Walesa. Czlowiek z Nadziei (2013)

Alternatieve titel: Walesa: Man of Hope

Polen

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Robert Wieckiewicz, Agnieszka Grochowska en Iwona Bielska

Weinig mensen kunnen beweren dat ze de wereld waarin ze leefden grondig hebben veranderd. Onder die enkelingen bevindt zich ongetwijfeld Lech Walesa, een gewone arbeider op een scheepswerf en elektricien die vaststelde dat hijzelf per ongeluk een stille revolutie veroorzaakte die uiteindelijk niet alleen het omverwerpen van een dictatuur in zijn eigen land tot gevolg had, maar ook zorgde voor de afbrokkeling van het Sovjet-imperium in de jaren tachtig.

avatar van beavis
Uitstekende biopic waarin je het karakter van Walesa goed leert kennen en het duidelijk wordt hoe juist deze "gewone" man uitgroeide tot een leider van revolutionaire proporties. En sowieso een interessant stuk geschiedenis! Ik heb weinig interviews of andere persoonlijke beelden van de echte Walesa vers op mijn netvlies, maar volgens komt Robert Wieckiewicz érg goed in de buurt.

kappeuter (moderator)
Vanaf 5 maart 2015 in de bioscoop (Contact Film)

Prachtige biografische film over Lech Walesa en zijn strijd tegen het onrecht dat er destijds in Polen heerste.
Het verhaal gaat vanaf de stakingen in Gdansk in 1970 tot zijn toespraak in het Amerikaanse Congres begin jaren '90.
Ik vond dit een zeer goede en heel interessante film, de vertolking van Robert Wieckiewicz als Walesa is uitstekend.
Leerrijke film dus.
Op het einde van de film, de toespraak in het Congres, zie je de echte Walesa.
Rest me nog te zeggen dat de film een heel mooie soundtrack heeft, Poolse rock-protestsongs die stammen uit de woelige periode van toen, vele lyrics krijgen een ondertiteling mee, zodat ze ook voor ons Nederlandstaligen hun effect niet missen.
Kortom, een van de beste Poolse films die ik tot nu toe heb gezien en een aanrader !!

avatar van SimonV
Krachtig portret van de bekende vakbondsleider. Ik vermoed een realistisch portret, want naast de 'man of hope' lijkt Walesa ook behoorlijk arrogant en eigenwijs. Ondanks de poolse productie doet de manier van filmen niet onder voor internationale films.