest interessante. Ondanks dat de film de nodige onvolkomenheden kent, weet ie wel te pakken.